Berikut dijelaskan berkaitan dengan definisi secular dan tiga ciri utama sekularisme berdasarkan buku oleh al-Attas bertajuk Risalah untuk Kaum Muslimin.
Sekular
berasal dari perkataan latin saeculum, yang membawa makna masa dan keadaan
dunia di mana masa itu berlaku. Ini
memberi maksud masakini di sini, masakini bermaksud kepada kenyataan masa
sekarang, dan di sini bermaksud kepada dunia ini. Justeru itu faham sekular itu merujuk kepada
masa kedisinikinian.
Perubahan
yang sentiasa berlaku pada dunia dan dalam dunia. Ini membayangkan kepada satu kesimpulan bahawa
perubahan yang dimaksudkan di sini merujuk kepada perubahan dalam pemikiran
manusia menurut perubahan yang berlaku di alam sekeliling. Iaitu perubahan nilai serta kepercayaan dan
ilmu, yang terus menerus akan berlaku sebagai satu evolusi.
Pensekularisme
pula membawa maksud keadaan sekular, atau gerak daya yang sedang berlaku yang
mengisbatkan yang sekular.
Di
sana ada tiga(3) ciri utama pensekularan iaitu pengosongan ala tabii dari semua
makna ruhani, penafian semua kekudusan politik dan kepimpinan, dan penafian
kesucian serta kekekalan semua nilai hidup.
Berikut dijelaskan huraian tiga(3) ciri utama berikut:
Pertama:
Pengosongan alam tabii(disenchantment of
nature) dan akal insani dari semua makna ruhani; sehingga mengakibatkan
pemisahan alam materi itu dari Tuhan, dan memperbezakannya dari insan, agar
dapat kononnya insan meniliknya bukan lagi sebagai alam yang yang mempunyai
hubungan maknawi dengan Tuhan. Tujuannya supaya manusia dapat bebas
mempergunakan alam itu menurut kehendak dan keperluannya sendiri. Dengan itu,
dapat pula dia mewujudkan perubahan sejarah yang membawa kepada konsep
perkembangan dan pembangunan.
Kedua: Penafian segala pengesahan terhadap kekuasaan
dan kewibawaan politik(desacralization of politics) yang berdasarkan
sumber-sumber ruhani dan agama; sehingga penafian ini dapat merupakan suatu
prasyarat bagi menimbulkan perubahan politik , dan seterusnya perubahan
masyarakat, yang membolehkan timbulnya gerak-daya perubahan sejarah.
Ketiga:
Pengenalan kepada nilai nisbi(deconsecration of values) yang sentiasa
akan berubah terhadap segala ciptaan kebudayaan dan tiap tiap rencana penilaian
, termasuk rencana-bentuk penilaian agama dan pandangan alam yang mempunyai tujuan
akhir yang tetap dan makna hidup yang muktamad, sehingga demikian kononnya
dapat sejarah dan masa hadapan itu terbuka kepada perubahan, dan dapat insan
itu bebas untuk membuat perubahan sekehendak hasratnya, serta dapat dia
memesrakan dirnya dirinya dengan perubahan itu sebagai gerak daya evolusi.
Kesan
sekularisme dan kepada kehidupan
Berikut
dihuraikan pula mengenai kesan sekularisme dan kepada kehidupan kita. Kesan
sekularisme ke atas umat Islam dapat dilihat melalui pelbagai cara iaitu bidang
pendidikan, media massa serta media sosial, dan undang-undang.
Kesan
melalui pendidikan[1]
Dalam
aspek pendidikan, pelajar pengajian agama Islam disempitkan peluang secara
material dan moden. Secara moral pula
penuntut bidang agama diperlekehkan dan dianggap tidak ada masa depan dalam
konteks kerjaya.
Kesan
dalam media dan media sosial
Di
dalam konteks media media massa dan media sosial pula meliputi capaian bilangan
yang lebih ramai. Di era ledakan IR 4.0
kini, akan ada jutaan orang yang menonton, mendengar dan membacanya melalui
pelbagai program yang dihidangkan.
