Sunday, March 5, 2023

HADIS-HADIS TENTANG MERENDAHKAN GOLONGAN WANITA DAN PENDEKATAN DALAM MEMAHAMINYA

 

PENGENALAN

Terdapat beberapa dakwaan yang menyatakan bahawa kandungan yang terdapat dalam hadis telah menghina dan merendahkan martabat kaum wanita sama ada secara langsung mahupun tidak langsung. Tuduhan ini menyumbang kepada pandangan bahawa wanita Islam ditindas, terpencil, dieksploitasi dan dianiaya, secara serentak mempromosikan sifat patriarki masyarakat Islam yang membawa kepada diskriminasi terhadap wanita.[1]

 

Misogini adalah istilah yang berasal dari bahasa Inggeris yaitu misogyny berarti rasa benci terhadap perempuan. Dalam Kamus Dewan Bahasa dipakai istilah misoginis yang berarti orang yang membenci perempuan.[2] Kata yang terakhir ini juga berasal dari bahasa Inggris yaitu misogynist yang juga berarti orang yang membenci perempuan.

ISU PEJUANG KAUM FEMINIS

Klaim adanya hadis misogini mula pertama dipopularkan oleh Fatima Mernissi melalui  tulisannya Women and Islam: An Hystorical and Theological Enquiry.Gema ini kemudian banyak merasuki kaum feminis muslim atau para pejuang gender berkelamin laki-laki atau perempuan. Setelah Fatima Mernissi bermunculan tokoh-tokoh feminis muslim lain yang telah memberikan penafsiran terhadap hadis-hadis yang dianggap memarginalkan perempuan antara lain : 1) Aminah Wadud, 2) Asgar Ali Engineer, 3) Riffat Hassan, 4) Leila Ahmad , 5) Mansour Fakih, 6) Zaituna Subhan, dan lain sebagainya.

Fatima Mernissi beranggapan bahawa hadis misogini perlu dihilangkan dari literatur Islam walaupun hadis tersebut dipastikan sahih.[3]

KUANTITI DAN KUALITI HADIS-HADIS YANG DIKATAKAN MISOGINI

Dari beberapa hadis yang berunsurkan misogini ada 65 jenis tema-tema hadis dalam bentuk frasa atau klausa yang mengandung larangan bagi perempuan. Tema-tema hadis tersebut selain didapatkan dari lafal yang dijadikan kata kunci juga diperoleh dari lafal lain, namun tetap menyertakan lafal َ وَالْمَرْأَةَ , الزَّوْجَة ,atau َ النِّسَاءِ. Berikut adalah tema-tema dan kualiti hadis yang diringkaskan pada Jadual 1[4]:

Bil

Tajuk hadis

Kualiti hadis

Sanad

Matan

1

Penciptaan perempuan dari tulang rusuk lelaki

Sahih

Sahih

2

Kebanyakan penghuni neraka adalah wanita

Sahih

Sahih

3

Banyak wanita masuk neraka kerana kurang akal dan agama

Sahih

Sahih

4

Perempuan, rumah dan kuda sebagai pembawa bencana

Sahih

Sahih

5

Perempuan membawa fitnah bagi lelaki

Sahih

Sahih

6

Batal solat bila perempuan melintas dari arah kiblat

Sahih

Sahih

7

Perempuan dilarang memakai wanigan ketika solat di masjid

Sahih

Sahih

8

Wanita dilarang berpuasa atau bersedekah tanpa izin suaminya

Sahih

Sahih

9

Perintah agar isteri patuh dan taat pada suami

Dhaif

Syadz

10

Malaikat melaknat isteri yang enggan Bersama dengan suaminya

Sahih

Sahih

11

Perempuan dilarang bermusafir tanpa mahram

Sahih

Sahih

12

Larangan wanita memakai rambut palsu

Sahih

Sahih

13

Larangan menyiasat suami yang memukul isteri

Sahih

Sahih

14

Larangan bersolek bagi wanita yang berkabung

Sahih

Sahih

15

Kepimpinan wanita tidak akan berjaya

Sahih

Syadz

 

Di dalam kertas kerja ini akan dijelaskan tiga(3) objektif kajian, antaranya:

1.     Perbincangan hadis-hadis yang menjadi perbincangan tentang dakwaan Nabi Muhammad SAW merendahkan golongan wanita

2.     Jawapan balas terhadap dakwaan dan tafsir yang tepat terhadap hadis-hadis yang didakwa merendahkan golongan wanita tersebut

3.     Pendekatan berinteraksi yang sewajarnya kepada masyarakat dalam hadis-hadis yang menunjukkan salah dalam menyatakan terdapat hadis-hadis yang merendahkan golongan wanita.

PERBINCANGAN HADIS-HADIS YANG MENJADI PERBINCANGAN TENTANG DAKWAAN NABI SAW MERENDAHKAN GOLONGAN WANITA

 

Berikut dikumpulkan lima(5) hadis-hadis yang menjadi perbincangan tentang dakwaan Nabi Muhammad SAW merendahkan kaum wanita.  Lima(5) hadis-hadis berkaitan adalah seperti berikut:[5]

·       Kebanyakan penghuni neraka adalah wanita.

·       Wanita dilarang memakai pewangi bila solat di masjid.

