PANDANGAN ISLAM BERKENAAN KONSEP THE CHOSEN PEOPLE OF GOD DALAM AJARAN YAHUDI

Solehuddin Shuib, Amirul Hafiz Ahmad, Mohd Khairul Naim Che Nordin1

Departmen Akidah & Pemikiran Islam

Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya,

50603 Kuala Lumpur, Malaysia

1Emel: khairulnaim@um.edu.my

ABSTRAK

Sejarah mengenai kaum Yahudi atau Bani Israel dalam pengetahuan umat di rantau ini adalah sangat ringkas sedangkan bangsa ini mempunyai rekod sejarah yang buruk lagi panjang.  Sejarah penderhakaan kepada Tuhan, membunuh nabi-nabi Allah, jenayah yang berulang, pencerobohan hak hak kemanusiaan, pembunuhan yang terancang, dan pelbagai lagi.  Penulisan ini akan berkisar dalam tiga(3) objektif utama iaitu menjelaskan asal-usul bangsa Yahudi, konsep umat pilihan menurut Yahudi, dan pandangan Islam mengenainya. Implikasi terhadap konsep ini amat besar terhadap keamanan sejagat . Justeru itu umat Islam amat perlu memahami sejarah dan karakter orang Yahudi ini agar mudah untuk menyusun strategi yang sesuai apabila berhadapan dengan mereka.  Dalam masa yang sama agar umat Islam juga tidak terseleweng dengan salah faham konsep ummah yang terbaik.(ummatan wasatan)

 

Kata kunci: Umat pilihan(Chosen People); Yahudi; Bani Israel


 

PENGENALAN

Sejarah mengenai kaum Yahudi atau Bani Israel dalam pengetahuan umat di rantau ini adalah sangat ringkas sedangkan bangsa ini mempunyai rekod sejarah yang buruk lagi panjang.  Sejarah penderhakaan kepada Tuhan, membunuh nabi-nabi Allah, jenayah yang berulang, pencerobohan hak hak kemanusiaan, pembunuhan yang terancang, dan pelbagai lagi. Bahkan mutakhir ini ialah pelanggaran dan pencerobohan dalam merampas bumi Palestin dengan pembunuhan peribumi asal Palestin tanpa rasa malu dan bersalah.[1]   Di dalam penulisan ini, pengarang hanya akan mengulas satu sisi sahaja dari kefahaman bangsa Yahudi ini, iaitu berkaitan dengan pemahaman mereka berkaitan konsep bangsa yang terpilih oleh Tuhan (The chosen people of God).  Penulisan ini akan berkisar dalam tiga(3) objektif utama iaitu:

i)               Menjelaskan asal-usul bangsa Yahudi secara ringkas

ii)             Menjelaskan konsep umat pilihan menurut bangsa Yahudi

iii)           Menjelaskan pandangan Islam terhadap bangsa Yahudi dan teori bangsa pilihan.

 

Berikut dijelaskan objektif tulisan yang pertama iaitu mengenai asal usul bangsa Yahudi secara ringkas.

ASAL USUL BANGSA YAHUDI

Bangsa Yahudi merupakan sebuah bangsa yang mempunyai sejarah yang sangat panjang sekitar 1200 sebelum Masihi lagi. Berdasarkan sejarah, rekod pertama yang dijumpai mengenai bangsa Yahudi adalah sekitar 1200 sebelum Masihi, namun dipercayai juga sejarah bangsa Yahudi adalah lebih lama dari rekod tersebut. Selain dari gelaran bangsa Yahudi, mereka juga digelar sebagai Bani Israel dan menggunakan bahasa Ibrani sebagai bahasa pertuturan.[2]

 

