Sunday, March 5, 2023

“HADITH TENTANG BULAN REJAB: ANTARA KEBENARAN DAN KEPALSUAN DALAM MASYARAKAT”

 HADITH-HADITH YANG BERKAITAN DENGAN BULAN DAN REJAB, TENTANG KELEBIHAN, DAN SEBAGAINYA

 

  • Daripada Abi Bakrah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:

 الزَّمَانُ قَدْ اسْتَدَارَ كَهَيْئَتِهِ يَوْمَ خَلَقَ اللَّهُ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضَ، السَّنَةُ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا، مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ، ثَلاَثَةٌ مُتَوَالِيَاتٌ: ذُو القَعْدَةِ وَذُو الحِجَّةِ وَالمُحَرَّمُ، وَرَجَبُ مُضَرَ، الَّذِي بَيْنَ جُمَادَى وَشَعْبَانَ

Maksudnya: “Waktu berputar sebagaimana keadaannya ketika Allah SWT menciptakan langit dan bumi. Satu tahun terdiri daripada dua belas bulan, daripadanya terdapat empat bulan yang haram (suci) iaitu tiga daripadanya mengikut turutan (Zulkaedah, Zulhijjah dan Muharram) dan yang keempat adalah Rejab Mudhor terletak antara Jamadi al-Akhir dan Sya’ban.” [al-Bukhari (4054)]

Bulan Rejab juga merupakan bulan yang diiktiraf oleh Allah sebagai bulan Allah sebagaimana Hadis riwayat dari Aisyah R.A:

عن عائشة,قالت رسول الله صلى الله عليه وسلم: ((ٳن رجب شهر الله))

“A’ishah R.A berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda: “Sesungguhnya Rejab merupakan bulan Allah S.W.T.” (al-Baihaqi)

Anas bin Malik menceritakan bahawa Nabi S.A.W apabila memasuki bulan Rejab, maka Baginda mengatakan: 

” “اللهم بارك لنا في رجب وشعبان وبلغنا رمضان

“Ya Allah, berkatilah kami di Rejab dan Syaaban dan berkatilah kami di bulan Ramadan).”

(Al-Bazzar, al-Tabrani, dan al-Bayhaqi)

Tetapi secara umum terdapat beberapa hadis sahih yang menceritakan perihal kehidupan Nabi SAW apabila berada dalam bulan Rejab. Bahkan, ulama menjadikan hadis-hadis ini sebagai asas untuk mengatakan bahawa wujudnya kelebihan bulan Rejab, dengan disokong oleh hadis-hadis daʻif yang lain sebagai penguat.

Antara hadisnya ialah yang diriwayatkan oleh Abu Bakrah bahawa Nabi SAW bersabda:

إِنَّ الزَّمَانَ قَدِ اسْتَدَارَ كَهَيْئَتِهِ يَوْمَ خَلَقَ اللَّهُ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضَ، السَّنَةُ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا، مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ، ثَلاَثٌ مُتَوَالِيَاتٌ: ذُو القَعْدَةِ، وَذُو الحِجَّةِ، وَالمُحَرَّمُ، وَرَجَبُ، مُضَرَ الَّذِي بَيْنَ جُمَادَى، وَشَعْبَانَ

Maksudnya: “Sesungguhnya masa telah berpusing dalam putarannya pada hari Allah SWT mencipta langit dan bumi. Satu tahun bersamaan dengan 12 bulan. 4 bulan di antaranya adalah bulan-bulan haram. Tiga bulan berturut-turut iaitu Zulkaedah, Zulhijjah dan Muharram, juga Rejab Mudhar yang berada antara Jumada al-Akhir dan Syaaban.”  Sahih Al Bukhari (4662)

Kemudian, hadis daripada Uthman bin Hakim bahawa:

سَأَلْتُ سَعِيدَ بْنَ جُبَيْرٍ، عَنْ صَوْمِ رَجَبٍ وَنَحْنُ يَوْمَئِذٍ فِي رَجَبٍ فَقَالَ: سَمِعْتُ ابْنَ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا، يَقُولُ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَصُومُ حَتَّى نَقُولَ لَا يُفْطِرُ، وَيُفْطِرُ حَتَّى نَقُولَ لَا يَصُومُ

Maksudnya: “Aku bertanya kepada Saʻid bin Jubair tentang puasa Rejab, apa pandanganmu? Beliau menjawab: Ibn ‘Abbas memberitahu kami bahawa: Rasulullah SAW biasa berpuasa sehingga kami menyangka Baginda SAW tidak akan berbuka. Baginda SAW juga terus berbuka sehingga kami menyangka Baginda SAW tidak akan berpuasa.”