·       Larangan menyoal siasat suami yang memukul isterinya

·       Larangan wanita bermusafir tanpa mahram.

·       Pemimpin wanita tidak akan Berjaya.

Berikut dijelaskan salah faham dan kekeliruan yang berlaku terhadap hadis-hadis yang berkaitan.

SALAH FAHAM HADIS PERTAMA: KEBANYAKAN PENGHUNI NERAKA ADALAH WANITA.

 

صحيح البخاري | كتاب الرقاق باب صفة الجنة والنار (حديث رقم: 6546 )

6546- عن ‌عمران عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «اطلعت في الجنة، فرأيت أكثر أهلها الفقراء، واطلعت في النار، فرأيت أكثر أهلها النساء.»

Ertinya:

Dari ‘Imran Nabi SAW. bersabda : aku diperlihatkan surga dan saya lihat kebanyakan penghuninya adalah orang-orang miskin. Dan aku diperlihatkan pula neraka dan aku lihat kebanyakan penghuninya adalah kaum perempuan.

 

Bagi pejuang gender, hadis ini dikatakan berlaku tidak adil dan misoginis kerana memberitakan bahawa ramai wanita akan menghuni neraka. 

§  Adakah hadis ini membawa maksud wanita lebih dominan dikuasai oleh kejahatan? 

§  Mengapa lebih wanita masuk neraka, padahal mereka diciptakan sama seperti kaum lelaki, iaitu tanpa dosa.

 

SALAH FAHAM HADIS KEDUA: WANITA DILARANG MEMAKAI PEWANGI BILA SOLAT DI MASJID

 

البحث عن  أَبَا الْقَاسِمِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ لا تُقْبَلُ صَلَاةٌ لِامْرَأَةٍ تَطيَّبَتْ لِهَذَا الْمَسْجِدِ حَتَّى تَرْجِعَ فَتَعْتَسِلَ عُسْلَهَا مِنْ الْجَنَابَةِ في كتب الحديث :

Ertinya:

Dari Abu Hurairah berkata, aku mendengar Abu al-Qasim (Rasulullah) SAW. bersabda: ‘Allah tidak akan menerima salatnya seorang perempuan yang memakai wewangian ketika ke masjid ini hingga ia kembali dari mandi sebagaimana ia mandi janabah’.”

 

Kaum misoginis tidak senang dengan kaedah teguran dan penyataan keras berkaitan penggunaan wangian oleh wanita sehingga disamakan dengan pelakuan zina.  Untuk bersihkan diri, perlu mandi wajib. 

SALAH FAHAM HADIS KETIGA: LARANGAN MENYOAL SIASAT SUAMI YANG MEMUKUL ISTERINYA

 

البحث عن  عَنْ عُمَرَ بْن الخَطَابِ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَا يُسْأَلُ الرَّجُلُ فِيمَا ضَرَبَ امْرَأَتَهُ في كتب الحديث

Ertinya:

Dari Umar bin al-Khattab dari Nabi SAW. bersabda: Jangan menanyakan seorang laki-laki (suami) yang memukul isterinya.

 

Teks hadis ini seolah mengiyakan keganasan rumah tangga, berlindung di sebalik teks agama.  Maksud hadis ini tidak perlu ditanyakan seorang suami yang memukul isterinya.  Juga tidak berdosa dilakukan dengan memukul isteri jika durhaka(nusyuz).  Bagi golongan misoginis, larangan ini amat berat sebelah dan tidak masuk akal.

 

SALAH FAHAM HADIS KEEMPAT: LARANGAN WANITA BERMUSAFIR TANPA MAHRAM.

 

 البحث عن قالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا تُسَافِرُ المَرْأةُ إِلَّا مَعَ ذِي مَحْرَم في كتب الحديث

Ertinya:

Dari Ibn ‘Abbas ra. berkata, Nabi SAW. bersabda: Tidak boleh bepergian seorang perempuan kecuali dengan muhrimnya.

 

SALAH FAHAM HADIS KELIMA:  PEMIMPIN WANITA TIDAK AKAN BERJAYA.

البحث عن لَمَّا بَلَغَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّ فارَسًا مَلَكُوا ابْنَة كِسْرَى قَالَ لَنْ يُفْلِحَ قَوْمٌ وَلَوْا أَمْرَهُمْ أَمْرَأَةٌ في كتب الحديث

Ertinya:

Dari Abu Bakrah berkata, ketika Nabi SAW. disampaikan bahwa negeri Persia dipimpin oleh anak perempuannya Kisrah beliau bersabda : “Tidak beruntung suatu kaum yang pemimpin mereka adalah perempuan”.

 

Menurut kaum feminis, hadis ini lemah karena perawi hadisnya tidak terpercaya (tidak tsiqah) sehingga tidak bisa dijadikan sebagai rujukan dalil syara’.  Mereka menuduh bahwa Abu Bakrah melakukan sumpah palsu. Pada zaman Khalifah Umar bin Khattab ra., Abu Bakrah pernah disebat lapan puluh kali, karena telah dianggap  menuduh zina atas sahabat Syu’bah bin Mughirah ra. tanpa ada bukti yang cukup oleh pengadilan.[6]

 

JAWAPAN BALAS TERHADAP DAKWAAN DAN TAFSIR YANG TEPAT TERHADAP HADIS-HADIS YANG DIDAKWA MERENDAHKAN GOLONGAN WANITA TERSEBUT

 

Berikut adalah jawapan balas terhadap dakwaan dan tafsir tepat terhadap hadis-hadis yang didakwa merendahkan golongan wanita.

