BOIKOT
PRODUK SUMBANG KEPADA ISRAEL
Solehuddin Shuib, Amir Imran Abu Yamin, Khairulazhar Samsudin, Mohd Anuar Ramli1
1Jabatan Fiqh dan Usul, Akademik
Pengajian Islam, Universiti Malaya, 50603 Kuala Lumpur, Malaysia
Khulasah
Kegilaan dan
kezaliman rejim Zionis ke atas rakyat Palestin di Masjid Aqsa dan Gaza tiada
penghujungnya. Mereka tanpa segan silu
membunuh, mencederakan dan menghalau warga Palestin yang merupakan penduduk
asal di negara tersebut. Atas asas itu, maka kita sebagai saudara seagama
dengan pegangan akidah yang sama adalah disarankan untuk bertindak dan berbuat
sesuatu bagi membalas kekejaman rejim ini.
Oleh itu, objektif kajian adalah untuk memberi kefahaman tentang pentingnya
memboikot produk Israel, menjelaskan pandangan sisi syarak berkaitannya dan seterusnya
mengemukakan langkah-langkah yang praktikal agar boikot yang dilaksanakan akan
lebih berkesan. Natijah melalui penulisan ini diharap dapat menjadikan usaha
boikot akan lebih berjaya dan berkesan setelah dibuat beberapa penilaian serta kajian
tentang cara yang betul dalam usaha memboikot produk-produk yang menyumbang
kepada Israel.
Kata kunci:
Palestin; Boikot; Israel
PENDAHULUAN
Konflik yang berlaku di
Palestin di antara Arab dna Israel telah berlarutan sejak sekian lama. Jika dikira dari tarikh rasmi penubuhan
negara Israel pada 15 Mei 1948, kita akan dapati bahawa konflik tersebut sudah
berlangsung selama lebih 7 dekad[1].
Tanggal awal Ramadan
1442H/2021M, penduduk Palestin sekali lagi terus dizalimi oleh rejim Zionis
termasuk merosakkan Masjid Al-Aqsa, masjid yang ketiga terpenting bagi seluruh
umat Islam. Kegilaan dan kezaliman rejim Yahudi Israel ini termasuk membunuh
dan mencederakan wanita, warga emas dan kanak-kanak amat menjengkelkan. Atas
asas itu, maka kita sebagai saudara seagama dengan pegangan akidah yang sama
adalah disarankan untuk bertindak dan berbuat sesuatu bagi membalas kekejaman
rejim ini. Selain sumbangan tenaga dan kewangan, salah satu yang boleh
dilaksanakan adalah dengan memboikot produk sama ada barang atau perkhidmatan
yang berkait secara langsung dengan Yahudi Israel. Kita jangan sesekali
mempercayai mereka kerana Allah SWT. telah menukilkan di dalam Al-Quran surah
Al-Baqarah, ayat 120:[2]
وَلَنْ تَرْضَىٰ عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ
تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ ۗ
قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ ۗ وَلَئِنِ
اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ
بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ۙ مَا لَكَ مِنَ
اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ
“Dan orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan rela kepadamu (Muhammad) sehingga engkau mengikuti agama mereka,”…
Pentingnya isu boikot
ini adalah kerana tiada kuasa dunia yang bertindak dalam mengekang kegilaan
serta kerakusan rejim Zionis dalam pembantaian ke atas bumi Palestin. Melalui cara
memboikot akan dapat membuka mata seluruh dunia yang mana tindakan ini adalah
tanda soladiriti terhadap negara dan rakyat Palestin serta membantah tindakan
kekejaman tentera Israel ke atas umat Islam di Gaza[3]. Terdapat hampir 31 Badan-badan
Bukan Kerajaan (NGO’s) di Malaysia yang terlibat secara langsung menyokong dan
menyertai kempen memboikot barang buatan Israel antaranya Boycott Divestment
and Sanctions (BDS) Malaysia[4]; Majlis Perundingan
Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM); Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia
(PKPIM); Persatuan Pelajar Islam Asia Tenggara (PEPIAT); PPIM Persatuan
Pengguna Islam Malaysia[5], HALUAN[6], MyCARE Malaysia[7] dan beberapa dewan serta
badan usahawan peniagaan.
Skop kertas kerja ini adalah
meliputi pengenalan senario semasa berkaitan
boikot produk Israel, definisi, kepentingan boikot, sasaran syarikat yang perlu
diboikot, pandangan syarak berkaitan boikot, dan cadangan boikot berkesan yang
boleh dilakukan. Ada tiga(3) objektif utama
kajian ini iaitu:
- Memberi
kefahaman dan kesedaran peri pentingnya boikot produk Israel.
- Menjelaskan
pandangan syarak berkaitan produk yang menyumbang kepada Israel.
- Mengemukakan
langkah-langkah praktikal untuk boikot yang berkesan.
DEFINISI BOIKOT, PRODUK
DAN ISRAEL
Tindakan pencegahan suatu perniagaan
dengan memaksa orang untuk tidak membeli produk perusahaan tersebut atau
memaksa orang untuk tidak melakukan perniagaan dengan pihak tertentu. Boikot
diambil dari perkataan asal Bahasa Inggeris ‘boycott’
iaitu dari nama Captain Charles Cunnigham Boycott (1832-1897), seorang ejen
ladang berbangsa Inggeris di Ireland[8].
