PENGKHIANATAN YAHUDI TERHADAP NABI MUHAMMAD SAW DI MADINAH
Solehuddin Shuib, Mohd Roslan Mohd Nor1
Departmen Sejarah Islam & Tamaddun
Akademi Pengajian Islam, Universiti
Malaya,
50603 Kuala Lumpur, Malaysia
1Emel: m_roslan@umcced.edu.my
ABSTRAK
Al
Quranul karim memberikan gambaran luas tentang perangai mereka yang buruk, agar
kita waspada dalam interaksi dengan mereka. Objektif kajian ini adalah
dijelaskan Yahudi di Madinah secara ringkas, Piagam Madinah, kronologi
pengkhianatan mereka di Madinah dan pengajaran yang boleh dipelajari oleh umat
Islam kini. Hasilan kajian ini menggesa umat Islam perlu mempelajari sirah Nabi
SAW, sentiasa waspada dengan Yahudi, sejarah mereka merupakan konspirasi,
komplot jahat, kerosakan dan pengkhianatan.
Kata
kunci: Khianat ; Yahudi; Madinah
Al-Quran
tidak memperkatakan tentang suatu bangsa sebagaimana ia memperkatakan tentang
bangsa Yahudi. Al-Quran memberikan gambaran luas tentang perangai mereka yang
buruk, agar kita waspada dalam interaksi dengan mereka.[1] Antara sifat-sifat keji mereka
menurut Al Quran adalah seperti berikut:
1.1 Memungkiri
janji [2]
Ertinya:
Dan (ingatlah), ketika
Kami mengikat perjanjian setia dengan kamu: "(Bahawa) janganlah kamu
menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan) sesama sendiri, dan janganlah kamu
usir-mengusir sesama sendiri dari kampung masing-masing". Kemudian kamu
telah berikrar mematuhi perjanjian setia itu, dan kamu sendiri pula menjadi
saksi (yang mengakui kebenarannya).
Kemudian kamu ini
(wahai Bani Israil), kamu berbunuh-bunuhan sesama sendiri dan kamu usir satu
puak dari kaum kamu keluar dari kampungnya; kamu pula saling bantu-membantu
(dengan orang lain) untuk menentang mereka dengan melakukan dosa dan
penganiayaan; padahal kalau mereka datang kepada kamu sebagai orang tawanan,
kamu tebus mereka; sedang perbuatan mengusir mereka diharamkan juga atas kamu.
Sesudah itu maka patutkah kamu hanya percaya kepada sebahagian (dari isi) Kitab
Taurat dan mengingkari akan sebahagian yang lain? Maka tiadalah balasan bagi
orang yang berbuat demikian itu dari antara kamu, selain dari kehinaan ketika
hidup di dunia, dan pada hari kiamat akan ditolak mereka ke dalam azab seksa
yang amat berat. Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang
kamu lakukan.
(2:84-85)
1.2 Biadap
terhadap Allah dan malaikat[3]
Ertinya:
Sesungguhnya Allah
telah mendengar perkataan orang-orang (Yahudi) yang mengatakan: Bahawasanya
Allah miskin dan kami ialah orang-orang kaya. Kami (Allah) akan menuliskan
perkataan mereka itu dan perbuatan mereka membunuh Nabi-nabi dengan tidak ada
alasan yang membenarkannya, dan Kami akan katakan kepada mereka: "Rasalah
kamu azab seksa yang sentiasa membakar
(3:181)
1.3 Pembunuh
para Nabi dan Rasul[4]
Ertinya:
Demi
sesungguhnya! Kami telah mengambil perjanjian setia dari Bani Israil dan Kami
telah utuskan kepada mereka beberapa orang Rasul. (Tetapi) tiap-tiap kali
datang - seorang Rasul kepada mereka dengan membawa apa yang tidak disukai oleh
hawa nafsu mereka, mereka dustakan sebahagian dari Rasul-rasul itu, dan mereka
bunuh yang sebahagian lagi.
(5:70)
1.4 Degil
terhadap kebenaran dan dengki kepada orang lain[5]
Ertinya:
Orang-orang kafir dari
Ahli kitab, dan juga dari orang-orang musyrik, tidak suka kiranya diturunkan
kepada kamu sedikit dari kebaikan (atau wahyu) dari Tuhan kamu Padahal Allah
berhak menentukan rahmatNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya; dan Allah (jualah
Yang) mempunyai limpah kurnia yang amat besar.
