Bagaimanakah seorang mukalaf perlu lakukan untuk membezakan di antara ketentuan Allah SWT di azali dengan usaha dan ikhtiar yang dinisbahkan kepada hamba?

 

Secara ringkas, Rukun Iman bermaksud tonggak atau dasar utama terhadap agama Islam.[1]

PENGERTIAN RUKUN IMAN DARI SUDUT BAHASA

Makna Iman dari segi bahasa adalah percaya, yakin dan membenarkan.

PENGERTIAN RUKUN IMAN DARI SUDUT SYARA’

Manakala, makna iman dari segi syarakpula adalah percaya dengan hati, mengaku iaitu percaya dengan hati, mengaku dengan lidah, dan beramal dengan anggota.

Tiang keimanan (rukun iman) ini wajib dipatuhi setiap orang yang bergelar Muslim.

Rukun Iman terdapat 6 perkara, iaitu:

·       Beriman kepada Allah SWT.

·       Beriman kepada malaikat.

·       Beriman kepada kitab-kitab.

·       Beriman kepada rasul-rasul

·       Beriman pada hari Kiamat.

·       Beriman qada’ dan qadar

Perkara terakhir dalam rukun iman adalah percaya kepada qadha’ dan qadar.

MAKSUD QADHA’

Kejadian, hukum yang terjadi dan yang berlaku pada diri seseorang seperti kaya, miskin, elok, buruk, untung, rugi, hidup, mati dan sebagainya.

MAKSUD QADAR[2]

Ukuran dan sukatan yang ditentukan atas tiap-tiap makhluk seperti Ahmad telah ditentukan akan sakit pada 1 Muharram.

Maka apabila tiba tarikh tersebut, maka ahmad pun jatuh sakit.

Ketentuan pada 1 Muharram itulah yang dinamakan qadar atau takdir dan penyakit yang menimpa Ahmad pada 1 Muharram itu dikatakan qada’

Setiap individu mestilah beriktikad bahawa segala pekerjaan makhluk sama ada yang sengaja seperti duduk, makan, minum ataupun yang tidak sengaja seperti jatuh, terperanjat, kemalangan, kesemuanya itu berlaku dengan kehendak Allah SWT.

Kejadian-kejadian itu telah ditentukan sejak azali lagi dan dengan diketahuiNya sebelum masanya berlaku. Justeru, setiap individu perlu berpegang teguh kepada ketentuan dan ketetapan Allah SWT.Bersyukur segala nikmat dan insaf serta bersabar terhadap segala musibah.Walau bagaimana pun, umat Islam dianjurkan berdoa dan berikhtiar kerana masih ada ruang ketentuan Ilahi boleh berubah.

DEFINISI USAHA DAN IKHTIAR[3]

Pengertian Ikhtiar dan Usaha – Setiap orang Islam wajib percaya kepada qadha’ dan qadar Allah. Tetapi, ajaran Islam menganjurkan agar orang wajib berikhtiar atau berusaha dalam kehidupannya sehari-hari.

Begitu juga dalam segala usaha untuk mencapai kebahagiaan di akhirat, orang harus berusaha semaksimal mungkin, baik dengan beribadah, berdoa maupun dengan beramal sholeh, 

PENGERTIAN IKHTIAR DAN USAHA

Ikhtiar atau usaha adalah suatu langkah atau perbuatan manusia untuk mencapai apa yang diinginkannya atau yang dicita-citakannya. Dalam berikhtiar, manusia tidak perlu memikirkan tentang takdir yang akan berlaku pada dirinya. Sebab setiap orang tidak mungkin akan mengetahui nasibnya di masa yang akan datang. Yang terpenting bagi seorang manusia yaitu berikhtiar dengan sekuat tenaga, tidak boleh berpangku tangan, atau menunggu takdir yang baik.

DALIL TENTANG IKHTIAR DAN USAHA

Allah SWT telah berfirman bahwa nasib suatu kaum/umat akan berubah apabila umat/kaum itu sendiri yang merubahnya. Dan berikut ini ayatnya : 

Allah SWT berfirman yang ertinya : 

 إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ۗ

Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum, sehingga mereka itu mengubah nasibnya sendiri.

 (Q.S. Ar-Ra’ad ayat 11).