Mengikut Kamus Dewan[9],
boikot merujuk kepada pemulauan. Secara luasnya adalah keengganan untuk
berurusan dengan individu, organisasi atau negara bagi menyatakan rasa tidak bersetuju
dan memprotes kerana sesuatu isu. Ia ditunjukkan antaranya melalui tindakan
untuk tidak menggunakan, membeli, atau berurusan sehingga tercapainya matlamat
sesuatu tuntutan itu. Tindakan boikot berkaitan produk akan disusuli dengan
senarai barangan (termasuk syarikat) yang disenaraihitamkan.[10]
Dalam bahasa Arab, istilah yang
diguna pakai ialah al-muqatacah al-iqtisadiyyah. Berasal daripada kalimah
qataca[11],
yang merujuk kepada larangan sebarang hubungan ekonomi atau sosial selaras
dengan sistem sosial yang tertulis.[12]
Terdapat beberapa kategori dan tindakan
boikot antaranya boikot pengguna di mana orang awam dinasihatkan untuk tidak
membeli produk dari syarikat yang menjadi sasaran boikot. Pemulauan pengguna
biasanya diatur oleh kumpulan aktivis sosial atau NGO. Tujuan boikot pengguna
ini adalah sebagai tindakan memprotes amalan tidak adil atau tidak beretika.
Walt Disney, penerbit buku kanak-kanak terbesar di dunia, pernah melakukan
boikot menggunakan kertas dari Indonesia. Seterusnya adalah boikot melibatkan
perniagaan ke perniagaan yang boleh merosakkan secara material. Tindakan ini
sering disebut sebagai balas dendam. Contohnya, boikot produk Apple di China
semasa perang perdagangan antara Amerika dan China. Beberapa syarikat China
memberikan sokongan mereka kepada Huawei dengan memboikot produk Apple di
persekitaran pejabat. Terdapat juga Boikot "Pekerja Berjalan" atau
dikenali sebagai mogok kerja di mana pekerja mogok untuk memprotes sesebuah
syarikat atas ketidakpuashatian sesuatu isu seperti berkaitan gaji, kemudahan
dan tempoh waktu bekerja.
Produk pula adalah merujuk kepada
sesuatu (barang, perkhidmatan dan sebagainya) yang dikeluarkan oleh kilang atau
ditawarkan oleh institusi dan sebagainya. Manakala Israel berasal dari Bahasa
Ibrani yang merujuk kepada nama asli kepada Nabi Yaakub a.s. Kaum Bani Israel
adalah merujuk kepada kaum dan keturunan Nabi Yaakub a.s. Namun bagi kertas
kerja ini, Israel dirujuk kepada rejim Zionis Israel.
MENGAPA PERLU BOIKOT?
Isu ini penting kerana sehingga kini
tiada mana-mana negara atau kuasa dunia membantu rakyat Palestin yang
berterusan ditindas dan dizalimi. Kesedaran dan kefahaman melihat saudara
seagama terus teraniaya mesti dibela sewajarnya agar lahirnya semangat
soladiriti dan kesatuan khususnya di kalangan seluruh umat Islam. Rasa kasih
sayang dan merasai kesakitan rakyat Palestin mesti turut dirasai oleh mana-mana
yang bergelar insan di dunia ini. Boikot ini dilihat sebagai satu pemindahan kuasa yang
diserahkan kepada individu untuk melaksanakannya. Namun ia perlu dijalankan
secara yang lebih praktikal serta bersifat jangka panjang berbanding boikot
yang tidak praktikal.[13]Selain itu, boikot ini perlu dalam
usaha menyokong produk-produk keluaran Muslim di mana umat Islam masih mempunyai
pilihan dari sudut penggunaannya. Perkara yang sering kali terlupa adalah hak
kuasa beli yang dimiliki. Kuasa beli ini mencerminkan tanda protes secara baik
melalui saluran dan kuasa yang sedia ada pada setiap umat Islam di samping
dapat memberikan tekanan ekonomi kepada rejim Zionis Israel dan sekutunya. Ini
sekaligus akan dapat mengumpulkan sokongan dari negara-negara yang lain untuk
turut sama melaksanakan boikot secara aman dan adil. Kejayaan dan catatan
sejarah telah membuktikan tumbangnya rejim apartheid di Afrika Selatan setelah
sekian lamanya boikot dan tekanan dibuat sehingga melibatkan masyarakat seluruh
dunia dan di peringkat antarabangsa.[14] Sekutu terkuat Israel iaitu Amerika Syarikat termasuk
Kanada telah menggunakan tindakan perundangan dalam memberi tekanan semula
kepada mana-mana negara yang melaksanakan boikot ke atas Israel. Contohnya
penarikan insentif cukai telah digunakan bagi menekan semula negara-negara yang
terlibat memboikot Israel. Kesannya negara-negara ini sendiri yang menghadapi
tekanan ekonomi kerana kebergantungannya kepada Amerika Syarikat dalam hal
ehwal melibatkan perdagangan antarabangsa.[15]
SYARIKAT DAN BARANGAN YANG TERLIBAT?
Fokus utama apabila melaksanakan
pemulauan adalah melihat kepada produk (sama ada barang atau perkhidmatan) yang
dikeluarkan oleh sesebuah syarikat tertentu di mana secara jelas terlibat
secara langsung dalam membantu khususnya bantuan dana kewangan serta kepakaran
kepada Yahudi Israel termasuk sekutunya. Produk yang diboikot adalah tertumpu
kepada produk yang mempunyai pilihan dari sudut penggunaannya terutama produk
harian dan bukan barang keperluan serta
tiada pilihan penggunaannya. Pada 18 Mei 2021, Persatuan Pengguna Islam
Malaysia (PPIM) telah mengadakan kempen memboikot produk Israel selama 6 bulan
secara bersasar melibatkan 4 produk utama iaitu Coca-Cola, Puma, Starbucks dan
Hewlett-Packard (HP). Coca-Cola melalui The Central Bottling Company-CBC
memiliki kilang di atas tanah yang dirampas dari rakyat Palestin. Produk jenama
sukan terkenal, Puma adalah penaja tunggal kepada Persatuan Bolasepak Israel
(IFA). Jenama Starbucks adalah dimiliki oleh Howard Schultz, pengasas,
Pengerusi dan Presiden Starbucks Corporation, merupakan seorang penyokong
Zionis Isreal yang aktif. Beliau merupakan penerima anugerah “The Israel 50th
Anniversary Friend of Zion Tribute Award” atas sumbangannya terhadap pergerakan
Israel. Produk HP pula adalah syarikat yang merupakan pembekal utama dari sudut
kepakaran sistem dan database kepada tentera rejim Zionis Israel sejak tahun
2009 lagi.
