Menjadi Mukmin soleh dan Muslih

Assalamu’laikum wbth,

Kekuatan kita yang sebenar adalah bergantung kepada sejauh kita berhubung(ta’alluq) dengan Allah SWT. Semakin kuat kita dengan Allah SWT, semakin kuat pula bantuan dan keberkatan yang akan diberikan Allah SWT kepada kita. Abul A’la Al Maududi telah menggariskan asas ta’alluq dengan Allah SWT di dalam bukunya yang bertajuk, ‘Guidelines for Islamic Workers’. Beliau menggariskan antara faktor-faktor yang menyuburkan hubungan kita dengan Allah SWT ialah dengan melakukan solat, siyam, zikrullah dan infaq.

Aspek yang ingin ditekan dalam bicara kali ini ialah, saya ingin mengajak sahabat-sahabat sekalian agar karib dengan rumah Allah SWT. Amalan rajin berjemaah semasa dalam bulan Ramadan lalu perlu diteruskan. Biarlah kita dikenali oleh kawan-kawan kita yang kita adalah orang yang rajin memakmurkan surau dan masjid. Jiwa kita rasa resah jika tidak dapat solat berjemaah di rumah Allah SWT. Jika tidak mampu solat berjemaah lima kali sehari di rumah Allah SWT, sebaik mungkin kita usahakan untuk dapat solat Subuh dan Isha berjemaah. Semua amalan soleh ini perlu menjadi darah daging kita dan dapat dikembangkan untuk mencari mereka yang ada khuluq hasan dan hanif di rumah Allah SWT. Nabi Muhammad SAW ada bersabda:

'Seseorang yang hadir solat Isha berjemaah, seolah-olah dia beribadah separuh daripada malam; dan seseorang yang solat isha dan subuh berjemaah, seolah-olah dia beribadah seluruh malam’
HR At Termizi
Kehangatan peperiksaan akhir semakin terasa. Bagi yang melakukan persiapan secara konsisten, insha Allah mereka tidak menghadapi masalah tekanan seperti orang lain.
Kita sebenarnya jauh lebih bernasib baik berbanding dengan rakan-rakan kita yang belajar di Universiti di Padang. Masa depan mereka untuk menyambungkan pengajian masih kabur. Kita mendoakan agar dimudahkan urusan mereka.
Saya ingin menyeru sahabat-sahabat agar dapat menumpukan perhatian yang serius juga terhadap jihad akademik ini. Kita ingin menjadi ‘Alim Mujahid. Mereka yang memiliki sifat Alim Mujahid ini mempunyai kekuatan berikut:
· Teguh dalam aqidah
· Jernih dalam fikrah
· Cemerlang dalam akademik
· Aktif dalam da’wah
· Kerjaya adalah wasilah jihad

Pada zaman saya belajar dulu, ramai pelajar-pelajar yang terlibat dalam dakwah dan tarbiah adalah pelajar cemerlang dalam kelasnya. Mereka menjadikan Qudwah kepada rakan-rakan yang lain.Jika kita corot dalam pelajaran, mengakibatkan orang lain negatif terhadap Islam. Hal ini perlu dielakkan. Jangan sampai dengan kesilapan dan kealpaan kita, menyebabkan orang lain menjauhi Islam.
Ustaz Ali Hashimi di dalam kitabnya Syakhsiyah Muslim menekankan agar para pelajar menguasai ilmu yang dipelajari sampai ke peringkat pakar.

Marilah kita menghayati 5 ciri ‘Alim mujahid seperti yang dinyatakan di atas. Saya sudahi perkongsian yang tidak seberapa ini dengan sepotong hadith:

'Barangsiapa yang keluar untuk mencari ilmu, ia berada di dalam jihad pada jalan Allah hingga saat kembali ke rumah'
HR Ibnu Majah

Saya ingin menyeru mahasiswa di dalam dan di luar negara agar dapat sama-sama membantu usaha bantuan ini. Inilah keprihatinan kita terhadap musibah yang telah menimpa saudara/i Muslim kita di Padang.
Barang siapa yang tidak mengambil ehwal hal kaum muslimin, maka tiadalah dia dari kalangan mereka
Al Hadith

Banyak usaha bantuan yang boleh dilakukan. Bagi sahabat-sahabat pelajar yang sedang bercuti. Masa cuti ini boleh digunakan untuk membantu NGO Muslim berkaitan Palestin atau Misi Kemanusiaan Padang. Bagi sahabat-sahabat yang sedang bergelut dengan jihad akademik, diharapkan dapat membantu mewar-warkan tabung kutipan misi Kemanusiaan Padang ini kepada lokaliti masing-masing selain daripada bantuan do’a. Itulah minimum yang dapat kita lakukan insha Allah.

Akhir kata, selamat berjuang dan menghadapi peperiksan akhir. Semoga Allah SWT bersama-sama kita semua.

Comments

Popular posts from this blog

Respon: Bagaimana bertaaruf berkesan 2?

Pengajaran daripada Surah Al Muzammil

KELEBIHAN DO'A RABITHAH