Wednesday, August 6, 2008

Respon: Bagaimana bertaaruf berkesan 5?

Assalamu'alaikum wbth,
Salah satu cara untuk mempercepatkan proses taaruf ialah melalui program yang bersifat informal. Ia boleh dilakukan dengan menganjurkan rehlah yang santai, makan bersama, musafir bersama, dan bermalam sama. Melalui program yang informal ini kita akan dapat melihat sifat-sifat peribadinya secara tabi’i. Dewasa ini program-progam yang seperti ini agak kurang. Mungkin kerana da’i pada hari ini sibuk dengan urusan-urusan yang lain.


Kita tidak dikatakan mengenal seseorang setelah kita:
i.Pernah bermusafir dengannya
ii.Pernah bermalam bersama-samanya
iii.Pernah makan bersama-samanya.

Jika dalam konteks pelajar misalnya, kita perlu usaha agar dapat susun balik ke kampong semasa bercuti dapat balik bersama dengan mad’u. Jika perjalanan itu mengambil masa 8 jam, bermakna banyak perkara yang boleh dibualkan. Semuanya ini perlu dirancang dengan baik.

Semasa belajar negara dulu, jika untuk ke program tamrin/rehlah biasanya mengambil masa dalam 11-12 jam. Biasanya kita akan mengambil sahabat-sahabat dalam perjalanan ke sana. Sepanjang perjalanan, dirancang pelbagai aktiviti taaruf, hafalan du’a, hafalan al mathurat dan bernasyid. Bila hal ini berlaku, ikatan sesama sahabat/mad’u semakin akrab.

Ada seorang sahabat di Ipoh pernah menceritakan pengalamannya melakukan dakwah fardiyah kepada seorang doktor. Sebelum rehlah ke Hutan Belum, Perak, doktor tersebut dengan beliau agak reserve dari segi hubungannya. Bila bercakap pun `I & you sahaja’. Semasa rehlah ke sana, ketiga-tiga perkara di atas telah berjalan. Apabila sudah ada body contact dan tolong mengangkat barang-barangnya, hubungan sudah menjadi informal. `Barrier’ yang ada sudah tiada lagi. Jika sebelum ini nama penuh yang dipanggil i.e. Encik Ishaq. Kini, nama timangan `Aq’ sudah dipanggil. Selepas kembali bertugas, jika sebelum ini beliau begitu berkira dengan masa kliniknya, kini apabila sahabt mengajak untuk minum bersama di gerai, dia join sekali at any time. Ini menunjukkan taaruf yang sebenar telah berjalan.

Ringkasnya:
Ini menunjukkan kepada kita kepentingan untuk melakukan aktiviti informal bagi mempercepatkan proses taaruf.
Selamat mencuba.

No comments:

`Jika Allah SWT memberi hidayah kepada seorang lelaki lantaran anda, itu lebih baik bagimu daripada apa yang disinari matahari' HR At Tobrani