Dalam ayat lain Allah swt juga berfirman yang isinya agar hamba-Nya banyak bekerja atau berikhtiar, sebagaimana yang disebutkan dalam Al-Quran Surat At-Taubah ayat 105 yang ertinya : 

وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ ۖ

Dan katakanlah (Hai Muhammad). Bekerjalah kamu semua. Maka Allah dan Rasul-Nya serta orang mukmim akan melihat hasil pekerjaanmu.

  Di ayat lain Allah swt berfirman yang artinya : 

فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لَا أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ ۖ 

…..Sesungguhnya Aku tidak akan menyia-nyiakan amal orang yang beramal di antaramu, baik laki-laki atau perempuan.

 (Q.S. Ali-Imran ayat 195)

  Dalam Q.S. An-Najm ayat 39-41 Allah swt berfirman : 

وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ

Ertinya:

Dan bahawa tiadalah yang akan diperoleh manusia hanyalah sekadar hasil usahanya. Usahanya itu akan dilihat, kemudian akan diberikan padanya ganjaran sepenuhnya.

 

وَاَنَّ سَعْيَهٗ سَوْفَ يُرٰىۖ

Ertinya:

dan sesungguhnya usahanya itu kelak akan diperlihatkan (kepadanya),

ثُمَّ يُجْزٰىهُ الْجَزَاۤءَ الْاَوْفٰىۙ

Ertinya:

kemudian akan diberi balasan kepadanya dengan balasan yang paling sempurna,

Di samping berusaha dengan segala daya dan kekuatan fisik, orang-orang beriman hendaknya juga berikhtiar secara batin yaitu dengan jalan berdoa dan memohon kepada Allah set Tuhan Yang Maha Menentukan Qadha’ dan Qadar bagi semua makhluknya.

Dipandang dari segi ini, maka berdoa dapat menggerakkan ikhtiar manusia secara fisik. Apatah lagi Allah SWT telah menjanjikan bahwa siapa di antara hamba-hamba-Nya yang berdoa dengan yakin dan ikhlas pasti akan dikabulkan-Nya. Dalam Al-Quran surat Al-Mukmin ayat 60 Allah swt berfirman : 

وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ

Ertinya:

… Berdoalah kamu kepada-Ku, niscaya Aku mengabulkan permohonanmu

Dalam berikhtiar, Islam mengajarkan agar jangan lekas menyerah. Apabila mencapai sesuatu sesuai degan keinginan, maka bersyukurlah kepada Allah swt. Tetapi apabia mengalami kegagalan, maka pelajarilah lebih dahulu sebab-sebab kegagalan itu.

Kemudian usahakan kebaikannya, sehingga kegagalan itu tidak terulang kembali. Anggaplah kegagalan itu hanya merupakan kejayaan yang tertunda, dan sebagai orang Mukmin kita tidak boleh cepat putus asa sebagaimana Firman Allah swt dalam Q.S. Yusuf ayat 87

يَٰبَنِىَّ ٱذْهَبُوا۟ فَتَحَسَّسُوا۟ مِن يُوسُفَ وَأَخِيهِ وَلَا تَا۟يْـَٔسُوا۟ مِن رَّوْحِ ٱللَّهِ ۖ إِنَّهُۥ لَا يَا۟يْـَٔسُ مِن رَّوْحِ ٱللَّهِ إِلَّا ٱلْقَوْمُ ٱلْكَٰفِرُونَ

Ertinya : 

….Dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah.

Oleh karena itulah manusia diwajibkan untuk berusaha dan berikhtiar dengan sungguh-sungguh. Tidak boleh malas, karena menunggu takdir.

 

Nabi SAW bersabda : 

اعْمَلْ لِدُنْيَاكَ كَأنَّك تَعِيشُ أبَدًا، وَاعْمَلْ لِآخِرَتِكَ كَأَنَّكَ تَمُوْتُ غَدًا

 

Ertinya:

Bekerjalah untuk kepentingan duniamu, seakan-akan kamu akan hidup untuk selama-lamanya. Dan bekerjalah untuk akhiratmu, seakan-akan kamu akan mati besok.

(H.R. Muslim).

 

PECAHAN ANTARA TAKDIR MUALLAQ DAN TAKDIR MUBRAM[4]

Qada' dan qadar atau takdir dibagikan kepada dua, yaitu takdir muallaq dan takdir mubram.

a.)   Takdir muallaq

Takdir muallaq secara bahasa ertinya sesuatu yang digantungkan.

