KAEDAH DALAM MEMAHAMI TENTANG KAWALAN DAN PENCEGAHAN COVID-19 DALAM PERSPEKTIF HADITH

 

PENGENALAN

Sejak penghujung tahun 2019 hingga kini (Mac 2021), dunia masih berdepan dengan pandemik Covid-19. Pandemik Covid-19 boleh dianggap sebagai wabak penyakit yang sangat dahsyat kerana telah menyebabkan jutaan manusia dijangkiti dan jutaan manusia juga yang mati disebabkan wabak ini. Di Malaysia sahaja jumlah kes keseluruhan sehingga 20 Mac 2021 seperti dilaporkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia iaitu sebanyak 331,713 kes, dan daripadanya sebanyak 1229 kes kematian. Situasi pandemik ini telah menyebabkan Kerajaan Malaysia mengisytiharkan Perintah Kawalan Pergerakan sebanyak 2 kali yang menyebabkan hampir semua aktiviti masyarakat terpaksa ditutup dan ditangguhkan dalam usaha bagi mengawal dan mencegah jangkitan virus Covid-19 tersebut.

Coronavirus merujuk kepada satu kumpulan virus yang besar yang juga merangkumi virus-virus lain yang boleh menyebabkan penyakit kepada manusia termasuk SARS-CoV (Severe Acute Respiratory Syndrome), MERS-CoV (Middle East Respiratory Syndrome) dan virus-virus lain. Perkataan COVID-19 itu sendiri sebenarnya bukan merujuk kepada virus tetapi merujuk kepada nama penyakit yang disebabkan jangkitan Coronavirus. Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) kemudiannya membuat keputusan untuk menamakan virus ini secara rasmi sebagai Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2 (SARS-CoV). Untuk mengelakkan kekeliruan dengan wabak SARS yang melanda Asia pada awal tahun 2003, WHO telah menamakan penyakit yang disebabkan SARS-CoV ini sebagai Coronavirus Disease 2019 (COVID-19).[1]

Seperti yang diketahui, penyebaran COVID-19 adalah melalui titisan daripada saluran pernafasan (batuk dan bersin) pada jarak 1 meter dan juga kontak secara dekat. Oleh yang demikian, langkah pencegahan adalah amat penting untuk mengekang virus daripada terus tersebar. Satu kajian secara ‘systematic review dan meta-analysis’ telah dilakukan untuk mengkaji jarak optimum untuk mengelakkan daripada jangkitan dan melihat keberkesanan penggunaan penutup muka dan pelindung mata. Hasil daripada kajian tersebut mendapati jarak fizikal 1 meter dan lebih adalah lebih selamat dan mengurangkan kadar penyebaran virus. Selain itu, penggunaan penutup muka berjaya mengurangkan kadar penyebaran dengan penggunaan penutup muka N95 adalah yang terbaik berbanding penutup muka yang lain. Akhir sekali, pelindung mata juga dapat mengurangkan kadar infeksi. Oleh itu, masyarakat perlulah mengamalkan penjarakan sosial, penggunaan penutup muka dan pelindung mata ketika berada di luar.[2]

Di dalam kertas kerja ini akan dijelaskan tiga(3) objektif kajian, antaranya:

1.     Mengumpulkan hadith-hadith berkaitan penyakit berjangkit dan hadith tentang wabak taun serta mengemukakan perbincangan ulama terhadap hadith-hadith berkenaan

2.     Menjelaskan bentuk-bentuk salah faham yang berkaitan dengan pencegahan dan kawalan penyakit berjangkit semasa Covid-19 berlangsung yang timbul dalam masyarakat Islam di Malaysia.

3.     Mencadangkan kaedah dan pendekatan sewajarnya dalam kawalan dan pencegahan penyakit berjangkit khususnya dalam realiti masyarakat semasa pandemik Covid-19 ini.

 

PENGUMPULAN BEBERAPA HADITH-HADITH BERKAITAN PENYAKIT BERJANGKIT DAN HADITH TENTANG WABAK TAUN SERTA MENGEMUKAKAN PERBINCANGAN ULAMA TERHADAP HADITH-HADITH BERKENAAN.