Menurut sejarah, bangsa Yahudi bermula sejak dari zaman Nabi Ibrahim. Ini adalah berikutan keturunan Bani Israel, ataupun diberi gelaran Yahudi ini dikatakan berketurunan dari salah seorang anak Nabi Ibrahim, iaitu Nabi Ishak. Dikatakan juga permulaan keturunan Bani Israel ini adalah bermula dari anak Nabi Ishak, iaitu Nabi Ya’akob. Dari keturunan Nabi Ya’akob, maka Bani Israel semakin bertambah ramai dan membentuk sebuah kaum tersendiri. Mereka mempercayai bahawa sekalian para Nabi, kecuali Nabi Muhammad adalah berasal dari bangsa mereka.[3]

 

Menurut catatan sejarah, bangsa Yahudi dikatakan mencapai puncak kegemilangannya di bawah pemerintahan Nabi Daud A.S. Ibu kota mereka adalah di Baitulmaqdis pada ketiga itu, dan telah didirkan sebuah kota untuk kaum mereka. Selanjutnya, anak Nabi Daud, iaitu Nabi Sulaiaman pula memerintah, dan bangsa Yahudi mencapai satu lagi zaman kegemilangan pada ketika itu. Dikatakan juga Nabi Sulaiman telah membina istananya yang agung, dan menjadi simbol kemegahan bangsa Yahudi sehingga ke hari ini.[4]

 

Bangsa Yahudi akhirnya terpecah menjadi 10 suku kaum, yang mana sebahagian kaum ini tinggal dan membentuk kerajaandi bahagian utara negara meraka, manakala sebahagian lagi tinggal dan membentuk kerajaan di bahagian selatan negara. Kaum di bahagian utara menggunakan gelaran Judah untuk merujuk kepada kaum mereka. Namun begitu, setelah kerajaan di bahagian utara ditakluki musuh, istilah Bani Israel di adaptasi untuk merujuk kepada keseluruhan bangsa ini akhirnya.[5]

 

Bermulanya sejarah hitam bangsa Yahudi adalah pada tahun 722 SM, iaitu ketika orang Assyria menakluki kerajaan Bani Israel dan mengusir mereka keluar dari tempat mereka sendiri. Pada tahun 586 SM pula, kuil mereka yang diasaskan dari tinggalan istana Nabi Sulaiman di musnahkan selepas bangsa mereka di jajah oleh kerajaan Babylon. Selepas dari itu, masih banyak berlaku siri-siri peperangan yang menyebabkan bangsa Yahudi terpecah ke pelbagai negara di seluruh dunia. [6]

Untuk menjadi seorang bangsa Yahudi, seseorang itu mestilah melepasi salah satu dari tiga kriteria yang telah ditetapkan. Kriteria yang pertama, seseorang itu mestilah lahir dari keluarga Yahudi walaupun beliau tidak menganut agama Yahudi. Kriteria yang kedua, seseorang itu mempunyai sejarah keturunan Yahudi, walaupun dilahirkan dari seorang ibu yang bukan Yahudi. Kriteria yang ketiga, seseorang itu tidak mempunyai keluarga atau latar belakang Yahudi, sebaliknya memeluk agama Yahudi[7].

 

Setelah dijelaskan objektif yang pertama,  berikut dijelaskan pula objektif yang kedua iaitu konsep umat pilihan tuhan(the chosen people by God) bangsa Yahudi.

 

 

KONSEP UMAT PILIHAN TUHAN BANGSA YAHUDI

Menurut apa yang tertulis di dalam kitab Tanakh, iaitu kitab suci agama Yahudi :

“ Sesungguhnya kamu adalah kaum yang suci di sisi Tuhan. Tuhan kamu telah memilih kamu untuk menjadi miliknya daripada kaum-kaum yang lain di atas muka bumi “

( Deuteronomy 7:6 )

Berdasarkan kepada ayat ini di dalam kitab suci agama Yahudi, maka kaum Yahudi mempercayai bahawa mereka adalah satu kaum ataupun umat yang menjadi pilihan Tuhan. Konsep sebenar suci pada pandangan mereka, bukanlah bermakna lebih mulia dari bangsa lain, sebaliknya mereka mempercayai bahawa suci di sini membawa maksud dipilih oleh Tuhan untuk sesuatu tujuan.[8]