Takdir mu’allaq iaitu ketentuan Allah Swt. yang mengambil kira peranan manusia melalui usaha atau ikhtiarnya. Manusia diberi peranan untuk berusaha, hasil akhirnya akan ditentukan oleh Allah Swt. Lihatlah firman Allah Swt berikut ini:

 إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ

 

Ertinya:

“…Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan suatu kaum sebelum mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri …”

(QS. Ar-Ra’du:11)

 

 CONTOH-CONTOH TAKDIR MU’ALLAQ:

a.     Kepandaian

Seseorang yang ingin pandai maka mesti berusaha meraihnya. Usaha-usaha tersebut antara lain dengan cara rajin belajar dan disiplin membagikan masa.

b.     Kesihatan

Seseorang yang ingin sihat maka mesti berusaha dengan cara beriadah yang teratur, menjaga kebersihan, menjaga gizi dan pola makan. Jika melakukan usaha-usaha tersebut maka tubuhnya akan sihat.

c.     Kemakmuran

Kemakmuran boleh diraih dengan giat bekerja, kreatif, pantang mengalah, dan berjimat cermat. Agar seseorang menjadi pandai, sihat, dan hidup aman makmur maka kita perlu berusaha meraihnya, bukannya pasrah menunggu bulan jatuh ke riba. Tidak mungkin seseorang menjadi pandai kalau malas belajar, tidak mungkin seseorang menjadi sihat kalau tidak pernah  beriadah, dan tidak mungkin seseorang menjadi kaya kalau malas pemalas. Jadi meskipun Allah Swt. telah menentukan segalanya, manusia tetap harus berusaha mengubah nasibnya.

Seseorang yang beriman kepada qada’ dan qadar akan tercermin dalam kehidupan sehari-hari. Di antaranya ia elakkan berpangku tangan, justeru itu sebaliknya ia akan giat berusaha dan bekerja guna meraih cita-cita yang diidamkan. Allah Swt. telah mengurniakan pelbagai potensi kepada manusia untuk digunakan sebagai bekal hidup. Setiap manusia dikurniakan akal untuk berfikir, dan organ-organ tubuh untuk bergerak. Allah Swt. juga menciptakan manusia sebagai makhluk paling mulia di antara makhluk-makhluk-Nya. Oleh karena itu, semua potensi ini mesti digunakan untuk berusaha dan ikhtiar meraih cita-cita.

b) Takdir Mubram.

Takdir mubram secara bahasa ertinya sesuatu yang tidak dapat dielakkan atau sudah pasti. Jadi, takdir mubram adalah ketentuan mutlak dari Allah Swt. yang pasti berlaku dan manusia tidak diberi peranan untuk mewujudkannya. Contoh takdir mubram di antaranya jenis kelamin manusia, ajal, panjang/pendek usia, api memiliki sifat panas, bumi berbentuk bulat, gaya graviti, kejadian kiamat dan sebagainya. Bila ajal tiba, dan di mana tempatnya semua sudah ditentukan oleh Allah Swt. Jika sudah tiba saat ajal semua orang tidak boleh mengelak, tidak boleh lari, tidak boleh diundur atau dimajukan ke depan. Inilah salah satu contoh ketentuan Allah Swt. yang disebut takdir mubram. Perhatikan firman Allah Swt. dalam Al-Qur'an:

وَلِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ ۖ فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لَا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً ۖ وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ

Ertinya:

Tiap-tiap umat mempunyai batas waktu; maka apabila telah datang waktunya mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaatpun dan tidak dapat (pula) memajukannya.

Surat Al-A’raf Ayat 34

PERBINCANGAN

1.     Di sana perlu ada garis yang yang membawahi di antara qadha qadar dan usaha dan ikhtiar agar tidak berlaku campur aduk. 

2.     Janganlah kita menjadikan alasan seseorang itu menjadi jahat, dengan memberi alasan bahawa ini adalah ketetapan Allah SWT.

3.     Adalah sesuatu yang dilarang dalam Islam jika meninggalkan sebab dan menganggapnya tidak ada peranan dalam segala usahanya dengan dalih beriman dengan qadha dan qadar. Dalih ini tidak dapat diterima dan Nabi Muhammad SAW menolaknya lalu beliau bersabda:[5]

"ما منكم من أحد، ما من نفس منفوسة، إلا وقد كتب الله مكانها من الجنة والنار.