(2:105)
1.5 Beriman
dengan berhala dan toghut serta lakukan tipu daya terhadap agama[6]
Ertinya:
Tidakkah
engkau perhatikan (dan merasa pelik wahai Muhammad) kepada orang-orang yang
telah diberikan sebahagian dari Kitab (Taurat)? Mereka percaya kepada
benda-benda yang disembah yang lain dari Allah, dan kepada Taghut, dan mereka
pula berkata kepada orang-orang kafir (kaum musyrik di Makkah) bahawa mereka
(kaum musyrik itu) lebih betul jalan agamanya daripada orang-orang yang beriman
(kepada Nabi Muhammad SAW).
(Kaum
Yahudi yang demikian sikapnya) mereka itulah orang-orang yang dilaknat oleh
Allah; dan sesiapa yang dilaknat oleh Allah, maka engkau tidak sekali-kali akan
mendapati sesiapa pun yang boleh menolongnya.
(4:51-52)
1.1 PENEMPATAN
YAHUDI DI MADINAH
Yahudi di Yastrib sudah ada sejak sekian lama. Mereka berasimilisasi dengan penduduk di sana. Mereka juga mengharapkan agar Nabi akhir zaman yang diberitakan dalam kitab suci mereka akan datang dari kalangan mereka. Justeru itu mereka pun membuat persiapan sekian lama untuk menyambut Nabi akhir zaman. Rajah 1 di bawah menunjukkan Kawasan penempatan puak-puak Yahudi di Madinah pada zaman Nabi Muhammad SAW.
Rajah 1: Kawasan penempatan Yahudi Di Madinah[7]
Pada tahun ke sebelas kenabian, Nabi Muhammad SAW berdakwah kepada kabilah Arab di luar Mekah pada masa musim haji. Ketika berada di Aqabah, Nabi bertemu dengan sekumpulan orang dari kaum Khazraj. Setelah memperkenalkan diri, Nabi pun berdakwah kepada mereka, menceritakan ajaran Islam dan membacakan beberapa potong ayat Al Quran. Kaum Khazraj tersebut amat positif dengan ajakan Nabi. Ini kerana kebiasaan orang-orang Yahudi yang berjiran dengan mereka sering menceritakan tentang kedatangan Nabi akhir zaman ini. Bangsa Yahudi yang Bersama mereka itu adalah dari kalangan ahlul kitab dan banyak memiliki pengetahuan. Uniknya, setiap kali terjadi perselisihan antara mereka
dengan kaum Yahudi, mereka sering berkata:
Seorang Nabi akan
segera diutus dan kini masanya telah tiba.
Kami pasti akan mengikutinya dan kami akan memusnahkan kamu seperti kaum
A’ad dan Iram.
Berdasarkan
infomasi ini ketika Nabi SAW mengajak mereka memeluk Islam, orang-orang Khazraj
saling berpandangan satu sama lain seraya berkata:
Demi Allah, kamu pasti
tahu bahawa dialah seorang Nabi yang dijanjikan di depan kamu oleh puak
Yahudi. Maka, jangan sampai mereka
mendahului kamu untuk mengikutinya.
Justeru
itu orang-orang Khazraj pun menyahut seruan Nabi Muhammad SAW untuk memeluk
Islam.
Berikut dijelaskan tiga(3) objektif kajian. Ianya adalah seperti berikut:
1. Menjelaskan
mengenai Yahudi di Madinah secara ringkas
2. Menjelaskan
piagam Madinah dan pengajaran
3. Memberi
kronologi pengkhianatan Yahudi di Madinah dan pengajaran yang boleh dipelajari
oleh umat Islam kini.
3. KRONOLOGI PERISTIWA
Berikut
dijelaskan kronologi peristiwa pengkhianatan puak Yahudi ke atas Nabi Muhammad
SAW. Ianya meliputi susunan berikut
iaitu :penyambutan Rasulullah oleh Yahudi setelah
hijrah ke Madinah, Perjanjian di
Madinah(Piagam Madinah), Peperangan dengan suku Yahudi Qainuqa’, pembunuhan
pemimpin Yahudi Ka'ab bin Ashraf, Ghazwa dengan suku Yahudi Nadhir, Ghazwa
dengan suku Yahudi Quraidhah, dan Ghazwa dengan suku Yahudi Khaibar. Berikut disertakan huraian secara ringkas.