 

Bangsa Yahudi percaya bahawa yang dikatakan umat pilihan itu adalah merujuk kepada terpilih untuk sesuatu tugasan atau tujuan oleh Tuhan, dan bukan bermaksud lebih mulia dari orang lain kerana ini bertepatan pula dengan ayat lain di dalam kitab suci mereka pada ayat Roman 2, yang mengatakan bahawa Tuhan tidak memilih kasih atas mana-mana manusia. Di dalam ayat Deuteronomy 7:7-8 pula menjelaskan bahawa Tuhan memilih mereka kerana kecintaan Tuhan kepada mereka dan untuk memenuhi janji Tuhan kepada nenek moyang mereka.[9]

 

Di dalam kitab suci mereka juga ada menjelaskan mengenai bangsa Yahudi akan dipecahkan ke segenap penjuru dunia, dan akhirnya akan disatukan kembali di sebuah tanah atau negara yang dikatakan sebagai tanah yang dijanjikan. Mereka mempercayai bahawa apa sahaja yang dijanjikan oleh Tuhan kepada kaum mereka berlaku mengikut pengaturan Tuhan sehingga sekarang.

 

Misi yang dikatakan telah diberikan kepada mereka oleh Tuhan adalah berdasarkan kepada ayat Ezekiel 36:22-24,32, di dalam kitab Tanakh, iaitu Tuhan telah memilih mereka untuk mengenalkan kepada seluruh dunia, Tuhan yang sebenar-benarnya. Di dalam ayat itu juga dijelaskan bahawa Tuhan menjanjikan kepada mereka sebuah tanah untuk dijadikan tempat menetap seluruh bangsa Yahudi pada akhirnya, dan dari sanalah mereka diperintah untuk memperkenalkan Tuhan kepada seluruh dunia.[10]

Pada mulanya doktrin ini memberikan pemahaman yang baik.  Dalam perjalanannya, secara politis, doktrin itu dipahami secara keliru sebagai sebuah doktrin yang eksklusif. Kekeliruan tersebut  terletak pada sebuah pemahaman bahwa bangsa Yahudi merupakan  bangsa yang dipilih Tuhan untuk memimpin seluruh umat manusia  dan menguasai alam semesta.  Dengan pemahaman itu sikap dan pandangan lebih superior dibanding  dengan bangsa-bangsa lain menyebabkan mereka mudah melakukan berbagai tindakan kejam di luar batas peri kemanusiaan.[11]

 

Di antara misi yang dikatakan telah diberikan Tuhan kepada mereka dan kini sedang dilaksanakan oleh mereka ialah :

1.     Mendapatkan semula tanah yang dijanjikan .

2.     Menghimpunkan seluruh bangsa Yahudi ke dalam tanah yang dijanjikan.

3.     Mendapatkan semula tanah jajahan yang dikuasai oleh Nabi Sulaiman iaitu di antara sungai Nil sehingga kepada sungai Euphrates.

4.     Membangunkan semula kuil Tuhan di tempat asalnya iaitu Baitulmaqdis untuk menyambut kedatangan anak pilihan Tuhan.