Selain itu, usaha dan gerakan bagi
memutuskan rantaian sokongan ekonomi Israel di peringkat antarabangsa adalah
dipelopori oleh badan BDS Global (Boycott,
Divestmen, Sanction). Manakala cawangannya di Malaysia terdapat Gerakan BDS[16]
Malaysia dalam memperjuangkan ke arah kebebasan, keadilan dan kesaksamaan bagi
rakyat Palestin. Ia merupakan gabungan pelbagai badan-badan bukan kerajaan
(NGOs), kumpulan dan individu di Malaysia yang berkongsi misi yang sama. Matlamatnya
adalah menggesa bagi memboikot syarikat Israel dan sekutunya yang terlibat
dalam perlanggaran hak asasi warga Palestin. Sasaran produk utama BDS adalah
Caterpillar (CAT), PUMA, G4S (syarikat keselamatan), Hyundai, AirBnb,
Hewlett-Packard (HP), AHAVA (kosmetik) dan AXA (insuran). Berdasarkan kajian
dan penyelidikan, semua produk yang dikeluarkan melalui syarikat ini telah
dikenalpasti menjadi penyumbang kepada Israel.
APAKAH PANDANGAN SYARAK TERHADAP ISU
BOIKOT INI?
Hukum asal jihad fi sabilillah adalah
fardu kifayah ke atas setiap orang Islam yang mukallaf. Ini berlaku apabila
orang-orang kafir berada dalam negeri mereka sendiri. Kefarduan ini akan
bertukar menjadi fardu ain dengan beberapa sebab antaranya apabila orang-orang
kafir yang telah memasuki sebuah negeri orang Islam dan berbuat kezaliman, maka
jihad menjadi fardu ain bagi seluruh penduduk negeri tersebut mempertahankannya
sedaya upaya yang mampu.[17]
Boikot yang dilaksanakan menjadi wajib apakala hanya inilah antara cara yang
dapat melemah musuh seperti Israel. Pendekatan ini berdasarkan kaedah[18]:
ما لا يتم الواجب إلا به فهو واجب
Ertinya:
“Apa yang tidak sempurna hukum wajib melainkan dengannya maka ia
juga menjadi wajib”.
Sebelum sesuatu boikot dilaksanakan
terdapat beberapa asas penting berkaitannya dari sudut pandangan syarak yang perlu
dijadikan penilaian. Asas yang utama ini ialah hukum syarak membenarkan kita bermua’malah
dan berurusan dengan orang kafir dalam semua kategori dalam jual beli. Imam al-Bukhari
(R.H.) menjelaskan berkaitan ‘Bab Jual Beli dengan Orang Musyrikin dan Golongan
Kafir Harbi’ bahawa Ibnu Abbas (R.A.) meriwayatkan bahawa[19]:
‘‘Rasulullah S.A.W. telah wafat sedang baju perisainya
tergadai dengan seorang Yahudi dengan sebanyak 30 gantang barli untuk
keluarganya’’
(Sahih Riwayat Al-Nasaa’i)
Saidatina Aisyah (R.A.) pula telah meriwayatkan
bahawa[20]:
‘’Nabi
Muhammad S.A.W. telah membeli makanan daripada seorang Yahudi secara hutang’’
(HR. Bukhari dan Muslim)
Berdasarkan daripada kedua-dua
hadis di atas, ianya jelas menunjukkan kepada
kita bahawa Nabi S.A.W. juga berurusan
jual beli dengan orang Yahudi di Madinah. Ini adalah prinsip asasi dalam berurusniga dengan orang
kafir. Walau bagaimanapun, di sana terdapat pengecualian dalam hal ini. Orang Islam tidak boleh menjual apa jua
barangan kepada orang kafir sekiranya barangan itu digunakan untuk memerangi saudara-saudara
Islam kita tida kira di mana sahaja. Firman Allah S.W.T:[21]
...وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ۖ
وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ...
Ertinya:
‘’…Dan
tolong-menolonglah dalam perkara-perkara kebaikan dan ketakwaan dan jangan
tolong- menolong dalam hal-hal dosa dan permusuhan. ‘’
(Al-Maa’idah, 5:2)
Asas
kedua ialah cara jual-beli sesuatu barangan di mana membeli secara terus
daripada orang kafir atau berjual beli
melalui wakilnya Muslim yang merupakan perantara antara penjual dan pembeli.
Dari sudut ini, sekiranya boikot melibatkan barangan orang kafir, maka kita
perlu berjual beli melalui wakil yang Muslim sahaja. Ini pun berpandukan kepada
apakah jenis barangan yang diperlukan dan kita tiada pilihan. Membeli melalui wakil Muslim adalah lebih bermanfaat
kepada dirinya berbanding terus membeli
daripada orang kafir. Begitu juga dalam konteks jual beli melalui francais di
mana pada asalnya ia dikeluarkan oleh orang kafir tetapi pemiliknya adalah
Muslim yang diberi hak dan kebenaran istimewa menjual barangannya. Syarikat
yang dimiliki oleh Muslim ini akan mendapat manfaat daripada jualannya dan jika
ia diboikot, maka secara langsung mendatangkan mudarat kepada syarikatnya.