وإلا وقد كتبت شقية أو سعيدة" قال فقال رجل: يا رسول الله! أفلا نمكث على كتابنا، وندع العمل؟ فقال "من كان من أهل السعادة، فسيصير إلى عمل أهل السعادة.

ومن كان من أهل الشقاوة، فسيصير إلى عمل أهل الشقاوة" فقال "اعملوا فكل ميسر.

أما أهل السعادة فييسرون لعمل أهل السعادة.

وأما أهل الشقاوة فييسرون لعمل أهل الشقاوة".

ثم قرأ {فأما من أعطى واتقىوصدق بالحسنىفسنيسره لليسرىوأما من بخل واستغنىوكذب بالحسنىفسنيسره للعسرى} [٩٢ /الليل /٥ - ١٠].

Ertinya:

“Tiada seorang pun dari kamu, tidak ada satu jiwa pun, melainkan Allah telah menetapkan tempatnya di Syurga dan Neraka.

Jika tidak, saya telah menulis sedih atau gembira.” Beliau berkata, dan seorang lelaki berkata: Wahai Rasulullah!

Dan barangsiapa di antara orang-orang yang ditimpa musibah, niscaya dia termasuk orang-orang yang menderita.” Beliau bersabda, “Bekerjalah, karena sesungguhnya setiap orang diberi kemudahan”.

Adapun orang yang bahagia, mereka memudahkan pekerjaan orang yang bahagia.

Adapun orang-orang yang ditimpa musibah, mereka akan memudahkan perbuatan orang-orang yang menderita.”

Kemudian dia membaca {Adapun orang yang memberi dan bertakwa kepada Allah dan beriman kepada yang terbaik, Kami akan memudahkannya dalam kemudahan, dan barangsiapa yang bakhil lagi cukup dan berdusta dalam kebaikan, Kami akan memudahkannya ke dalam kesulitan} [92 / al-Layl / 5-10].

4.     Imam Nawawi menjelaskan bahawa dalam hadis ini terdapat larangan meninggalkan amal dan hanya bersandar kepada qadar yang telah ditetapkan.  Akan tetapi wajib kita berusaha dan beramal sesuai dengan syariat yang telah ditulis.  Setiap orang dimudahkan pada apa yang telah ditakdirkannya dan tidak ditakdirkan pada yang lainnya.[6]

5.     Menurut Imam Nawawi lagi dalam syarahnya, sesungguhnya Allah SWT telah memerintahkan manusia untuk berdoa, berristighfar dan wasilah lainnya yang dapat menjana pahala berupa jalan keluar dan diampunkan dosanya, serta menghasilkan apa yang dihajatinya.  Barangsiapa yang berkata: Saya tidak akan berdoa, meminta kepada Allah  atau beristighfar, lalu ia hanya bersandar kepada pada kesalahannya yang telah ditakdirkan, maka hal ini jelas-jelas salah.  Kerana Allah SWT telah menjadikan doa dan ibadah yag lain sebagai sebab untuk mendapat maghfirah, Rahmat, petunjuk dan pertolongannya.[7]

6.     Mengambil sebab bukan bererti menafikan tawakkal

Mengambil sebab bukanlah membawa maksud menafikan tawakkal.  Bahkan tawakkal itu sendiri merupakan sebab-sebab yang paling tinggi yang menghasilkan apa yang dimaksudkan dan menolak apa yang tidak dikehendaki. 

قال: سمعت أنس بن مالك، يقول: قال رجل: يا رسول الله أعقلها وأتوكل، أو أطلقها وأتوكل؟ قال: «اعقلها وتوكل»

Ertinya:

Dari Anas ra, bahawa saya seorang laki-laki berkata Wahai Rasulullah, apakah aku menambatkan untuk kemudian aku bertawakkal, atau aku lepaskan untaku kemudian aku bertawakkal?  Nabi SAW menjawab: Tambatlah untamu lalu kamu bertawakkal.