Riwayat Muslim (1157c)

Riwayat ini merupakan hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam karya sahihnya. Imam al-Baihaqi memasukkan hadis ini dalam karyanya Fada’il al-Auqat dan meletakkannya di bawah tajuk bab Fadl Syahr Rajab (Kelebihan Bulan Rejab).[6] Imam al-Baihaqi turut menukilkan kalam Imam al-Syafiʻi, iaitu:

وَكَذَلِكَ يَوْمًا مِنْ بَيْنِ الْأَيَّامِ، وَإِنَّمَا كَرِهْتُهُ لِئَلَّا يَتَأَسَّى جَاهِلٌ فَيَظُنَّ أَنَّ ذَلِكَ وَاجِبٌ وَإِنْ فَعَلَ فَحَسَنٌ

Maksudnya: “Begitu juga mengkhususkan satu-satu hari (untuk berpuasa) di antara hari-hari yang lain. Aku memakruhkan perkara tersebut kerana bimbang orang jahil menyangka perkara tersebut adalah wajib. Jika dia melakukannya, maka ia adalah baik.”

Selain itu, terdapat juga hadis lain yang menjelaskan berkenaan amalan berpuasa dalam bulan Rejab, namun disebutkan secara isyarat. Usamah bin Zaid RA meriwayatkan bahawa dia berkata kepada Rasulullah SAW:

يَا رَسُول اللَّه لَمْ أَرَك تَصُومُ مِنْ شَهْر مِنْ الشُّهُور مَا تَصُوم مِنْ شَعْبَان ، قَالَ : ذَلِكَ شَهْرٌ يَغْفُلُ النَّاس عَنْهُ بَيْنَ رَجَبٍ وَرَمَضَان ، وَهُوَ شَهْر تُرْفَعُ فِيهِ الْأَعْمَال إِلَى رَبّ الْعَالَمِينَ فَأُحِبُّ أَنْ يُرْفَعَ عَمَلِي وَأَنَا صَائِمٌ

Maksudnya: “Wahai Rasulullah, aku tidak pernah melihat engkau berpuasa penuh sebulan daripada bulan-bulan yang lain sebagaimana engkau berpuasa pada bulan Syaaban. Baginda SAW menjawab: “Bulan ini adalah bulan yang orang ramai lalai (daripada ibadat), iaitu antara bulan Rejab dan Ramadan. Ia adalah bulan yang diangkat amalan kepada Tuhan sekalian alam. Oleh itu, aku suka amalanku diangkatkan ketika aku dalam keadaan berpuasa.” 

Sunan an- Nasa’I (2357)




 

SENARAIKAN JUGA HADITH-HADITH PALSU BERKAITAN DENGAN BULAN REJAB.

 

Hadis Tidak Sahih Berkaitan Rejab 

Hadith-Hadith Tidak Sahih Berkaitan Bulan Rejab

Antara hadith-hadith yang tidak sahih berkaitan bulan Rejab:

 

  • Dikatakan bahawa Nabi SAW bersabda:

 

فَضْلُ شَهْرِ رَجَبٍ عَلَى الشُّهُورِ كَفَضْلِ الْقُرْآنِ عَلَى سَائِرِ الْكَلَامِ

Maksudnya: “Kelebihan bulan Rejab berbanding bulan-bulan lain adalah seperti kelebihan al-Qur’an berbanding semua jenis kalam”.

 

Hadith ini palsu dan ini juga merupakan pendapat Imam Ibn Hajar di dalam al-Tabyin. [Lihat: Kasyf al-Khafa’, 85/2]

 

 Dikatakan bahawa Nabi SAW bersabda:

 

لَا تَغْفَلُوا عَنْ أَوَّلِ جُمُعَةٍ مِنْ رَجَبٍ فَإِنَّهَا لَيْلَةٌ تُسَمِّيهَا المَلَائِكَةُ الرَّغَائِب

Maksudnya: “Janganlah kamu lalai pada Jumaat yang pertama daripada bulan Rejab kerana sesungguhnya terdapat padanya satu malam yang dinamakan oleh malaikat sebagai al-Raghaib”.

