TAJUK :
KUPASAN AHLIYAH AL WUJUB(اهلية
الوجوب) DAN AHLIYAH AL
ADA’(اهلية الاداء ): KEPENTINGAN DAN PERBEZAANNYA
PENSYARAH :
DR. MUHAMMAD IKHLAS BIN ROSELE
NAMA PELAJAR (NO. MATRIK):
AMIR IMRAN ABU YAMIN
KHAIRULAZHAR SAMSUDIN
MOHD AMIRUL HAFIZ BIN AHMAD
SOLEHUDDIN SHUIB
PROGRAM :
UFL521 DAN UFK521
KANDUNGAN
(1) AHLIYAH AL WUJUB(اهلية الوجوب)
(2) AHLIYAH AL ADA’
(اهلية الاداء )
PENGENALAN
Ahliyah Al
Wujub(اهلية الوجوب)
dan Ahliyah Al Ada’ (اهلية الاداء ) adalah
salah satu cabang ilmu dalam bidang Usul Fiqh. Sebelum mengupas lebih lanjut mengenainya,
kita perlu memahami konsep asas berkaitan Al
Mahkum ‘Alaih iaitu merujuk kepada perbuatan seseorang manusia atau pelaku
yang terkait ke atasnya hukum sepertimana yang diarahkan oleh syara’. Ia lebih
dikenali dengan sebutan mukallaf (subjek hukum) kerana ke atasnya dibebani
segala hukum syara’ tersebut. Terdapat dua syarat yang perlu dimiliki oleh
seorang mukallaf iaitu berkemampuan dalam memahami hukum-hukum syari’e
berdasarkan nas dalil (Al Quran dan Hadis) yang ditaklifkan berasaskan akal (ilmu
pengetahuan) dan baligh (mencapai tahap kematangan). Syarat kedua ialah
berkelayakan dan mampu melaksanakan hukum-hukum taklif (tanggungjawab)
tersebut. Oleh itu seorang yang mukallaf adalah memenuhi kriteria berdasarkan
dia adalah orang yang sedar, baligh dan berakal selaras dengan hadis yang
diriwayatkan oleh Bukhari bermaksud:
“Diangkat pembebanan hukum dari 3
(jenis orang) iaitu orang yang tidur sehingga ia bangun, anak kecil sampai ia
baligh dan orang gila sampai sembuh”.
Ahliyyah(الاهليه) merupakan salah satu unsur
dan keperluan utama yang ditetapkan dalam menetapkan hukum. Antara persoalan
yang timbul ialah
q Apakah pengertian Al Ahliyah?
q Apakah pembahagian dari Al Ahliyah?
q Apakah adwar al Ahliyah dan kepentingan mempelajarinya?
Bertolak dari persoalan ini, kertas kerja ini akan
merungkainya berdasarkan objektif sepert I berikut: i) Memberi penerangan
konsep al mahkum alayh dan syarat-syaratnya, ii) Menjelaskan jenis-jenis ahliyah, dan iii)
Menjelaskan adwar Al Ahliyah dan kepentingan mempelajari ahliyah. Berikut dijelaskan akan definisi al ahliyah.
TAKRIF AL AHLIYAH(الاهليه)
Ahliyah(الاهليه) merupakan salah satu unsur dan keperluan utama yang ditetapkan
dalam menetapkan hukum. Keseluruhan tindakan menuntut kepada kelayakan dan
kelayakan ini diambil kira bagi setiap orang yang melaksanakan sesuatu. Oleh
itu Ahliyah sangat penting dalam
penetapan hukum untuk menimbangkan sesuatu perbuatan itu sah atau tidak di sisi
syara’.
Dari sudut pentakrifan Al Ahliyah dibahagikan kepada dua.
Pertama dari sudut bahasa adalah kelayakan atau keahlian. Asal dari perkataan ahl bermaksud orang yang berkelayakan,
sesuai dan mempunyai keahlian untuk melakukan mengenai sesuatu perkara.