 

Wabak atau penyakit berjangkit seperti ta’un umpamanya, telah berlaku pada zaman Rasulullah SAW.

Terdapat beberapa hadis yang yang menyebut tentang wabak penyakit berjangkit ini antaranya sabda

Baginda SAW yang bermaksud “ Apabila kamu bertemu dengan orang yang terkena penyakit kusta,

maka hendaklah kamu lari (jauhi) seperti kamu berjumpa singa” (HR Bukhari).[3] Hasil pengekstrakan hadis dalam Sahih Bukhari yang memiliki perkataan wabak, ‘adwa dan ta’un: Sebanyak 7 hadis yang memiliki perkataan waba’. Manakala perkataan ‘adwa terdapat pada 10 hadis dan 13 hadis memiliki perkataan ta’un.  Tema 13 hadis dalam sahih bukhari yang menganduni perkataan ta’un adalah seperti berikut: i) Kaitan antara wabak dan ta’un , ii) larangan masuk  ke tempat yang dilanda penyakit ta’un atau keluar dari tempat tesebut, iii) pahala mati syahid bagi mereka yang meninggal kerana ta’un.

Berikut dikumpulkan lima(5) hadis ke atas hadith-hadith berkaitan penyakit berjangkit dan hadith tentang wabak taun serta mengemukakan perbincangan ulama terhadap hadith-hadith berkenaan dengan perincian yang jelas dan sesuai.

HADITH YANG PERTAMA[4]: PUNCA PENYEBARAN WABAK PENYAKIT



عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ، قَالَ: أَقْبَلَ عَلَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فَقَالَ: يَا مَعْشَرَ الْمُهَاجِرِينَ خَمْسٌ إِذَا ابْتُلِيتُمْ بِهِنَّ، وَأَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ تُدْرِكُوهُنَّ : لَمْ تَظْهَرِ الْفَاحِشَةُ فِي قَوْمٍ قَطُّ، حَتَّى يُعْلِنُوا بِهَا، إِلَّا فَشَا فِيهِمُ الطَّاعُونُ، وَالْأَوْجَاعُ الَّتِي لَمْ تَكُنْ مَضَتْ فِي أَسْلَافِهِمُ الَّذِينَ مَضَوْا ...

Ertinya: Daripada Abdullah bin Umar RA, berkata bahawa Rasulullah SAW menghadap kepada kami dan bersabda: Wahai sekalian Muhajirin, ada lima perkara yang sekiranya kamu diuji dengannya dan aku memohon perlindungan dengan Allah agar kamu tidak berjumpa dengan ujian ini  iaitu: Tidak akan terzahir sesuatu kejahatan sesuatu kaum sehinggalah mereka menzahirkannya (melakukan kejahatan maksiat secara terang-terangan) melainkan akan tersebar kepada mereka wabak penyakit Ta’un, dan penyakit-penyakit yang tidak pernah datang kepada umat terdahulu…

(Sunan Ibn Majah – Hadis Hasan)

Ulasan ulama’:

Hadis ini menjelaskan kepada kita bahawa Rasulullah SAW telah  memberi peringatan kepada para sahabat bahawa umat ini akan diuji. Rasulullah SAW lalu memohon kepada Allah agar para sahabat RA tidak ditimpa dengan ujian ini. Salah satu ujian yang akan diberikan kepada umat ini adalah kemunculan wabak-wabak serta penyakit-penyakit baharu yang tidak pernah berlaku kepada umat terdahulu.

HADITH KEDUA:  KAWALAN PERGERAKAN KETIKA WABAK TA’UN[5]



أُسَامَةَ بْنَ زَيْدٍ يُحَدِّثُ سَعْدًا، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ:

«إِذَا سَمِعْتُمْ بِالطَّاعُونِ بِأَرْضِ فَلَا تَدْخُلُوهَا، وَإِذَا وَقَعَ بِأَرْضِ وَأَنْتُمْ بِمَا فَلَا تَخْرُجُوا مِنْهَا»

