Thursday, November 20, 2008

Segala-galanya milik Allah

Salam,

Rakan-rakan yang dikasihi Allah SWT,

Sesungguhnya orang mukmin itu sentiasa beruntung. Sewaktu senang, dia beruntung kerana bersyukur kepada Allah Subhanahuwata’ala. Sewaktu susah, dia beruntung kerana bersabar.

Hadith Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam yang bermaksud:

“Sungguh pelik urusan orang mukmin, semua perkara baginya baik belaka, semua ini tidak didapati oleh orang lain kecuali orang mukmin: Jika dia mendapat kesenangan, dia bersyukur, maka itu baik baginya, dan jika dia ditimpa kemudharatan, dia bersabar, maka itu baik baginya.”
(Hadith Riwayat Muslim)

Sekiranya kita berada di dalam perjuangan Islam, maka kita akan berjaya. Justeru itu marilah kita tidak merasa berat di dalam menyumbang pada jalan Allah SWT.
Di dalam hal menyumbang ini saya terbaca satu artikel yang ditulis oleh Ustaz Rahmat. Beliau berkata:
'Kadang kita rasa berat berinfaq, padahal harta kita dari Allah SWT. Kita terlalu berkira dengan tenaga dan waktu untuk berbuat sesuatu pada jalan Allah, padahal semua yang kita miliki berupa ilmu dan kemuliaan keseluruhannya juga berasal dari Allah SWT'
Ustad Rahmat Sang Murabbi

No comments:

`Jika Allah SWT memberi hidayah kepada seorang lelaki lantaran anda, itu lebih baik bagimu daripada apa yang disinari matahari' HR At Tobrani