5.     Mengumumkan kepada seluruh dunia Tuhan sebenarnya dan mengajak seluruh umat mengikut mereka.[12]

Di dalam misi ini, mereka berpandangan bahawa kaum Nasrani akan menjadi pembantu mereka dalam melaksanakan misi. Kerana menurut mereka, itulah yang tercatat di dalam kitab Injil dan begitu juga dijelaskan di dalam kitab suci mereka. Kaum Nasrani bukanlah kaum pilihan seperti mereka, tetapi sebaliknya hanyalah sebagai satu kaum yang akan membantu mereka dalam melaksanakan misi Tuhan.[13]

 

Satu lagi konsep yang terdapat di dalam misi bangsa Yahudi ialah menyambut kedatangan Anak Tuhan. Menurut pandangan kaum Yahudi, anak Tuhan ini bukanlah bermaksud anak yang dilahirkan dari benih Tuhan, sebaliknya ia hanya simbolik merujuk kepada seorang manusia yang dipilih Tuhan. Konsep ini juga dikatakan digunakan oleh bangsa-bangsa lain, misalnya bangsa Cina yang menggelarkan maharaja mereka sebagai Anak Tuhan. Jadi Anak Tuhan ini hanya satu simnbolik yang merujuk kepada seseorang yang dipilih oleh Tuhan sebagai penyelamat bagi kaum mereka.[14]

 

Menurut pandangan golongan Yahudi, mereka mengatakan kemungkinan Tuhan memilih mereka kerana mereka adalah bangsa yang degil serta keras kepala. Disebabkan itu menurut mereka kemungkinan Tuhan memilih mereka kerana hanya dengan sifat sebegini sahaja dapat melaksanakan misi yang telah diberikan Tuhan kepada mereka[15]. Jika dilihat dari sudut sejarah, bangsa Yahudi memang merupakan bangsa yang degil sehinggakan Rasul yang di utuskan kepada kaum Yahudi juga turut ditentang oleh kaum Yahudi sendiri dahulu sekiranya tidak menepati pendirian mereka. Setelah dijelaskan konsep umat piliha menurut bangsa Yahudi, sekarang akan diterangkan pula mengenai pandangan Islam terhadap bangsa Yahudi dan teori bangsa pilihan.

 

Kita mendapati bahawa bangsa Yahudi menjadi suatu bangsa  yang bersifat cauvinistik, egoistik, diskriminasi ras dan partikularistik. Mereka menganggap diri mereka suci dan bangsa lain tidak suci sama sekali.   Di samping itu, orang-orang Yahudi mengagung-agungkan bangsa mereka, di samping turut memandang hina kepada bangsa-bangsa lain yang dikenali oleh mereka sebagai goyim.  Mereka beranggapan bahawa bangsa-bangsa lain itu hina dan wajar dijadikan khadam atau hamba kepada bangsa Israel sahaja. Jika sesuatu bangsa itu enggan berkhidmat dengan bangsa Israel atau Yahudi, darah mereka 'halal' untuk

dibunuh.[16]

PANDANGAN ISLAM TERHADAP BANGSA YAHUDI DAN TEORI BANGSA PILIHAN

Menurut kajian tamadun yang dilakukan oleh para sarjana Islam, para Nabi bukanlah semua berbangsa Yahudi seperti yang diwar-warkan oleh kaum Yahudi. Ini adalah berasaskan kepada kajian mendalam mengenai susur galur dan bahasa para Nabi terdahulu. Sebahagian kajian menunjukkan bahawa bahasa yang digunakan oleh para Nabi terdahulu adalah sebenarnya ibu kepada bahasa Arab moden yang digunakan sekarang ini.[17]

 

Dari kajian ini, jelas menunjukkan bahawa walaupun bangsa Yahudi ada kaitan dengan keturunan seorang Nabi di dalam Islam, namun bukanlah semua Nabi berasal dari bangsa Yahudi. Malahan menurut kepada kajian Islam, bangsa Arab adalah bangsa yang lebih awal dari bangsa Yahudi, dan para Nabi dikatakan berasal dari bangsa tersebut. Seiring dengan peredaran zaman, bangsa-bangsa ini berpecah menjadi kepada lebih banyak bangsa dan bahasa kerana percampuran perkahwinan dan sebagainya.[18]

 