3.1 SAMBUTAN KE ATAS
RASULULLAH OLEH YAHUDI DI MADINAH
Setelah hijrah ke Madinah pada tahun 622 Masehi,
Rasulullah mendapatkan dokongan dari beberapa suku Yahudi di kota tersebut. Beberapa
pemimpin Yahudi, seperti Ka'ab bin Ashraf dan Abu Rasyid, memberikan sokongan
atas kedatangan Nabi Muhammad SAW..
3.2 PIAGAM
MADINAH
Pada tahun 624 Masihi, Nabi
Muhammad SAW. membuat perjanjian di Madinah
yang dikenal dengan sebutan Piagam Madinah. Perjanjian ini melibatkan suku-suku
Muslim, Yahudi, dan beberapa suku Arab lainnya. Perjanjian ini diharapkan dapat
membangun kerjasama dan perdamaian antara suku yang tinggal di Madinah. Rajah 2 di bawah meringkaskan apa itu
piagam Madinah, dan kandungannya secara ringkas.
Berikut dijelaskan empat belas(14) isi penting
piagam Madinah yang dimeterai pada zaman Nabi Muhammad SAW. Antara isi-isi pentingnya :
1. Kaum Muslimin dari kalangan Quraisy dan Yatsrib,
juga siapa pun yang mengikuti dan berjihad bersama mereka, adalah satu umat.
2. Semua Muslim walaupun berbeza suku sama-sama mesti
membayar dan menebus para tawanan mereka dengan cara yang makruf dan adil di
antara kalangan orang-orang mukmin.
3. Sesungguhnya orang-orang Mukmin tidak
meninggalkan (mengabaikan) seseorang yang menanggung hutang di antara mereka
untuk memberinya wang tebusan
4. Sesungguhnya orang-orang Mukmin yang bertakwa mesti
melawan orang- orang yang melampaui batas atau melakukan kejahatan besar seperti
kezaliman, dosa, permusuhan, atau kerosakan di antara kaum mukminin sendiri,
walaupun ia adalah anak dari salah seorang di antara mereka.
5. Seorang Mukmin tidak boleh membunuh mukmin yang
lain demi membela orang kafir. Dan, seorang mukmin tidak boleh membantu orang
kafir untuk menyerang sesama mukmin.
6. Sesungguhnya perdamaian bagi kaum mukminin
adalah satu. Seorang mukmin tidak boleh berdamai tanpa orang mukmin yang lain,
dalam berperang di jalan Allah SWT, kecuali jika dilakukan atas kesetaraan dan
keadilan antara mereka.
7. Dzimmah Allah SWT adalah satu. Dia melindungi Mukmin
yang lemah. Dan, orang Mukmin adalah wali bagi Mukmin yang lain, di hadapan
seluruh umat manusia.
8. Seorang Mukmin yang telah mengikrarkan isi
piagam ini, juga beriman kepada Allah dan hari akhir, tidak dihalalkan membantu
atau melindungi seorang pendosa. Barangsiapa membantu atau melindungi seorang
pendosa, maka di hari kiamat ia dilaknat dan dimurkai Allah SWT. Tidak ada
tebusan yang dapat membebaskannya dari laknat dan murka-Nya.
9. Orang-orang Yahudi harus mengeluarkan belanja
bersama orang-orang mukmin selama mereka masih dalam suasana perang.
10. Orang-orang Yahudi adalah satu umat dengan
orang-orang mukmin. Bagi kaum Yahudi agama mereka, dan bagi kaum muslimin agama
mereka. Kecuali orang yang melakukan perbuatan aniaya dan durhaka. Orang yang
seperti ini akan menghancurkan diri dan keluarganya sendiri.
11. Orang-orang Yahudi berkewajiban menanggung
nafkah mereka sendiri, dan kaum Muslimin pun berkewajiban menanggung nafkah
mereka sendiri pula. Antara mereka mesti ada tolong menolong dalam menghadapi
siapa pun yang hendak menyerang pihak yang mengadakan perjanjian ini.
12. Jika di antara orang-orang yang mengakui
perjanjian ini terjadi perselisihan yang dikuatirikan menimbulkan kerosakan,
maka perkara itu dikembalikan kepada Allah dan kepada Nabi
Muhammad SAW..