Terlalu banyak program dan bahan yang tidak membantu perkembangan minda
dan pengamalan akhlak Islam. Program
yang mempromosikan kebaikan dan akhlak mulia masih terlalu sedikit dan kurang
memberi impak berkesan.
Kesan
melalui undang-undang
Di
dalam aspek ini, golongan sekularis amat giat menjauhkan Islam dari
pemerintahan. Mereka mempastikan agar perundangan Islam tidak dijadikan
panduan dalam semua perkara.
Undang-undang Islam diberi ruang yang amat kecil dalam soal nikah kahwin
dan adat istiadat dan adat resam sahaja.
Perancangan golongan sekular ini berusaha memesongkan umat Islam dari
beramal dengan agamanya mengikut jalan yang betul. Muslim yang hatinya kosong dari iman pasti
akan berkiblatkan barat atau sekular itulah yang membawa kemajuan, progresif
dan moden. Secara tidak sedar, ia mencabut ikatan Islam dari
tengkuknya dengan Islam.
Pendekatan
menangani sekularisme
Dalam
konteks Pendidikan, ialah melalui kembali menghayati Islam
yang syumul. Firman Allah di dalam surah
Al Baqarah: 208
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا
ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ
لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ
Ertinya:
Hai
orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam secara keseluruhannya,
dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu
musuh yang nyata bagimu.
Sebenarnya
tidak ada istilah ilmu bukan Islam seperti bidang perubatan, kejuruteraan,
senibina dan sebagainya. Semua ilmu itu
datangnya dari Allah SWT. Kita memerlukan para teknokrat yang menghayati Islam. Konsep Islam yang syumul ini perlu diterapkan
dari awal lagi. Jika dalam konteks
negara kita, dari masa TADIKA lagi sehinggalah ke menara gading. Bermula dari pendidikan akidah, ibadah dan
akhlak. Dalam konteks negara,
falsafahnya sudah ada dan Islamik. Cuma
pengisiannya sahaja perlu diperkemaskan lagi secara praktik.
Dalam
konteks media massa dan media sosial pula, sepatutnya ia
menjadi mimbar dakwahyang menyeru kepada kebaikan dan menyampaikan
kebenaran. Setiap perkataan, tulisan,
video, filem yang baik akan menghasilkan hasil yang baik dan begitulah
sebaliknya. Oleh kerana itu, media massa
dan media sosial berperanan mengangkat martabat, peribadi, maruah, minda seseorang. TV hijrah, radio IKIM, facebook yang
berunsurkan Islam yang mempromosikan produk islam patut diperbanyakkan dan
digalakkan dan diberi insentif oleh kerajaan.
Dalam
konteks undang undang pula, di negara kita umat Islam masih
mempunyai kelebihan kerana ada
diperuntukkan Perkara 3(1) dalam perlembagaan persekutuan berkaitan hal ehwal berkaitan islam. Namun, ianya bergantung kepada intepretasi
pemgamal undang undang dan orang ramai.
Kefahaman kepada islam yang syumul perlu dijelaskan agar majoriti rakyat
negara ini dapat memahaminya. Dengan
itu, apabila kefahaman ini merata, mudah untuk ahli parlimen dengan 2/3
majoriti untuk mengubah sesuatu dasar terutamanya berkaitan Rang undang-undang(RUU)
355 berkaitan Islam. Proses ini perlulah berjalan, walaupun ianya
mengambil masa yang lama.
Kesimpulan
Sebagai
kesimpulannya, istilah sekularisma telah definisikan, ciri-cirinya juga telah
dijelaskan. Kesan terhadap umat Islam juga telah dijelaskan dan kemudiannya
diikuti dengan cara menanganinya secara praktik. Ringkasnya, kesemua peringkat mempunyai
peranan bagi berdepan dengan cabaran
sekularisme ini. Ianya berubah ke bentuk baru.
Justeru itu, pendekatan kita dalam menangnainya mestilah dinamik
juga. Jika tidak, kita akan ketinggalan
dah kalah kepada usaha batil mereka.
[1] Mohd Yusri Ibrahim, Secularism: The
Propagated Factors and Steps to Overcome from the Islamic Perspective,
International Journal of Humanities, Philosophy and Language, ms. 202-216
No comments:
Post a Comment