RESPON KEPADA SALAH FAHAM HADIS YANG PERTAMA, IAITU KEBANYAKAN PENGHUNI NERAKA ADALAH WANITA.

 

Dari ‘Imran Nabi SAW. bersabda : aku diperlihatkan surga dan saya lihat kebanyakan penghuninya adalah orang-orang miskin. Dan aku diperlihatkan pula neraka dan aku lihat kebanyakan penghuninya adalah kaum perempuan.

 

Menurut Siti Nurnajjah, 2019, dari analisis kualiti sanad, hadis ini termasuk dalam kategori hadis hasan.   Beliau membawa pandangan ulama hadis dari kitab syarah Fathul bari.  Menurut pendapat dari kitab Fathul Bari, penyebutan akan kekurangan pada wanita itu bukanlah celaan kepada mereka karena hal itu adalah dasar penciptaannya akan tetapi ia adalah peringatan akan fitnah mereka.[7]

Nabi SAW menyatakan demikian kerana hajat baginda SAW agar umatnya tidak banyak yang akan menghuni neraka.  Biarlah isi neraka itu penuh dengan wanita kafir, sedangkan wanita yang solehah dan berakhlak mulia, insha Allah tentunya akan menghuni syurga.[8]

Ungkapan Nabi Muhammad SAW adalah bersifat preventif agar umatnya tidak bergelumang dengan maksiat dan dosa yang akibatnya akan dihumban ke dalam neraka.

Pesanan Nabi Muhammad SAW. ini mudah diterima oleh Muslimah pada zaman baginda kerana akan berusaha bertanya bagaimana cara mengelakkan dari masuk ke neraka.   Ini amat berbeza dengan golongan misoginis dan feminis yang melenting apabila membaca hadis ini dan cuba menepisnya.[9]

RESPON KEPADA SALAH FAHAM HADIS YANG KEDUA, IAITU WANITA DILARANG MEMAKAI PEWANGI BILA SOLAT DI MASJID

 

Dari Abu Hurairah berkata, aku mendengar Abu al-Qasim (Rasulullah) SAW. bersabda: ‘Allah tidak akan menerima salatnya seorang perempuan yang memakai wangian ketika ke masjid ini hingga ia kembali dari mandi sebagaimana ia mandi janabah’.”

 

Menurut Imam al Munawi rhm, yang dimaksudkan hadis ini ialah wanita memakai minyak wangi yang terzahir dan kuat baunya, lalu melewati kaum lelaki yang ajnabi dan memang itu tujuannya, maka perempuan itu adalah penzina dari sudut mendapat dosanya.[10]

Isunya di sini, adakah haram mutlak untuk tidak mengenakan wangian bagi wanita.  Adapun mengenakan sedikit pewangi bagi menghilangkan bau badan, ini tidak termasuk dalam kategori pengharaman ini.[11]

Dalam Riwayat Abu Hurairah yang lain, penyebutan bakhuran, yang lebih merujuk kepada memai pewangi yang berbau kuat.  Justeru, dibolehkan memakai pewangi asalkan tidak mengganggu penumpuan orang untuk solat.

Dalam hadis yang lain, Riwayat Abu Musa, secara teksnya membawa maksud larangan memakai wangian ini dengan maksud menarik perhatian orang lain.  Inilah yang tidak dibolehkan.[12]

Ringkasnya, kaum wanita tidak dilarang memakai pewangi ke masjid atau menghadiri suatu majlis jika sekiranya baunya tidak kuat dan menyengat yang dengan itu akan menarik perhatian kaum lelaki. [13]

RESPON KEPADA SALAH FAHAM HADIS YANG KETIGA, IAITU LARANGAN MENYOAL SIASAT SUAMI YANG MEMUKUL ISTERINYA

 

Dari Umar bin al-Khattab dari Nabi SAW. bersabda: Jangan menanyakan seorang laki-laki (suami) yang memukul isterinya.

 

Berkata Shaikh Uthaimin rhm, Pukulan itu adalah peringkat terakhir, maka boleh jadi seorang lelaki memukul isterinya kerana sesuatu yang ia malu untuk menyebutnya, maka jika dia mengetahui ketakwaan lelaki itu kepada Allah Taala, dan dia memukul isterinya, maka dia tidak ditanya, ini jika hadis itu sahih, tetapi hadis itu dhaif.  Bagi yang mempunyai hubungan yang tidak baik, dia ditanya mengapa dia memukul isterinya. Kerana dia tidak mempunyai rasa takut kepada Tuhan Yang Maha Kuasa yang akan menghalangnya daripada menganiaya dan memukulnya, kerana dia tidak layak dipukul.[14]

 

Penjelasan mengenai hadis ini perlu juga dilihat dengan tafsiran ayat Surah An Nisa’ ayat: 34

 