13. Barangsiapa tinggal di dalam kota Madinah ini,
keselamatannya tetap terjamin, kecuali yang berbuat kezaliman dan melakukan
kejahatan.
14. Sesungguhnya Allah SWT melindungi apa yang
tercantum di dalam piagam ini. Sesungguhnya Allah SWT melindungi siapa pun yang
berbuat kebaikan dan bertakwa.
PELAJARAN
DAN BAHAN RENUNGAN BERKAITAN PIAGAM MADINAH[9]
Menurut pandangan Al Buthiy dalam kitabnya fiqhus
sirah, beliau menjelaskan di sana terdapat pelajaran dan renungan berkaitan
berkaitan piagam Madinah. Ianya dapat
diringkaskan seperti berikut:
i.)
Islam adalah faktor
penyatu umat Islam. Ianya menjadi
landasan masyarakat Islam yang kukuh.
ii.)
Persatuan dan gotong
royong adalah faktor penting dalam masyarakat Islam.
iii.)
Prinsip kesetaraan
antara sesama Muslim.
iv.)
Perundangan dan
hukum Islam yang adil bagi menyelesaikan pertikaian dan perselisihan.
Seterusnya, akan dijelaskan pula siri-siri
peperangan kaum Muslimin di Madinah dengan puak Yahudi. Ianya bermula dengan peperangan dengan suku Yahudi
Qainuqa’.
3.3
PEPERANGAN DENGAN SUKU YAHUDI QAINUQA’
Yahudi Bani Qainuqa' adalah kaum Yahudi pertama
yang mengkhianati Piagam Madinah. Mereka menggoda seorang wanita Arab yang
datang ke tempat perniagaan Yahudi Bani Qainuqa’. Kain penutup wanita tersebut
sampai tersingkap hingga auratnya terbuka. Seorang lelaki Muslim menolongnya
hingga berjaya membunuh salah seorang kaum Yahudi. Akibatnya, lelaki Muslim itu
dibelasah sampai akhirnya terbunuh. Tindakan tersebut menyebabkan kemarahan
kaum Muslim sehingga terjadilah peperangan antara kaum Muslimin dan orang-orang
Yahudi Bani Qainuqa'. Peristiwa ini terjadi
pada bulan syawal tahun kedua hijrah. Sebab terjadi peperangan ini ialah kerana
masyarakat Yahudi melanggar perjanjian dan menentang kaum muslimin. Justeru itu, maka terjadilah pengepungan
selama 15 malam ke atas perkampungan Yahudi dan dengan berakhirnya , Yahudi ini
diusir keluar Madinah.
Seterusnya dijelaskan pula peristiwa pembunuhan
ketua Yahudi yang sangat jahat iaitu Kaa’b bin Ashraf.
3.4 PEMBUNUHAN PEMIMPIN YAHUDI KA'AB BIN ASHRAF[10]
Pada tahun 624 Masehi, Nabi
Muhammad SAW. memerintahkan pembunuhan Ka'ab
bin Ashraf. Ini disebabkan Ka'ab bin Ashraf melakukan penghinaan terhadap
Rasulullah dan bersekongkol dengan musuh Muslim. Ka'ab bin
al-Asyraf adalah salah seorang pemimpin Yahudi yang
memusuhi Nabi Muhammad S.A.W dan kaum Muslimin.
Dulunya ia pernah menjalin suatu perjanjian
bertetangga baik dengan kaum Muslimin. Setelah kemenangan kaum Muslimin atas
kaum Quraisy dalam Pertempuran Badar, Ka'ab bin al-Asyraf memberikan
doktrin bahwa kaum Quraisy perlu memerangi kaum Muslimin, dengan menyuarakan
kepada Abu Sufian bahwa agama kaum Quraisy itu lebih baik daripada
kaum Muslimin dan setelah menyuarakan hal tersebut ia membuat beberapa sya'ir
yang didalamnya mengandung pelecehan terhadap para perempuan dari kaum
Muslimin, sehingga hal tersebut menjadikan perpecah belahan diantara kedua kaum
tersebut.