Prinsip
Ketiga ialah melihat kepada jenis barangan yang dijual oleh orang kafir. Tiga(3)
jenis barangan adalah terdiri dari barangan keperluan asas, keperluan sampingan
dan barangan mewah. Syariat Islam membezakan kepentingan keperluan bagi setiap
barangan ini. Malah dalam keadaan darurat dan mendesak sehingga boleh mengancam
nyawa, sesuatu pengharaman itu boleh diharuskan (berdasarkan keperluan). Firman
Allah S.W.T.[22]:
... وَقَدْ فَصَّلَ لَكُمْ مَا حَرَّمَ
عَلَيْكُمْ إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَيْهِ…
Ertinya:
‘'Dia
telah menjelaskan apa yang haram buat kamu kecuali apa yang kamu terdesak
kepadanya”…
( Al-An’am, 6:119)
Antara pandangan ulama’ dalam aspek ini telah menetapkan
kaedah-kaedah, antaranya:[23]
الضَرُورَةُ
تُبِيحُ المحضُورَة
‘’Apabila
berlaku keadaan terdesak (darurat),
ianya akan mengharuskan apa yang terlarang
(Haram)’’
Oleh
itu, kita perlulah dapat membezakan di antara barangan asas kehidupan seperti
beras, gandum berbanding barangan keperluan sampingan seperti kenderaan dan barangan
mewah. Perbuatan memboikot barangan keperluan asas boleh mengancam nyawa orang
Islam (tiada pilihan) berbanding memboikot barangan sampingan dan mewah.
Seterusnya
prinsip keempat ialah menutup pintu kerosakan (سَدُّ الذَّرِيعَة) . Ia adalah antara kaedah yang
digunapakai oleh para ulama’ di mana
perkara-perkara yang pada asalnya harus boleh menjadi haram sekiranya ia
membawa kepada mudarat.
Prinsip yang kelima tentang
merosakkan dan memutuskan rantaian ekonomi musuh Islam adalah antara cara jihad
yang benar. Kita bukan menjadi penyumbang kepada berterusannya rakyat Palestin
dianiayai. Malah Nabi S.A.W. sendiri pernah menggunakan cara tekanan ekonomi
melalui pasukan-pasukan tentera yang diutus untuk menyerang kafilah-kafilah
perniagaan orang kafir Quraisy.
Adalah sesuatu yang penting untuk
kita kenal berusaha mengenalpasti bidang-bidang perniagaan atau produk-produk
yang boleh dijadikan sebagai fokus dalam boikot agar ia benar-benar memberi
kesan untuk melemahkan orang kafir yang menindas umat Islam. Dr. Yusuf Al Qardhawi jelas menyatakan
haram membeli produk yang digunakan untuk membiayai perang di Palestin[24]. Mata
wang dolar juga sewajarnya diboikot. Jadikan penggunaan mata wang emas dan
perak sebagai pilihan dalam transaksi perniagaan dan seharian.
Seterusnya
prinsip keenam adalah berkait dengan peranan dan izin pemerintah dalam isu
boikot. Ini antara prinsip yang menjadi tonggak kepercayaan Ahli Sunnah Wal
Jama’ah ialah wajib kita taat dan patut kepada ulil amri dalam perkara-pekara
yang makruf.[25]
حَدَّثَنَا أَبُو الْيَمَانِ،
أَخْبَرَنَا شُعَيْبٌ، حَدَّثَنَا أَبُو الزِّنَادِ، أَنَّ الأَعْرَجَ، حَدَّثَهُ
أَنَّهُ، سَمِعَ أَبَا هُرَيْرَةَ ـ رضى الله عنه ـ أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ
اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَقُولُ " نَحْنُ الآخِرُونَ السَّابِقُونَ
". وَبِهَذَا الإِسْنَادِ " مَنْ أَطَاعَنِي فَقَدْ أَطَاعَ
اللَّهَ، وَمَنْ عَصَانِي فَقَدْ عَصَى اللَّهَ، وَمَنْ يُطِعِ الأَمِيرَ فَقَدْ
أَطَاعَنِي، وَمَنْ يَعْصِ الأَمِيرَ فَقَدْ عَصَانِي، وَإِنَّمَا الإِمَامُ
جُنَّةٌ يُقَاتَلُ مِنْ وَرَائِهِ وَيُتَّقَى بِهِ، فَإِنْ أَمَرَ بِتَقْوَى
اللَّهِ وَعَدَلَ، فَإِنَّ لَهُ بِذَلِكَ أَجْرًا، وَإِنْ قَالَ بِغَيْرِهِ،
فَإِنَّ عَلَيْهِ مِنْهُ "
Ertinya:
"...sesiapa yang patuh
kepada kepimpinan ('amir), maka sesungguhnya dia telah menta'atiku dan sesiapa
yang mendurhakai kepimpinan ('amir) maka sesungguhnya dia telah mendurhakaiku ".
(Muslim, al Jamai' al Sahih)
Dapat
kita simpulkan bahawa hukum boikot berbeza antara satu situasi dengan situasi
yang lain iaitu keadaan pertama jika diarahkan oleh pemerintah. Jika pemerintah
sebuah negara Islam memerintahkan supaya barangan tertentu atau barangan
negara-negara tertentu diboikot, maka rakyat negara tersebut wajib mentaati
arahan tersebut.