ٱلرِّجَالُ قَوَّٲمُونَ عَلَى ٱلنِّسَآءِ بِمَا فَضَّلَ ٱللَّهُ بَعۡضَهُمۡ عَلَىٰ بَعۡضٍ۬ وَبِمَآ أَنفَقُواْ مِنۡ أَمۡوَٲلِهِمۡ‌ۚ فَٱلصَّـٰلِحَـٰتُ قَـٰنِتَـٰتٌ حَـٰفِظَـٰتٌ۬ لِّلۡغَيۡبِ بِمَا حَفِظَ ٱللَّهُ‌ۚ وَٱلَّـٰتِى تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَٱهۡجُرُوهُنَّ فِى ٱلۡمَضَاجِعِ وَٱضۡرِبُوهُنَّ‌ۖ فَإِنۡ أَطَعۡنَڪُمۡ فَلَا تَبۡغُواْ عَلَيۡہِنَّ سَبِيلاً‌ۗ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ عَلِيًّ۬ا ڪَبِيرً۬ا (٣٤

 

Ertinya:

Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan, dan juga kerana orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka. Maka perempuan-perempuan yang soleh itu ialah yang taat (kepada Allah dan suaminya), dan yang memelihara (kehormatan dirinya dan apa jua yang wajib dipelihara) ketika suami tidak hadir bersama, dengan pemuliharaan Allah dan pertolonganNya. Dan perempuan-perempuan yang kamu bimbang melakukan perbuatan derhaka (nusyuz) hendaklah kamu menasihati mereka, dan (jika mereka berdegil) pulaukanlah mereka di tempat tidur, dan (kalau juga mereka masih degil) pukulah mereka (dengan pukulan ringan yang bertujuan mengajarnya). Kemudian jika mereka taat kepada kamu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkan mereka. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi, lagi Maha Besar.

 

Menurut tafsir Quraish Shihab di dalam tafsirnya, Kepada istri yang menampakkan tanda-tanda ketidakpatuhan, berilah nasihat dengan perkataan yang menyentuh, jauhi ia di tempat tidur, kemudian beri hukuman berupa pukulan ringan yang tidak melukai, ketika ia tidak menampakkan perbaikan.[15]

Islam melarang tindakan kekerasan dalam rumah tangga.  Suami dibolehkan memukul isteri dalam rangka Pendidikan. Nabi SAW lebih mengutamakan pendekatan psikologis daripada melakukan kekerasan.[16]

RESPON KEPADA SALAH FAHAM HADIS YANG KEEMPAT, IAITU LARANGAN WANITA BERMUSAFIR TANPA MAHRAM

 

Dari Ibn ‘Abbas ra. berkata, Nabi SAW. bersabda: Tidak boleh bepergian seorang perempuan kecuali dengan muhrimnya.

 

Apa yang dimaksudkan musafir dalam konteks hadis ini?  Dari segi bahasa ia membawa maksid orang yang dalam perjalanan atau bermusafir.  Dari segi istilah pula ia membawa maksud keluarnya seseorang dari tempat tinggalnya dengan niat menempuh perjalanan ke suatu tempat yang ingin ditujunya,  dalam jarak tertentu.  Dasar hukum islam ada disebut dalam beberapa hadis yang mempunyai tema yang sama, namun dasi segi hukum ulama’ berbeza pandangan.  Para ulama memecahkan keadaan safar dalam 3 keadaan iaitu safar wajib, sunah/mubah, dan akhir sekali adalah haram.[17]

Menurut Inayah, 2021, Hukum safar menjadi wajib jika dilakukan untuk mengerjakan ibadah haji, ibadah umrah wajib, menunaikan jihad wajib (Ibn Qudamah Al-Maqdisi, 1967), dan menuntut ilmu yang merupakan kewajiban setiap manusia (Alauddin Al-Kasani, 1986).

Menurut Inayah 2021 lagi, safar sunnah adalah safar yang ditujukan untuk perkara-perkara sunnah dalam Islam. Di antara safar yang sunnah adalah safar untuk menunaikan umrah yang hukumnya tidak wajib atau safar untuk menunaikan haji tathawwu’. Sedangkan safar mubah yaitu safar yang dilakukan untuk melaksanakan suatu perkara yang mubahseperti berdagang dan lainnya menurut majoriti ulama’ seperti untuk melihat-lihat pemandangan yang dibolehkan dan temasya.[18] Dari segi aktiviti sosial, kaum wanita boleh melakukan aktiviti luar rumahnya untuk bekerja bila mana terjamin keamanannya.[19] Dari kontekstualisasi pemahaman hadis seperti itu, Ibn Hazm membolehkan perempuan bepergian tanpa ditemani suami atau mahram jika keamanan kondusif.

Dalam kategori ketiga pula, ianya adalah untuk tujuan yang diharamkan Allah SWT seperti safar untuk mencuri, menyamun, dan sebagainya.[20]

RESPON KEPADA SALAH FAHAM HADIS YANG KELIMA, IAITU PEMIMPIN WANITA TIDAK AKAN BERJAYA.

 

Dari Abu Bakrah berkata, ketika Nabi SAW. disampaikan bahwa negeri Persia dipimpin oleh anak perempuannya Kisrah beliau bersabda : “Tidak beruntung suatu kaum yang pemimpin mereka adalah perempuan”.

 

Menurut Mohd Anuar Ramli, 2012[21], terdapat tiga pandangan berhubung dengan hadis di atas.  Pertamanya hadis tersebut meliputi seluruh kaum perempuan dalam semua bentuk kepimpinan.  Keduanya hadis tersebut berkaitan dengan kekhilafahn dan bukan kepimpinan lainnya.  Dan yang ketiganya golongan yang mempertikaikan kesohihan hadis ini.