HR Imam Timidzi

 

KESIMPULAN

1.     Salah satu dari rukun iman ialah percaya kepada Qadha’ dan Qadar.

2.     Takdir mu’allaq iaitu ketentuan Allah Swt. yang mengambil kira peranan manusia melalui usaha atau ikhtiarnya.

3.     Takdir mubram adalah ketentuan mutlak dari Allah Swt. yang pasti berlaku dan manusia tidak diberi peranan untuk mewujudkannya.

4.     Di sana perlu ada garis yang yang membawahi di antara qadha qadar dan usaha dan ikhtiar agar tidak berlaku campur aduk. 

5.     Mengambil sebab bukan bererti menafikan tawakkal

6.     Bersandar kepada Allah SWT dengan melakukan sebab.

RUJUKAN

(2020) YouTube. NGAJI | Apakah Do'a Mampu Merubah Takdir? | Dr. Syaikh Ali Jum'ah MESIR, Available at: https://youtu.be/8TBKU-JbJnM (Accessed: 28 May 2023).

Bacaan madani (2017) Pengertian Takdir Muallaq, Takdir Mubram Dan Contoh Takdir Muallaq, Takdir Mubram, Bacaan Madani | Bacaan Islami dan Bacaan Masyarakat Madani. Available at: https://www.bacaanmadani.com/2017/08/pengertian-takdir-muallaq-takdir-mubram.html (Accessed: 28 May 2023).

Dr Abdul Karim Zaidan, Sunnatullah Dalam Berbagai Aspek Kehidupan,  Pustakan Azzam, 2004, ms. 31-44

Hidayat, R. (2021) Pengertian Ikhtiar Dan Usaha Secara Umum Dan Menurut Islam, Kita Punya. Available at: https://www.kitapunya.net/pengertian-ikhtiar-dan-usaha/ (Accessed: 28 May 2023).

Khaldoun-Algeria : Free download, Borrow, and streaming (no date) Internet Archive. Available at: https://archive.org/details/Abdkrim.Zidan/page/n175/mode/2up (Accessed: 28 May 2023).

Naim, M. (2022) Memahami Rukun Iman (Huraian Lengkap), AKU ISLAM. Available at: https://akuislam.com/blog/akidah/rukun-iman/ (Accessed: 28 May 2023).

ا منكم من أحد ما من نفس منفوسة إلا وقد كتب الله مكانها من الجنة والنار - صحيح مسلم (no date) Available at: https://hadithprophet.com/hadith-52040.html (Accessed: 28 May 2023). 



[1] Naim, M. (2022) Memahami Rukun Iman (Huraian Lengkap), AKU ISLAM. Available at: https://akuislam.com/blog/akidah/rukun-iman/ (Accessed: 28 May 2023).

 

[2] (2020) YouTube. NGAJI | Apakah Do'a Mampu Merubah Takdir? | Dr. Syaikh Ali Jum'ah MESIR, Available at: https://youtu.be/8TBKU-JbJnM (Accessed: 28 May 2023).

[3] Hidayat, R. (2021) Pengertian Ikhtiar Dan Usaha Secara Umum Dan Menurut Islam, Kita Punya. Available at: https://www.kitapunya.net/pengertian-ikhtiar-dan-usaha/ (Accessed: 28 May 2023).

 

[4] Bacaan madani (2017) Pengertian Takdir Muallaq, Takdir Mubram Dan Contoh Takdir Muallaq, Takdir Mubram, Bacaan Madani | Bacaan Islami dan Bacaan Masyarakat Madani. Available at: https://www.bacaanmadani.com/2017/08/pengertian-takdir-muallaq-takdir-mubram.html (Accessed: 28 May 2023).

 

[5] ا منكم من أحد ما من نفس منفوسة إلا وقد كتب الله مكانها من الجنة والنار - صحيح مسلم (no date) Available at: https://hadithprophet.com/hadith-52040.html (Accessed: 28 May 2023). 

 

[6] Khaldoun-Algeria : Free download, Borrow, and streaming (no date) Internet Archive. Available at: https://archive.org/details/Abdkrim.Zidan/page/n175/mode/2up (Accessed: 28 May 2023).

[7] Dr Abdul Karim Zaidan, Sunnatullah Dalam Berbagai Aspek Kehidupan,  Pustakan Azzam, 2004, ms. 31-44

Comments

Popular posts from this blog

Respon: Bagaimana bertaaruf berkesan 2?

Pengajaran daripada Surah Al Muzammil

KELEBIHAN DO'A RABITHAH