Berikut dijelaskan pembahagian falsafah menurut Ibn Khaldun dan al- Ghazali.
Pembahagian falsafah
menurut Ibn Khaldun
Karya
Muqaddimah oleh Ibnu Khaldun menjelaskan pelbagai ilmu yang menuntut daya
berfikir.Ilmu-ilmu intelek adalah sesuatu yang semulajadi bagi manusia. Perbagai ilmu telah wujud dalam kehidupan
manusia sejak adanya peradaban.
Ilmu-ilmu tersbut disebut sebagai ilmu-ilmu falsafah. Ianya dapat dipecahkan kepada empat bahagian
iaitu ilmu mantiq, ilmu fizik, metafizik, dan ilmu matematik.
Ilmu
yang pertama ialah mantiq(logika).
Ia adalah ilmu yang dapat menghindarkan fikiran dari kesalahan melakukan
sengketa proses penyusunan fakta-fakta yang tidak diketahui yang diusahakan
dari fakta yang tersedia dan diketahui.
Melaluinya memungkinkan seseorang penuntut ilmu untuk dapat membezakan
antara yang benar dan salah.
Ilmu
yang kedua ialah disiplin ilmu fizik.
Para ahli falsafah boleh mempelajari unsur-unsur galian yang dapat
ditanggapi melalui indera seperti galian, tumbuh-tumbuhan, dan
binatang-binatang yang diciptakan daripada unsur-unsur bahan, benda-benda di
angkasa, pergerakan semula jadi, dan jiwa daripadanya adalah asal pergerakan
dan lain-lain.
Ilmu
yang ketiga ialah ilmu yang disebut metafizik. Mereka boleh mempelajari hal-hal spiritual.
Ilmu
yang keempat pula ialah ilmu matematik.
Iaitu pembelajaran tentang sukat dan ukur. Ilmu matematik yang pertama ialah geomertri,
ilmu ukur. Ilmu matematik kedua ialah
ilmu kira-kira. Ilmu matematik yang
ketiga ialah muzik dan akhir sekali ilmu matematik keempat ialah astronomi.
Berikut
dijelaskan pula pembahagian falsafah menurut Al- Ghazali.
Pembahagian falsafah menurut Al Ghazali
Al-Ghazali
adalah orang pertama yang mengklasifikasikan semula ilmu falsafah kepada enam(6)
bahagian iaitu Riyadiyyat(matematik), mantiq(logic), Tabiiyyat(fizik), Ilahiyyat(ketuhanan),
siasah dan Khuluqiyyat(akhlak).
Matematik
menurut Al-Ghazali ialah berkaitan dengan ilmu kira-kira, geometri, dan
kosmografi. Ia tidak berkaitan dengan perbahasan dari sudut agama, menolak
tidak dan menafikan pun tidak. Ia
berdasarkan ilmu yang berkaitan pembuktian(Burhan) dalil dan bukti. Bila sudah difahami, tidak ada jalan bagi
menolaknya.
Mantiq(logik)
pula ialah ilmu yang berkaitan dengan logik akal dan bagaimana akal sebagai agen
penyusun hujah-hujah yang dikemukakan. Ilmu ini tidak ada hubungan dengan
agama. Ia tidak menentang dan tidak
menyokong. Malah ilmu ini membincangkan
cara pendalilan dan qiyas serta syarat-syarat muqaddimah bagi satu-satu burhan,
cara-cara atau teknik-teknik penyusunannya dan syarat-syarat takrif yang betul
serta teknik penyusunannya.
Tabi’iyyat(Ilmu
fizik) pula berkaitan dengan alam langit serta segala planet
dan bintang-bintangnya, mengkaji alam di bawah langit termasuk di dalamnya
jisim-jisim tunggal seperti air, udara, tanah dan api, dan jisim sebatian
seperti haiwan, tumbuhan dan logam. Ia
mengkaji juga sebab-sebabnya berubah berpisah dan bertangkup. Asas bagi semua hujah bantahan itu ialah
pengakuan kita bahawa alam natur ini adalah semuanya di bawah kekuasaan Allah
SWT, tidak bergerak dengan sendirinya.
Selain
itu, ilmu ketuhanan(ilahiyyat/metafizik) dalam falsafah mengkaji aspek ketuhanan
dari perspektif akal. Ilmu ketuhanan ini didasari oleh perbincangan mantiq dan
logik. Ilmu ini menurut Al-Ghazali tersimpang daripada falsafah ketuhanan yang
sebenar. Dalam masalah ini banyak ahli
falsafah banyak tersalah. Di sini mereka
tidak berdaya membuktikan kemampuan burhan-burhan sebagaimana yang hendak
mereka syaratkan dalam ilmu mantiq. Dengan
sebab itulah terdapat banyak perselisihan timbul dalam kalangan mereka
sendiri. Masalah metafizik aliran
Aristotles hampir mendekati aliran Islam sebagaimana yang disampaikan oleh Al
Farabi dan Ibnu Sina. Di sana terdapat 20
kesalahan kesemuanya. Tiga(3)
dikafirkan, dan tujuh belas(17) dibid’ahkan. Dua puluh perkara ini didedahkan
di dalam kitab Tahafur al Falasifah.
Siasah
menurut Al-Ghazali adalah perkara yang berkaitan dengan unsur-unsur keduniaan
yang membantu manusia menjalani kehidupan seharian dengan lebih baik. Idea-idea
itu mereka cedok daripada kitab-kitab yang diturunkan Allah SWT dan dari
kata-kata hikmat para Nabi-nabi terdahulu.
Ilmu
yang terakhir dalam ilmu falsafah menurut Al-Ghazali ialah akhlak(khuluqiyyah)
iaitu ilmu yang berkaitan bagaimana seseorang menjalani kehidupan seharian
dengan sikap dan peribadi yang mulia.
Semua perbincangan tentang etika bertumpu pada menentukan sifat-sifat
yang patut menghiasi jiwa dan perlakuan seseorang yang memang banyak ragamnya
serta cara mengubati jiwa dan melawan hawa nafsu. Semua ini mereka ambil dari ajaran tasawuf,
kerana sufi sahajalah orang yang mendampingi Allah SWT yang tekun berzikir
mengingati-Nya, melawan hawa nafsu dan menempuh jalan kepada Allah SWT dengan
cara membelakangkan keseronokan dunia.
Dalam bermujahadah ini, terbukalah kepada mereka sifat-sifat terpuji
yang patut menghiasi seseorang dan sifat-sifat keji yang wajib dijauhi. Apa yang dipelajari semuanya mereka
amalkan. Maka datang Falasifah mengambil
kesemuanya ini, lantas dicampurkan dengan buah fikiran. Dalam diam-diam dapatlah mereka menggunakan
hiasan suci ini bagi menutup kepalsuan mereka.
Perbandingan antara
falsafah menurut Ibn Khaldun dan menurut Al Ghazali
Apabila dilihat daripada pembahagian falsafah
Ibn Khaldun dan Al-Ghazali, didapati terdapat kesamaan keduanya di dalam
falsafah teori yang meliputi aspek Matematik, logik, fizik dan metafizik. Perbezaan yang besarnya
ialah falsafah Ibnu Khaldun tidak ada membincangkan berkenaan falsafah
praktikal iaitu berkaitan siyasah dan etika.
Kesimpulan
No comments:
Post a Comment