Mengapa hadis ini dipertikaikan.  Antaranya kerana:

a.     Perawi Abu Bakrah adalah seorang yang misoginis.  Beliau hanya memberitahu hadis ini setelah 25 tahun dia mendengar dari Nabi Muhammad SAW ketika perang Jamal

b.     Hadis ini adalah khusus kepada maharaja Farsi dan kerajaan Kisra yang melantik anak perempuannya.  Tujuan di sebalik hadis ini adalah untuk memperkecilkan kerajaan Parsi dan tiada kaitan dengan kepimpinan dalam Islam. 

c.     Ianya juga bertentangan dengan nas al Quran.  Al Quran telah memceritakan kisah kerajaan Saba’ yang dipimpin oleh Ratu Balqis.  Beliau adalah seorang pemimpin yang hebat, berwawasan, demokratik dan mengutamakan kesejahteraan rakyatnya.

d.     Hadis tersebut statusnya ahad.  Jumhur ulama’ sepakatt bahawa hadis ahad hanya menghasilkan hukum yang zanni.

 

Berdasarkan empat(4) hujah di atas, jelaslah di sini hadis ini tidak boleh dijadikan asas untuk menafikan perempuan memegang jawatan kepimpinan umum.[22]

Di samping itu menurut Damanhuri, 2016 , hadis di atas juga terlihat bertentangan dengan sikap Nabi Muhammad SAW. terhadap perempuan. Hadis-hadis Nabi Muhammad SAW. menyatakan bahwa Nabi Muhammad SAW. sering bermusyawarah dan meminta pertimbangan kepada para isterinya. Diriwayatkan bahwa Nabi Muhammad SAW. pernah berkonsultasi dengan Ummu Salamah tentang perjanjian Hudaibiyah dan dalam beberapa kesempatan bermusyawarah serta menyerahkan pendapat kepada Khadijah.[23]

Ditambahi pula menurut Nurkholidah, M.Ag 2014, beliau menggariskan tiga isi penting iaitu:  i)Islam pada dasarnya memberikan hak dan kewajipan sama sahaja kepada kaum lelaki dan wanita. ii) terdapat pengkhususan hak ata kewajipan kepada perempuan sahaja atau lelaki sahaja.  iii) pengkhususan ini mestilah berlandaskan kepada nash Al Quran dan As Sunnah.   Misalnya di dalam firman Allah SWT dalam surah An Nisa’ ayat 1.[24]

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ ٱتَّقُوا۟ رَبَّكُمُ ٱلَّذِى خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍۢ وَٰحِدَةٍۢ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًۭا كَثِيرًۭا وَنِسَآءًۭ ۚ وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ ٱلَّذِى تَسَآءَلُونَ بِهِۦ وَٱلْأَرْحَامَ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًۭا ١

Ertinya: 

Katakanlah, Hai manusia sesungguhnya aku adalah utusan Allah kepada kamu semua.

 Nas-nas seperti ini berbicara kepada manusia secara umum tanpa melihat gender.

Menurut Shaikh Yusuf Al Qaradhawi, realiti hari ini menyaksikan tanggungjawab dan pemerintahan adalah dipikul bersama.  Beban tugas itu dipikul oleh sekumpulan badan atau institusi dan wanita memikul satu bahagian daripada bebanan ini Bersama-sama orang lain.[25]

Wanita boleh menjadi pemimpin masyarakat apabila budaya masyarakat setempat boleh menerimanya.  Asalkan ia lebih tinggi dari segi ilmu, kemahiran dan kepimpinannya.[26]

 

PENDEKATAN BERINTERAKSI YANG SEWAJARNYA KEPADA MASYARAKAT DALAM HADIS-HADIS YANG MENUNJUKKAN SALAH DALAM MENYATAKAN TERDAPAT HADIS-HADIS YANG MERENDAHKAN GOLONGAN WANITA.

 

Merujuk kepada Fauzi Deraman, 2021, ketidakadilan jantina yang dibahaskan melalui hadis adalah disebabkan oleh intepretasi dan tafsiran yang bebeza. Besar kemungkinan berpunca dari salah faham terhadap maksud dan konteks ayat.[27]  Di sini saya ingin mencadangkan empat(4) pendekatan yang boleh diambil berkaitan pendekatan  interaksi dengan masyarakat dalam hadis yang bersifat misogini dan feminis.

 

 

 

PEMAHAMAN HADIS TIDAK TERFOKUS KEPADA TEKS HADIS SAHAJA, TETAPI PERLU DIFAHAMI SECARA KONTEKSTUAL.

Dalam menilai hadis kita perlu lihat dari sudut pemahaman teks dan konteks sesuatu nas. Penekanan ini penting bagi mengeluarkan kefahaman yang tepat dan jitu. Dalam menetapkan kefahaman terhadap sesuatu hadis, perlulah kita lihat kepada nas adakah nas yang dikemukakan itu berkehendakkan kepada kefahaman terus kepada teks atau maksud yang tesirat di sebalik dan tujuan hadis.[28]

 

TIDAK MUDAH MELATAH BILA MENGKAJI SESUATU HADIS- PERLU KAJI KESAHIHAN SANAD DAN KAJI JUGA KEASLIAN MATAN.