Firman Allah SWT[26]:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ
وَأَطِيعُوا …الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ
Ertinya:
‘’Wahai
orang yang beriman, taatilah Allah, taatilah Rasul dan para pemerintah daripada
kalangan kamu”…
(An-Nisa’ 4:59)
Boikot perlu berasaskan kepada keyakinan
tanpa syak dan ragu. Ini kerana keyakinan tidak boleh menghilangkan keraguan
sebagaimana maksud hadis Nabi S.A.W.:[27]
عن
أبي محمد الحسنِ بْنِ علِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ سِبْطِ رَسُوْلِ االلهِ صلى االله
عليه وَسَلَّم وَرَیْحَانَتِهِ رَضِيَ االله عَنْهُمَا قَالَ: حَفِظْتُ مِنْ رَسُوْلِ
االلهِ صَلَّى االله عَلَيْهِ وَسَلَّم : (( دَعْ مَا یَرِیْبُكَ إِلَى مَا لاَ یَرِیْبُكَ))
رواه الترمذي والنسائي، وقال الترمذي: حدیث حسن صحيح
Ertinya:
‘’Tinggalkan yang meragukanmu lal ambillah yang
tidak
Meragukanmu’’
BAGAIMANA CARANYA BAGI MENJAYAKAN USAHA
BOIKOT INI AGAR BERKESAN?
Malaysia adalah antara negara yang
turut serta dalam memboikot barangan Israel. Rakyat negara Malaysia ini amat dikenali dengan sifat pemurah dan caknyanya
atas isu Palestin. Namun dalam
keghairahan kita memboikot barang-barangan Israel, kita harus mengetahui
objektif utama dalam misi memboikot ini kerana tanpa mengetahui asas tujuannya,
dikhuatiri akan terpesong dari landasan dan matlamat tidak tercapai dengan
jayanya. Umat Islam merupakan golongan pengguna yang terbesar di dalam dunia.
Oleh itu marilah kita gunakan kelebihan ini untuk menundukkan Israel dan sekutunya supaya mereka lebih menghormati
masyarakat Islam.
Usaha boikot ini sebenarnya telah
lamapun dilaksanakan sebelum berdirinya negara haram Israel pada tahun 1948. Dr
Yusuf Al Qardhawi (Pengerusi Persatuan Ulama Sedunia) dan sekumpulan
ulama’ senada dengan menyatakan bahawa
usaha boikot adalah senjata yang ampuh sepanjang masa, dulu, kini dan
selamanya. Ini kerana objektif besar boikot ialah sebagai menggugat ekonomi
Israel. Merujuk kepada surah Al Baqarah ayat 190[28];
وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ
يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ
Ertinya:
‘’Dan perangilah kerana agama Allah dan orang-orang yang
memerangi kamu, dan janganlah kamu menceroboh,, kerana sesungguhnya Allah tidak
menyukai orang-orang yang menceroboh’’
Tidak dinafikan bahawa boikot
dibenarkan dalam agama Islam, namun kita kena pastikan perbuatan itu sejajar
dengan ilmu, adab dan akhlak Islam. Ia sangat perlu supaya agama Islam tidak
dipandang hina oleh golongan bukan Islam. Antara cara bagi menjayakan usaha
boikot dengan berkesan adalah dengan menjayakan Kempen BMF (Buy Muslim First)[29]
di mana kempen ini dalam masa yang sama akan dapat membantu ekonomi umat Islam[30]
itu sendiri. Jangan sesekali mencaci
atau menghina dengan menggunakan perkataan kesat dan keji kepada pemilik produk
dan memburuk atau mencederakan mereka yang tidak turut memboikot. Jangan
menghukum orang lain yang tidak memboikot kerana situasi mereka berkemungkinan
berbeza dengan situasi kita yang memboikot. Melalui kempen yang dijalankan, mudah-mudahan
semangat persaudaraan Islam dalam kalangan umat Islam dapat dicapai dengan
prinsip ta’awun(bertoolong menolong)[31].
Selain memberikan sumbangan secara
terus melalui pertubuhan bukan kerajaan (NGO) diiktiraf dan memanjatkan doa,
kita masih boleh melakukan beberapa perkara yang memberikan impak besar terhadap perjuangan membebaskan Palestin
seperti boikot strategik yang membina dan bukan dengan cara terburu-buru tanpa
berfikir panjang kerana ia akan merugikan umat Islam dalam banyak perkara.
Boikot bersasar dan strategik ialah usaha global terhadap syarikat besar yang
secara terang dan jelas menyumbang kepada Israel. Boikot strategik ini bukan
sahaja dilakukan melalui kempen boikot akar umbi sahaja, bahkan melalui
tindakan berimpak besar seperti menandatangani petisyen bantahan dan
menghubungi serta menghantar memorandum rasmi kepada ibu pejabat syarikat
terbabit untuk menjelaskan dan menyampaikan mesej keadilan.
Seterusnya usaha lain ialah memilih
produk berulang iaitu yang kerap digunakan (barang makanan, produk kecantikan
wanita, produk kesihatan(wellness) dan barangan kegunaan harian). Produk yang acapkali
digunakan akan lebih berimpak demi menjayakan pemboikotan.
Boikot Israel dalam sukan merujuk
kepada pelbagai pembatalan dan penolakan atlet Israel di mana atlet dan pasukan
Israel telah dilarang dari menyertai beberapa pertandingan dan kejohanan di
peringkat antarabangsa. Beberapa kejohanan sukan terbesar seperti Sukan
Olimpik, beberapa buah negara Arab antaranya Iran, melarang atletnya untuk
bersaing dengan atlet Israel[32]. Malaysia sendiri pernah menyatakan
bantahan melarang atlet Israel menyertai kejohanan sukan di negara ini ketika
Kejohanan Renang Para Dunia yang diadakan di Sarawak pada Julai 2019.
