TEKS TAZKIRAH Bersatu Untuk Palestin


Hadirin dan hadirat , Tuan-tuan yang dihormati sekalian.

1. Saya mulakan ucapan saya pada tengahari ini dengan memetik kata-kata yang diungkapkan oleh Saidina Umar Al- Khattab RH yang sangat menyentuh hati saya, Katanya :

“ Kita adalah satu ummat yang dimuliakan oleh Allah SWT dengan Islam, maka jika kita mencari kemuliaan selain daripada Islam, maka Allah SWT akan memberi kehinaan kepada kita.”

Hadirin dan hadirat sekalian,

Bilakah Umar mengucapkan ungkapan ini? Bilakah Umar menyusun perkataan ini?
Saidina Umar mengatakan ini pada ketika yang agung dan pada satu waktu yang mulia dalam Islam. Beliau mengatakan ini ketika beliau berangkat untuk membuka Baitul Maqdis, untuk mengambil kunci-kunci Baitul maqdis yang telah kita abaikan kerana kita mengabaikan Islam.
Inilah kata-kata yang mengambarkan satu keizzahan atau kebanggaan seorang pemimpin Islam ketika bergerak dengan penuh keyakinan untuk membebaskan bumi Palestin. Semangat beliau inilah yang membakar semangat seluruh ummat Islam dan membangkitkan jiwa-jiwa Islam untuk berjihad dan berjuang untuk bumi Palestin.
Hadirin dan hadirat sekalian.

2. Saya ingin memberikan kepada kalian penjelasan ringkas, berupa kesaksian mengenai Palestin dari dua sudut pandang.

Sudut pandang pertama,

I. Gaza yang hari ini menderita karena embargo. Gaza hari ini merupakan penjara terbesar di dunia bahkan penjara terbesar dalam sejarah manusia.
II. Sejumlah1,8 juta manusia terperangkap di dalam penjara ini tanpa boleh melakukan perjalanan keluar, tanpa boleh bergerak secara normal dan bebas. Seluruh sempadan ditutup dengan tembok,pintu-pintu sempadan ditutup, dan yang sangat disayangkan pintu Rafah yang terhubung ke Mesir juga ditutup, tidak dibuka kecuali
sedikit dan untuk beberapa ketika sahaja.

III. Hari ini Gaza menderita sangat parah karena embargo ini, karena kelaparan, dan karena hukuman kejam yang diberikan atas diri mereka.

IV. Apa yang sebenarnya telah dilakukan oleh rakyat Gaza sampai mereka pantas untuk dihukum seperti ini?

V. Demi Allah sama sekali mereka tidak melakukan apapun kecuali karena mereka memilih HAMAS (Gerakan Perlawanan Islam) melalui suatu pilihanraya yang bebas dan demokratik pada tahun 2006, yang tidak mengi’tiraf Rejim Israel.

VI. Sebagaimana juga para penduduk Tebing Barat yang pada pilihanraya itu juga memilih HAMAS karena mereka merasa memerlukan perlawanan (muqawamah). Mereka merasa wajib memilih jalan perlawanan ke atas Israel dan memilih pemimpin yangbersungguh-sungguh membela dan menjaga bumi Al-Quds, pemimpin yang bersungguh-sungguh menjaga hak rakyat Palestin untuk kembali
ke negerinya, dan pemimpin yang bersungguh-sungguh menjaga hak-hak semua rakyat Palestin

VII. Mereka juga telah memilih pemimpin yang berpegang teguh menjaga kewibawaan Palestin. Rakyat Gaza sekarang dihukum secara massal dan kolektif karena mereka memilih untuk melawan kehendak penjajah Israel dan Amerika Serikat, serta melawan semua syarat yang diajukan oleh Eropa yang zalim.

VIII. Hari ini Gaza membayar keteguhan, ketegaran dan kemuliannya, dengan harus menderita keparahan, luka-luka dan kelaparan serta dilarangnya seluruh warganya dari keluar.

IX. Warga Gaza telah membuktikan keteguhan kedua tangannya tetapi keteguhan ini juga ada di tangan kalian, bangsa Arab dan bangsa Muslimin, dan di tangan seluruh warga dunia yang merdeka, yang tidak akan tinggal diam atas kejahatan embargo dan kelaparan serta hukuman kolektif yang ditimpakan atas Gaza.

X. Karena itu sikap Anda di sini dan bertemunya Anda di sini serta bantuan Anda semua dalam mengumpulkan dana sekaligus meyakinkan para dermawan agar ikut serta dalam mendobrak embargo di Gaza merupakan pekerjaan agung.