 

Aplikasi dan takhrij hadis penting dan boleh kita gunakan. Menurut Shaikh  Mahmud al-Tahhan, takhrij hasi ini menunjukkan tempat adanya hadis dalam sumber-sumber asal yang dikeluarkannya dengan sanad, kemudian menyatakan kedudukan k etika diperlukan.

Metod takhrij hadis dapat dibuat dengan melihat perawi, perkataan awal matan hadis, kalimah Gharib, tajuk hadis, sifat matan dan sanad, seterusnya menggunakan maktabah syamilah atau laman web seperti muhaddith, dan dorar.net.[29]

Apabila mentakhrij, perlu dicatatkan maklumat berikut seperti nama perawi, nama kitab, nombor hadis, tajuk kitab, bab, jilid dan halaman, seterusnya martabat atau status hadis.

Setelah itu, isnad hadis pula diaplikasikan sebagai etika maklumat dalam islam.  Apakah itu isnad al hadis.  Dari segi definisi isnad al hadis ini ialah menjelaskan jalan rangkaian perawi yang menyampaikan kepada teks matan hadis Nabi Muhammad SAW.[30]

Kategori kualiti maklumat dalam isnad al hadis ada 3 iaitu isnad hadis sahih, isnad hadis hassan, dan isnad hadis dhaif.

Untuk isnad hadis sahih, terdapat lima(5) kriteria yang perlu ada, antaranya sanad sesuatu hadis mesti bersambung, semua periwayat dalam sanad mestilah adil dan dhabit.  Sanad mestilah terhindar dari syudhudh(janggal), sanad mestilah terhindar daripada illat (kecacatan).[31]

Menurut Dr Faisal Ahmad Shah 2017, ulama’ hadis mempunyai metod dalam menilai sanad dan matan hadis. Mereka menetapkan beberapa kaedah untuk memastikan kesahihah hadis antaranya memahami ilmu al jarh wa al ta;dil dan kaedahnya, dan memahami kaedah al tashih wa al tad’if. [32]

 

PERNYATAAN NABI MUHAMMAD SAW DALAM BENTUK SESUATU LARANGAN TERHADAP UMATNYA TIDAK BOLEH DILIHAT DALAM ASPEK NEGATIF. 

 

Tuduhan sebuah hadis berbau misoginis tidak boleh diukur pada hadis tersebut kerana mesej yang disampaikan adalah berisi nettif atau larangan.  Ini kerana ketika Nabi SAW menyampaikan mesej tersebut, ianya sesuai dengan keadaan sosial  masyarakat pada masa itu.    Setting sosial yang saat itu dan juga sebagai amaran Nabi Muhammad SAW agar umatnya tidak terjerumus pada perbuatan dosa.  Setelah masa berlalu, keadaan sosial masyarakat boleh berubah. Justeru, pemahaman hadis yang perlu diadaptasikan dengan keadaan sosial yang terjadi sekalipun bercanggah dengan teks hadis.

Oleh itu ditekankan sekali lagi di sini, pemahaman seseuatu hadis tidaklah boleh hanya berfokus pada teks hadis semata-mata, akan tetapi pemahaman sesara kontekstual dengan menggunakan pendekatan pelbagai disiplin sangai dikehendaki.

MENGAPLIKASIKAN KAEDAH TEPAT DALAM MEMAHAMI HADIS NABI MUHAMMAD SAW. 

 

Ada tiga(3) panduan umum antaranya mencari kebenaran mengenai kesabitan al sunnah dan kesahihannya, memahami al sunnah dengan sebenar-benarnya, dan seterusnya memastikan kedudukan nas-nas hadis yang bertentangan dengan nas lebih kuat daripadanya. Manakala bagi Prof. Yusuf al Qaradhawi, ada lapan(8) kaedah berinteraksi dengan al sunnah. Antaranya

1. Memahami al-Sunnah Menurut Perspektif al-Quran

2. Menghimpun Hadis-hadis yang Berkaitan Dalam Satu Tajuk

3. Penyelarasan atau Tarjih di Antara Hadis-hadis yang Bercanggah

4. Memahami Hadis Sebab Berlakunya Perkara yang Berkaitan dan Maqasid al-Hadis

5. Membezakan di antara Wasilah yang Berubah Dengan Tujuan yang Tetap Bagi Sesuatu Hadis

6. Membezakan Di antara Hakikat dengan Majaz Bagi Memahami Hadis

7. Membezakan Di antara yang Ghaib Dengan Yang Nyata

8. Penelitian Kepada Makna Lafaz Hadis

 

KESIMPULAN

Sebagai kesimpulannya, hadis hadis tentang dakwaan Nabi Muhammad SAW  merendahkan golongan wanita telah dibincangkan, Tafsiran yang tepat terhadap salah faham terhadap hadis-hadis merendahkan wanita juga telah dibentangkan. Juga beberapa pendekatan yang boleh diterapkan kepada masyarakat apabila berdepan dengan hadis-hadis yang merendahkan wanita ada dicadangkan. Dari uraian diatas, penulis dapat menyimpulkan sesungguhnya problem    peminggiran perempuan tidak lebih sebagai  pemahaman keIslaman,  bukan Islâm itu sendiri. Feminisme Barat adalah agenda terancang musuh bagi merosakkan jatidiri dan identiti wanita muslimah. Sehubungan dengan itu, wanita muslimah perlu dipersiapkan dengan ilmu pengetahuan dan ilmu agama yang mencukupi bagi menghadapi tentangan feminisme. Hasil penelitian fiqh al hadis, tiada hadis yang bermaksud untuk merendahkan kaum wanita.  Apa yang dipesan Nabi Muhammad SAW adalah bermaksud nasihat kepada kaum wanita agar dapat mengelakkan dari jatuh kepada kesalahan dan dosa.


