MANUSIA YANG DIMURKAI DAN DIKASIHI ALLAH SWT. MENURUT AL QURAN

 

PENGENALAN

Apabila kita mengamati Al Quran dan sunnah Rasul SAW, kita akan dapati bahawa Allah dan Rasulnya telah memberikan panduan siapakah golongan yang dibenci oleh Allah dan siapakah pula golongan yang disukai Allah SWT.

 DEFINISI MURKA DAN DIMURKAI ALLAH SWT

 

Kata murka dalam bahasa Arab adalah gadhab(غَضِبَ). Dalam agama, kata murka cenderung lebih ke Allah SWT. Sedangkan, marah bersumber dari manusia. Kata murka memiliki makna yang darjatnya lebih tinggi dari marah. Karena, murka hanyalah atribut Allah SWT. Meski begitu, gadhab(غَضِبَ) dalam bentuk apapun semuanya tetap memberi kesan keras, kukuh, dan tegas.

DEFINISI KASIH(MAHABBAH) DAN DIKASIHI ALLAH SWT

 

Pengertian mahabbah secara umum dapat dikatakan cinta dalam bahasa arab

disebut al-Hubb atau Mahabbatulluh yang berasal dari kalimat ahabba, yuhibbu,

mahabbatan, yang harfiah berarti mencintai secara mendalam, kecintaan, cinta

yang mendalam.

 

OBJEKTIF KERTAS KERJA KAJIAN

Di dalam kertas kerja ini akan dijelaskan perbincangan berkaitan DUA(2)  perkara utama, iaitu

a.    Orang-orang yang dimurkai Allah SWT (من يبغضهم الله)

b.    Orang-orang yang dikasihi Allah SWT( من يحبهم الله)

 

Berikut adalah  huraian objektif yang pertama - Orang-orang yang dimurkai Allah SWT

 

Di dalam bab ini, akan dijelaskan nas-nas yang menyebutkan sifat-sifat manusia yang tidak dikasihi oleh Allah SWT.  Antaranya meliputi sifat takabbur, zalim, syirik, pembohongan terhadap Allah, melampaui batas, menurut hawa nafsu, tidak mengambil peringatan terhadap ayat Allah, buruk sangka dan menfitnah orang Islam, perpecahan kepuakan.  Di dalam bab ini juga akan dijelaskan punca-punca perpecahan kepuakan.  Antaranya memilih jalan syaitan, kelupaan sebahagian daripada agama, ketiadaan akal fikiran, ketiadaan penyatuan hati kepada akhirat dan tiada zuhud, Perselisihan manusia adalah terjadi sebab ketiadaan rahmat daripada Allah, dan Ketiadaan rasa kesyukuran terhadap nikmat Allah

Juga dijelaskan bentuk permusuhan yang tidak disukai Allah SWT di dalam Al Quran. Antaranya ialah melebihi atau melanggari syarak kepada bukan ketentuannya(hadnya), mengharamkan apa yang dihalalkan Allah, melampaui batas, khianat, menghalang seseorang dari jalan Allah, tiada persetujuan pada perkara-perkara yang ditetapkan Allah SWT, memerangi orang-orang Islam, mengganggu keamanan dengan tujuan merompak, merampas dan membunuh, mengeji, memburuk-burukkan keadaan perhubungan di antara orang-orang Islam dengan perbuatan yang mengada-ngada, dan juga fitnah, dan membanggakan diri.  Berikut dijelaskan secara ringkas beserta dengan dalil-dalil Al Quran mengenainya.

 

Takabbur

Manusia yang melihat kebenaran, tetapi tidak mengikutinya. Maka jadilah dia seorang yang takabbur.  Maka jadilah dia seorang yang dimurkai Allah SWT

Seorang yang menghina seseorang lain seperti merendah-rendahkan darjat keturunannya juga merupakan takabbur.  Adab Islam tidak menghina seseorang.

Zalim

Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang zalim

Ertinya:

Adapun orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal soleh, maka Allah akan menyempurnakan pahala mereka; dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.

Ali Imran: 57

Syirik

Sesungguhnya syirik itu adalah satu kezaliman yang besar

 

Ertinya:

Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, semasa ia memberi nasihat kepadanya:" Wahai anak kesayanganku, janganlah engkau mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah satu kezaliman yang besar".

 Luqman: 13

Sebesar-besar kezaliman ialah syirik kerana ia telah mengurangi zat ketuhanan Allah (Uluhiyah), juga ketiadaan menerima seruan dakwah para rasul yang menyeru kepada tauhid kepada Allah. Mentaati syaithan sama ada dalam perkara yang kecil atau besar adalah zalim. Dan daripada kezaliman juga ialah membohongi ayat-ayat Allah dan menentangnya, atau berpaling daripada-Nya. Maka siapakah lagi yang lebih zalim dari orang-orang yang mendustakan keterangan-keterangan Allah dan lari daripadanya.