Manakala dari segi istilah adalah kelayakan atau kesesuaian seseorang individu
untuk menerima dan berhadapan dengan segala hak, kewajipan dan tanggungjawab
yang disyariatkan ke atasnya (menjadi miliknya atau berhak dituntut
daripadanya). Perspektif usul memberi makna kesesuaian seseorang manusia itu untuk
memiliki hak dan melaksanakan urusan. Menurut pandangan beberapa tokoh dan
ulama’ besar, takrifan Al Ahliyah adalah:
(1)
Dr. Wahbah Az Zuhayli menakrifkan Al
Ahliyah ialah satu kelayakan untuk individu bagi mensabitkan penerimaan
hak-hak yang telah disyariatkan ke atasnya, kewajiban baginya serta sihat atau
sah tasaruf dari individu terbabit.
(2)
Menurut pandangan Dr. Abdul Razaq Hassan Al
Ahliyah dari sudut istilah adalah keahlian individu untuk mendapatkan
hak-hak yang membawa kepada kesungguhan serta membina secara terus tasaruf
(perbelanjaan) yang daripada urusan tersebut mendapatkan hak-hak individu
terbabit.
(3)
Dr. Abdul Karim Zaidan pula menakrifkan Al
Ahliyah merujuk kepada kelayakan bagi seseorang untuk mendapat segala hak dan
tanggungjawab yang telah disyariatkan keatasnya.
Berdasarkan
beberapa definisi di atas dapat disimpulkan bahawa konsep dan syarat umum Al Ahliyah merujuk kepada keahlian bagi
seseorang individu menerima dan melaksanakan tanggungjawab syara’, berkemampuan
dalam memahami kandungan dalil syara’ atau perintah Allah S.W.T. yang dikenakan
ke atas dirinya, berkelayakan memikul beban dan tanggungjawab tersebut serta
mendapat hak dalam menguruskan segala urusan bermula dari janin sehingga kepada
kematiannya yang di dalamnya mempunyai tanggungjawab serta hak-hak tertentu
yang perlu diketahui. Layaknya memikul tanggungjawab, baligh dan berakal bagi
seseorang yang mukallaf adalah antara syarat sah taklifnya seseorang itu.
Secara umumnya perbincangan Ahliyah berpandukan
Usul Fiqh dibahagikan kepada dua iaitu Ahliyah
Al Wujub dan Ahliyah Al Ada’.
Berikut dijelaskan klasifikasi al ahliyah.
KLASIFIKASI AL AHLIYAH
(1)
AHLIYAH AL WUJUB(اهلية الوجوب)
Merujuk kepada kelayakan seseorang
manusia atau individu yang terkait bagi mensabitkan ke atasnya berkaitan hak-hak
dirinya seperti hak-hak nilai, tanggungjawab dan kewajiban yang disyariatkan
padanya dari segi syara’. Dr. Hailani Mujir Tahir
berpendapat Ahliyah Al-Wujub
bermaksud keahlian wajib (capacity to
acquire right), kelayakan seseorang bagi mendapat hak-hak yang ditentukan
oleh syarak atau undang-undang. Syarat asas Ahliyah Al Wujub bagi manusia adalah bernyawa atau hidup di mana
dari sisi pandang fuqaha’ terletak ke atasnya zimmah iaitu bebanan atau sifat
yang menjadikan seseorang manusia itu layak bagi menerima dan melaksanakan
kewajiban seperti yang dikehendaki oleh syara’. Pensabitan ke atas setiap
manusia bermula sejak dari janin sehinggalah kematian yang dilalui pada setiap
peringkat kehidupan mempunyai kelayakan kerana yang diperhitungkan ialah
kehidupan dan bukannya akal seseorang. Kerana itu walaupun janin belum sempurna
kejadiannya namun sabit ahliyah ke
atasnya. Ahliyah Al Wujub terbahagi
kepada dua iaitu:-
(1)
Ahliyah Al Wujub Al-Naqisah( اهلية الاداء ناقصة )
(tidak sempurna) adalah kesesuaian individu untuk menerima sesuatu hak dan
wajib dilaksanakan sesetengah kewajipan. Kelayakan janin dalam perut ibunya
sabit baginya hak tanpa kewajiban dengan syarat dilahirkan dalam keadaan hidup
contohnya hak wasiat, wakaf dan pewarisan. Namun adalah tidak sah janin
melaksanakan sedekah, hibah atau membeli untuknya walaupun dilakukan oleh wali.
Begitu juga tidak wajib hartanya dinafkahkan kepada kaum kerabat dan sebarang
belian. Ini kerana janin kurang berkelayakan berdasarkan dua sebab iaitu janin
adalah sebahagian dari ibunya dan kedua kerana ia mempunyai nyawa dan hidup
berasingan. Janin itu sendiri sifat kewujudannya adalah tidak pasti kerana
syarat sabit hak bagi janin adalah jika dia berpisah dari ibunya dan hidup.
