PENGENALAN
Apabila kita mengamati Al
Quran dan sunnah Rasul SAW, kita akan dapati bahawa Allah dan Rasulnya telah
memberikan panduan siapakah golongan yang dibenci oleh Allah dan siapakah pula
golongan yang disukai Allah SWT.
DEFINISI
MURKA DAN DIMURKAI ALLAH SWT
Kata
murka dalam bahasa Arab adalah gadhab(غَضِبَ). Dalam agama, kata murka
cenderung lebih ke Allah SWT. Sedangkan, marah bersumber dari manusia. Kata
murka memiliki makna yang darjatnya lebih tinggi dari marah. Karena, murka
hanyalah atribut Allah SWT. Meski begitu, gadhab(غَضِبَ) dalam bentuk apapun
semuanya tetap memberi kesan keras, kukuh, dan tegas.
DEFINISI KASIH(MAHABBAH) DAN DIKASIHI ALLAH SWT
Pengertian mahabbah secara umum dapat dikatakan cinta
dalam bahasa arab
disebut al-Hubb atau Mahabbatulluh yang berasal dari
kalimat ahabba, yuhibbu,
mahabbatan, yang harfiah berarti
mencintai secara mendalam, kecintaan, cinta
yang mendalam.
OBJEKTIF KERTAS KERJA KAJIAN
Di dalam kertas kerja ini akan
dijelaskan perbincangan berkaitan DUA(2) perkara utama, iaitu
a.
Orang-orang yang dimurkai Allah SWT (من يبغضهم
الله)
b.
Orang-orang yang dikasihi Allah SWT( من يحبهم
الله)
Berikut adalah huraian objektif yang pertama - Orang-orang
yang dimurkai Allah SWT
Di
dalam bab ini, akan dijelaskan nas-nas yang menyebutkan sifat-sifat manusia
yang tidak dikasihi oleh Allah SWT.
Antaranya meliputi sifat takabbur, zalim, syirik, pembohongan terhadap
Allah, melampaui batas, menurut hawa nafsu, tidak mengambil peringatan terhadap
ayat Allah, buruk sangka dan menfitnah orang Islam, perpecahan kepuakan. Di dalam bab ini juga akan dijelaskan
punca-punca perpecahan kepuakan.
Antaranya memilih jalan syaitan, kelupaan sebahagian daripada agama, ketiadaan
akal fikiran, ketiadaan penyatuan hati kepada akhirat dan tiada zuhud, Perselisihan
manusia adalah terjadi sebab ketiadaan rahmat daripada Allah, dan Ketiadaan
rasa kesyukuran terhadap nikmat Allah
Juga
dijelaskan bentuk permusuhan yang tidak disukai Allah SWT di dalam Al Quran.
Antaranya ialah melebihi atau melanggari syarak kepada bukan
ketentuannya(hadnya), mengharamkan apa yang dihalalkan Allah, melampaui batas, khianat, menghalang seseorang
dari jalan Allah, tiada persetujuan pada perkara-perkara yang ditetapkan Allah
SWT, memerangi orang-orang Islam, mengganggu keamanan dengan tujuan merompak,
merampas dan membunuh, mengeji, memburuk-burukkan keadaan perhubungan di antara
orang-orang Islam dengan perbuatan yang mengada-ngada, dan juga fitnah, dan membanggakan
diri. Berikut dijelaskan secara ringkas
beserta dengan dalil-dalil Al Quran mengenainya.
Takabbur
Manusia yang melihat
kebenaran, tetapi tidak mengikutinya. Maka jadilah dia seorang yang takabbur. Maka jadilah dia seorang yang dimurkai Allah
SWT
Seorang yang menghina
seseorang lain seperti merendah-rendahkan darjat keturunannya juga merupakan
takabbur. Adab Islam tidak menghina
seseorang.
Zalim
Sesungguhnya Allah tidak
menyukai orang-orang yang zalim
Ertinya:
Adapun
orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal soleh, maka Allah akan
menyempurnakan pahala mereka; dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada
orang-orang yang zalim.
Ali Imran: 57
Syirik
Sesungguhnya syirik itu adalah satu kezaliman yang besar
Ertinya:
Dan (ingatlah)
ketika Luqman berkata kepada anaknya, semasa ia memberi nasihat
kepadanya:" Wahai anak kesayanganku, janganlah engkau mempersekutukan
Allah (dengan sesuatu yang lain), sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah satu
kezaliman yang besar".
Luqman:
13
Sebesar-besar
kezaliman ialah syirik kerana ia telah mengurangi zat ketuhanan Allah
(Uluhiyah), juga ketiadaan menerima seruan dakwah para rasul yang menyeru
kepada tauhid kepada Allah. Mentaati syaithan sama ada dalam perkara yang kecil
atau besar adalah zalim. Dan daripada kezaliman juga ialah membohongi ayat-ayat
Allah dan menentangnya, atau berpaling daripada-Nya. Maka siapakah lagi yang
lebih zalim dari orang-orang yang mendustakan keterangan-keterangan Allah dan
lari daripadanya.