 

Hadith ini dusta keseluruhannya menurut Ibn al-Qayyim. [Lihat: al-Manar al-Munif, 95]

 

  • Dikatakan bahawa Nabi SAW bersabda:

 

إِنَّ فِيْ الجَنَّةِ نَهْرًا يُقَالُ لَهُ رَجَب مَاؤُهُ أَشَدُّ بَيَاضًا مِنَ اللَّبَنِ وَأَحْلَى مِنَ العَسَلِ، مَنْ صَامَ يَوْمًا مِنْ رَجَب سَقَاهُ اللهُ مِنْ ذَلِكَ النَّهْرِ

Maksudnya: “Bahawasanya di dalam syurga ada sebuah sungai yang dipanggil Rejab, airnya lebih putih daripada susu dan lebih manis daripada madu, barangsiapa yang berpuasa sehari sahaja dari bulan Rejab nescaya Allah memberinya minum dari sungai tersebut”.

 

Hadith ini bathil menurut Imam al-Zahabi. [Lihat: Mizan al-Mu’tadil, 189/4]

 

  • Dikatakan bahawa Nabi SAW bersabda:

 

مَنْ صَامَ أَوَّلَ يَوْمٍ مِنْ رَجَبٍ يَعْدِلُ ذَلِكَ بِصِيَامِ سَنَةٍ ، وَمَنْ صَامَ سَبْعَةَ أَيَّامٍ أُغْلِقَ عَنْهُ سَبْعَةُ أَبْوَابِ النَّارِ ، وَمَنْ صَامَ مِنْ رَجَبٍ عَشْرَةَ أَيَّامٍ نَادَىْ مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ أَنْ سَلْ تُعْطَهْ

Maksudnya: “Barangsiapa yang berpuasa pada hari pertama bulan Rejab umpama berpuasa setahun, barangsiapa yang berpuasa tujuh hari ditutup baginya tujuh pintu neraka dan barangsiapa yang berpuasa pada bulan Rejab sepuluh hari diseru daripada penyeru dari langit bahawa mintalah lalu diberikan (apa yang diminta)”.

 

Hadith ini bathil dan tiada asal baginya menurut Imam al-Syaukani. [Lihat: al-Fath al-Rabbani, 3212/6]

 

HADIS DAʻIF BERKAITAN AMALAN DALAM BULAN REJAB

 

Berikut merupakan antara hadis-hadis daʻif berkaitan bulan Rejab:

Hadis Ganjaran Istana Dalam Syurga Bagi Orang Yang Berpuasa Bulan Rejab

Abu Qilabah meriwayatkan bahawa:

فِي الْجَنَّةِ قَصْرٌ لِصُوَّامِ رَجَبٍ

Maksudnya: Dalam syurga terdapat istana yang diperuntukkan bagi mereka yang berpuasa pada bulan Rejab.

 

Anas bin Malik RA meriwayatkan bahawa:

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا دَخَلَ رَجَبٌ قَالَ: اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي رَجَبٍ وَشَعْبَانَ وَبَلِّغْنَا رَمَضَانَ

Maksudnya: “Apabila tiba bulan Rejab maka Rasulullah SAW akan berdoa: Ya Allah, berkatilah kami di bulan Rejab dan Syaaban dan sampaikanlah kami ke bulan Ramadan.”  Mishkat al-Masabih 1369

Imam al-Suyuti menilai hadis ini dalam karyanya al-Jamiʻ al-Saghir sebagai daʻif.