Jika mati maka tidak layak menerima wakaf dan pewarisan wasiat.
AHLIYAH AL WUJUB AL NAQISAH( اهلية الاداء ناقصة ) |
- kelayakan menerima hak yang belum
sempurna. |
- sabit
ketika mana seseorang itu masih di peringkat janin dan wujud di dalam perut
ibunya. |
-
dari sudut harta, haknya hanya berlaku pada perkara yang tidak memerlukan
qabul sebagai contoh pewarisan harta, wakaf dan wasiat. |
-
hak ini hanya sabit ketika masih janin dan dalam kandungan ibunya. Tetapi
penerimaan hak tersebut tergantung sehingga individu terbabit dilahirkan
hidup barulah diserahkan haknya kepadanya. Namun jika dilahirkan mati, maka
tertolak pemilikan ke atas hak-haknya. |
(2)
Ahliyah Al Wujub Al-Kamilah( الاداء كاملة اهلية)
(sempurna) adalah sabit bagi manusia
sejak lahirnya ke bumi dan tidak terpisah ketika masih hidup. Kelayakan ini
menyebabkan ia boleh menerima hak dan melaksanakan kewajipan.Namun bagi
kanak-kanak sebelum umur tujuh tahun, dia tidak mempunyai sebarang
tanggungjawab kecuali Ahliyah Al Wujub
yang sempurna. Maka hak dan kewajipan adalah di atas tanggungjawab wali seperti
zakat (termasuk fitrah) dan nafkah. Bagi kanak-kanak, ia tidak mempunyai Ahliyah Al Ada’ yang mutlak kerana akal
yang lemah (belum mumayyiz). Oleh itu akadnya tidak mendatang kesan syara’ dan
merupakan akad yang batil.
AHLIYAH AL WUJUB AL KAMILAH( الاداء كاملة اهلية) |
- kelayakan individu untuk menerima
tanggungjawab secara sempurna. |
- sabit dari
mula dilahirkan sehinggalah akhir hayat individu. |
AHLIYAH
AL WUJUB AL KAMILAH( الاداء كاملة اهلية) |
-
walaupun mendapat Ahliyyah Al Wujub Al
Kamilah, kanak-kanak yang belum mumayyiz tidak mendapat kesan dari
urusan-urusan akad. Ini bermakna semua tasaruf dari seorang kanak-kanak yang
belum mumayyiz adalah tidak sah. |
-
tidak wajib bagi kanak-kanak yang belum mumayyiz untuk melaksanakan ibadah
serta tidak jatuh hukum taklifiah ke atasnya. |
-
menurut pendapat Hanafiah, harta kanak-kanak yang belum baligh tidak
diwajibkan zakat kerana tidak mencapai usia baligh dan belum mencapai usia yang
boleh taklif agama ke atasnya. |
(2)
AHLIYAH AL ADA’ (اهلية
الاداء )
Merujuk
kepada kelayakan seseorang manusia atau individu untuk melaksanakan urusan
syariah berdasarkan perilaku yang dituntut bertanggungjawab melakukan perbuatan
atau percakapan yang selari dan diterima berdasarkan ketentuan syara’.
Pengurusan ini membabitkan kesan hukum seperti sah dan batal, halal serta
haram. Ini bermakna setiap perbuatan dan percakapan mempunyai kesan dan
diambilkira dari sudut pandangan syara’. Menurut Dr.
Hailani Mujir Tahir Ahliyah Al
Ada’ ini adalah keahlian bertindak (capacity to exercise) dan kelayakan
seseorang mengeluarkan tindakan percakapan yang diakui oleh syara’. Asas
Ahliyah Al Ada’ adalah dari sudut
berakal dan mumayyiz (mampu membezakan antara buruk dan baik). Kelayakan ini
berkait secara langsung dengan tanggungjawab dan kewajiban untuk ditunaikan.
Contohnya jika seseorang mendirikan solat subuh dengan sempurna, maka hukum ke
atas ibadat solatnya adalah sah dan dianggap telah melaksanakan salah satu
tanggungjawab agamanya yang diambilkira disisi syara’. Begitu juga kelayakan
untuk berbelanja mahupun taklifan ke atas hukum syara’ ke atas individu
tersebut mestilah dikira dari faktor usianya. Seseorang yang belum mumayyiz
tidak akan mendapat Ahliyah Al Ada’.