Ertinya:
Atau supaya kamu
(tidak) mengatakan: "Sesungguhnya kalau diturunkan Kitab kepada kami
tentulah kami mendapat petunjuk hidayah lebih daripada mereka". (Kamu
tidak akan dapat berdalih lagi) kerana sesungguhnya telah datang kepada kamu
keterangan (yang cukup) dari Tuhan kamu, dan petunjuk hidayah serta rahmatNya
(yang melimpah-limpah). Oleh itu, siapakah yang lebih zalim lagi daripada orang
yang mendustakan ayat-ayat keterangan Allah dan berpaling daripadanya? Kami
akan membalas orang-orang yang berpaling dari ayat-ayat keterangan Kami
(dengan) azab seksa yang seburuk-buruknya, disebabkan mereka sentiasa berpaling
(mengingkarinya).
Al An’am: 157
Dan daripada bentuk kezaliman
juga ialah menghukum atau melaksanakan undang-undang tidak berdasarkan kepada
apa yang diturunkan oleh Allah SWT. Dan barangsiapa yang tidak menghukum dengan
apa yang diturunkan oleh Allah maka mereka itulah orang-orang yang zalim.
Ertinya:
Dan kami telah
tetapkan atas mereka di dalam kitab Taurat itu, bahawa jiwa dibalas dengan
jiwa, dan mata dibalas dengan mata, dan hidung dibalas dengan hidung, dan
telinga dibalas dengan telinga, dan gigi dibalas dengan gigi, dan luka-luka
hendaklah dibalas (seimbang). Tetapi sesiapa yang melepaskan hak membalasnya,
maka menjadilah ia penebus dosa baginya; dan sesiapa yang tidak menghukum
dengan apa yang telah diturunkan Allah, maka mereka itulah orang-orang yang
zalim.
Al Maidah: 45
Daripada
kezaliman juga ialah mendustakan di atas Allah atau mendustakan ayat-ayat Allah.
Dan siapakah lagi yang lebih besar kezalimannya dari orang orang yang
mengada-adakan kepalsuan terhadap Allah atau mendustakan keterangan-keterangan-Nya.
Ertinya:
Dan siapakah
lagi yang lebih aniaya dari orang yang mengada-adakan perkara-perkara yang
dusta terhadap Allah, atau yang mendustakan ayat-ayat keteranganNya?
Sesungguhnya orang-orang yang zalim itu tidak akan berjaya.
Al An’am: 21
Termasuk dalam pembohongan ini iaitu pembohongan
terhadap Allah SWT yakni menghalalkan apa yang telah diharamkan Allah dan
mengharamkan apa yang dihalalkan Allah
Ertinya:
Dan janganlah
kamu berdusta dengan sebab apa yang disifatkan oleh lidah kamu: "Ini halal
dan ini haram", untuk mengada-adakan sesuatu yang dusta terhadap Allah;
sesungguhnya orang-orang yang berdusta terhadap Allah tidak akan berjaya.
An Nahl :116
Daripada pada kedustaan ke
atas Allah ialah mentafsirkan kitab-Nya tidak dengan makna yang sahih. Juga berdusta kepada Allah ialah memohon yang
tidak betul kepada Allah SWT , mendustai Ar Rasul SAW, dan memasukkan sesuatu
yang bukan dari agama Islam ke dalamnya.
Ertinya:
"Atau
patutkah kamu mengatakan, bahawa Nabi Ibrahim, dan Nabi Ismail, dan Nabi Ishak,
dan Nabi Yaakub beserta anak-anaknya, mereka semua adalah orang-orang Yahudi
atau Nasrani, (padahal agama mereka telahpun ada sebelum adanya agama Yahudi
atau agama Kristian itu)?" Katakanlah (wahai Muhammad): "Adakah kamu
yang lebih mengetahui atau Allah? Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang
yang menyembunyikan keterangan (saksi dan bukti) yang telah diberikan Allah
kepadanya?" Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang
telah kamu lakukan.
Al Baqarah: 140
Daripada kezaliman itu ialah melampaui
batas-batas yang ditentukan Allah SWT . Allah SWT telah menetapkan kepada
kita aqidah, ibadah, perundangan, akhlak batas-batasnya yang tidak boleh kita
langkahi.
Ertinya:
Talak (yang
boleh dirujuk kembali itu hanya) dua kali. Sesudah itu bolehlah ia (rujuk dan)
memegang terus (isterinya itu) dengan cara yang sepatutnya atau melepaskan
(menceraikannya) dengan cara yang baik dan tidaklah halal bagi kamu mengambil
balik sesuatu dari apa yang telah kamu berikan kepada mereka (isteri-isteri
yang diceraikan itu) kecuali jika keduanya (suami isteri takut tidak dapat
menegakkan aturan-aturan hukum Allah. Oleh itu kalau kamu khuatir bahawa
kedua-duanya tidak dapat menegakkan aturan-aturan hukum Allah, maka tidaklah
mereka berdosa - mengenai bayaran (tebus talak) yang diberikan oleh isteri
untuk menebus dirinya (dan mengenai pengambilan suami akan bayaran itu). Itulah
aturan-aturan hukum Allah maka janganlah kamu melanggarnya; dan sesiapa yang
melanggar aturan-aturan hukum Allah, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.