Ertinya: Saidina Usamah bin Zaid RA pernah menceritakan kepada Sa’d, bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Sekiranya kamu mendengar tentang (penyebaran) wabak di sesuatu tempat, maka janganlah kamu masuk. Dan sekiranya kamu sudah berada dalam kawasan (penularan wabak) tersebut, maka janganlah kamu keluar darinya.” (Sahih al-Bukhari)

Ulasan ulama’:

Ketika menghuraikan hadis ini, al-Imam Ibn al-Qayyim menjelaskan bahawa terdapat beberapa hikmah mengapa Rasulullah SAW menyarankan agar kawalan pergerakan ini dilaksanakan iaitu:

1. Menjauhi sebab-sebab yang boleh membinasakan manusia.

2. Mengutamakan kesihatan (kesejahteraan) yang mana ia adalah asas dalam kehidupan manusia.

3. Larangan menjauhi udara yang telah dicemari kerana dibimbangi akan menyebabkan lebih ramai yang sakit.

4. Menjarakkan diri dari orang yang telah terkena penyakit sekaligus menjadi langkah pencegahan dari penyebaran wabak.

5. Menyelamatkan diri dari kebergantungan kepada kepercayaan yang salah.

 

HADITH KETIGA:  MENJAUHI PENYAKIT BERJANGKIT[6]



قال أَبَا هُرَيْرَةَ، يَقُولُ : قَالَ رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم : «لَا عَدْوَى وَلَا طِيَرَةَ، وَلَا هَامَةَ وَلَا صَفَرَ، وَفِرَّ مِنَ الْمَجْذُومِ كَمَا تَفِرُّ مِنَ الْأَسَدِ»

Ertinya: Kata Abu Hurairah RA berkata, sesungguhnya Rasulullah  SAW bersabda: Tidak ada jangkitan penyakit, tiada ramalan buruk, tiada sial burung hantu dan tiada sial bulan Safar, dan larilah daripada pesakit kusta sebagaimana kamu lari daripada singa.” (Sahih al-Bukhari)

Ulasan ulama’:

Pada bahagian awal hadis ini Rasulullah SAW menjelaskan  bahawa tiada jangkitan penyakit boleh berlaku melainkan atas kehendak  Allah SWT. Manakala di penghujung hadis tersebut pula, Rasulullah SAW memberikan nasihat agar muslim mesti menjauhi mereka yang dijangkiti pesakit kusta sepertimana mereka melarikan diri dari singa. Ini sebagai langkah pencegahan bagi mengelakkan manusia daripada ditimpa penyakit. Namun sekiranya seorang muslim ditimpa penyakit, dia hendaklah meyakini bahawa hanya Allahlah yang memberikan penyakit dan penawarnya

HADITH KEEMPAT:  KUARANTIN BAGI MEREKA YANG DITIMPA PENYAKIT [7]



عَنْ أَبِي سَلَمَةَ: سَمِعَ أَبَا هُرَيْرَةَ، بَعْدُ يَقُولُ: قَالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم: «لا

يُورِدَنَّ مُمْرِضٌ عَلَى مُصِحٍ»

Ertinya:  Daripada Abi Salamah, bahawa dia mendengar Abu Hurairah RA berkata: Rasulullah SAW bersabda: Janganlah didatangkan yang sakit kepada yang sihat (Sahih al-Bukhari)

Ulasan ulama’:

Hadis ini menjadi asas kepada pengasingan atau kuarantin orang yang sakit daripada orang yang sihat. Pada asasnya hadis ini merujuk kepada arahan mengasingkan binatang yang sakit daripada mendekati binatang yang sihat.

 

Hadith kelima:  Konsep tawakkal yang salah

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا ، قَالَ: كَانَ أَهْلُ الْيَمَنِ يَحُجُّونَ وَلَا يَتَزَوَّدُونَ، وَيَقُولُونَ: نَحْنُ المُتَوَكَّلُونَ، فَإِذَا قَدِمُوا مَكَّةَ سَأَلُوا النَّاسَ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى: {وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى} [البقرة: 197]