Hadis Puasa Rasulullah Di Bulan Rejab

Mujibah al-Bahiliyyah daripada ayahnya atau pakciknya bahawa:

أَنَّهُ أَتَى رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- ثُمَّ انْطَلَقَ فَأَتَاهُ بَعْدَ سَنَةٍ وَقَدْ تَغَيَّرَتْ حَالَتُهُ وَهَيْئَتُهُ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَمَا تَعْرِفُنِى قَالَ « وَمَنْ أَنْتَ ». قَالَ أَنَا الْبَاهِلِىُّ الَّذِى جِئْتُكَ عَامَ الأَوَّلِ. قَالَ « فَمَا غَيَّرَكَ وَقَدْ كُنْتَ حَسَنَ الْهَيْئَةِ ». قَالَ مَا أَكَلْتُ طَعَامًا إِلاَّ بِلَيْلٍ مُنْذُ فَارَقْتُكَ. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- « لِمَ عَذَّبْتَ نَفْسَكَ ». ثُمَّ قَالَ « صُمْ شَهْرَ الصَّبْرِ وَيَوْمًا مِنْ كُلِّ شَهْرٍ ». قَالَ زِدْنِى فَإِنَّ بِى قُوَّةً. قَالَ « صُمْ يَوْمَيْنِ ». قَالَ زِدْنِى. قَالَ « صُمْ ثَلاَثَةَ أَيَّامٍ ». قَالَ زِدْنِى. قَالَ « صُمْ مِنَ الْحُرُمِ وَاتْرُكْ صُمْ مِنَ الْحُرُمِ وَاتْرُكْ صُمْ مِنَ الْحُرُمِ وَاتْرُكْ ». وَقَالَ بِأَصَابِعِهِ الثَّلاَثَةِ فَضَمَّهَا ثُمَّ أَرْسَلَهَا

Maksudnya“Beliau pernah datang kepada Nabi SAW, lalu pergi dan datang semula selepas setahun. Rupa dan penampilan beliau telah berubah. Beliau bertanya kepada Rasulullah SAW: Wahai Rasulullah, adakah engkau mengenaliku? Rasulullah SAW bersabda: Perkenalkanlah dirimu. Beliau berkata: Aku ialah lelaki daripada Bani Bahiliy yang datang bertemu engkau pada tahun lepas. Baginda bersabda: Apa yang menyebabkan keadaan engkau berubah? Dahulu rupa engkau elok. Beliau berkata: Selepas hari aku bertemu dengan engkau, aku tidak makan melainkan pada malam hari. Baginda bersabda: Engkau telah mendera diri sendiri. Baginda melanjutkan: Berpuasalah di bulan Ramadan dan satu hari pada setiap bulan. Lelaki itu berkata: Tambahkanlah, sesungguhnya aku memliki kemampuan. Nabi SAW bersabda: Puasalah dua hari. Lelaki itu berkata: Tambahkan lagi. Nabi SAW bersabda: Puasalah tiga hari. Lelaki itu berkata: Tambahkan lagi. Maka Nabi bersabda: Berpuasalah di bulan-bulan mulia dan tinggalkan. Berpuasalah di bulan-bulan mulia dan tinggalkan. Berpuasalah pada bulan-bulan haram dan tinggalkan (diulang sebanyak tiga kali sambil Rasulullah menggenggam tangannya lalu melepaskannya). Musnad Ahmad 1247, 1248

Hadis di atas dinilai sebagai daʻif kerana Mujibah al-Bahiliyyah merupakan seorang perawi yang majhul. Perkara ini sebagaimana yang disebutkan oleh al-Zahabi.

Terdapat lagi hadis daʻif berkenaan puasa bulan Rejab yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA meriwayatkan bahawa:

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَمْ يصم بعد رمضان إلا رجب وَشَعْبَانَ .

Maksudnya: Rasulullah SAW tidak berpuasa setelah Ramadan kecuali pada bulan Rejab dan Syaaban

Meskipun amalan dalam bulan Rejab sering dikaitkan dengan hadis-hadis yang daʻif namun perlu diingatkan bahawa ulama membenarkan beramal dengan hadis daʻif selagi ia bukan terlalu daʻif (syadid al-da’f) atau palsu (maudhuʻ). Imam al-Sakhawi dalam al-Qawl al-Badiʻ menukilkan kalam Imam Ibn al-Salah yang menyebut:

جواز رواية الضعيف باحتمال صدقه في الباطن فإنه قال عقب قوله بعدم جواز رواية الموضوع إلا مقروناً بخلاف الأحاديث الضعيفة التي تحتمل صدقها في الباطن

Maksudnya: “Boleh meriwayatkan hadis da’if kerana kebarangkalian terkandung kebenaran dalam maknanya. Sejurus selepas beliau menyebutkan tentang tidak boleh meriwayatkan hadis palsu melainkan diikat (dengan penjelasan terhadap kepalsuannya), berbeza dengan hadis-hadis da’if yang mempunyai kebarangkalian kebenarannya pada makna.” 