RUJUKAN

 

Norhasnira Ibrahim, Nur Saadah Hamisan@Khair, Shumsudin Yabi, Analisis Terhadap Hadis Tentang Penyamatarafan Wanita Dan Haiwan: Ulasan dan Kritikan, Journal of Hadis Studies, vol 3(1), ms.10-18.

 

Kritik Dan Analisis Hadis-Hadis Yang diklaim misogini, - Uin Alauddin. (n.d.). Retrieved February 17, 2023, from http://repositori.uin-alauddin.ac.id/208/1/DASRUL.pdf

Siti Nurjanah, Analisis tentang hadis perempuan sebagai penghuni neraka mayoritas, Jurnal Studi Hadis Nusantara, ms 1-10.

 

“IRSYAD AL-FATWA KE-199: HUKUM WANITA MEMAKAI WANGI-WANGIAN (PERFUME).” Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan, 2 June 2017, muftiwp.gov.my/artikel/irsyad-fatwa/irsyad-fatwa-umum/808-irsyad-al-fatwa-ke-199-hukum-wanita-memakai-wangi-wangian-perfume.

 

‌“حديث : لا يُسْأل الرجل فيمَ ضرب زوجته ؟ - الإسلام سؤال وجواب.” Islamqa.info, islamqa.info/ar/answers/146600. Accessed 5 Mar. 2023.

 

“Surat An-Nisa’ Ayat 34.” Tafsir AlQuran Online, tafsirq.com/4-an-nisa/ayat-34#tafsir-quraish-shihab. Accessed 5 Mar. 2023.

 

Inayah Nazahah, Amir Sahidin, Hukum Safar Wanita tanpa Mahram menurut pandangan para ulama, Jurnal Penelitian Medan Agama Volume 12, Nomor 01, 2021, msm 82- 89

 

Mohd Anuar Ramli, Rahimin Affandi Abdul Rahim dan Muhammad Ikhlas Rosele, Input Isu-siu gender terhadap hukum Islam semasa, book chapter, ms. 205-245, https://www.researchgate.net/publication/309036975_input_isu-isu_gender_terhadap_hukum_islam_semasa

 

Damanhuri, Diskusi hadis tentang kedudukan perempuan, Substantia, Edisi Khusus, December 2016, m.s. 11- 27.

 

Nurkholidah, M.Ag, Kritik Hadis Perspektif Gender(Studi Atas Pemikiran Fatima Mernissi)Holistik volume 15(1), 2014, ms. 77-98.

Dr Yusuf Al Qardhawi, Fatwa Masa Kini, Jilid 7&8, Pustaka Salam, 1995, ms. 110-113.

 

Fauzi Deraman, Khadzr Ahmad, Pendekatan Ulum al Hadis dalam menangani salah faham terhadap sunnah, perstuan ulama Malaysia, 2021, ms 146-150.

 

Nota Kuliah Prof Madya Dr. Khader Ahmad, UFL2010, Kaedah berinteraksi dengan Sunnah, 2023

Dr Faisal Ahmad Shah 2017, Kaedah Tepat Memahami Hadis, Penerbit Universiti Malaya, 2017, ms 33-36.

 

Agustiani, Y., & Ratnasih, T. (2022, May 19). Kualitas dan Interpretasi Hadis tentang Misogini: Studi Takhrij dan Syarah | Agustiani | Jurnal Riset Agama. Kualitas Dan Interpretasi Hadis Tentang Misogini: Studi Takhrij Dan Syarah | Agustiani | Jurnal Riset Agama. https://journal.uinsgd.ac.id/index.php/jra/article/view/18057/7145

 

Carian Umum. (n.d.). Retrieved February 18, 2023, from https://prpm.dbp.gov.my/cari1?keyword=misogini

 

“Tela’ah Hadis Kepemimpinan Perempuan.” Suara Mubalighah, 24 Apr. 2022, suaramubalighah.com/2022/04/24/telaah-hadis-kepemimpinan-perempuan/. Accessed 5 Mar. 2023.



[1] Norhasnira Ibrahim, Nur Saadah Hamisan@Khair, Shumsudin Yabi, Analisis Terhadap Hadis Tentang

Penyamatarafan Wanita Dan Haiwan: Ulasan dan Kritikan, Journal of Hadis Studies, vol 3(1), ms.10-18.

[2]Carian Umum. (n.d.). Retrieved February 18, 2023, from https://prpm.dbp.gov.my/cari1?keyword=misogini

[3] Kritik Dan Analisis Hadis-Hadis Yang diklaim misogini, - Uin Alauddin. (n.d.). Retrieved February 17, 2023, from http://repositori.uin-alauddin.ac.id/208/1/DASRUL.pdf

 

[4] Ibid

 

[6] “Tela’ah Hadis Kepemimpinan Perempuan.” Suara Mubalighah, 24 Apr. 2022, suaramubalighah.com/2022/04/24/telaah-hadis-kepemimpinan-perempuan/. Accessed 5 Mar. 2023.