Dari kajian juga menunjukkan bahawa memang bangsa Yahudi pernah menjadi pentadbir ketika zaman pemerintahan Nabi Daud AS, dan juga Nabi Sulaiman AS, sehinggakan mereka menyangka bahawa kota yang terdapat di Baitulmaqdis itu adalah kota hak mereka. Sebaliknya, umat Islam juga mempunyai hak di situ jika disinggungkan kepada sejarah permulaan awal Nabi Adam AS adalah di Baitulmaqdis.[19]  Berikut adalah firman Allah SWT  berkaitan kaum Yahudi.[20]

 

يَا قَوْمِ ادْخُلُوا الأَرْضَ المُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللّهُ لَكُمْ وَلاَ تَرْتَدُّوا عَلَى أَدْبَارِكُمْ فَتَنقَلِبُوا خَاسِرِينَ ﴿٢١

Ertinya:

Wahai kaumku! Masuklah ke tanah suci (Palestina) yang telah ditentukan Allah bagimu, dan janganlah kamu berbalik ke belakang (karena takut kepada musuh), nanti kamu menjadi orang yang rugi.

 

Di dalam ayat Al-Quran surah Al-Maidah ayat 21 ini, ada menjelaskan berkenaan kaum Yahudi yang diperintahkan Allah melalui Nabi Musa untuk masuk ke Palestin, namun di tolak oleh mereka dengan mereka mendakwa bahawa terdapat kaum yang kuat di dalamnya sehinggakan mereka takut untuk masuk. Ini membuktikan bahawa mereka bukanlah umat pilihan, kerana mereka ingkar kepada perintah Tuhan dan Nabi mereka.

 

Berdasarkan kepada fakta di dalam ayat Al-Quran juga telah dinyatakan akibat daripada pengingkaran mereka, maka mereka diperintahkan untuk merayau-rayau dan tidak mempunyai tempat tetap. Sejarah membuktikan bahawa bangsa Yahudi tidak mempunyai negara dan merupakan sebuah bangsa kelas ketiga sejak dari zaman dahulu, sehinggalah penipuan yang mereka lakukan pada zaman ini menyebabkan mereka berjaya merampas tanah umat Islam di Palestin.

Berdasarkan sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Imam Muslim yang menceritakan bahawa pohon dan batu akan mendedahkan kedudukan bangsa Yahudi yang bersembunyi di belakang keduanya .

 

عَنْ أَبِيْ هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ أَنَّ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : “لاَ تَقُوْمُ السَّاعَةُ حَتَّى يُقَاتِلَ الْمُسْلِمُوْنَ الْيَهُوْدَ فَيَقْتُلُهُمُ الْمُسْلِمُوْنَ حَتَّى يَخْتَبِئَ الْيَهُودِىُّ مِنْ وَرَاءِ الْحَجَرِ وَالشَّجَرِ فَيَقُولُ الْحَجَرُ أَوِ الشَّجَرُ : “يَا مُسْلِمُ يَا عَبْدَ اللهِ هَذَا يَهُودِىٌّ خَلْفِيْ فَتَعَالَ فَاقْتُلْهُ، إِلاَّ الْغَرْقَدَ فَإِنَّهُ مِنْ شَجَرِ الْيَهُودِ”.

 

Abu Hurairah RA meriwayatkan bahwa Rasulullah SAW bersabda :

 

 “Hari Kiamat tidak akan terjadi sehingga kaum Muslimin memerangi kaum Yahudi lalu kaum Muslimin membunuh mereka. Sehingga orang yahudi bersembunyi di balik batu dan pohon. Maka batu atau pun pohon itu berkata : “Wahai Muslim, Wahai Hamba Allah.. ini ada seorang Yahudi bersembunyi di belakangku, kemarilah bunuhlah dia!. Kecuali pohon gharqad, karena pohon tersebut diantara pohon-pohon (yang ditanam) orang-orang Yahudi”.