Kedatangan Ka'ab ke Makkah merupakan punca
semarak api perang terhadap kaum Muslimin yang ada di Mekah. Hal tersebut
bertentangan dengan konstitusi yang tertera di dalam Piagam
Madinah bahwa tidak boleh memecahbelah antar kaum yang sudah tertera dalam
Piagam Madinah.
Nabi Muhammad S.A.W menjelaskan kepada
sahabat-sahabatnya bahwa ia ingin agar Ka'ab dibunuh, dan ia berkata
"Siapakah di antara kalian yang sanggup membunuh Ka'ab bin Ashraf? Sebab
dia telah menyakiti Allah dan Rasul-Nya."Beberapa sahabat Rasulullah yang
menawarkan untuk membunuh Ka'ab bin Asyraf yang salah satunya adalah Muhammad
bin Maslamah. Ia dibantu oleh beberapa orang lainnya, termasuk Abu Na'ila
(Silkan bin Salama, saudara angkat Ka‘ab). Ibnu Maslamah agak ragu kerana ia perluy
berbohong kepada Ka'ab untuk membunuhnya, tetapi Nabi Muhammad SAW memberikan
izin. Mereka lalu membawa Ka'ab untuk jalan-jalan pada malam hari dan kemudian
membunuhnya.
Seterusnya dijelaskan pula peristiwa pengepungan
suku Yahudi An Nadhir.
3.5 PENGEPUNGAN SUKU YAHUDI NADHIR
Banî Nadhir adalah sekelompok orang Yahudi yang berjiran
dengan kaum Muslimin di Madinah. Mereka
telah mengadakan perjanjian damai dan tolong menolong dengan kaum Muslim
seperti termaktub dalam Piagam Madinah. Namun, karakternya yang jahat membuat
mereka membatalkan janji dengan kaum Muslim. Mereka berusaha membunuh
Rasulullah saw dengan cara menjatuhkan batu dari bumbung ketika beliau sedang
menemui bersama beberapa sahabat di salah satu rumah Yahudi Bani An-Nadhir. Peristiwa pengepungan ini berlaku pada tahun
4 hijrah. Yahudi Bani An Nadhir ini bersembunyi di
sebalik tembok kota mereka. Bagi
menjatuhkan semangat mereka, kaum Muslimin telah membakar sebahagian kebun
kurma mereka dan pokok-pokok yang di sekitar kota mereka. Allah SWT menurunkan ayat al Quran tentang
ini:
Ertinya:
Mana-mana jua pohon kurma (kepunyaan musuh) yang kamu tebang atau kamu
biarkan tegak berdiri seperti keadaannya yang asal, maka yang demikian adalah
dengan izin Allah (kerana Ia hendak memberi kemenangan kepada orang-orang
mukmin), dan kerana Ia hendak menimpakan kehinaan kepada orang-orang yang
fasik.
59:5
Hal ini memaksa mereka menyerah diri tanpa melawan.
Tentera Muslimin melawan sendirian tanpa dibantu oleh kabilah lain seperti Bani
Quraidhah, dan bani Ghatafan.
Sepatutnya, berdasarkan kepada piagam Madinah, mereka perlu membantu
kaum Muslimin. Hukuman yang dikenakan
kepada mereka oleh Nabi Muhammad SAW ialah mereka diusir keluar dari Madinah
Bersama ahli keluarga mereka. Mereka
boleh membawa harta benda sebanyak yang mampu, muatan 1 ekor unta kecuali
senjata. Mereka pun membawa pintu,
tingkap, tiang sangga atap. Mereka
membawa keluarga dan barang-barang dengan 600 ekor unta.[11]
Seterusnya dijelaskan pula peristiwa berkaitan
konflik dengan Yahudi Bani Quraidhah.
3.6 KONFLIK DENGAN SUKU YAHUDI QURAIDHAH
Pada tahun 627 Masehi, terjadi konflik antara umat
Muslim dengan suku Yahudi Quraidhah. Pada masa Pertempuran Khandaq/Ahzab, suku
Yahudi Quraidhah melakukan pengkhianatan dan bergabung dengan musuh Muslim. Setelah umat Muslim berjaya mengalahkan musuh,
suku Yahudi Quraidhah dihukum dan diusir dari Madinah.
Seterusnya pula dijelaskan pula konflik Muslimin
dengan suku Yahudi Khaibar.
