Wednesday, March 21, 2012

Tsawabit imaniyah dalam amal Islami siri 8

8. Prinsip yang seterusnya ialah tidak balas dendam.

Sifat yang perlu ada pada kita ialah sifat suka memaafkan. Jika ada sifat ini dalam diri kita. Allah SWT akan sentiasa melindungi kita.

Firman Allah SWT di dalam surah Al Hajj ayat 38.

Ertinya:
Sesungguhnya Allah membela orang-orang yang telah beriman. Sesungguhnya Allah tidak menyukai tiap-tiap orang yang berkhianat lagi mengingkari nikmat.

Ada sebuah kisah pertengkaran yang berlaku antara Saidina Abu Bakar ra. dengan seorang sahabat yang lain. Pada masa itu Ar Rasul SAW ada bersama beliau. Sahabat tadi bertelingkah dengan Abu bakar ra. dan mengeluarkan kata-kata yang bermacam-macam kepadanya. Abu Bakar ra. hanya mendengar, dan tidak menjawab apa-apa. Apabila sahabat tadi selesai berhujah, Abu Bakar ra. pun mula cuba untuk menjawab segala tuduhan yang diperkatakan ke atasnya. Ar Rasul SAW menunjukkan reaksi kurang senang dan bagindapun terus beredar. Abu Bakar ra menyedari perkara tersebut dan ia pun cepat-cepat pergi mendapatkan Ar Rasul SAW dan cuba mendapat penjelasan. Nabi SAW memberitahu, semasa kamu berdiam diri, tidak berkata apa-apapun terhadap tuduhan terhadap kamu, para malaikat tidak henti-henti menyebelahi kamu. Namun apabila kamu mula mempertahankan diri kamu dan berhujah, tiba-tiba syaithan pun muncul. Oleh sebab itulah saya cepat-cepat beredar dari situ.

Friday, March 9, 2012

Kepada para Pemuda 2

رسالة أيها الشباب
للامام البنا


ومن هنا كثرت واجباتكم، ومن هنا عظمت تبعاتكم، ومن هنا تضاعفت حقوق أمتكم عليكم، ومن هنا ثقلت الأمانة في أعناقكم. ومن هنا وجب عليكم أن تفكروا طويلا، وأن تعملوا كثيرآ، وأن تحددوا موقفكم، وأن تتقدموا للإنقاذ، وأن تعطوا الأمة حقها كاملا من هذا الشباب.

قد ينشأ الشاب في أمة وادعة هادئة، قوي سلطانها واستبحر عمرانها، فينصرف الى نفسه اكثر مما ينصرف إلى أمته، ويلهو ويعبث وهوهادىء النفس مرتاح الضمير.

وقد ينشأ في أمة جاهدة عاملة قد استولى عليها غيرها، واستبد بشؤونها خصمها فهي تجاهد ما استطاعت في سبيل استرداد الحق المسلوب، والتراث المغصوب ، والحرية الضائعة والأمجاد الرفيعة، والمثل العالية. وحينئذ يكون من أوجب الواجبات على هذا الشباب ان ينصرف إلى أمته أكثر مما ينصرف إلى نفسه.

وهو إذ يفعل ذلك يفوز بالخير العاجل في ميدان النصر، و الخير الآجل من مثوبة الله. ولعل من حسن حظنا أن كنت من الفريق الثاني فتفتحت أعيننا على أمة دائبة الجهاد مستمرة الكفاح في سبيل الحق والحرية.

واستعدوا يا رجال فما أقرب النصرللمؤمنين وما أعظم النجاح للعاملين الدائبين.

Dengan kesimpulan inilah maka kamu, angkatan pemuda akan menghadapi kewajipan yang bertambah banyak, tugas yang semakin besar, tuntutan-tuntutan umat yang kian berlipatganda; malah dari sinilah maka amanah yang dipikulkan ke atas bahu kamu itu akan menjadi bertambahberat. Oleh itu sepatutnya kamu berfikir panjang, bekerja keras, bahkan mestilah kamu menentukan sikap untuk tampil ke hadapan demi menyelamatkan umat serta menunaikan hak-hak umat dengan sempurna.

Ada pemuda yang lahir serta membesar di tengah-tengah umat yang keadaannya tenang lenang kerana kekuasaannya sudah kukuh dan kemakmuran hidupnya cukup mewah. Maka ia pun lebih banyak menumpukan tenaga untuk dirinya sendiri dari kepentingan umatnya, malah mungkin dia bermain-main dan berfoya dengan senang hati dan tidak berfikir apa-apa.

Di samping itu ada pula pemuda yang lahir membesar di tengah-tengah umat yang terpaksa berjuang dan bertindak kerana mereka dijajah dan dikuasai oleh musuh; oleh itu umat tersebut terpaksa berjuang sedaya upaya untuk mengembalikan hak mereka yang dirampas, harta kekayaan yang disamun. Begitu juga segala kebebasan juga telah hilang. Pada ketika itulah kewajipan utama lagi pertama bagi pemuda tersebut supaya menumpukan segala perhatian demi untuk kepentingan umat lebih banyak dari faedah dirinya sendiri.

Ketika bertindak sedemikian itu, pemuda tersebut akan memperolehi kemenangan dan pelbagai kebaikan serta mencapai ganjaran dari Allah dalam bentuk kebajikan dan pahala di akhirat kelak.

Kita, Angkatan Pemuda Islam ini, bertuah sebab kita termasuk ke dalam golongan yang kedua hingga terbukalah mata kita melihat umat yang terus menerus berjuang serta bertungkus lumus demi kebenaran dan kebebasan. Oleh itu, bersedialah wahai angkatan kesatria, alangkah hampirnya kemenangan itu untuk orang-orang yang beriman, dan alangkah besarnya kejayaan yang akan dicapai oleh angkatan yang terus menerus bekerja dan bertindak.