Al Baqarah: 229
Di antara kezaliman yang seterusnya ialah menurut hawa
nafsu dan meninggal syariat Allah.
Ertinya:
Kemudian, kalau
mereka tidak dapat menerima cabaranmu (wahai Muhammad), maka ketahuilah,
sesungguhnya mereka hanyalah menurut hawa nafsu mereka; dan tidak ada yang
lebih sesat daripada orang yang menurut hawa nafsunya dengan tidak berdasarkan
hidayah petunjuk dari Allah. Sesungguhnya Allah tidak memberi pimpinan kepada
kaum yang zalim (yang berdegil dalam keingkarannya).
Al Qasas: 50
Dan daripada kezaliman ialah
orang-orang yang telah diberi peringatan dengan ayat ayat Allah SWT kemudian
dia tidak mengambil peringatan terhadap-Nya.
Ertinya:
Dan (ingatkanlah
peristiwa) ketika Kami berfirman kepada malaikat: "Sujudlah kamu kepada
Adam"; lalu mereka sujud melainkan iblis; ia adalah berasal dari golongan
jin, lalu ia menderhaka terhadap perintah Tuhannya. Oleh itu, patutkah kamu
hendak menjadikan iblis dan keturunannya sebagai sahabat-sahabat karib yang
menjadi pemimpin selain daripadaku? Sedang mereka itu ialah musuh bagi kamu.
Amatlah buruknya bagi orang-orang yang zalim: pengganti yang mereka pilih itu.
Al Kahfi: 57
Melemparkan umpatan serta
nista kepada orang-orang Islam dan merendah-rendahkannya
Ertinya:
Wahai
orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh
dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang
dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari
kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain,
(kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan
janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah
pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang
buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya
menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang)
sesudah ia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada
perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim.
Al Hujurat: 11
Buruk sangka dan menfitnah orang-orang Islam
Ertinya:
Wahai
orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak
menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan
itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan
keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain.
Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati?
(Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh
itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada
Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.
Al Hujurat: 12
Punca-punca perpecahan kepuakan menurut Al Quran
Pertama- Mengikuti Jalan Syaithan
Di sana ada dua jalan sahaja. Jalan Allah dan jalan syaithan.
Ertinya:
Dan bahawa sesungguhnya
inilah jalanKu (agama Islam) yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya;
dan janganlah kamu menurut menurut jalan-jalan (yang lain dari Islam), kerana
jalan-jalan (yang lain itu) mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah, Dengan
yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu bertaqwa.
Al An’am: 153
Kedua - Kelupaan sebahagian daripada agama
membawa kepada perpecahan
Ertinya:
Dan di antara
orang-orang yang berkata:" Bahawa kami ini orang-orang Nasrani", Kami
juga telah mengambil perjanjian setia mereka, maka mereka juga melupakan (meninggalkan)
sebahagian dari apa yang diperingatkan mereka dengannya, lalu Kami tanamkan
perasaan permusuhan dan kebencian di antara mereka, sampai ke hari kiamat; dan
Allah akan memberitahu mereka dengan apa yang telah mereka kerjakan.
Al Maidah 14
Ketiga - Kedengkian dan hasad dengki
mencukur agama
Ertinya:
Bahawasanya
orang-orang yang mencerai-beraikan agama mereka (dengan
perselisihan-perselisihan yang berdasarkan hawa nafsu), dan mereka menjadi
berpuak-puak, tiadalah engkau terkait sedikitpun dalam (perbuatan) mereka.
Sesungguhnya perkara mereka hanya terserah kepada Allah. Kemudian Ia akan
menerangkan kepada mereka (pada hari kiamat kelak), apa yang telah mereka
lakukan (dan membalasnya).
Al An’am: 159
Keempat - Ketiadaan akal fikiran
Ertinya:
(Orang-orang
Yahudi dan orang-orang munafik) dengan keadaan bersatu padu sekalipun, tidak
berani memerangi kamu melainkan di kampung-kampung yang berbenteng kukuh, atau
dari sebalik tembok. (Sebabnya): permusuhan di antara mereka sesama sendiri
amatlah keras; engkau menyangka mereka bersatu padu, sedang hati mereka
berpecah belah (disebabkan berlainan kepercayaan mereka). Yang demikian itu,
kerana mereka adalah kaum yang tidak memahami (perkara yang sebenarnya yang
memberi kebaikan kepada mereka).
Al Hasyr: 14
Kelima - Ketiadaan penyatuan hati kepada akhirat
dan tiada zuhud
Ertinya:
Dan demi
sesungguhnya, Allah telah menepati janjiNya (memberikan pertolongan) kepada
kamu ketika kamu (berjaya) membunuh mereka (beramai-ramai) dengan izinNya,
sehingga ke masa kamu lemah (hilang semangat untuk meneruskan perjuangan) dan
kamu berbalah dalam urusan (perang) itu, serta kamu pula menderhaka (melanggar
perintah Rasulullah) sesudah Allah perlihatkan kepada kamu akan apa yang kamu
sukai (kemenangan dan harta rampasan perang). Di antara kamu ada yang
menghendaki keuntungan dunia semata-mata, dan di antara kamu ada yang
menghendaki akhirat, kemudian Allah memalingkan kamu daripada menewaskan mereka
untuk menguji (iman dan kesabaran) kamu; dan sesungguhnya Allah telah memaafkan
kamu, (semata-mata dengan limpah kurniaNya). Dan (ingatlah), Allah sentiasa
melimpahkan kurniaNya kepada orang-orang yang beriman.