 

Ertinya:

Atau supaya kamu (tidak) mengatakan: "Sesungguhnya kalau diturunkan Kitab kepada kami tentulah kami mendapat petunjuk hidayah lebih daripada mereka". (Kamu tidak akan dapat berdalih lagi) kerana sesungguhnya telah datang kepada kamu keterangan (yang cukup) dari Tuhan kamu, dan petunjuk hidayah serta rahmatNya (yang melimpah-limpah). Oleh itu, siapakah yang lebih zalim lagi daripada orang yang mendustakan ayat-ayat keterangan Allah dan berpaling daripadanya? Kami akan membalas orang-orang yang berpaling dari ayat-ayat keterangan Kami (dengan) azab seksa yang seburuk-buruknya, disebabkan mereka sentiasa berpaling (mengingkarinya).

Al An’am: 157

Dan daripada bentuk kezaliman juga ialah menghukum atau melaksanakan undang-undang tidak berdasarkan kepada apa yang diturunkan oleh Allah SWT. Dan barangsiapa yang tidak menghukum dengan apa yang diturunkan oleh Allah maka mereka itulah orang-orang yang zalim.

 

Ertinya:

Dan kami telah tetapkan atas mereka di dalam kitab Taurat itu, bahawa jiwa dibalas dengan jiwa, dan mata dibalas dengan mata, dan hidung dibalas dengan hidung, dan telinga dibalas dengan telinga, dan gigi dibalas dengan gigi, dan luka-luka hendaklah dibalas (seimbang). Tetapi sesiapa yang melepaskan hak membalasnya, maka menjadilah ia penebus dosa baginya; dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan Allah, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.

Al Maidah: 45

 

Daripada kezaliman juga ialah mendustakan di atas Allah atau mendustakan ayat-ayat Allah. Dan siapakah lagi yang lebih besar kezalimannya dari orang orang yang mengada-adakan kepalsuan terhadap Allah atau mendustakan keterangan-keterangan-Nya.

 

Ertinya:

Dan siapakah lagi yang lebih aniaya dari orang yang mengada-adakan perkara-perkara yang dusta terhadap Allah, atau yang mendustakan ayat-ayat keteranganNya? Sesungguhnya orang-orang yang zalim itu tidak akan berjaya.

Al An’am: 21

Termasuk dalam pembohongan ini iaitu pembohongan terhadap Allah SWT yakni menghalalkan apa yang telah diharamkan Allah dan mengharamkan apa yang dihalalkan Allah

Ertinya:

Dan janganlah kamu berdusta dengan sebab apa yang disifatkan oleh lidah kamu: "Ini halal dan ini haram", untuk mengada-adakan sesuatu yang dusta terhadap Allah; sesungguhnya orang-orang yang berdusta terhadap Allah tidak akan berjaya.

An Nahl :116

 

Daripada pada kedustaan ke atas Allah ialah mentafsirkan kitab-Nya tidak dengan makna yang sahih.  Juga berdusta kepada Allah ialah memohon yang tidak betul kepada Allah SWT , mendustai Ar Rasul SAW, dan memasukkan sesuatu yang bukan dari agama Islam ke dalamnya.

Ertinya:

"Atau patutkah kamu mengatakan, bahawa Nabi Ibrahim, dan Nabi Ismail, dan Nabi Ishak, dan Nabi Yaakub beserta anak-anaknya, mereka semua adalah orang-orang Yahudi atau Nasrani, (padahal agama mereka telahpun ada sebelum adanya agama Yahudi atau agama Kristian itu)?" Katakanlah (wahai Muhammad): "Adakah kamu yang lebih mengetahui atau Allah? Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang menyembunyikan keterangan (saksi dan bukti) yang telah diberikan Allah kepadanya?" Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang telah kamu lakukan.

Al Baqarah: 140

Daripada kezaliman itu ialah melampaui batas-batas yang ditentukan Allah SWT . Allah SWT telah menetapkan kepada kita aqidah, ibadah, perundangan, akhlak batas-batasnya yang tidak boleh kita langkahi.

 

Ertinya:

Talak (yang boleh dirujuk kembali itu hanya) dua kali. Sesudah itu bolehlah ia (rujuk dan) memegang terus (isterinya itu) dengan cara yang sepatutnya atau melepaskan (menceraikannya) dengan cara yang baik dan tidaklah halal bagi kamu mengambil balik sesuatu dari apa yang telah kamu berikan kepada mereka (isteri-isteri yang diceraikan itu) kecuali jika keduanya (suami isteri takut tidak dapat menegakkan aturan-aturan hukum Allah. Oleh itu kalau kamu khuatir bahawa kedua-duanya tidak dapat menegakkan aturan-aturan hukum Allah, maka tidaklah mereka berdosa - mengenai bayaran (tebus talak) yang diberikan oleh isteri untuk menebus dirinya (dan mengenai pengambilan suami akan bayaran itu). Itulah aturan-aturan hukum Allah maka janganlah kamu melanggarnya; dan sesiapa yang melanggar aturan-aturan hukum Allah, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.

