TEORI PENDIDIKAN

Salam wbth,

Pendidikan sama ada ianya berbentuk pendidikan Islam atau yang bukan Islam adalah didasarkan di atas satu hakikat iaitu memungkinkan keberkesanannya kepada jiwa manusia hasil dari rangsangan-rangsangan atau persekitaran yang dirancang atau yang tidak dirancang dalam berbagai aspek kehidupan manusia.
Tujuan Pendidikan (Tarbiyyah) Kita
Matlamat pendidikan kita yang menjadi sekarang ini ialah untuk melahirkan individu yang melengkapi syarat-syarat kekuatan keislaman yang dikehendaki pada seseorang individu dan masyarakat yang dibentuk selaras dengan keperibadian Islam.
Pertambahan Ahli Selaras Dengan Kemampuan Pendidikan
Suatu hal yang akan mengecewakan tujuan da’wah kita ialah da’wah tanpa iringan dengan pembentukan. Da’wah yang berkembang secara meluas sebelum ada barisan penda’wah yang benar-benar mampu mengendalikan urusan Tarbiyah terhadap mereka yang dida’wahkan.
Oleh itu sepanjang perjalanan da’wah Islamiyyah perlu terdapat perseimbangan di antara keluasan penyebaran da’wah dengan kemampuan tenaga pendidik yang kita miliki.
Terdapat beberapa insiden ketika zaman pemerintahan khalidah Maamun. Oleh sebab-sebab yang tertentu, ia dikelilingi oleh orang-orang Mu'tazilah dan dia menjadi terpengaruh dengan ideologi tersebut. Dia mula menyeksa 'ulama yang tidak mengatakan Al Quran dicipta. Ia adalah suatu ideologi yang ganjil. Malah ramai orang tidak memahami apa yang dimaksudkannya; Al Quran itu makhluk. Tetapi ia tekankan hal tersebut dan ia menyeksa 'ulama oleh sebab-sebab itu.

Imam Ahmad ibnu Hanbal tinggal beberapa tahun di dalam penjara dan diseksa disebabkan hal ini, semasa pemerintahan empat khalifah iaitu Mu'tasim, Maamun dan khalifah selepas mereka. Kebanyakan 'ulama berfikir untuk membentuk satu kumpulan untuk melawan Al Maamun dan menamatkannya. Khalifah mendengar berita ini dan ia dengar bahawa mereka telah ada kumpulan yang ramainya lima puluh orang. Ia memanggil perdana menterinya. Ia adalah seorang yang cerdik. Dia adalah Al Fadhil Nababiyah, seorang menteri yang bijak.

Al Maamun berkata kepadanya: "Saya dengar orang ini telah membentuk satu kumpulan untuk melawan kita. Dia sekarang mempunyai lima puluh orang ahli."
Katanya: "Ini membimbangkan tapi kita lihat dulu perkembangan seterusnya."

Minggu kedua khalifah memanggil kembali al fadhil dan berkata kepadanya: "Sekarang, saya dengar pengikutnya sudah mencapai angka lima ratus."
Katanya: "Ini satu yang perlu kita bimbangkan api kita tunggu dan lihat."

Minggu ketiga dia datang dan berkata: "Sekarang pengikutnya sudah menjadi lima ribu." Katanya lagi: "Jangan bimbang."
Dia bertanya: "Kenapa? Bila mereka hanya lima puluh kamu kata kita perlu bimbang. Bila lima ratus jua bimbang, tetapi bila lima ribu kamu kata jangan bimbang."
Katanya: "Satu kumpulan yang berkembang dalam dua minggu dari lima puluh kepada lima ribu tida ada apa-apa."
Perlunya Pengasasan Dari Bawah
Seorang penda’wah Islam yang terkenal, al-Amir Syakib Arsalan, telah cuba membetulkan jalan ini dengan mengeluarkan kata-kata yang sangat berharga dan disebut kembali oleh Muhammad Ahmad ar-Rasyid dalam bukunya al-Muntalaq sebagai berkata:

“Banyak sekali surat-surat yang dihantar kepada saya dari negara Maghrib (Maghribi), Jawa (Indonesia), Mesir, Syria, Iraq dan dari Palestin sendiri mencadang agar diadakan mu’tamar Islami atau melantik khalifah dan sebagainya. Sebagai jawapan saya berkata bahawa perlu kita asaskan dari bawah dan perlu kita mendidik individu. Apakah faedahnya kita bermu’tamar, sedangkan peserta-pesertanya adalah terdiri dari mereka yang tidak berkeupayaan, tiada persediaan dan kesanggupan bagi melaksanakan keputusan-keputusan mu’tamar tersebut. Mahukah kita mengumpul bilangan-bilangan angka-angka kosong?
Ringkasnya
Kita perlu membina asas dari bawah. Bermula dari halaqah-halaqah dan bukannya dewan-dewan mu’tamar;melalui jalan-jalan Tarbiyyah yang panjang, lambat dan sukar. Perjuangan ini ialah perjuangan Tarbiyyah Islamiyyah.

Comments

Popular posts from this blog

Respon: Bagaimana bertaaruf berkesan 2?

Pengajaran daripada Surah Al Muzammil

KELEBIHAN DO'A RABITHAH