Ali Imran: 152
Keenam - Perselisihan manusia adalah
terjadi sebab ketiadaan rahmat daripada Allah SWT
Ertinya:
Dan kalaulah
Tuhanmu (wahai Muhammad) menghendaki, tentulah Ia menjadikan umat manusia
semuanya menurut agama yang satu. (Tetapi Ia tidak berbuat demikian) dan kerana
itulah mereka terus-menerus berselisihan.
Hud: 118-119
Ertinya:
Tetapi
orang-orang yang telah diberi rahmat oleh Tuhanmu, (mereka bersatu di dalam
agama Allah)); dan untuk (perselisihan dan rahmat) itulah Allah menjadikan
manusia. Dan dengan yang demikian sempurnalah janji Tuhanmu: "Sesungguhnya
Aku akan memenuhi neraka jahannam dengan sekalian jin dan manusia (yang
berdosa)".
Hud: 118-119
Ketujuh - Ketiadaan rasa kesyukuran terhadap
nikmat Allah SWT
Ertinya:
Dan (ingatlah)
ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur
nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu
kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras".
Ibrahim: 7
Gambaran
permusuhan yang tidak disukai Allah menurut Al Quran
Allah SWT berfirman dalam surah Al Baqarah: 190
Ertinya:
Dan perangilah
kerana (menegakkan dan mempertahankan) agama Allah akan orang-orang yang
memerangi kamu, dan janganlah kamu menceroboh (dengan memulakan peperangan);
kerana sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang menceroboh.
Sesungguhnya Allah tidak
menyukai orang-orang yang melampaui batas
Di sana dihuraikan gambaran
permusuhan yang tidak disukai oleh Allah SWT.
Melanggar
batas dengan memerangi sesama manusia yang tidak dibenarkan oleh Allah SWT
untuk kita membunuh mereka seperti kafir mu’ahad, atau orang yang tidak sampai
seruan dakwah, ataupun kita berperang tanpa mematuhi peraturan peperangan yang
disyariatkan Allah SWT.
Ertinya:
Dan perangilah
kerana (menegakkan dan mempertahankan) agama Allah akan orang-orang yang
memerangi kamu, dan janganlah kamu menceroboh (dengan memulakan peperangan);
kerana sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang menceroboh.
Al Baqarah: 190
Melebihi atau melanggari
syarak kepada bukan ketentuannya(hadnya).
Contohnya ada kaum yang melampau ketika berdoa dan bersuci.
Ertinya:
Berdoalah kepada
Tuhan kamu dengan merendah diri dan (dengan suara) perlahan-lahan. Sesungguhnya
Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampaui batas.
Al A’raf: 55
Dalam aspek melampaui batas
pula ialah mereka mengharamkan apa yang dihalalkan Allah SWT.
Ertinya:
Wahai
orang-orang yang beriman! Janganlah kamu haramkan benda-benda yang baik-baik
yang telah dihalalkan oleh Allah bagi kamu, dan janganlah kamu melampaui batas
(pada apa yang telah ditetapkan halalnya itu); kerana sesungguhnya Allah tidak
suka kepada orang-orang yang melampaui batas.
Al Maidah: 87
Adalah merupakan satu
perbezaan yang besar di antara mengharamkan apa yang diharamkan oleh Allah
dengan meredhai keduniaan yang sedikit. Yang pertamanya ialah kufur dan sesat,
manakala yang keduanya ialah kesempurnaan dan zuhud.
Ertinya:
Wahai anak-anak
Adam! Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke
tempat ibadat (atau mengerjakan sembahyang), dan makanlah serta minumlah, dan
jangan pula kamu melampau; sesungguhnya Allah tidak suka akan orang-orang yang
melampaui batas.
Al A’raf: 31
Kalimah al israf bersamaan dengan kalimah al afsad.
Ertinya:
"Dan
janganlah kamu taati perintah orang-orang yang melampaui batas,
Al Syuara: 151-152.
Ertinya:
"Iaitu
orang-orang yang melakukan kerosakan di bumi dan tidak membuat kebaikan".
Al Syuara: 151-152.
Orang-orang yang berbangga dan
bermegah-megah adalah tidak disukai Allah SWT.
Menjauhi sifat membangga diri itu ialah dengan sifat tawadzuk.
Di antara sifat yang dibenci Allah SWT yang lainnya ialah
khianat
Ertinya:
Dan jika engkau
mengetahui adanya perbuatan khianat dari sesuatu kaum (yang mengikat perjanjian
setia denganmu) maka campakkanlah (perjanjian itu) kepada mereka dengan cara
terus terang dan adil. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang
khianat.