Oleh itu Ahliyah Al Ada’ terbahagi
kepada dua iaitu:-
(1)
Ahliyah Al Ada’ Al-Naqisah (tidak
sempurna) merujuk kepada kelayakan yang sabit kepada manusia pada peringkat
mumayyiz hingga baligh. Ibadat orang mumayyiz
contohnya haji, solat dan puasa adalah sah tetapi tidak wajib ke
atasnya. Berkaitan transaksi atau urusan sama ada yang memberi manfaat, mudarat
atau kedua-duanya, ia boleh dibahagikan kepada tiga:
(i)
Jika transaksi memberi manfaat iaitu memberi kesan sesuatu kepada masuknya
pemilikan tanpa balasan dan tanpa izin wali seperti menerima sedekah dan hibah,
maka ia dibolehkan dan sah hukumnya.
(ii)
Jika transaksi mendatangkan mudarat iaitu memberi kesan sesuatu kepada
keluarnya pemilikan tanpa balasan seperti pembebasan hamba, talak, hibah dan
wakaf, maka ia tidak sah walaupun mendapat kebenaran dari wali.
(iii)
Jika transaksi berkemungkinan mendatangkan mudarat atau manfaat seperti sewa,
pernikahan dan jual beli, maka bagi kanak-kanak mumayyiz yang mendapat izin
walinya adalah sah. Namun di sisi Hanafi dan Maliki jika tiada keizinan wali
maka transaksinya terhenti kecuali dengan izin wali kerana kurangnya kelayakan
kanak-kanak mumayyiz.
AHLIYAH AL ADA’ AL NAQISAH( اهلية الاداء ناقصة) |
- kelayakan individu pada kategori
ini untuk melaksanakan adalah belum sempurna. |
-
hanya boleh melaksanakan sebahagian sahaja pengurusan atau tindakan secara
bersendirian, manakala selebihnya perlukan kepada wali. |
-
kelayakan ini diperuntukkan kepada mereka yang berada di peringkat mumayyiz
yakni berumur tujuh tahun ke atas. |
AHLIYAH
AL ADA’ AL NAQISAH( اهلية الاداء ناقصة) |
-
kelayakkan menerima mereka adalah sempurna namun kelayakan melaksanakan masih
belum sempurna. |
-
terbahagi tasarrufnya pada tiga keadaan berasaskan kepada manfaat dan
kemudaratan: (1)
Akad yang boleh dilaksanakan bersendirian tanpa wali. Akad ini hanya layak
dilaksanakan sekiranya bermanfaat dan tiada risiko atas dirinya seperti
menerima hibbah dan sedekah. Akad
yang boleh dilaksanakan bersendirian tanpa wali. Akad ini hanya layak
dilaksanakan sekiranya bermanfaat dan tiada risiko atas dirinya seperti
menerima hibbah dan sedekah. (2)
Akad yang yang tidak boleh dilaksanakan walaupun dengan keizinan wali. Akad
ini mempunyai kemudaratan seperti mendermakan hartanya ataupun menceraikan
isteri. (3)
Akad yang memerlukan keizinan wali. Akad ini berlaku apabila mempunyai
risiko, manfaat dan kemudaratan yang sama banyak timbangannya seperti berjual
beli, mudharabah serta lain-lain. |
-
mumayyiz juga terpecah kepada dua nisbah iaitu hak-hak Allah dan hak-hak
hamba: (1)
Bagi hak-hak Allah adalah sah seorang kanak-kanak yang mumayyiz padanya
seperti iman dan kufur, solat, puasa serta haji. Namun begitu, ibadah
tidaklah diwajibkan atas kanak-kanak yang mumayyiz melainkan hanya dalam
bentuk ta’dib dan tahzib. (2)
Hak-hak hamba di sisi mazhab Syafi’e, aqad dan tasarruf kanak-kanak yang
mumayyiz adalah batal. |
(2)
Ahliyah Al Ada’
Al-Kamilah (sempurna) merujuk kepada kelayakan yang sabit
bagi orang yang berakal dan baligh. Berdasarkan jumhur petanda baligh adalah
berdasarkan semulajadi seperti mimpi atau sampainya had umur tertentu (12
hingga 15 tahun ke atas). Ketika ini manusia berkelayakan kepada semua taklif
syara’, wajib melaksanakannya dan berdosa jika meninggalkannya bagi semua
perkara berkaitan ibadah seperti solat. Setiap perbuatannya diambil kira dan
setiap transaksi serta akadnya adalah sah dan mendatangkan kesan syara’.