Ertinya: Daripada Ibn Abbas RA berkata: sesungguhnya ahli Yaman datang menunaikan haji dan mereka tidak membawa sebarang bekalan. Lalu mereka berkata: Kami adalah orang-orang yang bertawakkal. Kemudian apabila mereka tiba di Mekah, mereka meminta-minta daripada manusia di sana. Lalu Allah menurunkan ayat: “Dan sediakanlah bekalan maka sebaik-baik bekalan adalah taqwa. (Sahih al-Bukhari)

 

Ulasan ulama’:

Ada di kalangan manusia yang tidak berusaha untuk mengelakkan diri dari ditimpa wabak penyakit, bahkan ada di antara mereka yang melanggar perintah kerajaan. Mereka kemudiannya mendakwa, “kami adalah orang yang bertawakal.” Mereka sebenarnya telah melakukan kesalahan dalam bertawakal kerana seseorang itu seharusnya berusaha dahulu sebelum mengakui dirinya telah bertawakal kepada Allah.

BERIKUT DIPERJELASKAN PULA BENTUK-BENTUK SALAH FAHAM YANG BERKAITAN DENGAN PENCEGAHAN DAN KAWALAN PENYAKIT BERJANGKIT SEMASA COVID-19 BERLANGSUNG YANG TIMBUL DALAM MASYARAKAT ISLAM DI MALAYSIA.

 

Bentuk salah faham pertama[8]:  Ada yang berkata begini, “Kenapa perlu takut, virus itu juga makhluk Tuhan?”

Maksud takut yang sama sudah tentu tidak tepat jika diletak kepada takut Allah SWT. Ini kerana, takut Allah SWT dalam bahasa syarak bermaksud bertaqwa kepada Allah SWT.   Dari sudut istilah, para ulama' memberikan pelbagai takrif  berkenaan defnisi taqwa. Syeikh 'Ali al-Sobuni menyimpulkan bahawa kesemua takrifan tersebut berlegar pada maksud, “Mentaati segala perintah Allah SWT dan meninggalkan segala yang diharamkannya.”

Dengan kata lain, seseorang yang takut kepada Allah dengan maksud bertaqwa kepada Allah SWT sudah tentu semakin berusaha mendekatkan diri kepada Allah SWT dan bukan sebaliknya. Sedangkan takut kepada penyakit membawa erti yang amat kontradik dengan takut kepada Allah SWT kerana ia akan membuatkan seseorang itu menjauhkan diri daripadanya.  Ada juga mereka yang tidak mahu mengambil vaksin dan menganggap ianya adalah satu konspirasi yahudi.

Bentuk salah faham kedua:  Isu Berkaitan Penangguhan Pelaksanaan  Solat  Fardu  Secara Berjemaah Di Masjid Dalam Fasa PKP Dan PKPB[9]

Arahan penangguhan ini sedikit sebanyak mendapat tentangan daripada sebilangan kecil masyarakat yang tidak bersetuju dengan penutupan masjid.  Terdapat segelintir mereka yang degil dan bersikap keras kepala untuk terus menghadirkan diri ke masjid bagi melaksanakan solat fardu secara berjemaah. 

Persoalannya ialah mengapa masih ada kumpulan yang degil untuk melaksanakan solat berjemaah dan solat Jumaat di masjid, sedangkan arahan telah dikeluarkan oleh pihak berwajib? Situasi ini berlaku adalah disebabkan salah fahaman masyarakat berkaitan hukum-hakam.

Bentuk salah faham ketiga: Isu  Berkaitan  Penangguhan Pelaksanaan  Solat  Jumaat  di  Masjid Dalam Fasa PKP Dan PKPB[10]

Hukum melaksanakan solat Jumaat adalah fardu ain. Solat jumaat wajib dilaksanakan secara berjemaah di masjid atau tempat yang diberi kebenaran oleh pemerintah. Menurut mazhab Shafi‘iyy, solat jumaat hanya boleh didirikan di satu-satu tempat jika mendapat kebenaran mendirikannya daripada pemerintah.

Dalam konteks pandemik ini, terdapat sebilangan masyarakat yang degil untuk terus melaksanakan solat Jumaat meskipun arahan penangguhan telah dibuat.  Ada antara mereka yang beranggapan jika tidak menghadiri solat Jumaat lebih 3 kali berturut-turut akan menjadikan mereka munafik.