Tsawabit imaniyah dalam amal Islami siri 7

7. Prinsip yang keenam ialah Tawaduk(humbleness)

Di sana sini, kebanyakan mereka yang kita jumpa di luar sana memiliki sekurang-kurangnya mempunyai ijazah, sarjana dan ke atas. Adakah ini merupakan kriteria bagi kita menilai seseorang? Jika kriteria inilah yang kita gunakan, kita akan berdepan dengan masalah yang besar. Jika kita letakkan status ijazah dalam neraca penilaian kita, bermakna kita telah hilang salah satu daripada prinsip keimanan kita.

Peringatan ini amat penting bagi kita yang datang belajar dan tinggal di sini. Hal ini tidaklah boleh kita jadikan sebagai kriteria pemilihan sahabat kita di dalam dakwah kita.

Seorang ahli zuhud, Muhammad bin Abdul Malik telah berkata:
Nama, ijazah, dan gelaran membuatkan amalan seseorang menjadi adalah fatamorgana (mirage).
Seseorang itu yakin yang dirinya lebih baik dari semua orang lain, hakikatnya ia tidak pun memiliki semua itu. Orang seperti ini hidupnya hanya mengejar gelaran. Dia akan gembira apabila dipanggil dengan gelaran tertentu seperti tuan, sayyid, Dr. atau sebagainya. Hal ini menyebabkan hatinya rasa tenang dan gembira.

Akan tetapi jiwa yang di dalamnya dipenuhi dengan iman tidak sekali-kali tertipu dengan gelaran-gelaran ini. Kita perlu mengingatkan kepada sahabat kita agar tidak tertipu dengan perkara ini dan menggunakannya sebagai kriteria. Kriteria kita, mestilah sejauh mana ilmu Al Qurannya, sejauh mana ilmu hadith yang diketahuinya, ilmu fiqh. Nilai ijazah dan gelaran janganlah dijadikan sebagai kriteria kita.

Thursday, March 1, 2012

Tsawabit imaniyah dalam amal Islami siri 6

Recap:
5 Menjadi masul itu adalah amanah (al ‘imaarah amanah)
4 segala nikmat adalah anugerah Allah SWT
3 Tajarrud dan Zahid
2 Perlu memanfaatkan masa, kesihatan dan kebebasan
1 Sentiasa meletakkan akhirat di dalam kehidupan kita.

6. Prinsip yang seterusnya ialah kita perlu mengetahui hakikat kejahilan(jahiliyah) agar kita dapat elakkan diri darinya.

Satu hari, sahabat Rasul SAW bertanyakan mengenai syar (keburukan). Mereka mahu mengetahui kerana mahu menjauhinya.

Ada seorang ahli zahid berkata:

Salah satu daripada dosa besar ialah kejahilan dalam kejahilan. Justeru itu mengetahui hakikat jahiliyah adalah sebahagian daripada prinsip keimanan kita.

Kepada para Pemuda 1

رسالة أيها الشباب
للامام البنا
أيها الشباب:
إنما تنجح الفكرة إذا قوي الايمان بها، وتوفر الإخلاص في سبيلها، وازدادت الحماسة لها، ووجد الاستعداد الذي يحمل على التضحية والعمل لتحقيقها. وتكاد تكون هذه الأركان الأربعة: الايمان، والإخلاص، والحماسة، والعمل من خصائص الشباب. لان أساس الايمان القلب الذكي، وأساس الاخلاص الفؤاد النقي، وأساس الحماسة الشعور القوي، وأساس العمل العزم الفتي، وهذه كلها لا تكون إلا للشباب. ومن هنا كان الشباب قديمآ و حديثأ في كل أمة عماد نهضتها، وفي كل نهضة سر قوتها، وفي كل فكرة حامل رايتها "إنهم فتية آمنوا بربهم وزدناهم هدى " الكهف.

Wahai Pemuda!

Sesungguhnya sesuatu fikrah itu hanya boleh berjaya bila mana terdapat pengikut-pengikut yang yakin penuh dengan ajarannya, yang benar-benar ikhlas dalam usaha menegakkannya, yang mempunyai semangat yang berkobar untuk mempertahankan kewujudannya, dan di samping itu ada kesediaan yang mendorong mereka ke arah berkorban serta terus bertindak menjayakannya. Keempat-empat rukun tersebut; keyakinan, kejujuran, semangat dan tindakan adalah merupakan ciri-ciri utama pemuda.

Kesimpulan ini ialah kerana asas keimanan itu ialah hati yang cerdik; asas keikhlasan ialah sanubari yang jernih dan bersih, dan asas semangat insan ialah perasaan yang segar mekar; manakala asas bagi setiap tindakan pula ialah keazaman yang gagah lagi tabah.

Itulah sebabnya maka angkatan pemuda, sejak dahulu hingga sekarang, tetap merupakan tiang pasak bagi kebangkitan sesuatu umat. Mereka merupakan rahsia kekuatan mana-mana kebangkitan; malahan angkatan pemuda jugalah yang menjadi barisan penjulang panji-panji bagi sesuatu fikrah perjuangan.

Allah berfirman;
"Sesungguhnya mereka itu adalah pemuda-pemuda yang beriman dengan Tuhan mereka; dan Kami tambahkan petunjuk kepada mereka."(Kahfi:13)

`Jika Allah SWT memberi hidayah kepada seorang lelaki lantaran anda, itu lebih baik bagimu daripada apa yang disinari matahari' HR At Tobrani