[7] Siti Nurjanah, Analisis tentang hadis perempuan sebagai penghuni neraka mayoritas, Jurnal Studi Hadis Nusantara, ms 1-10.

[8] Kritik Dan Analisis Hadis-Hadis Yang diklaim misogini, - Uin Alauddin. (n.d.). Retrieved February 17, 2023, from http://repositori.uin-alauddin.ac.id/208/1/DASRUL.pdf

[9] Ibid

[10] “IRSYAD AL-FATWA KE-199: HUKUM WANITA MEMAKAI WANGI-WANGIAN (PERFUME).” Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan, 2 June 2017, muftiwp.gov.my/artikel/irsyad-fatwa/irsyad-fatwa-umum/808-irsyad-al-fatwa-ke-199-hukum-wanita-memakai-wangi-wangian-perfume.

[11] Ibid

[12] Kritik Dan Analisis Hadis-Hadis Yang diklaim misogini, - Uin Alauddin. (n.d.). Retrieved February 17, 2023, from http://repositori.uin-alauddin.ac.id/208/1/DASRUL.pdf

[13] “IRSYAD AL-FATWA KE-199: HUKUM WANITA MEMAKAI WANGI-WANGIAN (PERFUME).” Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan, 2 June 2017, muftiwp.gov.my/artikel/irsyad-fatwa/irsyad-fatwa-umum/808-irsyad-al-fatwa-ke-199-hukum-wanita-memakai-wangi-wangian-perfume.

[14] “حديث : لا يُسْأل الرجل فيمَ ضرب زوجته ؟ - الإسلام سؤال وجواب.” Islamqa.info, islamqa.info/ar/answers/146600. Accessed 5 Mar. 2023.

.

[15] “Surat An-Nisa’ Ayat 34.” Tafsir AlQuran Online, tafsirq.com/4-an-nisa/ayat-34#tafsir-quraish-shihab. Accessed 5 Mar. 2023.

[16] Kritik Dan Analisis Hadis-Hadis Yang diklaim misogini, - Uin Alauddin. (n.d.). Retrieved February 17, 2023, from http://repositori.uin-alauddin.ac.id/208/1/DASRUL.pdf

[17] Inayah Nazahah, Amir Sahidin, Hukum Safar Wanita tanpa Mahram menurut pandangan para ulama, Jurnal Penelitian Medan Agama Volume 12, Nomor 01, 2021, msm 82- 89

[18] Ibid

[19] Kritik Dan Analisis Hadis-Hadis Yang diklaim misogini, - Uin Alauddin. (n.d.). Retrieved February 17, 2023, from http://repositori.uin-alauddin.ac.id/208/1/DASRUL.pdf

[20] Inayah Nazahah, Amir Sahidin, Hukum Safar Wanita tanpa Mahram menurut pandangan para ulama, Jurnal Penelitian Medan Agama Volume 12, Nomor 01, 2021, msm 82- 89

[21] Mohd Anuar Ramli, Rahimin Affandi Abdul Rahim dan Muhammad Ikhlas Rosele, Input Isu-siu gender terhadap hukum Islam semasa, book chapter, ms. 205-245, https://www.researchgate.net/publication/309036975_INPUT_ISU-ISU_GENDER_TERHADAP_HUKUM_ISLAM_SEMASA

[22] Ibid

[23] Damanhuri, Diskusi hadis tentang kedudukan perempuan, Substantia, Edisi Khusus, December 2016, m.s. 11- 27.

[24] Nurkholidah, M.Ag, Kritik Hadis Perspektif Gender(Studi Atas Pemikiran Fatima Mernissi)Holistik volume 15(1), 2014, ms. 77-98.

[25] Dr Yusuf Al Qardhawi, Fatwa Masa Kini, Jilid 7&8, Pustaka Salam, 1995, ms. 110-113.

[26] Kritik Dan Analisis Hadis-Hadis Yang diklaim misogini, - Uin Alauddin. (n.d.). Retrieved February 17, 2023, from http://repositori.uin-alauddin.ac.id/208/1/DASRUL.pdf

[27] Fauzi Deraman, Khadzr Ahmad, Pendekatan Ulum al Hadis dalam menangani salah faham terhadap sunnah, perstuan ulama Malaysia, 2021, ms 146-150.

[28] Ibid.

[29] Nota Kuliah Prof Madya Dr. Khader Ahmad, UFL2010, Kaedah berinteraksi dengan Sunnah, 2023

[30] Ibid

[31] Ibid

[32] Dr Faisal Ahmad Shah 2017, Kaedah Tepat Memahami Hadis, Penerbit Universiti Malaya, 2017, ms 33-36.

No comments:

DAKWAH MELALUI TIKTOK DAN KESANNYA KEPADA REMAJA MUSLIM DI MALAYSIA

  DAKWAH MELALUI TIKTOK DAN KESANNYA KEPADA REMAJA MUSLIM DI MALAYSIA   Mohd Amirul Hafiz Ahmad, Solehuddin Shuib, Khairulazhar Samsudin...