Al Baqarah: 229

 

Di antara kezaliman yang seterusnya ialah menurut hawa nafsu dan meninggal syariat Allah.

Ertinya:

Kemudian, kalau mereka tidak dapat menerima cabaranmu (wahai Muhammad), maka ketahuilah, sesungguhnya mereka hanyalah menurut hawa nafsu mereka; dan tidak ada yang lebih sesat daripada orang yang menurut hawa nafsunya dengan tidak berdasarkan hidayah petunjuk dari Allah. Sesungguhnya Allah tidak memberi pimpinan kepada kaum yang zalim (yang berdegil dalam keingkarannya).

Al Qasas: 50

Dan daripada kezaliman ialah orang-orang yang telah diberi peringatan dengan ayat ayat Allah SWT kemudian dia tidak mengambil peringatan terhadap-Nya.

Ertinya:

Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Kami berfirman kepada malaikat: "Sujudlah kamu kepada Adam"; lalu mereka sujud melainkan iblis; ia adalah berasal dari golongan jin, lalu ia menderhaka terhadap perintah Tuhannya. Oleh itu, patutkah kamu hendak menjadikan iblis dan keturunannya sebagai sahabat-sahabat karib yang menjadi pemimpin selain daripadaku? Sedang mereka itu ialah musuh bagi kamu. Amatlah buruknya bagi orang-orang yang zalim: pengganti yang mereka pilih itu.

Al Kahfi: 57

 

Melemparkan umpatan serta nista kepada orang-orang Islam dan merendah-rendahkannya

Ertinya:

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim.

Al Hujurat: 11

 

 

 

Buruk sangka dan menfitnah orang-orang Islam

 

Ertinya:

Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.

Al Hujurat: 12

 

Punca-punca perpecahan kepuakan menurut Al Quran

Pertama- Mengikuti Jalan Syaithan

Di sana ada dua jalan sahaja.  Jalan Allah dan jalan syaithan. 

Ertinya:

Dan bahawa sesungguhnya inilah jalanKu (agama Islam) yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya; dan janganlah kamu menurut menurut jalan-jalan (yang lain dari Islam), kerana jalan-jalan (yang lain itu) mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah, Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu bertaqwa.

Al An’am: 153

 

Kedua - Kelupaan sebahagian daripada agama membawa kepada perpecahan

 

Ertinya:

Dan di antara orang-orang yang berkata:" Bahawa kami ini orang-orang Nasrani", Kami juga telah mengambil perjanjian setia mereka, maka mereka juga melupakan (meninggalkan) sebahagian dari apa yang diperingatkan mereka dengannya, lalu Kami tanamkan perasaan permusuhan dan kebencian di antara mereka, sampai ke hari kiamat; dan Allah akan memberitahu mereka dengan apa yang telah mereka kerjakan.

Al Maidah 14

 

Ketiga - Kedengkian dan hasad dengki mencukur agama

 

Ertinya:

Bahawasanya orang-orang yang mencerai-beraikan agama mereka (dengan perselisihan-perselisihan yang berdasarkan hawa nafsu), dan mereka menjadi berpuak-puak, tiadalah engkau terkait sedikitpun dalam (perbuatan) mereka. Sesungguhnya perkara mereka hanya terserah kepada Allah. Kemudian Ia akan menerangkan kepada mereka (pada hari kiamat kelak), apa yang telah mereka lakukan (dan membalasnya).

Al An’am: 159

 

Keempat - Ketiadaan akal fikiran

 

Ertinya:

(Orang-orang Yahudi dan orang-orang munafik) dengan keadaan bersatu padu sekalipun, tidak berani memerangi kamu melainkan di kampung-kampung yang berbenteng kukuh, atau dari sebalik tembok. (Sebabnya): permusuhan di antara mereka sesama sendiri amatlah keras; engkau menyangka mereka bersatu padu, sedang hati mereka berpecah belah (disebabkan berlainan kepercayaan mereka). Yang demikian itu, kerana mereka adalah kaum yang tidak memahami (perkara yang sebenarnya yang memberi kebaikan kepada mereka).

Al Hasyr: 14

Kelima - Ketiadaan penyatuan hati kepada akhirat dan tiada zuhud

 

Ertinya:

Dan demi sesungguhnya, Allah telah menepati janjiNya (memberikan pertolongan) kepada kamu ketika kamu (berjaya) membunuh mereka (beramai-ramai) dengan izinNya, sehingga ke masa kamu lemah (hilang semangat untuk meneruskan perjuangan) dan kamu berbalah dalam urusan (perang) itu, serta kamu pula menderhaka (melanggar perintah Rasulullah) sesudah Allah perlihatkan kepada kamu akan apa yang kamu sukai (kemenangan dan harta rampasan perang). Di antara kamu ada yang menghendaki keuntungan dunia semata-mata, dan di antara kamu ada yang menghendaki akhirat, kemudian Allah memalingkan kamu daripada menewaskan mereka untuk menguji (iman dan kesabaran) kamu; dan sesungguhnya Allah telah memaafkan kamu, (semata-mata dengan limpah kurniaNya). Dan (ingatlah), Allah sentiasa melimpahkan kurniaNya kepada orang-orang yang beriman.