Seterusnya, usaha boikot ini perlu
berdasarkan ilmu pengetahuan yang jelas dan yakin. Melalui cara ini, ianya menjadi
lebih efektif untuk memberi tekanan kepada produk berkaitan Israel. Walaupun
jarak negara kita dengan Palestin dipisahkan hamper 7000 kilometer, kita masih
boleh memberi sokongan dengan cara menderma,
mendoa’kan mereka dan melancarkan kempen boikot kepada pihak yang ditentang. Usaha
boikot yang dijalanakan ini juga mestilah bertumpu dan berterusan untuk tempoh
tertentu. Sememangnya inisiatif ini memberi kesan langsung jika dilaksanakan
secara terancang..
Cara lain ialah jangan menghukum di mana
boikot dianggap sebagai salah satu daripada wasilah jihad umat Islam pada zaman kini bagi
menentang Israel dan mereka yang membantu negara haram tersebut. Ia dianggap
jihad ekonomi dan bertepatan dengan sabda Nabi S.A.W.[33]:-
عن أنس -رضي
الله عنه-
أن النبي -صلى
الله عليه
وسلم- قال:
«جَاهِدُوا المشركين
بأموالكم وأنفسكم
وألسنتكم»
Ertinya:
‘Berjihadlah melawan orang-orang musyrik dengan harta, jiwa,
dan lisan kalian.
‘’
(HR Abu Daud, Ad Darimi, An Nasai, dan Ahmad
Hakikatnya, jihad dalam agama Islam bermatlamat
menegak kalimah Allah, mempertahan keadilan, mencegah kezaliman, mengembalikan
hak dan melindungi maruah. Maka, segala jalan yang membawa kepada matlamat ini
dianggap sebagai jihad termasuklah boikot yang dianggap sebagai salah satu cara
melemahkan ekonomi musuh yang sedang mengganas.
Inilah yang membezakan boikot kita
dengan boikot mereka yang tidak beriman yang mungkin terlaksana atas dasar
kemanusiaan dan simpati. Hasilnya mungkin akan mendapat kemuliaan di dunia.
Namun bagi orang beriman yang melakukan boikot atas dasar memenuhi perintah
Allah (jihad ) pasti mendapat kemuliaan di dunia dan ganjaran di akhirat.
KESIMPULAN
Dalam agama Islam kita diajar
untuk berpegang dengan sesuatu yang jelas nyata dan meninggalkan perkara yang samar dan tidak jelas. Dinyatakan dari
Abu Abdillah Nu’man bin Basyir (R.A.) dia berkata, saya mendengar Rasulullah
S.A.W. bersabda[34]:
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ النُّعْمَانِ بْنِ
بَشِيْرٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا قَالَ: سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُوْلُ : إِنَّ الْحَلاَلَ بَيِّنٌ وَإِنَّ الْحَرَامَ
بَيِّنٌ وَبَيْنَهُمَا أُمُوْرٌ مُشْتَبِهَاتٌ لاَ يَعْلَمُهُنَّ كَثِيْرٌ مِنَ
النَّاسِ، فَمَنِ اتَّقَى الشُّبُهَاتِ فَقَدْ اسْتَبْرَأَ لِدِيْنِهِ
وَعِرْضِهِ، وَمَنْ وَقَعَ فِي الشُّبُهَاتِ وَقَعَ فِي الْحَرَامِ، كَالرَّاعِي
يَرْعىَ حَوْلَ الْحِمَى يُوْشِكُ أَنْ يَرْتَعَ فِيْهِ، أَلاَ وَإِنَّ
لِكُلِّ مَلِكٍ حِمًى أَلاَ وَإِنَّ حِمَى اللهِ مَحَارِمُهُ أَلاَ وَإِنَّ
فِي الْجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ وَإِذَا
فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ أَلاَ وَهِيَ الْقَلْبُ [رواه البخاري
ومسلم]
Ertinya:
"Sesungguhnya yang halal itu jelas dan yang haram
itu jelas. Di antara keduanya terdapat perkara-perkara yang syubhat
(samar-samar) yang tidak diketahui oleh orang banyak. Maka siapa yang takut
terhadap syubhat berarti dia telah menyelamatkan agamanya dan kehormatannya.
Dan siapa yang terjerumus dalam perkara syubhat, maka akan terjerumus dalam
perkara yang diharamkan. Sebagaimana penggembala yang menggembalakan hewan
gembalaannya di sekitar (ladang) yang dilarang untuk memasukinya, maka lambat
laun dia akan memasukinya. Ketahuilah bahwa setiap raja memiliki larangan dan
larangan Allah adalah apa yang Dia haramkan. Ketahuilah bahwa dalam diri
ini terdapat segumpal daging, jika dia baik maka baiklah seluruh tubuh ini dan
jika dia buruk, maka buruklah seluruh tubuh; ketahuilah bahwa dia adalah hati
“. (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Perlu diketahui objektif utama
memboikot barangan Israel adalah kerana kita tidak mahu hasil pembelian kita
sebagai konsumer disalurkan kepada Israel yang digunakan dalam misi membunuh
saudara-saudara kita di Palestin.