 (H.R. Muslim)

 

Hadis ini juga menjadi bukti bahawa kaum Yahudi bukanlah umat pilihan, sebaliknya merupakan satu kaum yang melakukan kerosakkan di muka bumi ini sesuai dengan firman Allah SWT  di dalam Al-Quran surah al-Isra’ ayat 1-8, yang menjelaskan bahawa kaum Yahudi merupakan satu kaum yang akan melakukan kerosakan di muka bumi ini sebanyak 2 kali sehinggalah tiba hari kiamat.

Konsep chosen of people of God ini, orang manusia melihat dari sudut genetik semata-mata, padahal dalam Islam ada konsep ummatan wasatan[21].      Firman Allah SWT dalam surah Al Baqarah ayat 143[22]:

 

وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا

Ertinya:

Dan demikianlah (sebagaimana Kami telah memimpin kamu ke jalan yang lurus), Kami jadikan kamu (wahai umat Muhammad) satu umat yang pilihan lagi adil, supaya kamu layak menjadi orang yang memberi keterangan kepada umat manusia (tentang yang benar dan yang salah) dan Rasulullah (Muhammad) pula akan menjadi orang yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu

 

 

Konsep ummatan wasatan ini tidak dirujuk kepada kaum, kabilah tertentu, sebaliknya ia dinilai kepada kualiti yang tidak boleh dihukum oleh manusia iaitu taqwa.    Konsep taqwa ini siapa yang boleh nilai?  Melainkan Allah SWT sahaja.    Oleh kerana itu, amalan dan kedudukan manusia dalam Islam tidak dilihat pada jantina, bangsanya, kedudukannya.  Bahkan seseorang dilihat sejauh mana hubungannya dengan Allah SWT.   Firman Allah SWT dalam surat Al Hujurat ayat 13[23],

 

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَـٰكُم مِّن ذَكَرٍۢ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَـٰكُمْ شُعُوبًۭا وَقَبَآئِلَ لِتَعَارَفُوٓا۟ ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ ٱللَّهِ أَتْقَىٰكُمْ ۚ 

Ertinya:

Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling takwa di antara kamu.

 

 Konsep hablun minallah dan hablun minannas itu jelas; dan itulah ajaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW.  Apabila Nabi membawa konsep ummatan wasatan ini, Nabi nak jelaskan juga pada orang Yahudi ini bahawa apa yang kamu perjuangkan, berbangga dengan bangsa kamu, ianya adalah suatu yang salah dan seleweng.  Sebaliknya, dalam surah Al Anbiya’ ayat 105[24], Allah SWT berfirman:

وَلَقَدۡ كَتَبۡنَا فِي ٱلزَّبُورِ مِنۢ بَعۡدِ ٱلذِّكۡرِ أَنَّ ٱلۡأَرۡضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ ٱلصَّٰلِحُونَ

Ertinya:

Dan sungguh telah Kami tulis di dalam Zabur sesudah (Kami tulis dalam) Lauh Mahfuzh, bahwasanya bumi ini dipusakai hamba-hamba-Ku yang saleh.

Maksud hambanya yang saleh ini, ia bukan ditentukan kepada genetik, keluarga, akan tetapi dilihat pada amalannya dan keimanannya.  Jika Yahudi mendakwa yang bumi Palestin adalah tanah mereka, tanah yang dijanjikan oleh Tuhan pada kami.  Hatta dalam kitab perjanjian lama pun konsep ini pun tidak jelas dan kabur.  Huraian ulama berkaitan dijanjikan tanah itu untuk Bani Israil, ianya bukan untuk mereka kuasai, dan menzalimi yang lain.  Akan tetapi untuk mereka menetap di sana dan hidup secara damai dengan penduduk setempat. [25]

KESIMPULAN

Di dalam penulisan ini  telah dijelaskan mengenai asal usul bangsa Yahudi , konsep umat pilihan Tuhan menurut mereka , dan pandangan Islam terhadap teori bangsa pilihan.  Implikasi terhadap konsep ini amat besar terhadap keamanan sejagat . Justeru itu umat Islam amat perlu memahami sejarah dan karakter orang Yahudi ini agar mudah untuk menyusun strategi yang sesuai apabila berhadapan dengan mereka.  Dalam masa yang, umat Islam dapat mengambil agar tidak terseleweng dalam memahami konsep yang ada dalam agama kita iaitu konsep ummah wasatan.