Ali Imran: 152

 

Keenam - Perselisihan manusia adalah terjadi sebab ketiadaan rahmat daripada Allah SWT

 

Ertinya:

Dan kalaulah Tuhanmu (wahai Muhammad) menghendaki, tentulah Ia menjadikan umat manusia semuanya menurut agama yang satu. (Tetapi Ia tidak berbuat demikian) dan kerana itulah mereka terus-menerus berselisihan.

Hud: 118-119

 

 

 

 

Ertinya:

Tetapi orang-orang yang telah diberi rahmat oleh Tuhanmu, (mereka bersatu di dalam agama Allah)); dan untuk (perselisihan dan rahmat) itulah Allah menjadikan manusia. Dan dengan yang demikian sempurnalah janji Tuhanmu: "Sesungguhnya Aku akan memenuhi neraka jahannam dengan sekalian jin dan manusia (yang berdosa)".

Hud: 118-119

 

Ketujuh - Ketiadaan rasa kesyukuran terhadap nikmat Allah SWT

 

Ertinya:

Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras".

Ibrahim: 7

 

Gambaran  permusuhan yang tidak disukai Allah menurut Al Quran

Allah SWT berfirman dalam surah Al Baqarah: 190

 

Ertinya:

Dan perangilah kerana (menegakkan dan mempertahankan) agama Allah akan orang-orang yang memerangi kamu, dan janganlah kamu menceroboh (dengan memulakan peperangan); kerana sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang menceroboh.

Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas

Di sana dihuraikan gambaran permusuhan yang tidak disukai oleh Allah SWT.

Melanggar batas dengan memerangi sesama manusia yang tidak dibenarkan oleh Allah SWT untuk kita membunuh mereka seperti kafir mu’ahad, atau orang yang tidak sampai seruan dakwah, ataupun kita berperang tanpa mematuhi peraturan peperangan yang disyariatkan Allah SWT.

Ertinya:

Dan perangilah kerana (menegakkan dan mempertahankan) agama Allah akan orang-orang yang memerangi kamu, dan janganlah kamu menceroboh (dengan memulakan peperangan); kerana sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang menceroboh.

Al Baqarah: 190

 

Melebihi atau melanggari syarak kepada bukan ketentuannya(hadnya).  Contohnya ada kaum yang melampau ketika berdoa dan bersuci.

Ertinya:

Berdoalah kepada Tuhan kamu dengan merendah diri dan (dengan suara) perlahan-lahan. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampaui batas.

Al A’raf: 55

 

Dalam aspek melampaui batas pula ialah mereka mengharamkan apa yang dihalalkan Allah SWT.

 

Ertinya:

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu haramkan benda-benda yang baik-baik yang telah dihalalkan oleh Allah bagi kamu, dan janganlah kamu melampaui batas (pada apa yang telah ditetapkan halalnya itu); kerana sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampaui batas.

Al Maidah: 87

 

Adalah merupakan satu perbezaan yang besar di antara mengharamkan apa yang diharamkan oleh Allah dengan meredhai keduniaan yang sedikit. Yang pertamanya ialah kufur dan sesat, manakala yang keduanya ialah kesempurnaan dan zuhud.

 

Ertinya:

Wahai anak-anak Adam! Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat ibadat (atau mengerjakan sembahyang), dan makanlah serta minumlah, dan jangan pula kamu melampau; sesungguhnya Allah tidak suka akan orang-orang yang melampaui batas.

Al A’raf: 31

 

Kalimah al israf bersamaan dengan kalimah al afsad.

 

 

Ertinya:

"Dan janganlah kamu taati perintah orang-orang yang melampaui batas,

Al Syuara: 151-152.

 

 

Ertinya:

"Iaitu orang-orang yang melakukan kerosakan di bumi dan tidak membuat kebaikan".

Al Syuara: 151-152.

 

Orang-orang yang berbangga dan bermegah-megah adalah tidak disukai Allah SWT.  Menjauhi sifat membangga diri itu ialah dengan sifat tawadzuk.

 

Di antara sifat yang dibenci Allah SWT yang lainnya ialah khianat

Ertinya:

Dan jika engkau mengetahui adanya perbuatan khianat dari sesuatu kaum (yang mengikat perjanjian setia denganmu) maka campakkanlah (perjanjian itu) kepada mereka dengan cara terus terang dan adil. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang khianat.