XX. Kalau keluarga-keluarga kita di Gaza berjihad dengan nyawa, darahnya, badannya serta penderitaannya, tetapi Anda sekalian berjihad bersama seluruh manusia merdeka di seluruh dunia dengan harta, dengan kata-kata, dengan sikap Anda, dengan seluruh gerakan kafilah-kafilah ke Gaza, ...sampai seluruh sudut-sudut dunia mendengarkan teriakan
kita: SEKARANG MASANYA MENGHENTIKAN EMBARGO!



من جهَّز غازيًا في سبيل الله فقد غزا، ومن خلف غازيًا في سبيل الله بخيرٍ فقد غزا
“Sesiapa yang menyediakan kelengkapan seorang mujahid fi sabilillah, maka dia juga telah berperang, sesiapa yang membantu keluarga mujahid fi sabilillah , maka dia juga seperti berperang” riwayat Imam Bukhari dan muslim.
3. Sudut pandang kedua, adalah Al-Quds.

Wahai saudara-saudariku,

i. hari ini telah sempurna penjajahan atas Al-Quds. Telah sempurna pengusiran atas saudara-saudara kita di Al-Quds, pendirian pemukiman Yahudi di Al-Quds, telah dihancurkan tempat-tempat bersejarah kita di di Al-Quds, di Al-Khalil dan di Betlehem serta yang paling berbahaya adalah apa yang terjadi atas Masjidil Aqsa.

ii. Saudara-saudaraku, kiblat pertama Anda dan kita semua. Masjid yang agung dan penuh berkah ini, yang menjadi tempat Isra' Nabi kita Muhammad Sallallaahu 'alayhi wa sallam, dan kemudian bermi'raj daripadanya ke langit, semoga solawat dan salam serta keberkahan terlimpah atas beliau.

iii. Al-Quds dan Al-Aqsa merupakan pintu gerbang bumi ke langit, dan inilah jalan kekasih kita Muhammad SAW dalam perjalanannya yang penuh berkah dan agung ke langit-langit pertama.

iv. Hari ini Al-Aqsha terancam roboh akibat penggalian-penggalian yang mengantarkannya menuju kehancuran dan kemusnahannya, serta pembinaan Haikal Yahudi yang diagungkan di atas tanahnya.

v. Tahukah kalian bahwa ada 10 sinagog yahudi yang sudah dibangun di sekitar Masjidil Aqsha, sebagaimana kalian ketahui dalam telah dibangun sinagog Kharab dan sedang disiapkan pembangunan sinagog lain yang bertujuan merusak image mengenai Al-Quds yang lama.

Vi. Image Al-Quds akan dirampas dan diubah sampai kaumMuslimin nanti tidak akan mengenali lagi Masjidil Aqsha dan Kubah Asy-Syakhra. Sungguh mereka benar-benar menginginkan terjadinya perubahan image ini dan mengatur kehancuran Al-Quds terjadi di
depan mata kepala seluruh dunia. Apakah kita akan diam atas kejahatan ini?

vi. Al-Quds akan menjadi Yahudi, dan Al-Aqsha akan menjadi puing-puing dan adalah tanggung jawab kita semua dan Anda sekalian akan hal ini. Ini merupakan tanggung jawab sejarah kita. Tetapi di atas itu semua, wahai saudara-saudaraku, tenangkan diri kalian bersama kami rakyat Palestina, karena kami terikat sumpah
dan amanah.
4. Dalam konteks permasalahan Palestin ini, marilah bergading bahu untuk membebaskan bumi Palestin. HALUAN Malaysia berpandangan bahawa seluruh umat Islam sama ada individu mahupun kumpulan-kumpulan, persatuan-persatuan mahupun badan-badan bukan kerajaan (NGO) perlu bersatu padu, bekerjasama dan bantu membantu dalam menggembleng tenaga untuk menyelesaikan isu ini. Marilah sama-sama kita bersatu padu untuk membina kekuatan ke arah masa depan Islam yang gemilang.

Ayuhlah kita berpegang tangan bergading bahu untuk bersatu
Ayuh kita bersatu untuk Palestin tanpa ragu
Ayuh kita saling bantu-membantu untuk meringankan beban saudara kita di Bumi Palestin
Ayuh, bangkitkan jiwa dan hati kita untuk curahkan segala perhatian kita kepada mereka
Ayuh, kita tingkatkan rasa peduli kita untuk mereka

Bantulah dengan wang yang kita miliki ini untuk mereka.
Semoga segala bantuan kita ini dikira sebagai amal soleh untuk kita bawa di saat pertemuan kita dengan Allah SWT di hari akhirat kelak.

AYUH KITA BERSATU UNTUK PALESTIN!





Comments

Popular posts from this blog

Respon: Bagaimana bertaaruf berkesan 2?

Pengajaran daripada Surah Al Muzammil

KELEBIHAN DO'A RABITHAH