Tokoh pemikir Islam yang dipilih ialah Shaikh Yusuf al-Qaradhawi dan Shaikh Muhammad Said Ramadzan Al-Buti. Berikut akan dihuraikan biografi mereka, cara pemikiran mereka , dan sumbangan mereka dalam bidang ini.
Shaikh Yusuf al-Qaradhawi
Yusuf
al-Qaradawi adalah salah seorang sarjana Islam yang sangat unggul dan berpengaruh
pada zaman ini. Pemikirannya amat
berpengaruh kepada dunia Islam dan juga di negara kita.[1]
Latar
belakang Yusuf Al Qaradhawi[2]
Beliau
dilahirkan di kampung Shafat al-Tharab, Mesir pada tahun 1926. Ayahnya seorang petani dan ibunya seorang peniaga. Ayahnya meninggal dunia ketika usianya 2
tahun, manakala ibunya meninggal dunia pada usianya 15 tahun. Beliau kemudiannya dijaga oleh bapa
saudaranya. Dalam aspek Pendidikan,
beliau menghafaz al quran ketika usia 10 tahun.
Beliau melanjutkan pengajian di Universiti Al Azhar pada tahun 1952, dan
beliau tamat sebagai pelajar terbaik keseluruhan. Seterusnya beliau menyambung pengajian
sarjana di fakulti Bahasa Arab dan mendapat pangkat kelas pertama. Beliau tamat Ph.Dnya pada tahun 1973 dengan tesis
bertajuk Fiqh al-Zakat.
Berdasarkan
ciri-ciri, kehidupan, sumbangan, pemikiran dan pengiktirafan, Shaikh Yusuf
Al-Qaradhawi dingga sebagai mujaddid kontemporari. Beliau telah memenuhi
kriteria sebagai mujaddid. Beliau bukan
sahaja mengenalpasti prinsip dasar dengan realiti, bahkan beliau mampu
mentafsirkan, menjelaskan dan menjelaskan serta menerangkan dalam bentuk yang
segar dan hidup untuk manfaat ummah.
Sumbangan
pemikiran Yusuf Al-Qaradhawi[3]
Pemikiran
Yusuf al-Qaradawi mempunyai pengaruh yang sangat penting kepada dunia
Islam. Pemikiran dan semasa menjadikan
beliau sentiasa menjadi rujukan sebahagian besar umat Islam. Di antara sumbangan besar beliau ialah
dengan memperkenalkan pendekatan dinamik untuk memahami syari’ah melalui konsep
fikh dan manhaj yang beliau anjurkan seperti fikh -al waqi’, fikh al muwazanat,
fikh al awlawiyyat, fikh al wasatiyyah, fikh daulah dan bermacam-macam lagi.[4]
Shaikh Muhammad Said
Ramadzan Al-Buti
Muhammad
Said Ramadazan Al-Buthi merupakan salah seorang sarjana Islam
yang banyak menyumbang dalam pembangunan pemikiran di dunia Islam. Penulisan beliau meliputi pelbagai tema yang
dipecahkan kepada bab akidah, syari’ah, tasawuf, dakwah, pemikiran dan
peradaban Islam.[5]
Latar
belakang Shaikh Muhammad Said Ramadzan Al-Buti
Nama
penuhnya Muhammad Said Ramadzan Al-Buti.
Beliau dilahirkan di Pulau Bhutan, Turki pada tahun 1929. Ayahnya
Ramadzan adalah antara ulama besar di Turki. Bila Kamal Ataturk memerintah Turki, keluarnya
berhijrah ke Damsyik lalu menetap di sana.
Beliau sudah hafaz Al Quran sejak usia muda. Beliau memasuki Universiti al Azhar pada
tahun 1956 dari ijazah sarjana muda, sarjana dan doktor Falsafah. Tajuk tesisnya ialah Ḍawābiṭ al-Maṡlaḥah
fi al-Syarī‘ah al-Islāmiyyah, di
mana beliau telah mendapat kelas pertama.
Setelah tamat pengajian, beliau bertugas di Fakulti Syariah, Universiti
Damsyik, Syria. Pada 13 Mac,2013, beliau
telah gugur syahid di mihrab masjid Iman, Syria ketika sedang member kuliah
tafsir Al Quran pada usia 84 tahun.[6]
Sumbangan
pemikiran Shaikh Muhammad Said Ramadzan Al-Buti
Al
Buthi memberi tumpuan dalam bidang akidah dan falsafah. Beliau adalah antara ulamak ahli sunnah wal
jamaah aliran asyairah. Di antara kitab
beliau di dalam bab Akidah dan Falsafah adalah seperti berikut:[7]
1.
Kubra al-Yaqiniyyat al-Kawniyyat: Wujud al-Khalid wa Wazifah al-Makhluk
2.
Al-Madhahib al-Tawhidiyyah wa al-Falsafat al-Mucasarah
3.
Nakd Awham al-Madiyyah al-Jidaliyyah
4.
Al-Islam wa al-cAsr Tahdiyyat wa Aafat
5.
Al-Salafiyyah: Marhalah Zamaniyyah Mubarakah La Madhhab Islami
6.
Al-Madhhab al-Iqtisadi Bayna al-Syuyuciyyah wa al-Islam
7.
Al-Mar’ah Bayna Tughyan al-Nizam al-Gharbi wa Lata’if al-Tashric al-Rabbani
8.
Al-Tacrif cala al-Dhat huwa al-Tariq al-Mucabbat ila al-Islam
9.
Al-Taghayyir Mafhumah wa Tarai’qah
10.
Al-Din wa al-Falsafah
11.
Dur al-Adyan fi al-Islam al-cAlami
12.
Al-Bidayat Bakurrah Acmali al-Fikriyyah
13.
Al-Zilamiyyun al-Nuraniyyun
Beliau
menegaskan bahawa permasalahan utama umat Islam ialah disebabkan kejahilan
mereka dalam bidang akidah. Justeru itu,
bidang akidah merupakan asas yang perlu diubati terlebih dahulu.
Kesimpulan
Al-Buti
merupakan tokoh yang hebat dalam bidang ilmu dan pemikiran Islam. Pemikiran beliau bersifat wasatiy dan
kerangka manhaj yang terjaga. Pemikiran Al -Buthi dianggap bersifat syumul
iaiatu meyeluruh selaras dengan kesyumulan Islam itu sendiri. Karya-karya beliau boleh menjadi petunjuk
penting kepada umat Islam.
[1]
Mohd. Rumaizuddin Ghazali,
Yusuf Al-Qaradawi dan pengaruhnya dalam masyarakat Islam Malaysia, Penerbit
USIM, 2013, ms. 15
[2]
Siti Aminah, Pengaruh
Pemikiran Fiqh Yusuf Al-Qardhawi di Indonesia, Jurnal Ummul Qura, Vol 1, Maret
2015, ms. 59-71
[3]
Zulkifili Hassan, Yusuf al-Qaradawi dan
sumbangan pemikirannya, GJAT, June 2013, Vol 3 (1), ms. 51- 66
[4]
Ibid, ms. 58
[5]
Andi Muhammad Aiman Andi Abdu Rahman, Ramadzan Al-Buti, Riwayat hidup dan
beberapa aspek sumbangan pemikirannya, At-Tahkim, vol 8(23), 2018, ms. 1-7
[6]
Muh. Nur Fitri D et al, Urgensi bermazhab fikih menurut perspektif Muhammad
Said Ramadazan Al-Bhuti, Dhazain Nur: Jurnal Pendidikan, keislaman dan
kemasyarakatan, vo 10(2), 2020, ms. 84-102.
No comments:
Post a Comment