Al Anfal: 58

 

Khianat itu mempunyai dua pengertian.  Makna khas dan makna am. Makna khas ialah mengkhianati apa-apa yang diamanahkan oleh orang lain ke atas dirinya.  Makna am pula ialah mengkhianati Amanah yang diberikan oleh Allah SWT kepada kita. Di antara sifat yang dimurkai Allah SWT  pula ialah orang-orang yang membuat kerosakan. 

Ertinya:

Dan orang-orang Yahudi itu berkata: "Tangan Allah terbelenggu (bakhil - kikir)", tangan merekalah yang terbelenggu dan mereka pula dilaknat dengan sebab apa yang mereka telah katakan itu, bahkan kedua tangan Allah sentiasa terbuka (nikmat dan kurniaNya luas melimpah-limpah). Ia belanjakan (limpahkan) sebagaimana yang Ia kehendaki; dan demi sesungguhnya, apa yang telah diturunkan kepadamu dari tuhanmu itu akan menjadikan kebanyakan dari mereka bertambah derhaka dan kufur; dan Kami tanamkan perasaan permusuhan dan kebencian di antara mereka hingga hari kiamat. Tiap-tiap kali mereka menyalakan api peperangan, Allah memadamkannya; dan mereka pula terus-menerus melakukan kerosakan di muka bumi, sedang Allah tidak suka kepada orang-orang yang melakukan kerosakan.

Al Maidah: 64

 

Sebesar-besar fasad atau kerosakan dan kufur ialah menghalang seseorang dari jalan Allah SWT. Sebab utama kerosakan mereka antaranya ialah mereka mengikut hawa nafsu

Ertinya:

Dan kalaulah kebenaran itu tunduk menurut hawa nafsu mereka, nescaya rosak binasalah langit dan bumi serta segala yang adanya. (Bukan sahaja Kami memberikan agama yang tetap benar) bahkan Kami memberi kepada mereka Al-Quran yang menjadi sebutan baik dan mendatangkan kemuliaan kepada mereka; maka Al-Quran yang demikian keadaannya, mereka tidak juga mahu menerimanya;

Al Mukminun: 71

 

Dan daripada kerosakan itu lagi ialah memerangi orang-orang Islam, mengganggu keamanan dengan tujuan merompak, merampas dan membunuh.

 

Ertinya:

Hanyasanya balasan orang-orang yang memerangi Allah dan RasulNya serta melakukan bencana kerosakan di muka bumi ialah dengan dibalas bunuh (kalau mereka membunuh sahaja dengan tidak merampas), atau dipalang (kalau mereka membunuh dan merampas), atau dipotong tangan dan kaki mereka bersilang (kalau mereka merampas sahaja), atau dibuang negeri (kalau mereka hanya mengganggu ketenteraman umum). Hukuman yang demikian itu adalah suatu kehinaan di dunia bagi mereka, dan di akhirat kelak mereka beroleh azab seksa yang amat besar.

Al Maidah: 33

 

Dan daripada kerosakan itu juga ialah tiada persetujuan pada perkara-perkara yang ditetapkan Allah SWT.

Ertinya:

Mengenai (urusan-urusan kamu) di dunia dan di akhirat dan mereka bertanya lagi kepadamu (wahai Muhammad), mengenai (masalah) anak-anak yatim. Katakanlah: "Memperbaiki keadaan anak-anak yatim itu amatlah baiknya", dan jika kamu bercampur gaul dengan mereka (maka tidak ada salahnya) kerana mereka itu ialah saudara-saudara kamu (yang seagama); dan Allah mengetahui akan orang yang merosakkan (harta benda mereka) daripada orang yang hendak memperbaikinya. Dan jika Allah menghendaki tentulah Ia memberatkan kamu (dengan mengharamkan bercampur gaul dengan mereka). Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

Al Baqarah: 220.

 

Dan daripada bencana kerosakan itu ialah mengeji, memburuk-burukkan keadaan perhubungan di antara orang-orang Islam dengan perbuatan yang mengada-ngada, dan juga fitnah.  Yang diertikan firnah itu ialah menyampaikan perckapan seseorang kepada seseorang yang lain dengan tujuan menimbulkan bencana.

ما ضل قوم بعد هدى كانوا عليه إلا أوتوا الجدل

Ertinya:

Tiada sesat sesuatu kaum itu sesudah mereka mendapat petunjuk Allah melainkan mereka suka bertengkar

(HR Tarmizi dan Ibnu Majah)

 

Perkara yang Allah SWT murkai seterusnya ialah orang-orang yang membanggakan diri

Ertinya:

Sesungguhnya Qarun adalah ia dari kaum Nabi Musa, kemudian ia berlaku sombong dan zalim terhadap mereka; dan Kami telah mengurniakannya dari berbagai jenis kekayaan yang anak-anak kuncinya menjadi beban yang sungguh berat untuk dipikul oleh sebilangan orang yang kuat sasa. (Ia berlaku sombong) ketika kaumnya berkata kepadanya: "Janganlah engkau bermegah-megah (dengan kekayaanmu), sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang bermegah-megah. (seperti lagakmu itu).