Al Anfal: 58
Khianat
itu mempunyai dua pengertian. Makna khas
dan makna am. Makna khas ialah mengkhianati apa-apa yang diamanahkan oleh orang
lain ke atas dirinya. Makna am pula
ialah mengkhianati Amanah yang diberikan oleh Allah SWT kepada kita. Di antara
sifat yang dimurkai Allah SWT pula ialah
orang-orang yang membuat kerosakan.
Ertinya:
Dan orang-orang Yahudi
itu berkata: "Tangan Allah terbelenggu (bakhil - kikir)", tangan
merekalah yang terbelenggu dan mereka pula dilaknat dengan sebab apa yang
mereka telah katakan itu, bahkan kedua tangan Allah sentiasa terbuka (nikmat
dan kurniaNya luas melimpah-limpah). Ia belanjakan (limpahkan) sebagaimana yang
Ia kehendaki; dan demi sesungguhnya, apa yang telah diturunkan kepadamu dari
tuhanmu itu akan menjadikan kebanyakan dari mereka bertambah derhaka dan kufur;
dan Kami tanamkan perasaan permusuhan dan kebencian di antara mereka hingga
hari kiamat. Tiap-tiap kali mereka menyalakan api peperangan, Allah
memadamkannya; dan mereka pula terus-menerus melakukan kerosakan di muka bumi,
sedang Allah tidak suka kepada orang-orang yang melakukan kerosakan.
Al Maidah: 64
Sebesar-besar fasad atau
kerosakan dan kufur ialah menghalang seseorang dari jalan Allah SWT. Sebab
utama kerosakan mereka antaranya ialah mereka mengikut hawa nafsu
Ertinya:
Dan kalaulah
kebenaran itu tunduk menurut hawa nafsu mereka, nescaya rosak binasalah langit
dan bumi serta segala yang adanya. (Bukan sahaja Kami memberikan agama yang
tetap benar) bahkan Kami memberi kepada mereka Al-Quran yang menjadi sebutan
baik dan mendatangkan kemuliaan kepada mereka; maka Al-Quran yang demikian keadaannya,
mereka tidak juga mahu menerimanya;
Al Mukminun: 71
Dan daripada kerosakan itu
lagi ialah memerangi orang-orang Islam, mengganggu keamanan dengan tujuan
merompak, merampas dan membunuh.
Ertinya:
Hanyasanya
balasan orang-orang yang memerangi Allah dan RasulNya serta melakukan bencana
kerosakan di muka bumi ialah dengan dibalas bunuh (kalau mereka membunuh sahaja
dengan tidak merampas), atau dipalang
(kalau mereka membunuh dan merampas), atau dipotong tangan dan kaki mereka
bersilang (kalau mereka merampas sahaja), atau dibuang negeri (kalau mereka
hanya mengganggu ketenteraman umum). Hukuman yang demikian itu adalah suatu
kehinaan di dunia bagi mereka, dan di akhirat kelak mereka beroleh azab seksa
yang amat besar.
Al Maidah: 33
Dan daripada kerosakan itu
juga ialah tiada persetujuan pada perkara-perkara yang ditetapkan Allah SWT.
Ertinya:
Mengenai
(urusan-urusan kamu) di dunia dan di akhirat dan mereka bertanya lagi kepadamu
(wahai Muhammad), mengenai (masalah) anak-anak yatim. Katakanlah:
"Memperbaiki keadaan anak-anak yatim itu amatlah baiknya", dan jika
kamu bercampur gaul dengan mereka (maka tidak ada salahnya) kerana mereka itu
ialah saudara-saudara kamu (yang seagama); dan Allah mengetahui akan orang yang
merosakkan (harta benda mereka) daripada orang yang hendak memperbaikinya. Dan
jika Allah menghendaki tentulah Ia memberatkan kamu (dengan mengharamkan
bercampur gaul dengan mereka). Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha
Bijaksana.
Al Baqarah: 220.
Dan daripada bencana kerosakan
itu ialah mengeji, memburuk-burukkan keadaan perhubungan di antara orang-orang
Islam dengan perbuatan yang mengada-ngada, dan juga fitnah. Yang diertikan firnah itu ialah menyampaikan
perckapan seseorang kepada seseorang yang lain dengan tujuan menimbulkan
bencana.
ما ضل قوم بعد هدى كانوا عليه إلا أوتوا الجدل
Ertinya:
Tiada sesat sesuatu kaum itu sesudah mereka
mendapat petunjuk Allah melainkan mereka suka bertengkar
(HR Tarmizi dan Ibnu
Majah)
Perkara yang Allah SWT murkai seterusnya ialah orang-orang
yang membanggakan diri
Ertinya:
Sesungguhnya
Qarun adalah ia dari kaum Nabi Musa, kemudian ia berlaku sombong dan zalim
terhadap mereka; dan Kami telah mengurniakannya dari berbagai jenis kekayaan
yang anak-anak kuncinya menjadi beban yang sungguh berat untuk dipikul oleh
sebilangan orang yang kuat sasa. (Ia berlaku sombong) ketika kaumnya berkata
kepadanya: "Janganlah engkau bermegah-megah (dengan kekayaanmu),
sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang bermegah-megah. (seperti
lagakmu itu).