AHLIYAH AL ADA’ AL KAMILAH |
- pada kategori ini, seseorang
mempunyai kelayakan melaksanakan yang sempurna. |
-
berkelayakan melaksanakan pengurusan atau apa-apa tindakan mengikut
keinginannya serta mempunyai kematangan. |
- setiap
risiko harus ditanggung oleh diri sendiri. |
- hanya
peringkat baligh dan rushd sahaja mendapat kelayakan ini. |
- wajib
bertanggungjawab atas setiap akad. |
-
berkelayakkan untuk berbelanja dalam bentuk berkaitan syara’ tanpa memerlukan
pandangan dari orang lain. |
-
berkelayakkan menerima semua beban syara’. |
Seterusnya
akan dijelaskan pula peringkat-peringkat al ahliyah.
PERINGKAT (ADWAR) AHLIYAH
Ada
lima fasa atau peringkat kehidupan dan peringkat kelayakan yang dilalui oleh
manusia bermula dari dalam kandungan lagi (janin) sehinggalah baligh (memiliki
kesempurnaan akal) dan akhirnya meninggal dunia. Kelayakan atau keahlian
berbeza di setiap peringkat perkembangan sama ada sempurna atau tidak sempurna
yang boleh dijelaskan dan dibahagi berdasarkan fasa atau peringkat seperti
berikut:-
(1)
Fasa Janin: Ini merupakan peringkat permulaan insan ketika dalam kandungan
rahim ibunya sehingga ia dilahirkan. Pada peringkat ini, sabit pada janin
tersebut Ahliyah Al Wujub Al-Naqisah
(tidak sempurna) iaitu keahlian wajib yang tidak sempurna dan ke atasnya tiada
tanggungjawab dari sisi syara’ mahupun harta. Pandangan Dr. Abdul Karim Zaidan
apabila janin terpisah dari ibunya, ia dianggap sebagai manusia dan mempunyai
zimmah iaitu sifat yang mempunyai nilai syara’ yang membolehkannya mempunyai
kelayakan dari sudut hak dan tanggungjawab. Namun dia hanya memperolehi
sebahagian daripada hak kerana pensabitan zimmah ke atasnya adalah tidak
sempurna. Justeru dari sudut pandangan hukum, janin memperolehi hak tetapi
tidak dipertanggungjawabkan seperti sabit hak ke atas janin yang tidak
memerlukan kepada qabul seperti melibatkan soal menerima wasiat, mewarisi
faraid dan mendapat hak wakaf. +
(2)
Fasa Kanak-kanak (peringkat lahir hingga kanak-kanak yang belum mumayyiz):
Peringkat ini diukur bermula dari lahirnya seseorang itu sehingga mencapai
peringkat umur hampir mumayyiz. Menurut
pandangan oleh Dr. Abdul Karim Zaidan apabila janin dilahirkan dan hidup, maka
sabitlah ia sebagai Ahliyah Al Wujub
Al-Kamilah (sempurna) iaitu mempunyai zimmah yang sempurna serta mempunyai
hak ke atas hak-haknya dan kewajiban. Bagi individu dalam golongan ini, mereka
memperolehi sebahagian perbelanjaan dari keseluruhan harta dan juga memiliki
tanggungjawab yang sempurna, namun tidak bagi dirinya untuk melaksanakannya (Ahliyah Al Ada’). Padanya diberikan
tanggungjawab dan hak yang sepatutnya diterima tetapi tidak sama seperti orang
dewasa. Segala akadnya tidak sah dan batal sekalipun menerima manfaat seperti
wasiat dan hibah. Hukumnya tidak sah bertasaruf dengan seorang kanak-kanak yang
belum mencapai tahap mumayyiz walaupun diganti dengan walinya atau mendapat
izin dari walinya. Pada peringkat ini hak kanak-kanak dilihat berdasarkan
perspektif:
(i)
Hak Hamba iaitu hak yang berkaitan dengan kewangan dan qisas. Hak melibatkan
kewangan seperti hak memberi upah kepada orang yang mengambil upah, hak
membayar ganti rugi terhadap barang yang telah dirosakkan atau hak memberi
nafkah kepada isteri dan kaum kerabat. Hak-hak ini dipertanggungjawabkan kepada
kanak-kanak kerana dari segi pelaksanaannya ia boleh diganti oleh walinya.