Bentuk salah faham keempat:  Pemakaian  Pelitup  Separuh Muka Ketika Solat Berjemaah di Masjid Dalam Fasa PKPP dan penjarakan saf 1 meter ketika solat berjemaah[11]

Antara SOP yang wajib dipatuhi bagi mereka yang ingin menghadiri solat berjemaah dan solat di masjid atau surau ialah memakai pelitup separuh muka atau face mask dan menjarakkan saf antara  jemaah dengan jarak sekurang-kurangnya 1 meter. Antara SOP lain yang diwajibkan iaitu menghadirkan diri awal ke masjid, berwuduk di rumah dan membawa sejadah. Namun SOP yang menjadi pertikaian sebahagian kecil masyarakat adalah berkenaan pemakaian pelitup separuh muka ketika solat dan

penjarakan saf antara jemaah. 

Berkaitan dengan penjarakan saf semasa solat berjemaah sebanyak 1 meter antara satu sama lain pula, hukum asal merapatkan saf adalah sunat dan sangat dituntut oleh Nabi Muhammad SAW.

{وَسَطُوا الإِمَامَ وَسُدُّوا الْخَلَلَ}

Ertinya, “Jadikanlah kedudukan imam  berada di tengah dan tutuplah ruang-ruang kosong” (Hadis. Abu Dawud. Kitab al-Salah. No. 291).

Ketidakfahaman ini menyebabkan sebahagian Jemaah membantah kerana tidak memahami hukum asal.

 

BERIKUT PULA DICADANGKAN EMPAT(4) KAEDAH DAN PENDEKATAN SEWAJARNYA DALAM KAWALAN DAN PENCEGAHAN PENYAKIT BERJANGKIT KHUSUSNYA DALAM REALITI MASYARAKAT SEMASA PANDEMIK COVID-19 INI.

Pemeliharaan lima prinsip yang terkandung dalam maslahah daruriyah mengikut Imam al-Ghazali perlu

dilaksanakan mengikut keutamaan seperti berikut: memelihara agama, memelihara nyawa, memelihara akal, memelihara keturunan, dan memelihara harta.  Aplikasi maqasid syariah salam menangani pandemic Covid-19 adalah pada hakikatnya merupakan epngaplikasian pronsip maqasid syariah iaitu memelihara nyawa.[12]  Berikut akan dihuraikan empat kaedah dan penyelesaian dalam kawalan dan pencegahan penhyait berjangkit khususnya dalam masyarakat semasa pandemic Covid-19 ini.

Penyelesaian salah faham pertama:  [13]

Jika benar  takutkan Allah, jauhkan diri daripada Covid-19.  Jawapan kepada takutkan Allah sWT  dan bukan kepada yang lain termasuk Covid-19.  Apabila dikaji sirah Nabi Muhammad SAW, di sana akan dijumpa banyka jawapan, dan yang menariknya ada dialog di antara Saidina Umar al Khattab dengan Abu Ubaidah Al Jarrah ra. di kala wabak ta’un pada zaman itu.

Apabila ditanya kepada Saidina Umar R.A, adakah kamu lari daripada qadha’ Allah? Maka Saidina Umar menjawab: “Alangkah baik jika selain kamu yang mengungkapkan kenyataan ini wahai Abu

‘Ubaidah.” Kemudian beliau berkata:

“Ya betul, kita lari daripada takdir Allah menuju kepada takdir Allah yang lain. Tidakkah kamu melihat sekiranya kamu memiliki seekor unta, kemudian kamu turun kepada satu lembah yang mempunyai dua sudut. Salah satunya merupakan kawasan yang subur dan satu yang lagi merupakan kawasan yang

tandus. Bukankah jika kamu memelihara unta tersebut di kawasan yang subur maka kamu menjaganya dengan takdir Allah. Dan jika kamu memelihara unta tersebut di kawasan yang tandus maka kamu juga menjaganya dengan takdir Allah?”.  HR Muslim: (2219)

Justeru itu antara pengajaran yang boleh diambil di sini ialah:

·       Saidina Umar R.A memperbetul fahaman Abu Ubaidah berkenaan isu qadha dan qadar dan terus memberi contoh di mana usaha dan ikhtiar termasuk dalam qadha dan qadar Allah

·       Kenyataan Saidina Umar, ‘Kita lari daripada qadar-Nya kepada qadar-Nya,’ memberi makna bahawa beriman dengan qadha dan qadar sebenarnya hendaklah disertai dengan usaha, ikhtiar, azam, tawakal dan doa.