Al Qasas: 76
Ringkasan:
Selesaikan sudah di sini
dipaparkan sifat-sifat yang tidak dicintai Allah SWT untuk kita bersihkan diri daripadanya.
Berikut dihuraikan pula objektif yang kedua: Orang-orang yang
dikasihi Allah SWT
Orang-orang
yang dikasihi Allah SWT seperti yang dijelaskan di dalam Al Quran amat banyak
sekali. Antaranya ialah meliputi orang orang yang berusaha memperbaiki
amalannya, orang-orang yang bertaubat
dan membersihkan jiwa, orang-orang yang menjaga kebersihan, orang-orang yang
mencontohi Ar Rasul SAW, orang-orang yang berkasih sayang, ziyarah-menziyarahi
dan memberi sedekah kerana Allah SWT, orang-orang yang berjuang pada jalan
Allah SWT dengan barisan yang tersusun rapi, orang orang yang bertaqwa, orang-orang
yang, melaksanakan keadilan, dan orang-orang yang berusaha.
Oleh
kerana sifat orang-orang yang dikasihi Allah SWT itu banyak, di dalam kertas kerja
ini, kami hanya memilih TIGA(3) sahaja untuk dihuraikan iaitu: i) Orang-orang
yang berusaha memperbaiki amalannya, ii) orang-orang yang bertaubat dan
membersihkan diri, iii) dan orang-orang yang mencontohi Ar Rasul SAW.
Pertama: Orang-orang yang berusaha
memperbaiki amalannya
Allah
SWT menyukai orang-orang yang memperelok amalannya(ihsan).
Ertinya:
Dan belanjakanlah (apa
yang ada pada kamu) kerana (menegakkan) agama Allah, dan janganlah kamu sengaja
mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan (dengan bersikap bakhil); dan
baikilah (dengan sebaik-baiknya segala usaha dan) perbuatan kamu; kerana
sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya.
Al
Baqarah: 195
Ihsan(إحسان) itu dapat dilihat
dari dua aspek iaitu
i.)
Amalan kebaikan(lebih baik)
ii.)
Perasaan bersih amal, kerana sesungguhnya Allah
SWT melihat kkita atau seolah-olah kita melihat Allah SWT.
Dalam
perbincangan selanjutnya akan dihuraikan mengenai berbuat ihsan kepada ibubapa,
kaum kerabat, dan berkata-kata yang baik.
Berbakti kepada Ibubapa
Allah
SWT berfirman:
Ertinya:
Dan Kami wajibkan
manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya
dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir
menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan
yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah),
kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).
Luqman:
14
Ertinya:
Dan jika mereka berdua
mendesakmu supaya engkau mempersekutukan denganKu sesuatu yang engkau - dengan
fikiran sihatmu - tidak mengetahui sungguh adanya maka janganlah engkau taat
kepada mereka; dan bergaulah dengan mereka di dunia dengan cara yang baik. Dan
turutlah jalan orang-orang yang rujuk kembali kepadaKu (dengan tauhid dan
amal-amal yang soleh). Kemudian kepada Akulah tempat kembali kamu semuanya, maka
Aku akan menerangkan kepada kamu segala yang kamu telah kerjakan.
Luqman:
15
Berdasarkan
nas di atas dapat disimpulkan bahawa berbakti kepada ibubapa mempunyai hubungan
pengabdian diri dan rasa syukur kepada Allah SWT.
Berbakti kepada kaum kerabat
Berbuat
baktilah kepada kaum kerabat serta berhubunglah dengan mereka. Firman Allah SWT:
Ertinya:
(Kalau kamu tidak
mematuhi perintah) maka tidakkah kamu harus dibimbang dan dikhuatirkan - jika
kamu dapat memegang kuasa - kamu akan melakukan kerosakan di muka bumi, dan
memutuskan hubungan silaturrahim dengan kaum kerabat?
Muhammad:
22
Memperhubungkan
silaturrahim adalah anak kunci bagi mendapat keredhaaan Allah SWT. Perhubungan boleh dilakukan dengan pemberian
hadiah, ziarah menziyarahi, memberi sedekah, berbalas ucapan dan sebagainya.
Perkataan yang baik
Perkataan
yang baik itu adalah sedekah.
Firman
Allah SWT
Ertinya:
Dan (ingatlah wahai
Muhammad), ketika Kami mengikat perjanjian setia dengan Bani Israil (dengan
berfirman): "Janganlah kamu menyembah melainkan Allah, dan berbuat baiklah
kepada kedua ibu bapa, dan kaum kerabat, dan anak-anak yatim, serta orang-orang
miskin; dan katakanlah kepada sesama manusia perkataan-perkataan yang baik; dan
dirikanlah sembahyang serta berilah zakat". Kemudian kamu berpaling
membelakangkan (perjanjian setia kamu itu) kecuali sebahagian kecil dari kamu;
dan sememangnya kamu orang-orang yang tidak menghiraukan perjanjian setianya.
Al
Baqarah: 83
Ringkasnya
apabila berbicara mengenai ihsan, kita dikehendaki untuk berbuat baik, dan
takut kepada Allah SWT dengan niat ikhlas serta menghadirkan perasaan adanya
Allah SWT dan sifat-sifat-Nya.