Manakala hak melibatkan balasan qisas tidak dipertanggungjawabkan kepada
kanak-kanak kerana pelaksanaannya tidak boleh diganti oleh walinya. Cuma jika
berkait dengan diyat ia agak berbeza kerana melibatkan implikasi kewangan.
(ii)
Hak Allah iaitu perkara yang berkaitan secara langsung dengan ibadah dan iman.
Tidak wajib kepada kanak-kanak untuk melakukannya sama ada melibatkan ibadah
berbentuk fizikal seperti solat atau ibadah yang berkaitan dengan kewangan
seperti zakat atau gabungan keduanya (ibadah dan harta) seperti menunaikan
haji. Ini kerana tanggungjawab menunaikannya adalah dilaksanakan secara pilihan
tanpa paksaan.
(3)
Fasa Mumayyiz (kanak-kanak hingga baligh dan mumayyiz): Pada peringkat ini
seseorang kanak-kanak telah berkeupayaan dalam memahami percakapan, menjawabnya
semula serta berupaya membezakan di antara perkara yang baik dan buruk. Namun
persoalan mumayyiz ini adalah perkara yang subjektif dan kebanyakkan ulama’
meletakkan aras iaitu umur tujuh tahun sebagai had umur usia seseorang
kanak-kanak itu dianggap mumayyiz. Berdasarkan pandangan Dr. Abdul Karim Zaidan
peringkat ini bermula ketika kanak-kanak berumur tujuh tahun sehingga mencapai
umur baligh. Sabit ke atasnya Ahliyah Al
Wujub Al-Kamilah (sempurna), pensabitannya lebih baik berbanding peringkat
sebelum mumayyiz dan ditetapkan Ahliyah
Al Ada’ untuk melaksanakannya. Namun Ahliyah
Al Ada’ adalah Naqisah (tidak
sempurna) dari sudut akalnya yang kurang sempurna. Maka ibadah yang dilakukan
kanak-kanak ini adalah sah tetapi tidak dituntut. Contohnya berkaitan tindakan
mereka yang melibatkan urusan kewangan seperti berikut:
(i)
Tindakan yang mendatangkan manfaat penuh kepada kanak-kanak seperti menerima
sedekah, hibah dan wasiat. Bentuk transaksi seperti ini sah bagi kanak-kanak
tersebut dengan syarat mendapat kebenaran dari walinya atau pemegang wasiat.
Ini kerana membenarkan transaksi ini dilakukan oleh kanak-kanak itu hukumnya
harus dan membawa maslahah kepadanya.
(ii)
Tindakan yang memberi mudarat kepada kanak-kanak seperti terkeluar sesuatu
daripada hak miliknya tanpa sebarang pulangan seperti wakaf dan hibah. Bentuk
transaksi seperti ini tidak sah malah walinya tidak berhak mengesahkan
transaksi itu. Ini kerana wali tidak layak melakukannya bagi pihak kanak-kanak
disebabkan asas pewalian adalah menjaga maslahah kanak-kanak dan bukannya
mendatangkan keburukan kepadanya.
(iii)
Tindakan yang mendatangkan kebarangkalian dan tiada kepastian akan adanya
manfaat atau mudarat seperti melibatkan jual beli dan sewa. Bentuk transaksi
seperti ini ada kebarangkalian melibatkan keuntungan dan kerugian. Sekiranya
perbuatan itu dilaksanakan sendiri oleh kanak-kanak yang mumayyiz, maka
tindakannya sah berdasarkan Ahliyah Al
Ada’ yang dimilikinya. Namun begitu tindakannya masih tertakluk kepada
kebenaran walinya kerana Ahliyah Al Ada’
adalah tidak sempurna (naqisah).
(4)
Fasa Baligh (selepas baligh, dewasa hingga akhir hayat): Seseorang individu itu
dinamakan baligh apabila sampai padanya sekurang-kurangnya salah satu dari tiga
perkara berikut:
(i) Keluar mani bagi lelaki atau perempuan
di antara usia 9 hingga 15 tahun.