 

 

JELASKAN PEMAHAMAN HADITH YANG SAHIH TENTANG BULAN REJAB.

 

Pandangan Ulama Mazhab al-Syafiʻi Berkenaan Kelebihan Bulan Rejab

Umumnya, puasa dan ibadah dalam bulan Rejab dan Sya’ban adalah dianjurkan berdasarkan kesepakatan tiga mazhab iaitu mazhab al-Hanafi, al-Maliki dan al-Syafi’i.

Imam al-Nawawi menyebutkan bahawa antara puasa sunat adalah puasa pada bulan-bulan Haram iaitu bulan Zulkaedah, Zulhijjah, Muharram dan Rejab dan yang paling afdal antaranya adalah pada bulan Muharram. Ini menunjukkan bahawa bulan Rejab merupakan bulan yang mulia dan bulan yang disunatkan berpuasa padanya.

Seterusnya, Imam al-Ramli menyebutkan dalam karyanya Nihayah al-Muhtaj bahawa sebaik-baik bulan untuk berpuasa selepas bulan Ramadan antaranya ialah bulan Rejab kerana ini salah satu daripada bulan-bulan haram.

Menurut Syeikh Abu Bakr al-Dimyati terdapat sebahagian orang mengatakan bahawa puasa Rejab adalah bid’ah, maka itu tidak benar. Bahkan ia adalah suatu sunnah yang diutamakan.

Imam al-Syafi’i juga pernah menyatakan bahawa doa akan dikabulkan oleh Allah SWT pada 5 malam iaitu malam Jumaat, malam Aidiladha dan Aidilfitri, malam pertama Rejab dan malam nisfu Syaaban. Kemudian, beliau menyebutkan bahawa ia bukan satu kefarduan.

Berikutan daripada penghujahan yang dikemukakan, tiada dalil mahupun pandangan yang mengharamkan untuk melakukan ibadah atau puasa di bulan Rejab. Bahkan majoriti ulama berpandangan bahawa ia adalah sunat.


 

JELASKAN BENTUK PENYELEWENGAN YANG BERKAITAN DENGAN BULAN REJAB.

 

Di sini kami nyatakan beberapa pendapat para ulama’ berkaitan kelebihan bulan Rejab, Antaranya ialah:

 

  • Al-Hafiz Ibn Hajar berkata: “Tidak ada disebut di dalam hadith yang sahih (yang boleh dibuat hujjah) akan kelebihan bulan Rejab, berpuasa padanya, berpuasa daripadanya disebabkan sesuatu perkara yang tertentu dan solat yang khusus”. [Tabyin al-‘Ajab, 9]

 

  • Imam Ibn al-Qayyim mengatakan: “Setiap hadith yang menyebut berkaitan puasa di bulan Rejab dan solat pada malam-malam tertentu di dalam bulan tersebut adalah satu pendustaan yang direka”. [al-Manar al-Munif, 96]

 

  • Imam al-Syaukani pula berkata: “Tidak ada disebut berkaitan amalan pada bulan Rejab secara khusus di dalam sunnah yang sahih, juga yang hasan dan juga yang dhaif (dhaif ringan). Bahkan, kesemua yang diriwayatkan berkaitannya secara khusus adalah palsu lagi dusta dan teramat dhaif”. [al-Sail al-Jarrar, 297]

 

  • Imam Ibn Rejab berkata: “Tidak ada yang sahih pada kelebihan berpuasa di bulan Rejab yang khusus daripada Nabi SAW dan juga tidak ada yang khusus daripada sahabat Baginda SAW”. [Faidh al-Qadhir, 4:210]

 

  

Tarjih

Setelah kami melihat dan menekuni pendapat para ulama’ dalam masalah ini, kami cenderung untuk mengatakan bahawa bulan Rejab tidak mempunyai apa-apa kelebihan yang khusus daripada hadith-hadith yang sahih seperti amal ibadat tertentu. Walaupun begitu, ini tidak menghalang seseorang itu untuk melaksanakan amalan seperti berpuasa, solat sunat, bersedeqah dan lain-lain lagi dengan syarat tidak beri’tiqad (mempercayai) bahawa amalan ini mempunyai kelebihan-kelebihan yang khusus atau tertentu. Ini kerana, bulan Rejab termasuk di dalam bulan-bulan haram yang mana diketahui akan kelebihan bulan-bulan haram berbanding bulan-bulan yang lain.