Penyelesaian salah faham keduaIsu Berkaitan Penangguhan Pelaksanaan  Solat  Fardu  Secara Berjemaah Di Masjid Dalam Fasa PKP Dan PKP[14]

Punca yang mendorong kesalahfahaman masyarakat terhadap hukum-hakam turut berfaktorkan kekurangan pendedahan berkaitan konsep thabat dan murunah. Banyak dalil-dalil yang membicarakan berkenaan keutamaan berjemaah di Masjid dan kewajipan melaksanakan solat Jumaat.

Antaranya berdasarkan kepada hadis Nabi SAW:

Ertinya: “Dan jikalau kamu mendirikan (solat fardu) itu di rumah kamu sebagaimana golongan yang mengingkari sunnah, maka sesungguhnya kamu telah meninggalkan sunnah Nabi kamu. Dan jikalau kamu meninggalkan sunnah Nabi kamu, nescaya kamu akan tersesat” (Hadis. Muslim. Kitab al-Masajid wa Mawadi‘ al-Salah. No. 324).

hadis di atas secara jelas menunjukkan kewajipan seseorang Muslim agar melaksanakan solat fardu berjemaah di masjid bagi golongan lelaki.  Hukum asal solat berjemaah menurut padangan muktamad dalam mazhab Shafi‘iyy adalah fardu kifayah kepada mereka yang bermukim bagi tujuan memelihara syiar agama di seluruh tempat samada negeri yang kecil atau besar. Dalam situasi pandemik COVID-19, beberapa penelitian telah dilakukan oleh pihak berkuasa agama. Ini kerana, jika masyarakat terus dibiarkan melaksanakan solat secara berjemaah di masjid, maka kadar jangkitan penularan pasti akan terus meningkat.  Menurut Dr. Muhammad Zulkifli al-Bakri sebagaimana juga direkodkan dalam berita Bernama bertarikh 6 April 2020, COVID-19 adalah satu wabak penyakit berjangkit dan bersifat maslahah ‘ammah (kemaslahatan umum). Oleh sebab itu, kerajaan menyarankan agar rakyat terus berada dalam rumah dan kuarantinkan diri.

Bagi meraikan fardu kifayah dan juga syiar agama, setiap negeri mewajibkan hanya 3 individu sahaja yang dibenarkan untuk melaksanakan solat berjemaah di masjid atau surau sepanjang PKP. Tindakan ini bukan sahaja tepat, bahkan telah menyelamatkan seluruh umat Islam di Malaysia apabila fardu kifayah itu telah dilaksanakan oleh sebahagian yang lain. 3 individu tersebut terdiri daripada pegawai-pegawai masjid seperti imam, bilal dan siak.

Penyelesaian salah faham ketiga:  Isu  Berkaitan  Penangguhan Pelaksanaan  Solat  Jumaat  di  Masjid Dalam Fasa PKP Dan PKPB[15]

Kewajipan melaksanakan solat jumaat adalah satu tuntutan syarak. Sebagaimana yang diklasifikasikan oleh al-Zuhayliyy (1985), ia termasuk dalam kategori hukum qat‘iyy. Namun di sana terdapat kelonggaran syarak terhadap mereka yang mempunyai keuzuran dalam melaksanakannya. Konteks keuzuran yang dibenarkan merangkumi kesihatan, keselamatan dan kekangan waktu.  Maka, dalam tempoh pandemik ini sewajarnya kesihatan menjadi alasan kukuh dalam mengambil rukhsah Syarak. Oleh sebab demikian, kerajaan telah menyarankan agar solat Jumaat digantikan dengan solat Zohor di rumah masing-masing.  Sewaktu tempoh PKP tamat dan digantikan dengan PKPB, sebahagian masjid-masjid utama diseluruh negara telah dibenarkan beroperasi dengan kadar minima. Kebanyakan negeri hanya membenarkan kehadiran solat Jumaat dengan kapasiti 12 jemaah sahaja. Manakala Wilayah Persekutuan pula menetapkan kapisiti tidak melebihi 30 jemaah. Hanya individu-individu terpilih sahaja yang akan dijemput untuk menghadiri solat Jumaat.