(ii) Keluar haid bagi perempuan di
antara usia 9 hingga 15 tahun.
(iii) Mencecah umurnya 15 tahun.
Orang baligh mempunyai keahlian
bagi menunaikan semua kewajipan seperti yang dikehendaki oleh agama dan
dituntut melaksanakan hukum syara’ lain dan ia terdiri daripada Ahliyah Al Wujub Al Kamilah (sempurna)
seperti menghormati jiwa, mencegah kemungkaran, menggalakkan kebaikan dan
sebagainya. Menurut Dr. Abdul Karim Zaidan apabila baligh dan berakalnya
seseorang itu maka sabit ke atasnya Ahliyah
Al Ada’ Al-Kamilah (sempurna), berkelayakan melaksanakan segala perintah
Ilahi, dipertanggungjawabkan dengan semua bebanan syara’ serta semua akad dan
tindakan yang dilakukan adalah sah tanpa perlu tertakluk kepada kebenaran
sesiapa untuk melaksanakannya.
Dalam melaksanakan perkara-perkara
berkaitan sivil seperti pewarisan harta dan sebagainya, para fuqaha menjelaskan
bahawa individu pada usia ini mempunyai kelayakan yang sempurna untuk
melaksanakan tanggungjawab. Ini adalah kerana individu ini telah mencapai usia
matang maka segala urusniaga dan tindakannya harus terlaksana. Harta yang
merupakan miliknya haruslah diserahkan kepadanya untuk diuruskan. Namun begitu
syara’ menggariskan bahawa syarat untuk penyerahan harta kepada seseorang
individu itu adalah kematangannya. Sekiranya seseorang telah mencapai usia
baligh namun belum belum mencapai kematangan, maka urusniaga dan tindakannya
tetap tidak terlaksana. Oleh itu syara’ menetapkan sekiranya dapat dibuktikan
bahawa individu terbabit belum mencapai kematangan walaupun usianya telah
baligh, maka hartanya tidak boleh diserahkan kepadanya.
(5)
Rushd: Peringkat ini adalah peringkat di mana seseorang itu mencapai usia yang
cerdik dan matang atau mencapai satu tahap kecerdikan akal. Maksudya di sisi
syarak ialah individu terbabit mampu serta pandai dalam mentadbir harta-harta
dunia walaupun individu terbabit seorang yang fasiq. Kematangan ini adalah
sesuatu perkara yang tidak sama bagi setiap individu, bergantung kepada suasana
persekitaran dan ilmunya. Ada individu yang mencapai kematangan ketika baligh,
ada pula yang lebih lambat atau ada yang mencapainya sebelum baligh. Namun
begitu, kematangan sebelum baligh tidak diambil kira di sisi syara’.
Seseorang yang telah mencapai usia
baligh dan mencapai kematangan, maka kelayakannya telah pun menjadi sempurna.
Penjagaan serta pengawasan dari wali adalah terhenti dan harta-hartanya wajib
diserahkan kepadanya. Segala bentuk urusan, atau tindakan dan ikrarnya
terlaksana mengikut hukum. Ini berbeza jika seseorang itu mencapai usia baligh,
tetapi tidak mencapai kematangan, ulama’ menetapkan pengurusan harta tidak
boleh diserahkan kepadanya dan harus diawasi oleh walinya. Namun begitu, tidak
semua urusan diserahkan kepada walinya apabila seseorang itu telah mencapai
usia baligh tetapi belum mencapai kematangan. Urusan seperti mendisplinkan
dirinya, perubatan, pendidikan serta perkahwinan haruslah diserahkan kepada
dirinya sendiri. Had usia kematangan ini hanyalah tertakluk kepada bab
pengurusan sahaja. Ulama’ berpendapat tidak ada had bilakah seseorang itu akan
mencapai kematangan dan urusan hartanya tidak harus diserahkan kepadanya selagi
belum mencapai kematangan.