Al Qasas: 76

 

Ringkasan:

Selesaikan sudah di sini dipaparkan sifat-sifat yang tidak dicintai Allah SWT  untuk kita bersihkan diri daripadanya.

Berikut dihuraikan pula  objektif yang kedua: Orang-orang yang dikasihi Allah SWT

 

Orang-orang yang dikasihi Allah SWT seperti yang dijelaskan di dalam Al Quran amat banyak sekali. Antaranya ialah meliputi orang orang yang berusaha memperbaiki amalannya,  orang-orang yang bertaubat dan membersihkan jiwa, orang-orang yang menjaga kebersihan, orang-orang yang mencontohi Ar Rasul SAW, orang-orang yang berkasih sayang, ziyarah-menziyarahi dan memberi sedekah kerana Allah SWT, orang-orang yang berjuang pada jalan Allah SWT dengan barisan yang tersusun rapi, orang orang yang bertaqwa, orang-orang yang, melaksanakan keadilan, dan orang-orang yang berusaha.

Oleh kerana sifat orang-orang yang dikasihi Allah SWT itu banyak, di dalam kertas kerja ini, kami hanya memilih TIGA(3) sahaja untuk dihuraikan iaitu: i) Orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya, ii) orang-orang yang bertaubat dan membersihkan diri, iii) dan orang-orang yang mencontohi Ar Rasul SAW.

Pertama: Orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya

Allah SWT menyukai orang-orang yang memperelok amalannya(ihsan).

Ertinya:

Dan belanjakanlah (apa yang ada pada kamu) kerana (menegakkan) agama Allah, dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan (dengan bersikap bakhil); dan baikilah (dengan sebaik-baiknya segala usaha dan) perbuatan kamu; kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya.

Al Baqarah: 195

Ihsan(إحسان) itu dapat dilihat dari dua aspek iaitu

i.)             Amalan kebaikan(lebih baik)

ii.)            Perasaan bersih amal, kerana sesungguhnya Allah SWT melihat kkita atau seolah-olah kita melihat Allah SWT.

Dalam perbincangan selanjutnya akan dihuraikan mengenai berbuat ihsan kepada ibubapa, kaum kerabat, dan berkata-kata yang baik.

Berbakti kepada Ibubapa

Allah SWT berfirman:

Ertinya:

Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).

Luqman: 14

Ertinya:

Dan jika mereka berdua mendesakmu supaya engkau mempersekutukan denganKu sesuatu yang engkau - dengan fikiran sihatmu - tidak mengetahui sungguh adanya maka janganlah engkau taat kepada mereka; dan bergaulah dengan mereka di dunia dengan cara yang baik. Dan turutlah jalan orang-orang yang rujuk kembali kepadaKu (dengan tauhid dan amal-amal yang soleh). Kemudian kepada Akulah tempat kembali kamu semuanya, maka Aku akan menerangkan kepada kamu segala yang kamu telah kerjakan.

Luqman: 15

 

Berdasarkan nas di atas dapat disimpulkan bahawa berbakti kepada ibubapa mempunyai hubungan pengabdian diri dan rasa syukur kepada Allah SWT.

Berbakti kepada kaum kerabat

Berbuat baktilah kepada kaum kerabat serta berhubunglah dengan mereka.  Firman Allah SWT:

Ertinya:

(Kalau kamu tidak mematuhi perintah) maka tidakkah kamu harus dibimbang dan dikhuatirkan - jika kamu dapat memegang kuasa - kamu akan melakukan kerosakan di muka bumi, dan memutuskan hubungan silaturrahim dengan kaum kerabat?

Muhammad: 22

Memperhubungkan silaturrahim adalah anak kunci bagi mendapat keredhaaan Allah SWT.  Perhubungan boleh dilakukan dengan pemberian hadiah, ziarah menziyarahi, memberi sedekah, berbalas ucapan dan sebagainya.

Perkataan yang baik

Perkataan yang baik itu adalah sedekah.

Firman Allah SWT

Ertinya:

Dan (ingatlah wahai Muhammad), ketika Kami mengikat perjanjian setia dengan Bani Israil (dengan berfirman): "Janganlah kamu menyembah melainkan Allah, dan berbuat baiklah kepada kedua ibu bapa, dan kaum kerabat, dan anak-anak yatim, serta orang-orang miskin; dan katakanlah kepada sesama manusia perkataan-perkataan yang baik; dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat". Kemudian kamu berpaling membelakangkan (perjanjian setia kamu itu) kecuali sebahagian kecil dari kamu; dan sememangnya kamu orang-orang yang tidak menghiraukan perjanjian setianya.

Al Baqarah: 83

Ringkasnya apabila berbicara mengenai ihsan, kita dikehendaki untuk berbuat baik, dan takut kepada Allah SWT dengan niat ikhlas serta menghadirkan perasaan adanya Allah SWT dan sifat-sifat-Nya.

