Apa yang aku pelajari dalam MKP 7 baru-baru ini? Siri 2

Assalamu'alaikum wbth,

Pada hari kedua saya di Padang-Pariaman, saya dan berkesempatan untuk masuk satu kampung di pedalaman untuk melakukan khidmat klinik bergerak dan trauma healing. Perjalanan ke sana terpaksa melalui jalan yang mendaki gunung yang begitu berliku-liku. Pemandangannya sekeliling amat indah sekali, masya Allah.





Perjalanan ke sana mengambil masa hampir 1 jam dari base. Sesampai di desa tersebut, didapati sudah ada beberapa orang yang menunggu kami bersama-sama dengan ketua desa. Kelihatan banyak anjing peliharaan penduduk berkeliaran di keliling van yang kami naiki.



Ketua desa mencadangkan agar kami memulakan operasi klinik di bangsal sementara yang ada berdekatan dengan jambatan putus. Selang beberapa ketika, kelihatan penduduk mula datang berpusu-pusu untuk mendapatkan rawatan kesihatan. Agak sukar untuk melihat wanita muslimah di sini yang menutup aurat. Ketua delegasi membisikkan kepada ketua desa yang team kami ada juga pasukan untuk melakukan trauma healing kepada pelajar sekolah rendah dan menengah. Pasukan kami terlepas pandang untuk memaklumkan kepada pihak sekolah lebih awal. Setelah dimaklumkan kepada guru besar melalui penduduk tempatan, Alhamdulillah guru besar di situ sudi menerima kehadiran pihak kami untuk memberi motivasi kepada para pelajar sekolah rendah dan menengahnya.
Sejurus mendapat lampu hijau daripada pihak sekolah, team kami yang terdiri daripada 3 orang relawan Haluan dan 2 relawan Haluanita tanpa berlengah terus ke lokasi yang ditetapkan. Untuk ke sekolah tersebut kami perlu melalui sebuah lurah yang dalam. Jambatannya putus akibat gempa.



Perjalanan ke sekolah mengambil masa hampir 40 minit, berjalan kaki. Kami terus menapak dengan penuh semangat walaupun cuaca amat panas terik pada masa itu. Sepanjang berjalan kaki ke sana, kami melalui kawasan rumah penduduk desa. Yang mendukacitakan saya ialah kesemua penduduk di sini membela anjing. Alasan yang mereka berikan ialah untuk menjadi anjing pemburu. Anjing peliharaan ini berperanan untuk menghalau babi hutan di pinggir desa.



Sesampai kami di sekolah, saya disambut oleh guru besar sekolah. Dia boleh berbahasa Inggeris dengan baik. Dengan mimik muka yang serius dia bertanyakan kepada saya:

Guru besar: Apa yang mendorong kamu datang ke sini?
Saya: Kami datang untuk membantu ummat Islam di sini kerana Allah SWT
Guru besar: Apa kepentingan duniawi yang dapat kamu perolehi datang ke tempat kami?
Saya: Tidak ada apa-apa keuntungan duniawi yang ingin kami raih. Kedatangan kami hanya untuk memberi apa-apa pertolongan yang diperlukan oleh orang-orang Islam di desa ini.
Guru besar: Siapa ketua delegasi kamu?
Saya: Beliau sedang memberi rawatan percuma di klinik bergerak berdekatan dengan jambatan putus.
Gurubesar: Saya bertanyakan soalan demikian kerana sebelum ini ada NGO-NGO luar dari negara barat yang datang dengan niat yang tersembunyi. Agenda nak merosakkan aqidah ummah melalui trauma healing.

Sejurus selepas itu saya beredar untuk membantu petugas Haluan yang lain memberi trauma healing kepada anak-anak sekolah rendah dan menengah.
Ust A: Mari sama-sama kita bernasyid. Jangan lupa Solat, Jalan lupa zikir, jangan ponteng sekolah....



Itulah nasihat Ust Ad, seorang aktivis muda Haluan yang begitu gigih menasihatkan anak-anak di sana. Sebenarnya, dari segi pengamatan kami; penduduk di sisi dari segi ilmu Islamnya ada. Masalahnya dari segi penghayatan.
Setelah hampir dua jam di sana, kami pun meminta izin untuk beredar dari sekolah tersebut. Masing-masing merasai suatu kepuasan walaupun agak keletihan bernasyid, memberi motivasi dan melaksanakan aktiviti bersama anak-anak di sana.
bersambung

Comments

Popular posts from this blog

Respon: Bagaimana bertaaruf berkesan 2?

Pengajaran daripada Surah Al Muzammil

KELEBIHAN DO'A RABITHAH