Imam Abu Hanifah tidak bersetuju
dengan pendapat ini kerana menurut beliau apabila seseorang itu telah mencapai
usia berakal dan baligh, maka kelayakan seseorang itu telah sempurna. Tetapi
beliau juga berpendapat bahawa hartanya tidak boleh diserahkan kepadanya dan
haruslah diawasi serta diuruskan oleh walinya sebagai langkah latihan kerana
beliau berpendapat harta tidak boleh ditadbir oleh orang yang membazir. Namun
begitu, apabila usianya telah mencapai 25 tahun, hartanya harus diserahkan
kembali kepadanya samada individu terbabit telah mencapai kematangan atau
belum. Seterusnya pula, diberi penerangan akan kepentingan al ahliyah.
KEPENTINGAN AHLIYYAH
(1)
Salah satu cabang utama dan penting dalam bidang Usul Fiqh.
(2)
Ahliyah adalah perspektif dalam
mempertimbangkan sesuatu perbuatan dalam menetapkan sesuatu hukum sama ada sah
atau tidak berdasarkan sudut pandang syara’.
(3)
Hanya yang memenuhi keahlian dan kelayakan sahaja akan tertakluk kepada
penetapan hukum hukum.
(4)
Berkait rapat dengan kehidupan seharian sehingga menjadikannya salah satu syarat
kepada penentu sahnya perbuatan seperti melibatkan perkahwinan, harta, jual
beli dan sebagainya.
(5)
Kepentingan mengetahui Ahliyyah Al Wujub dan Al Ada’ adalah dapat menetapkan
sesuatu hukum sesuai dengan kelayakkan seseorang itu. Misalnya, dapatlah ditetapkan
bahawa seorang kanak-kanak yang mumayyiz tidaklah wajib ke atasnya
ibadah-ibadah ataupun bebanan syara’ serta tidak sah akadnya. Maka tidak jatuh
hukum taklifiah ke atas kanak-kanak yang belum mumayyiz.
(6)
Dapat mengetahui apakah kelayakan pengurusan harta bagi individu pada peringkat
umur tertentu. Misalnya, dapatlah diketahui tidak semestinya apabila usia
seseorang itu telah baligh, dia layak untuk menguruskan harta sepenuhnya tanpa
wali. Sebaliknya haruslah mencapai kepada peringkat rusd, iaitu matang barulah
layak baginya menguruskan hartanya.
KESIMPULAN
Setiap manusia yang hidup di atas muka bumi ini mempunyai
kelayakan atau Ahliyah yang
ditaklifkan ke atas masing-masing. Perbincangan mengenainya adalah berkisar
tentang kedudukan Ahliyah itu sendiri
berkait kelayakan seseorang untuk melakukan sesuatu perbuatan yang sah dengan
mengambilkira beberapa aspek. Kelayakan ini merupakan satu tuntutan kepada
manusia untuk menerima dan melaksanakan tanggungjawab selaras yang dikehendaki
Al Quran dan Sunnah sama ada melibatkan aspek ibadah, muamalat, munakahat dan
jinayah. Namun kelayakan yang ditaklifkan pada setiap manusia adalah bergantung
kepada peringkat atau fasa tertentu berdasarkan tahap perkembangan manusia itu
sendiri bermula dari janin hingga meninggal dunia. Allah S.W.T. mentaklifkan
manusia sesuai dengan tahapnya dan tidak membebani makhluknya selaras dengan
firmanNya dalam surah Al Baqarah ayat 286:
لَا
يُكَلِّفُ اللّٰهُ نَفْسًا اِلَّا وُسْعَهَا ...
Ertinya:
“Allah
tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya..”
RUJUKAN
Khallaf,
A.W. (2000). Ilmu Ushul Fiqh (Kaidah-Kaidah Hukum Islam), Grafindo Persada,
211-215.
Muda, A. L.,
Mat Zin, R.(2021). Usul Fiqh dan Kaedah Fiqh, Pustaka Salam.
Roslee, M.I. (2021). Usul Al-Fiqh, Penerbit Universiti Malaya,
67-90.
Tahir, M.T.
(1998). Isu Syariah dan Undang-undang.
Web Artikel
Pendidikan. (2019,10 November) .Makalah Ahliyyah dan Pembagiannya. https://artikelpendidikanrpp.blogspot.com/2019/10/makalah-ahliyyah-dan-pembagiannya.html
Zaidan, A.
K. (2009), Al-Wajiz fi Usul al-Fiqh, Resalah
Publisher.
Zaidan, A.
K. (2020), Kaedah Usul Fiqah, Pustaka
Al-Ehsan, 71-129
No comments:
Post a Comment