KETERAMPILAN PERIBADI DA'I: Pengembangan Diri


Assalamu’alaikum wbth.

Antara kualiti seseorang yang ingin mengajak manusia ke jalan Allah perlu melengkapkan diri dengna kemampuan MENTARBIYAH dan MENINGKATKAN diri sendiri. Jika kita hanya mengharapkan tarbiyah hanya berlaku dalam unit-unit halaqah mingguan maka tidak banyak perkara yang dapat kita pelajari dan laksanakan.

Di dalam surah Ar-Rad’u ayat 11 Allah SWT berfirman: -

`Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum, melainkan mereka mengubah apa yang ada dalam jiwa mereka’.

Keimanan dalam diri individu perlu dibangunkan dan dikembangkan. Potensi dalam diri merupakan perkara yang pertama sekali yang perlu dibangunkan. Justeru itu pada kali ini sekadar berkongsi kitab yang baru saya beli bertajuk `Materi Keterampilan TEKAD: Training Kader Terpadu’, keluaran Era Intermedia. Di dalam buku ini sidang pengarang menggariskan empat(4) langkah untuk optimumkan potensi diri. Antaranya ialah seperti di bawah:

i. Mengenal diri sendiri.
Berilah penilaian pada diri anda, carilah titik kekuatan dan kelemahan pada diri anda.

ii.Menentukan piawai(standard) tertinggi

Setelah mengenal anda mengenal diri dengan baik, buatlah gambaran mengenai apa yang anda inginkan. Maksudnya, tentukan piawai tertinggi menurut kemampuan anda.

iii. Membangun prinsip itqan(profesionalisme)
Setelah anda melakukan suatu tindakan, bandingkan antara tindakan yang anda lakukan dengan piawai yang telah anda buat. Langkah ini sebagai langkah untuk mencapai keunggulan. Yang dimaksudkan dengan profesionalisme ialah kemampuan mengerjakan dan menyelesaikan hal-hal tersebut secara sempurna sesuai dengan piawai-piawai tertinggi yang telah ditentukan.

iv. Menemukan hal baru (inovasi)
Langkah ini merupakan puncak keunggulan.

Ringkasnya:
Marilah kita belajar optimumkan potensi diri kita demi usaha kita mendaulatkan deen Allah SWT di atas muka bumi ini dan mendapat redha Allah SWT, insha Allah.

Comments

Popular posts from this blog

Respon: Bagaimana bertaaruf berkesan 2?

Pengajaran daripada Surah Al Muzammil

KELEBIHAN DO'A RABITHAH