Penyelesaian salah faham keempat:  Pemakaian  Pelitup  Separuh Muka Ketika Solat Berjemaah di Masjid Dalam Fasa PKPP dan penjarakan saf 1 meter ketika solat berjemaah[16]

Hukum menutup mulut ketika solat adalah makruh bersandarkan hadis  tersebut. Namun ia bukanlah perbuatan  yang boleh membatalkan solat.  Namun terdapat beberapa keadaan disunatkan menutup mulut walaupun ketika solat. Sebagai contoh apabila seseorang tersebut menguap atau bersin ketika dalam solat, disunatkan ia menutup mulut sebagai mana hadis nabi SAW

{فَإِذَا تَثَاءَبَ أَحَدُكُمْ فَلْيَضَعْ يَدَهُ عَلَى فِيهِ}

Ertinya: “Apabila salah seorang kamu menguap maka hendaklah dia meletakkan tangannya ke mulutnya (menutup mulutnya)” (Hadis al-Tirmidhiyy. Kitab al Adab: (2746)

Oleh demikian, boleh dirumuskan bahawa menutup mulut dalam solat adalah suatu larangan pada asalnya. Namun ia tertakluk kepada faktor yang memerlukan ia ditutup. Jika menguap dalam solat pon dibolehkan seseorang itu menutup mulut, maka apatah lagi jika mempunyai alasan yang lebih kukuh. Sebagai contoh, dalam situasi pandemik COVID-19, tindakan menutup mulut dapat mengurangkan risiko jangkitan dan penularan. Oleh kerana ia boleh dianggap alasan yang kukuh, maka adalah diharuskan menutup mulut ketika solat dalam situasi pandemik ini.

Berkaitan dengan penjarakan 1 meter ketika solat semasa PKPP

Dalam isu ini, perkara yang berbangkit adalah mengenai risiko penularan pandemik jika tiada penjarakan antara saf dilakukan. Ia amat berbeza dengan situasi pada hukum asal dalam masalah merapatkan saf. Tindakan tidak merapatkan saf secara sengaja serta tiada alasan yang kukuh adalah makruh sebagaimana yang dinyatakan di atas. Namun, jika ada alasan yang kukuh untuk tidak merapatkan saf, maka tindakan merenggangkan saf adalah suatu kelonggaran yang dibenarkan syarak tanpa mengurangkan atau mencacatkan pahala jemaah.  Oleh itu, selagi mana ‘illah hukum (pandemik) masih wujud, maka selagi itulah boleh diranggangkan saf. Sekiranya ‘illah hukum sudah tidak wujud, maka suatu hukum itu akan kembali kepada hukum asalnya. Dalam masalah pandemik ini, hukum tidak merapatkan saf akan kembali kepada hukum asalnya (makruh)

KESIMPULAN

Berdasarkan penulisan ini dapatlah disimpulkan bahawa Sesungguhnya tiada satu penyakit pun yang akan terkena pada seseorang melainkan ia telah ditakdirkan oleh Allah SWT.  Setiap manusia yang diuji dengan penyakit berjangkit yang mungkin membawa maut perlu berusaha mencari penawar dan tidak boleh berputus asa.  Larangan keluar dari kawasan atau tempat yang sedang dilanda wabak atau masuk ke kawasan tersebut menunjukkan Islam amat menitikberatkan keselamatan dan nyawa manusia. Oleh itu, jelas apa yang diwahyukan oleh Allah SWT dan apa yang diucapkan Rasul SAW itu benar, tepat dan praktikal sepanjang zaman. Hal ini kerana segala yang dianjurkan itu berkait rapat dengan kesejahteraan manusia dan turut memelihara keutuhan jasmani, emosi, dan dan ruhani masyarakat.