3.7 KONFLIK DENGAN SUKU YAHUDI KHAIBAR
Pada tahun 628 Masehi(7-H), umat Muslim melakukan
ekpedisi ketenteraan ke Khaibar, yang dihuni oleh suku Yahudi. Yahudi Khaibar
selalu mengancam kaum Muslimin di Madinah melalui gabungan Quraisy dan
Ghatafan. Suku Yahudi Khaibar memiliki
ekonomi yang kuat dan mereka menguasai wilayah Khaibar yang kaya akan sumber,
terutama pertanian. Pasukan Muslimin dipimpin oleh Nabi Muhammad SAW menyerang
bentang pertahanan mereka di Khaibar. Tentera Islam mengepung dan memutuskan
sumber air. Taktik ini berhasil. Setelah
pertempuran yang panjang, suku Yahudi Khaibar akhirnya menyerah kalah dan
menyerah diri kepada umat Muslim.
Sebagian wilayah dan harta mereka dirampas oleh umat Muslim.
Setelah dijelaskan kronologi pertentangan dan
konflik dengan kaum Yahudi, berikut
dijelaskan pula pengajaran dan pedoman dari peristiwa tersebut untuk panduan
umat Islam masa kini. Pedoman dan
pengajarannya ini banyaknya dipetik dari huraian Al Buti dan As Siba’i daripada
kitab-kitab sirah karangan mereka.[12]
4. PENGAJARAN DAN PEDOMAN
4.1 Menurut
pandangan Al Buthiy, kejadian ini jelas menunjukkan kaum Yahudi Bani
Qainuqa’ memendam kedengkian terhadap kaum muslimin. Punca yang mengobarkan api kedengkian di hati
Yahudi adalah kemenangan kaum Muslimin dalam Ghazwa Badr.[13]
4.2 Dalam peristiwa pengkhianatan Yahudi Bani An
Nadhir. Ini adalah peristiwa kedua yang
menunjukkan sifat khianat dan mengakar dalam jiwa orang Yahudi. Dari peristiwa ini, berita mengenai perbuatan
khianat tentang rencana kaum Yahudi Bani An Nadhir merupakan wahyu yang
dianugerahkan Allah kepada Rasulnya dan bukannya ilham.[14]
4.3 Penebangan dan pembakaran pohon kurma milik
Yahudi Bani An Nadhir telah diakui kebenarannya oleh semua ulama’. Nabi Muhammad SAW menghancurkan sebahagian pohon kurma dan
membiarkan sebahagian yang lainnya.
4.4 Komentar Al Buthiy lagi, para imam fikah
sepakat bahawa harta rampasan perang didapati mujahid Islam tanpa berperang di
sebut al- fa’i.[15]
4.5 Dari perang bani Quraidhah, menurut ulama hadis
dan sirah, di sana diambil beberapa kesimpulan hukum.
Pertama: Pihak yang melanggar perjanjian damai
boleh diperangi.
Kedua: Keyakinan Yahudi atas kenabian Nabi
Muhammad SAW.
4.6 Daripada ucapan Ka’ab bin Asad kepada kaum
Yahudi bahawa sebenarnya mereka meyakini kebenaran Nabi SAW kerana kitab Taurat
telah menjelaskan tentang nabi, tanda-tanda kemunculannya, dan diutus Nabi
Muhammad SAW. sebagai Nabi terakhir. Masalahnya orang Yahudi fanatik dan sombong.[16]
4.7 Dari perang Khaibar, kali ini berbeza kerana Nabi
Muhammad SAW menyerang dan bukannya
defensif seperti perang -perang yang sebelum ini.
4.8 Menurut Mustafa as Siba’i pula , pendirian Nabi
Muhammad SAW dan dakwahnya kepada kaum Yahudi di Madinah amat jelas. Sejak awal
Nabi Muhammad SAW menetap di Madinah,
baginda cukup perihatin terhadap mereka.
Baginda mengadakan hubungan damai, memberi jaminan terhadap agama dan
harta mereka serta mengadakan perjanjian bertulis dengan mereka, namun mereka
kaum yang khianat.
4.9 . Tak lama kemudian, mereka melakukan komplot
untuk membunuh Baginda. Komplot ini menjadi sebab kepada Ghazwah Bani Nadhir.
4.10 Selanjutnya mereka membatalkan perjanjian
ketika saat-saat paling kritikal semasa Ghazwah Ahzab. Tindakan mereka ini pula
menjadi sebab kepada Ghazwah Bani Quraidzah.