Kedua: Orang-orang yang bertaubat dan
membersihkan diri
Firman
Allah SWT:
Ertinya:
Dan mereka bertanya kepadamu
(wahai Muhammad), mengenai (hukum) haid. Katakanlah: "Darah haid itu satu
benda yang (menjijikkan dan) mendatangkan mudarat". Oleh sebab itu
hendaklah kamu menjauhkan diri dari perempuan (jangan bersetubuh dengan isteri
kamu) dalam masa datang darah haid itu, dan janganlah kamu hampiri mereka
(untuk bersetubuh) sebelum mereka suci. Kemudian apabila mereka sudah bersuci
maka datangilah mereka menurut jalan yang diperintahkan oleh Allah kepada kamu.
SesungguhNya Allah mengasihi orang-orang yang banyak bertaubat, dan mengasihi
orang-orang yang sentiasa mensucikan diri.
Al
Baqarah: 222
Taubat
Setiap
insan tidak sunyi daripada melakukan kesalahan.
Firman Allah SWT
SesungguhNya Allah
mengasihi orang-orang yang banyak bertaubat, dan mengasihi orang-orang yang
sentiasa mensucikan diri.
Al
Baqarah: 222
Taubat
membawa makna meninggalkan dosa(maksiat)dan menyesali terhadapnya serta berazam
untuk tidak melakukannya, di samping memberikan hak hak kepada empunyanya. Di sana ada dua jalan petunjuk berkekalan
kepada kita sebagai panduan iaitu amalan menghitung diri dan selalu memohon
ampun.
Dua
jalan petunjuk
Muhasabah An Nafs
Ertinya:
Bahkan manusia itu,
(anggotanya) menjadi saksi terhadap dirinya sendiri,
Al
Qiyamah: 14
Ertinya:
Walaupun
ia memberikan alasan-alasannya (untuk membela diri).
Al
Qiyamah: 15
Ertinya:
Wahai
orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah (dengan mengerjakan
suruhanNya dan meninggalkan laranganNya); dan hendaklah tiap-tiap diri melihat
dan memerhatikan apa yang ia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok
(hari akhirat). Dan (sekali lagi diingatkan): Bertaqwalah kepada Allah,
sesungguhnya Allah Amat Meliputi PengetahuanNya akan segala yang kamu kerjakan.
Al
Hasyr: 18
Muhasabah
an nafs atau memperhitungkan diri adalah memperhatikan perkar kejahatan yang
telah dilakukan atau bertanya banyak manakah amal-amal kebajikan yang telah
dilaksanakan.
Beristighfar
Sesungguhnya
seseorang manusia itu bukan sahaja berhajat kepada memohon keampunan dengan
mengucapkan istighfar sahaja dan kemudiannya berhenti melakukan istighfar.
Ertinya:
Dan apa
jua yang menimpa kamu dari sesuatu kesusahan (atau bala bencana), maka ia
adalah disebabkan apa yang kamu lakukan (dari perbuatan-perbuatan yang salah
dan berdosa); dan (dalam pada itu) Allah memaafkan sebahagian besar dari
dosa-dosa kamu.
As
Syura: 30
Dosa
hanya dapat dihapuskan dengan istighfar da bergantung kepada kehendak Allah SWT
untuk memberikan keampunan.
Sebaik-baik
masa untuk istighfar ialah pada waktu sahur.
Ertinya:
(Dan
juga) orang-orang yang sabar (dalam menjunjung perintah Allah), dan orang-orang
yang benar (perkataan dan hatinya), dan orang-orang yang sentiasa taat (akan
perintah Allah), dan orang-orang yang membelanjakan hartanya (pada jalan
Allah), dan orang-orang yang beristighfar (memohon ampun) pada waktu sahur.
Ali Imran:
17
Ketiga Orang yang mencontohi Ar Rasul SAW
Tujuan
dan jalan kita ialah dengan harapkan Allah SWT dan hari akhirat, mengharapkan
untuk bertemu Allah SWT, banyak mengingati Allah SWT dan Berpegang dengan
sunnah Ar Rasul SAW, mencontohi dengan mengikutinya
Harapkan Allah SWT dan hari akhirat
Ertinya:
Katakanlah
(wahai Muhammad): "Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku,
nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah),
Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
Ali
Imran: 31
Ertinya:
Berkatalah
dua lelaki di antara orang-orang yang takut (menyalahi perintah tuhan), lagi
yang telah diberi nikmat (taufik) oleh Allah kepada keduanya: "Seranglah
mereka melalui pintu itu, kerana apabila kamu memasukinya maka sudah tentu
kamulah orang-orang yang menang; dan kepada Allah jualah hendaklah kamu
berserah (setelah kamu bertindak menyerang), jika benar kamu orang-orang yang
beriman"
Al
Maidah: 23
Hati
seorang Muslim itu sentiasa bergantung kepada Allah SWT di sudut akidah , juga
perasan. Pergantungan kepada Allah
merupakan perkara yang dasar.