KESIMPULAN

Secara asasnya, terdapat beberapa hadis sahih yang menceritakan perihal kehidupan Nabi SAW apabila berada dalam bulan Rejab. Bahkan, ulama menjadikan hadis-hadis ini sebagai asas untuk mengatakan bahawa puasa di bulan Rejab adalah sunat. Meskipun tidak terdapat hadis sahih berkenaan kelebihan amal ibadah dalam bulan Rejab namun terdapat hadis-hadis daif yang boleh digunakan dalam bab berkaitan (fada’il aʻmal) selagi mana ia tidak mencapai taraf palsu (mauduʻ).

Fuqaha dalam kalangan mazhab al-Syafiʻi juga berpandangan bahawa sunat berpuasa pada bulan Rejab dan pada bulan tersebut segala amalan baik diganjari dengan pahala yang lebih banyak serta dosa yang dilakukan pada bulan tersebut dibalas dengan balasan yang lebih besar berbanding bulan-bulan yang lain. Wallahuaʻlam.

RUJUKAN

Ayub, M. M. B. A. A. @. (2016, April 19). Irsyad al-Hadith Siri ke-47: Kelebihan dan amalan dalam Bulan Rejab. Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan. https://muftiwp.gov.my/artikel/irsyad-al-hadith/1168-irsyad-al-hadith-siri-ke-47-kelebihan-dan-amalan-dalam-bulan-rejab

‌Ayub, M. M. B. A. A. @. (2018, April 2). IRSYAD AL-HADITH SIRI KE-261: GANJARAN BULAN REJAB. Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan. https://muftiwp.gov.my/artikel/irsyad-al-hadith/2354-irsyad-al-hadith-siri-ke-261-ganjaran-bulan-rejab

‌Halim, I. A. (2021, February 20). Bulan Rejab: Peristiwa dan amalan sunnah. HarakahDaily. https://harakahdaily.net/index.php/2021/02/20/bulan-rejab-peristiwa-dan-amalan-sunnah/

‌Wahid, A. (2023, February 5). AWAS! Ketahui 8 Hadis Palsu Berkaitan Bulan Rejab Yang Sering Dikongsikan. UtusanTV. https://utusantv.com/2023/02/05/awas-ketahui-8-hadis-palsu-berkaitan-bulan-rejab-yang-sering-dikongsikan-2/

‌Adham, I. (2023, February 2). IRSYAD AL-HADITH SIRI KE 576: BENARKAH TIDAK TERDAPAT HADIS SAHIH BERKAITAN KELEBIHAN BULAN REJAB? Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan. https://www.muftiwp.gov.my/artikel/irsyad-al-hadith/5517-irsyad-al-hadith-siri-ke-576-benarkah-tidak-terdapat-hadis-sahih-berkaitan-kelebihan-bulan-rejab#_ftnref4

‌ Sunnah.com. (2019). Sunnah.com - Sayings and Teachings of Prophet Muhammad. Sunnah.com. https://sunnah.com/

Hadith | Hadith library | Search hadith | ahadith.co.uk. (n.d.). Ahadith.co.uk. https://ahadith.co.uk/

Selamat Datang ke Halaman Mutiara Hadis. (n.d.). Sigir.uitm.edu.my. https://sigir.uitm.edu.my/webhadis/

No comments:

DAKWAH MELALUI TIKTOK DAN KESANNYA KEPADA REMAJA MUSLIM DI MALAYSIA

  DAKWAH MELALUI TIKTOK DAN KESANNYA KEPADA REMAJA MUSLIM DI MALAYSIA   Mohd Amirul Hafiz Ahmad, Solehuddin Shuib, Khairulazhar Samsudin...