[1] Agus Priyono, Mohammad Noh Omar, Yahudi dan Sejarahnya, 2019, Dewan Pustaka Darussofiah, m.s. 7

 

[2] “Orang Yahudi.” Wikipedia, Wikimedia Foundation, 23 Feb. 2022, https://ms.wikipedia.org/wiki/Orang_Yahudi.

 

[3] Facebook.com/EzraAdventures. “Why Are the Jews God's Chosen People?” FIRM Israel, 19 Jan. 2022, https://firmisrael.org/learn/why-are-the-jews-gods-chosen-people/.

[4] “Orang Yahudi.” Wikipedia, Wikimedia Foundation, 23 Feb. 2022, https://ms.wikipedia.org/wiki/Orang_Yahudi.

 

[5] “Orang Yahudi.” Wikipedia, Wikimedia Foundation, 23 Feb. 2022, https://ms.wikipedia.org/wiki/Orang_Yahudi.

 

[6] Ibid

[7] Facebook.com/EzraAdventures. “Why Are the Jews God's Chosen People?” FIRM Israel, 19 Jan. 2022, https://firmisrael.org/learn/why-are-the-jews-gods-chosen-people/.

[8] Ibid

[9] Ibid

[10] Ibid

[11] Saidurrahman, Sikap dan Pandangan Orang-orang Yahudi Terhadap Islam, Teologia, Volume 25, Nomor 2, Juli-Desember 2014.

[12] Iszahanid, Hafizah. “Yahudi Bukan Bangsa Terpilih.” Berita Harian, Berita Harian, 8 Feb. 2019, https://www.bharian.com.my/rencana/agama/2019/02/528604/bhplus.

[13] Facebook.com/EzraAdventures. “Why Are the Jews God's Chosen People?” FIRM Israel, 19 Jan. 2022, https://firmisrael.org/learn/why-are-the-jews-gods-chosen-people/.

[14] Ibid

[15] Ibid

[16] Mustafffa Abdullah, Penyelewengan Kitab Taurat dan Penjelasannya di dalam Al Quran, Jurnal Usuluddin,  Vol 12, 2000,  m.s. 19- 44.

[17] Adam's Geneology : A handbook, Prof Dr Solehah Yaakob, Jabatan Bahasa Arab dan Kesusasteraan, Universiti Islam Antarabangsa, 2020.

[18] Ibid

[19] Iszahanid, Hafizah. “Yahudi Bukan Bangsa Terpilih.” Berita Harian, Berita Harian, 8 Feb. 2019, https://www.bharian.com.my/rencana/agama/2019/02/528604/bhplus.

[20] Surah Al Maidah, ayat 21.

[21]Razif, Mohamad. “Bayan Linnas Siri Ke-136 Mafhum Wasatiyyah Dan Ummatan Wasatan.” Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan, 21 June 2018, https://www.muftiwp.gov.my/artikel/bayan-linnas/2449-bayan-linnas-siri-mafhum-wasatiyyah-dan-ummatan-wasatan.

[22] Surah Al Baqarah, ayat 143.

[23] Surah Al Hujurat, ayat 13

[24] Surah Al Anbiya’, ayat 105.

[25] Nota kuliah UFL2011, Dr. Mohd Khairul Naim Che Nordin , 2022.

Comments

Popular posts from this blog

Respon: Bagaimana bertaaruf berkesan 2?

Pengajaran daripada Surah Al Muzammil

KELEBIHAN DO'A RABITHAH