Harapkan Allah SWT dan hari akhirat
Ertinya:
Demi
sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang
baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan
baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak
(dalam masa susah dan senang)
Al
Ahzab: 21
Sesiapa
yang mengenal Allah SWT dan beriman kepada-Nya pasti membawanya untuk mempercayai
hari akhirat di mana pelaku kebaikan akan dibalas kebaikannya dan pelaku
kejahataan akan dibalas kejahatannya.
Berzikir sebanyak-banyaknya
Ertinya:
Wahai
orang-orang yang beriman, (untuk bersyukur kepada Allah) ingatlah serta sebutlah
nama Allah dengan ingatan serta sebutan yang sebanyak-banyaknya;
Al Ahzab: 41-42
Ertinya:
Dan bertasbihlah kamu
kepadaNya pada waktu pagi dan petang.
Al Ahzab: 41-42
Zikir
itu dapat dilihat kepada 3 pecahan
i)
Segi yang umum iaitu menghadirkan niat amal
tersebut kerana Allah SWT dalam setiap apa pekerjaan yang dilakukan oleh orang
Islam.
ii)
Segi yang asasi iaitu solat fardzu dan sunat
iii)
Segi pelengkap iaitu zikir yang ma’athur yang
diamalkan menurut suasana serta waktu yang sesuai baginya.
Berpegang dengan sunnah Ar Rasul SAW, mencontohi
dengan mengikutinya
Adapun sifat asasi bagi Ar
Rasul SAW seperti yang dijelaskan oleh ulamak tauhid ada empat iaitu siddiq,
Amanah, tabligh dan fatonah.
Maksud siddiq ialah benar. Jelas bahawa baginda tidak
berdusta selama-lamanya
Maksud Amanah pula ialah bangun
pemperkatakan kebenaran yang dipertanggungjawabkan secara menyeluruh
Ertinya:
Sesungguhnya
Kami telah kemukakan tanggungjawab amanah (Kami) kepada langit dan bumi serta gunung-ganang
(untuk memikulnya), maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat
menyempurnakannya (kerana tidak ada pada mereka persediaan untuk memikulnya);
dan (pada ketika itu) manusia (dengan persediaan yang ada padanya) sanggup
memikulnya. (Ingatlah) sesungguhnya tabiat kebanyakan manusia adalah suka
melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara yang tidak patut
dikerjakan.
Al Ahzab: 72
Maksud tabligh pula ialah
menyampaikan setiap apa yang diperintahkan supaya disampaikan.
Ertinya:
(Nabi-nabi yang telah lalu
itu) ialah orang-orang yang menyampaikan syariat Allah serta mereka takut
melanggar perintahNya, dan mereka pula tidak takut kepada sesiapa pun melainkan
kepada Allah. Dan cukuplah Allah menjadi Penghitung (segala yang dilakukan oleh
makhluk-makhlukNya untuk membalas mereka).
Al Ahzab: 39
Erti fatonah pula ialah
berakal lagi cerdas. Memiliki kecerdasan
yang luar biasa, hujjah yang tidak dapat dipatahkan.
Ertinya:
Rasul-rasul (yang Kami telah
utuskan itu semuanya) pembawa khabar gembira (kepada orang-orang yang beriman),
dan pembawa amaran (kepada orang-orang yang kafir dan yang berbuat maksiat),
supaya tidak ada bagi manusia sesuatu hujah (atau sebarang alasan untuk
berdalih pada hari kiamat kelak) terhadap Allah sesudah mengutuskan Rasul-rasul
itu. Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
An Nisa: 165
KESIMPULAN
1.Ciri-ciri mereka yang
dimurkai Allah dan dikasihi Allah SWT telah dijelaskan didalam kertas kerja
ini.
2. Sifat
mereka yang dimurkai Allah SWT meliputi sifat takabbur, zalim, syirik,
pembohongan terhadap Allah, melampaui batas, menurut hawa nafsu, tidak
mengambil peringatan terhadap ayat Allah, buruk sangka dan menfitnah orang
Islam, perpecahan kepuakan.Kesemua sifat ini mestilah kita jauhi dan ianya
tercela.
3.
Sifat mereka yang dicintai Allah pula begitu banyak kali disebut di dalam Al
Quran. Sebagiannya ialah mereka yang bersifat ihsan, bertaubat dan mencontohi
Ar Rasul SAW. Kesemua sifat ini
hendaklah kita semua berusaha menghiasi diri.
RUJUKAN
Abdul Karim Zaidan, Sunnatullah: Dalam berbagai aspek
kehidupan, Pustaka Azzam, 2004.
Hamzah Tualeka dkk, Akhlaq Tasawuf, ( Surabaya : IAIN SA
Press, 2011), ms.317.
Muhammad Quraish Shihab, Tafsir al-Misbah: Pesan, Kesan dan
Keserasian Al-Qur'ān (Jakarta: Lentera Hati, 2000), ms. 70.
Sa’id Hawwa, Manusia yang dimurkai dan dikasihi Allah,
Penerbitan Hizbi, 1990.
Said Hawwa, Jundullah: Mengenal Intellektualitas dan akhlak
tentera Allah, Gema Insani, 2002, m.s. 210-404.
No comments:
Post a Comment