 

RUJUKAN       

Al- Bayan, Takut Allah atau takut Covi9-19, pejabat Menteri di Jabatan Perdana Menteri, (Hal Ehwal Agama), m.s. 16.

Anas Mohd Bhukhari & Irwan Mohd Subri, Mendepani Cabaran Pandemik Covid-19 Di Malaysia: Aplikasi Konsep Murunah Dalam Fiqh Ibadah, Perdana International Journal of Academic Research, vol 9(1), December, 2020.

Dr. Ahmad Sanusi Azmi, 40 hadis tentang wabak penyakit, ulum hadith research center, 2020.

Norzulalili Mohd Ghazali, Tematik Hadis dalam kitab Sahih al-Bukari, Proceedings of the 7 th International Prophetic Conference (SWAN) 2020), ms. 585-598

User, S. (2020) 9 Fakta Mengenai Covid-19, Pusat Informasi Perubatan COVID-19 USM-KPJ (PIPC USM-KPJ). Available at: http://covid19.kk.usm.my/artikel/bacaan-umum/79-9-fakta-mengenai-covid-19 (Accessed: February 28, 2023).

Wan Nazirah Wan Mohamad, Aplikasi Maqasid Syariah dalam pengurusan pandemic Covid- 19, Sinar Rohani, Bil 1, JAKIM, m.s. 5-7.



[1] User, S. (2020) 9 Fakta Mengenai Covid-19, Pusat Informasi Perubatan COVID-19 USM-KPJ (PIPC USM-KPJ). Available at: http://covid19.kk.usm.my/artikel/bacaan-umum/79-9-fakta-mengenai-covid-19 (Accessed: February 28, 2023).

 

[2] Ibid

[3] Norzulalili Mohd Ghazali, Tematik Hadis dalam kitab Sahih al-Bukari, Proceedings of the 7th International Prophetic Conference (SWAN) 2020), ms. 585-598

[4] Dr. Ahmad Sanusi Azmi, 40 hadis tentang wabak penyakit, ulum hadith research center, 2020, m.s. 10.

[5] Dr. Ahmad Sanusi Azmi, 40 hadis tentang wabak penyakit, ulum hadith research center, 2020, m.s. 13.

[6] Dr. Ahmad Sanusi Azmi, 40 Hadis tentang wabak penyakit, Ulum Hadith Research Center, 2020, m.s. 14.

 

[7] Dr. Ahmad Sanusi Azmi, 40 hadis tentang wabak penyakit, ulum hadith research center, 2020, m.s. 15.

 

[8] Al- Bayan, Takut Allah atau takut Covi9-19, pejabat Menteri di Jabatan Perdana Menteri, (Hal Ehwal Agama), m.s. 16

[9] Anas Mohd Bhukhari & Irwan Mohd Subri, Mendepani Cabaran Pandemik Covid-19 Di Malaysia: Aplikasi Konsep Murunah Dalam Fiqh Ibadah, Perdana International Journal of Academic Research, vol 9(1), December, 2020, m.s. 11- 23

[10] Ibid

[11] Ibid

[12] Wan Nazirah Wan Mohamad, Aplikasi Maqasid Syariah dalam pengurusan pandemic Covid- 19, Sinar Rohani, Bil 1, JAKIM, m.s. 5-7

[13] Anas Mohd Bhukhari & Irwan Mohd Subri, Mendepani Cabaran Pandemik Covid-19 Di Malaysia: Aplikasi Konsep Murunah Dalam Fiqh Ibadah, Perdana International Journal of Academic Research, vol 9(1), December, 2020, m.s. 11- 23

[14] Ibid

[15] Ibid

[16] Anas Mohd Bhukhari & Irwan Mohd Subri, Mendepani Cabaran Pandemik Covid-19 Di Malaysia: Aplikasi Konsep Murunah Dalam Fiqh Ibadah, Perdana International Journal of Academic Research, vol 9(1), December, 2020, m.s. 11- 23

Comments

Popular posts from this blog

Respon: Bagaimana bertaaruf berkesan 2?

Pengajaran daripada Surah Al Muzammil

KELEBIHAN DO'A RABITHAH