Tausiyah SH. Yusuf Al Qardhawi



Assalamu’alaikum wbth,

Alhamdulillah beberapa minggu lalu bumi Malaysia amat bertuah kerana dikunjungi oleh Ulamak tersohor di dunia, Syeikh Yusuf Al Qardhawi. Beliau merupakan hasil produk tarbiah Imam Hasan Al Banna. Antara produk awal yang telah kembali ke rahmatullah ialah Al-Marhum Ustaz Sayyid Sabiq, pengarang kitab fiqah yang mashyur iaitu kitab fiqh sunnah.

Pemberitahuan mengenai kedatangan Sheikh Yusuf Al Qardhawi, hanya diketahui oleh saya melalui sms sahabat-sahabat saya. Setelah mendapat sms, saya terfikir ini peluang baik untuk berjumpa dengan beliau secara live. Rugi jika tidak dapat hadir dan mendengar nasihat-nasihat berguna daripada beliau. Sepanjang pengalaman saya, penting untuk setiap kita sentisa mendengar nasihat dari mulut para ulamak. Iman dan amal kita akan meningkat, insha Allah. Justeru itu dalam borang mutaba’ah kita, antara senarai semaknya kita ialah agenda menziyarahi ulamak. Kali pertama saya berjumpa dengan beliau ialah semasa menghadiri konvensyen MAYA(Muslim Arab Youth Association of America) di Detroit, USA pada 1994 lalu. Pada masa itu usianya sekitar akhir 60an.

Ada dua pertemuan dengan masyarakat umum yang disusun. Satunya ialah hari Sabtu pagi, 19.12.2009 di PICC, Putrajaya. Program ini dianjurkan oleh JAKIM, Malaysia. Dewan mula dipenuhi oleh orang ramai yang dari pelbagai umur. Ada yang tua, ada yang muda dan ada yang remaja. Ada juga yang membawa anak-anak kecil .
Di dalam majlis ini SYQ telah diminta untuk mengulas kitabnya yang terbaru iaitu Fiqhul jihad. Beliau menjelaskan di dalam muqaddimahnya bahawa dunia islam sekarang ini dapat dipecahkan kepada golongan(fi ah):

a. Golongan yang terlalu bermudah-mudah dan longgar dengan Islam
b. Golongan yang ekstrim
c. Golongan yang wasotiyyah.

Kita perlu menjadi golongan yang ketiga ini kerana inilah yang menjadi inti kepada ajaran Islam.

SYQ telah menghuraikan isi-si penting yang ada dalam kitabnya. Beliau menjelaskan bahawa jihad mempunyai 13 maratib(tahapan). SYQ menyatakan bahawa Imam Ibn Qayyim rhm telah menjelaskan Maratib al-Jihad (peringkat-peringkat Jihad). Peringkat-peringkatnya ialah:

i. Jihad melawan nafsu, yang terdiri daripada
• Jihad mencari hidayah dan kebenaran,
• Jihad beramal dengan hidayah,
• Jihad menda’wahkan hidayah,
• Jihad bersabar dalam mencari hidayah, beramal dengan hidayah dan menda’wahkan hidayah.

ii. Jihad melawan syaitan.
iii. Jihad melawan kafirin.
iv. Jihad melawan munafiqin.

Saya merasakan satu kepuasan mendengar segala nasihat yang disampaikan oleh SYQ. Ianya merupakan juga sebagai ulangan daripada bahan-bahan yang pernah dipelajari dalam unit halaqah sebelum. Sungguh menyegarkan dan menghidupkan jiwa. Bahan-bahan yang disampaikan beliau walaupun memakan masa hampir 2 jam tidak terasa masa berlalu.
Satu hal yang saya notice dalam penyampaian beliau, dalam setiap kuliahnya beliau tidak lekang mengingatkan hadirin mengenai qadiyyah palestin. Permasalahan palestin adalah masalah aqidah bagi ummat Islam.

Seusai kuliahnya dan cenderahati disampaikan oleh Dato’ Dr. Mashitah Ibrahim, menteri di jabatan perdana menteri, SYQ pun turun dari pentas. Berpusu-pusu anak-anak muda berebut-rebut untuk bersalaman dan mencium tangan SYQ. Sebelum ini suasana orang muda berebut nak dapat autograf dan jabat tangan dengan artis sahaja. Tapi kali ini, suasananya agak beda; orang-orang muda kasih pada golongan ‘alim.

Bersambung sessi 2 bersama SYQ di Masjid SSAAS, Shah Alam…..

Comments

Popular posts from this blog

Respon: Bagaimana bertaaruf berkesan 2?

Pengajaran daripada Surah Al Muzammil

KELEBIHAN DO'A RABITHAH