Kesimpulannya
membaca, menilai, mentaksir serta membuat kajian dan belajar tentang cara yang
betul dalam usaha boikot yang dilaksanakan agar hasilnya lebih berkesan dan
berjaya. Usaha ini tidak menjadi sia-sia atau mendatangkan keburukan kepada
kita sendiri serta masyarakat seluruhnya. Semoga kajian ini ia akan dapat
memberi garis panduan buat umat Islam tatacara memboikot barangan zionis Israel
termasuk produk yang memberi sokongan kepada Israel. Kita sebagai umat Islam yang
diberi akal dan ilmu oleh Allah SWT, perlulah bijak bertindak dalam apa jua situasi. Neraca syarak
perlu didahulukan dan bukan berdasarkan perasaan dan andaian. Bertindak melulu,
buruk padahnya dan ianya akan membawa kesan yang buruk dalam jangka masa pendek
maupun jangka panjang.
RUJUKAN
Abu Abdurrahman Salman
Zainal Abizin, Zionis Menjerut, Majlis Agama Islam Selangor
(MAIS) , Perpustakaan Negara Malaysia,
Cetakan pertama
2015,http://www.mais.gov.my/wp-content/uploads/2019/07/ZIONIS-MENJERUT.pdf
Al-Asybaah Wa
Al-Nadhaa’ir oleh Imam Sayuti, Daar Al-Kutub Al-Ilmiyyah, Beirut Libanon,
1983.
Al-Ma‘any,
entri: “boycott” dicapai 18 Jun, 2021, https://www.almaany.com/en/dict/ar-
en/boycott/
BDS Malaysia, Ke arah kebebasan, keadilan
dan kesaksamaan di Palestin, dicapai 18 Jun,
2021, https://bdsmalaysia.com/
BH Online, Boikot dengan
ilmu, dan adab, dicapai 18 Jun, 2021,
https://www.bharian.com.my/bhplus-old/2015/06/63469/boikot-dengan-ilmu-jaga-adab
BH Online, Boikot
strategik mampu lumpuhkan Zionis, dicapai 18 Jun, 2021,
BH Online, Malaysia
kekal pendirian tak benar atlet Israel bertanding, dicapai 19 Jun, 2021,
Claudia Baumgart-Ochse (2017)
Claiming Justice for Israel/Palestine: The Boycott, Divestment,
Sanctions (BDS) Campaign and Christian Organizations, Globalizations,
14:7, 1172-1187,
DOI: 10.1080/14747731.2017.1310463
Dewan Bahasa dan
Pustaka, entri: “boycott” dicapai 18 Jun, 2021,
https://prpm.dbp.gov.my/Cari1?keyword=boycott
Gerakan
BDS Malaysia, Kenali Kami, dicapai 18 Jun, 2021,
https://bdsmalaysia.com/kenali- bds/
Haluan Malaysia, Kenapa perlu boikot Israel dan sekutunya?,
dicapai 18 Jun, 2021,
https://www.haluan.org.my/kenapa-perlu-boikot-israel-sekutunya/
Hasbunallah, Fathul Bari Sharah Sahih
Al-Bukhari, Fathul Bari,
https://www.hasbunallah.com.au/fathul-bari-sharah-sahih-bukhari-arabic/
Hamas dan Briged Al-Qassam, Maszlee Malik dan Syarafuddin Sulaiman,
PTS Millennia
Sdn. Bhd. (2014), Bab 25
: Boikot itu berkesan, Bab 26 : Kenapa perlu boikot dan Bab
27 : Isu-isu boikot.
Ibrahim
Mustafa et.al, Al-mu'jam al-wasit.t.th
Injass, R.A., Sarmidi, T., Injass,
M..M.,(2017). The Effectiveness Of The Popular Boycott To The
Israeli Goods. South East Asian Journal Of Contemporary Business,
Economics And Law
(SEAJBEL), 12(3), 40-43.
Institut Kefahaman Islam
Malaysia, Buy Muslim First(#BMF), dicapai 18 Jun, 2021,
https://www.ikim.gov.my/index.php/2019/09/20/buy-muslim-first-bmf/
Iqtidha’ Al-Siratal Mustaqim, al-Qāhirah : Maṭbaʻat al-Sunnah
al-Muḥammadīyah, 1950.
Mohd Nor, M. R. (2010). Konflik Israel- Palestin Dari Aspek
Sejarah Moden Dan Langkah
Pembebasan Dari
Cengkaman Zionis. Journal of Al-Tamaddun, 5(1), 73–92. Retrieved from
https://ejournal.um.edu.my/index.php/JAT/article/view/8538
Mohd Yunus, A., Abd Wahid, N., & Wan Hassan,
W. S. (2018). Hukum Boikot Barangan Israel
Berdasarkan
kepada Fiqh Al-Jihad. Journal of Fatwa Management and Research, 4(1), 135-
160. https://doi.org/10.33102/jfatwa.vol4no1.98
MyCARE, Kempen Boikot Israel,
dicapai 18 Jun, 2021, https://www.mycare.org.my/kempen-
boikot-israel/
PN BBC Portal, PPIM Seru
Rakya Malaysia Boikot Empat Produk Israel, dicapai 10 Julai, 2021,
http://www.pnbbcportal.com/2021/05/18/ppim-seru-rakyat-malaysia-boikot-empat-produk-
israel/
Rizki Ridyasmara, Boikot
produk pro-Israel: melawan Zionis dari rumah kita, Pustaka al-
Kautsar, 2009.
Syathibi al-, al-Muwafaqat fi Ushul
al-Syari’ah, Dar al-Kutub al-‘Ilmiyah, 2003.
[1] Mohd
Nor, M. R. (2010). Konflik Israel- Palestin Dari Aspek Sejarah Moden Dan
Langkah Pembebasan Dari Cengkaman Zionis. Journal of Al-Tamaddun, 5(1), 73–92.