4.11 Kemudian, mereka berhimpun pula dari segenap
rantau, mempersiapkan senjata dan merancang konspirasi. Mereka berkumpul untuk
menghapuskan Madinah dan orang-orang mukmin di kota itu secara khianat dan
keji. Usaha ini telah menjadi sebab kepada Ghazwah Khaibar.
4.12 Mereka merupakan kaum yang tiada guna berbuat
baik, tidak boleh dipercayai janjinya dan tidak setia kepada perjanjian.
5. KESIMPULAN
Sebagai
rumusannya Yahudi di Madinah telah dijelaskan secara ringkas iaitu Bani
Qainuqa;Bani An Nadhir dan Yahudi Banu Quraidhah. Piagam Madinah yang dimeterai
adalah untuk membangun kerjasama dan
perdamaian antara suku yang tinggal di Madinah. Kronologi pengkhianatan mereka
di Madinah telah dijelaskan, punca utama, dan hukuman ke atas mereka. pengajaran
yang boleh dipelajari oleh umat Islam kini amat banyak sekali, antaranya i.)Umat
Islam perlu mempelajari sirah Nabi Muhammad SAW, ii.) Umat Islam mestilah
sentiasa waspada dengan Yahudi, sejarah mereka merupakan konspirasi, komplot
jahat, kerosakan dan pengkhianatan.
Ahmad Hatta,
The greatest story of Muhammad, Pustaka Maghfirah, 2011.
dari,
Kontributor. “Ka’ab Bin Al-Asyraf.” Wikipedia.org, Wikimedia Foundation, Inc.,
25 May 2018, id.wikipedia.org/wiki/Ka%27ab_bin_al-Asyraf. Accessed 7 Aug. 2023.
Dr
Taufiq Yusuf Al-Waei, Dunia Islam Kini, Pustaka Salam, 2012.
Dr. Al- Buthy, Fikih Sirah, Hikmah tersirat dalam
lintas hidup Rasulullah SAW, Penerbit Hikmah, 2009.
Dr. Mustafa Assiba’i ,Sirah Nabi Muhammad SAW,
pengajaran dan pedoman, Pustaka Salam, 2004.
Ibnu Hiyam , Sirah Nabawiyah, Darul Falah 2001.
Muhammad al Khudhari Bek , Nuurul Yaqiin, Fil
Siirati Sayyidil Mursalin,Sinar Baru Bandung, 1989.
Munir Muhammad Al-Ghaghban ,41 Kunci Memahami Sirah
Nabawiyah,, Pustaka Ikadi, 2007.
Sofiy Al Rahman al Mubarakfuri ,Al Raheeq Al
Makhtum, Sirah Rasulullah, Crescent News, 2005.
[1] Dr
Taufiq Yusuf Al-Waei, Dunia Islam Kini, Pustaka Salam, 2012.ms 67-72
[2] Al Quranul karim, Al Baqarah: 84-85.
[3] Al Quranul karim, Ali Imran: 181.
[4] Al Quranul karim, Al Maaidah: 70.
[5] Al Quranul karim, Al Baqarah: 105.
[6] Al Quranul karim, An Nisaa: 51-52.
[7] Ahmad Hatta, The greatest story of Muhammad,
Pustaka Maghfirah, 2011, ms. 347
[8] Dr. Al- Buthy, Fikih Sirah, Hikmah
tersirat dalam lintas hidup Rasulullah SAW, Penerbit Hikmah, 2009., m.s 236
[9] Ibid
[10] dari,
Kontributor. “Ka’ab Bin Al-Asyraf.” Wikipedia.org, Wikimedia Foundation, Inc.,
25 May 2018, id.wikipedia.org/wiki/Ka%27ab_bin_al-Asyraf. Accessed 7 Aug. 2023.
[12] Dr.
Mustafa Assiba’i ,Sirah Nabi Muhammad SAW, pengajaran dan pedoman, Pustaka
Salam, 2004.
[13] Dr.
Al- Buthy, Fikih Sirah, Hikmah tersirat dalam lintas hidup Rasulullah SAW,
Penerbit Hikmah, 2009., ms 323
[14]
Ibid
[15] ibid
[16] ibid
No comments:
Post a Comment