Kedua: Orang-orang yang bertaubat dan membersihkan diri

Firman Allah SWT:

Ertinya:

Dan mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad), mengenai (hukum) haid. Katakanlah: "Darah haid itu satu benda yang (menjijikkan dan) mendatangkan mudarat". Oleh sebab itu hendaklah kamu menjauhkan diri dari perempuan (jangan bersetubuh dengan isteri kamu) dalam masa datang darah haid itu, dan janganlah kamu hampiri mereka (untuk bersetubuh) sebelum mereka suci. Kemudian apabila mereka sudah bersuci maka datangilah mereka menurut jalan yang diperintahkan oleh Allah kepada kamu. SesungguhNya Allah mengasihi orang-orang yang banyak bertaubat, dan mengasihi orang-orang yang sentiasa mensucikan diri.

Al Baqarah: 222

 

Taubat

Setiap insan tidak sunyi daripada melakukan kesalahan.  Firman Allah SWT

SesungguhNya Allah mengasihi orang-orang yang banyak bertaubat, dan mengasihi orang-orang yang sentiasa mensucikan diri.

Al Baqarah: 222

Taubat membawa makna meninggalkan dosa(maksiat)dan menyesali terhadapnya serta berazam untuk tidak melakukannya, di samping memberikan hak hak kepada empunyanya.  Di sana ada dua jalan petunjuk berkekalan kepada kita sebagai panduan iaitu amalan menghitung diri dan selalu memohon ampun. 

Dua jalan petunjuk

Muhasabah An Nafs

Ertinya:

Bahkan manusia itu, (anggotanya) menjadi saksi terhadap dirinya sendiri,

Al Qiyamah: 14

 

Ertinya:

Walaupun ia memberikan alasan-alasannya (untuk membela diri).

Al Qiyamah: 15

 

Ertinya:

Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya); dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang ia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari akhirat). Dan (sekali lagi diingatkan): Bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Amat Meliputi PengetahuanNya akan segala yang kamu kerjakan.

Al Hasyr:  18

Muhasabah an nafs atau memperhitungkan diri adalah memperhatikan perkar kejahatan yang telah dilakukan atau bertanya banyak manakah amal-amal kebajikan yang telah dilaksanakan.

Beristighfar

Sesungguhnya seseorang manusia itu bukan sahaja berhajat kepada memohon keampunan dengan mengucapkan istighfar sahaja dan kemudiannya berhenti melakukan istighfar.

Ertinya:

Dan apa jua yang menimpa kamu dari sesuatu kesusahan (atau bala bencana), maka ia adalah disebabkan apa yang kamu lakukan (dari perbuatan-perbuatan yang salah dan berdosa); dan (dalam pada itu) Allah memaafkan sebahagian besar dari dosa-dosa kamu.

As Syura: 30

Dosa hanya dapat dihapuskan dengan istighfar da bergantung kepada kehendak Allah SWT untuk memberikan keampunan.

Sebaik-baik masa untuk istighfar ialah pada waktu sahur.

Ertinya:

(Dan juga) orang-orang yang sabar (dalam menjunjung perintah Allah), dan orang-orang yang benar (perkataan dan hatinya), dan orang-orang yang sentiasa taat (akan perintah Allah), dan orang-orang yang membelanjakan hartanya (pada jalan Allah), dan orang-orang yang beristighfar (memohon ampun) pada waktu sahur.

Ali Imran: 17

Ketiga Orang yang mencontohi Ar Rasul SAW

 

Tujuan dan jalan kita ialah dengan harapkan Allah SWT dan hari akhirat, mengharapkan untuk bertemu Allah SWT, banyak mengingati Allah SWT dan Berpegang dengan sunnah Ar Rasul SAW, mencontohi dengan mengikutinya

Harapkan Allah SWT dan hari akhirat

Ertinya:

Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

Ali Imran: 31

Ertinya:

Berkatalah dua lelaki di antara orang-orang yang takut (menyalahi perintah tuhan), lagi yang telah diberi nikmat (taufik) oleh Allah kepada keduanya: "Seranglah mereka melalui pintu itu, kerana apabila kamu memasukinya maka sudah tentu kamulah orang-orang yang menang; dan kepada Allah jualah hendaklah kamu berserah (setelah kamu bertindak menyerang), jika benar kamu orang-orang yang beriman"

Al Maidah: 23

Hati seorang Muslim itu sentiasa bergantung kepada Allah SWT di sudut akidah , juga perasan.  Pergantungan kepada Allah merupakan perkara yang dasar.

Harapkan Allah SWT dan hari akhirat

Ertinya:

Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)

Al Ahzab: 21

 

Sesiapa yang mengenal Allah SWT dan beriman kepada-Nya pasti membawanya untuk mempercayai hari akhirat di mana pelaku kebaikan akan dibalas kebaikannya dan pelaku kejahataan akan dibalas kejahatannya.