Retrieved from https://ejournal.um.edu.my/index.php/JAT/article/view/8538
[2] Al-Quran al-Karim, al-Baqarah (2):
120
[3] Abu Abdurrahman Salman Zainal
Abizin, Zionis Menjerut, Majlis Agama Islam Selangor (MAIS), Perpustakaan
Negara Malaysia, Cetakan pertama 2015,
http://www.mais.gov.my/wp-content/uploads/2019/07/ZIONIS-MENJERUT.pdf
[4] Gerakan BDS
Malaysia, Kenali Kami, dicapai
18 Jun, 2021, https://bdsmalaysia.com/kenali-bds/
[5] PN BBC
Portal, PPIM Seru Rakyat Malaysia Boikot Empat Produk Israel, dicapai 10 Julai,
2021,
http://www.pnbbcportal.com/2021/05/18/ppim-seru-rakyat-malaysia-boikot-empat-produk-israel/
[6] Haluan Malaysia, Kenapa perlu
boikot Israel dan sekutunya?, dicapai 18 Jun, 2021,
https://www.haluan.org.my/kenapa-perlu-boikot-israel-sekutunya/
[7] MyCARE,
Kempen Boikot Israel, , dicapai
18 Jun, 2021, https://www.mycare.org.my/kempen-boikot-israel/
[8]
Yunus, A. M., Chik, W. M. Y. W., Abd Wahid, N., Daud, K. A., Abd Hamid, M. N.
(2020). The
Concept of Boycott: A General Introduction.
International Journal of Academic Research in Business and
Social Sciences. 10(9), 962-971
[9] Dewan Bahasa dan Pustaka, entri: “boycott”
dicapai 18 Jun, 2021, https://prpm.dbp.gov.my/Cari1?keyword=boycott
[10] Claudia Baumgart-Ochse (2017)
Claiming Justice for Israel/Palestine: The Boycott, Divestment, Sanctions (BDS)
Campaign and Christian Organizations, Globalizations, 14:7, 1172-1187, DOI:
10.1080/14747731.2017.1310463
[11] Al-Ma‘any, entri: “boycott”
dicapai 18 Jun, 2021, https://www.almaany.com/en/dict/ar-en/boycott/
[12] Ibrahim Mustafa et.al, Al-mu'jam al-wasit.t.th
[13] Hamas
dan Briged Al-Qassam, Maszlee Malik dan Syarafuddin Sulaiman, PTS Millennia
Sdn. Bhd. (2014), Bab 25 : Boikot itu berkesan, Bab 26 : Kenapa perlu boikot
dan Bab 27 : Isu-isu boikot
[14] Injass, R.A., Sarmidi, T., Injass,
M..M.,(2017). The Effectiveness Of The Popular Boycott To The Israeli Goods. South
East Asian Journal Of Contemporary Business, Economics And Law (SEAJBEL),
12(3), 40-43
[15] Mohd
Yunus, A., Abd Wahid, N., & Wan Hassan, W. S. (2018). Hukum Boikot Barangan
Israel
Berdasarkan
kepada Fiqh Al-Jihad. Journal of Fatwa Management and Research, 4(1), 135-
160.
https://doi.org/10.33102/jfatwa.vol4no1.98
[16] BDS
Malaysia, Ke arah kebebasan, keadilan dan kesaksamaan di Palestin, dicapai 18 Jun, 2021,
https://bdsmalaysia.com/
[17] Wahbah
al-Zuhayli, Tafsir Al-Munir @ al-Fiqh al-Islami Wa adillatuh
[18] Maktabah
As Syamilah Al hadisah, dicapai 17 Julai, 2021,https://al-maktaba.org/book/8379/383#p2
[19] Sahih Riwayat Al-Nasaai
[20] Sahih
Bukhari dan Muslim
[21] Al-Qur‟an al-Karim, al-Maa’idah
(5): 2
[22]
Al-Quran al-Karim, al An’aam(6):119
[23] Al-Asybaah
Wa Al-Nadhaa’ir oleh Imam Sayuti, 93
[24] Fatawa
al Mua’shirah oleh Dr. Yusuf Al Qardhawi
[25] Muslim,
al Jamai' al Sahih
[26]
Al-Qur’an al-Karim, al-Nisa’(4): 59
[27] Hadis
riwayat al-Tirmizi dan al-Nasaai. Al-Tarmizi berkata ia adalah hadis hasan
sohih.
[28] Al-Qur’an
al-Karim, al-Baqarah (2): 190
[29]
Institut Kefahaman Islam Malaysia, Buy Muslim First(#BMF), dicapai 18 Jun, 2021,
https://www.ikim.gov.my/index.php/2019/09/20/buy-muslim-first-bmf/
[30]
BH Online, Boikot strategik mampu lumpuhkan Zionis, dicapai 18 Jun, 2021, https://www.bharian.com.my/rencana/minda-pembaca/2021/05/817958/boikot-strategik-mampu-lumpuhkan-zionis
[31] BH Online, Boikot dengan ilmu, jaga
adab, dicapai 18 Jun, 2021, https://www.bharian.com.my/bhplus-old/2015/06/63469/boikot-dengan-ilmu-jaga-adab
[32] BH
Online, Malaysia kekal pendirian tak benar atlet Israel bertanding, dicapai 19
Jun, 2021,
https://www.bharian.com.my/sukan/lain-lain/2019/01/518291/malaysia-kekal-pendirian-tak-benar-atlet-israel-bertanding
[33] Riwayat
Abu Daud, disahihkan oleh Albani
[34] Riwayat
Bukhari dan Muslim
No comments:
Post a Comment