 

Berzikir sebanyak-banyaknya

Ertinya:

Wahai orang-orang yang beriman, (untuk bersyukur kepada Allah) ingatlah serta sebutlah nama Allah dengan ingatan serta sebutan yang sebanyak-banyaknya;

Al Ahzab: 41-42

Ertinya:

Dan bertasbihlah kamu kepadaNya pada waktu pagi dan petang.

Al Ahzab: 41-42

Zikir itu dapat dilihat kepada 3 pecahan

i)               Segi yang umum iaitu menghadirkan niat amal tersebut kerana Allah SWT dalam setiap apa pekerjaan yang dilakukan oleh orang Islam.

ii)              Segi yang asasi iaitu solat fardzu dan sunat

iii)            Segi pelengkap iaitu zikir yang ma’athur yang diamalkan menurut suasana serta waktu yang sesuai baginya.

 

Berpegang dengan sunnah Ar Rasul SAW, mencontohi dengan mengikutinya

 

Adapun sifat asasi bagi Ar Rasul SAW seperti yang dijelaskan oleh ulamak tauhid ada empat iaitu siddiq, Amanah, tabligh dan fatonah.

 

Maksud siddiq ialah benar. Jelas bahawa baginda tidak berdusta selama-lamanya

 

Maksud Amanah pula ialah bangun pemperkatakan kebenaran yang dipertanggungjawabkan secara menyeluruh

Ertinya:

Sesungguhnya Kami telah kemukakan tanggungjawab amanah (Kami) kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk memikulnya), maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya (kerana tidak ada pada mereka persediaan untuk memikulnya); dan (pada ketika itu) manusia (dengan persediaan yang ada padanya) sanggup memikulnya. (Ingatlah) sesungguhnya tabiat kebanyakan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara yang tidak patut dikerjakan.

Al Ahzab: 72

 

Maksud tabligh pula ialah menyampaikan setiap apa yang diperintahkan supaya disampaikan.

Ertinya:

(Nabi-nabi yang telah lalu itu) ialah orang-orang yang menyampaikan syariat Allah serta mereka takut melanggar perintahNya, dan mereka pula tidak takut kepada sesiapa pun melainkan kepada Allah. Dan cukuplah Allah menjadi Penghitung (segala yang dilakukan oleh makhluk-makhlukNya untuk membalas mereka).

Al Ahzab: 39

Erti fatonah pula ialah berakal lagi cerdas.  Memiliki kecerdasan yang luar biasa, hujjah yang tidak dapat dipatahkan.

 

Ertinya:

Rasul-rasul (yang Kami telah utuskan itu semuanya) pembawa khabar gembira (kepada orang-orang yang beriman), dan pembawa amaran (kepada orang-orang yang kafir dan yang berbuat maksiat), supaya tidak ada bagi manusia sesuatu hujah (atau sebarang alasan untuk berdalih pada hari kiamat kelak) terhadap Allah sesudah mengutuskan Rasul-rasul itu. Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

An Nisa: 165

 

KESIMPULAN

1.Ciri-ciri mereka yang dimurkai Allah dan dikasihi Allah SWT telah dijelaskan didalam kertas kerja ini.

2. Sifat mereka yang dimurkai Allah SWT meliputi sifat takabbur, zalim, syirik, pembohongan terhadap Allah, melampaui batas, menurut hawa nafsu, tidak mengambil peringatan terhadap ayat Allah, buruk sangka dan menfitnah orang Islam, perpecahan kepuakan.Kesemua sifat ini mestilah kita jauhi dan ianya tercela.

3. Sifat mereka yang dicintai Allah pula begitu banyak kali disebut di dalam Al Quran. Sebagiannya ialah mereka yang bersifat ihsan, bertaubat dan mencontohi Ar Rasul SAW.  Kesemua sifat ini hendaklah kita semua berusaha menghiasi diri.

 

RUJUKAN

 

Abdul Karim Zaidan, Sunnatullah: Dalam berbagai aspek kehidupan, Pustaka Azzam, 2004.

Hamzah Tualeka dkk, Akhlaq Tasawuf, ( Surabaya : IAIN SA Press, 2011), ms.317.

Muhammad Quraish Shihab, Tafsir al-Misbah: Pesan, Kesan dan Keserasian Al-Qur'ān (Jakarta: Lentera Hati, 2000), ms. 70.

Sa’id Hawwa, Manusia yang dimurkai dan dikasihi Allah, Penerbitan Hizbi, 1990.

Said Hawwa, Jundullah: Mengenal Intellektualitas dan akhlak tentera Allah, Gema Insani, 2002, m.s. 210-404.

Comments

Popular posts from this blog

Respon: Bagaimana bertaaruf berkesan 2?

Pengajaran daripada Surah Al Muzammil

KELEBIHAN DO'A RABITHAH