Faktor-faktor jiddiyah dalam kehidupan pendakwah siri 2

Assalamu'alaikum wbth,

Kita sedia maklum bahawa sekarang ini ada 9 orang relawan daripada Malaysia yang mewakili pelbagai badan NGO menyertai konvoi Life Line 4 Gaza, membawa bekalan bantuan kemanusiaan kepada rakyat Palestin di sana. Bersama mereka ada 2 orang dari media Astro Awani.

Mohon anda semua dapat bantu war2kan hal ini dan teruskan berdoa, membuat kutipan insha Allah. Kita sedia maklum bahawa misi ini adalah satu misi yang sukar dan merbahaya. Mereka berdepan dengan pengganas zionis yang angkuh dan tidak berperi kemanusiaan secara berdepan tanpa membawa apa-apa senjata; melainkan senjata do'a dan tawakkal kepada Allah SWT.

Untuk makluman lanjut bolehlah melayari http://www.lifeline4gaza.org/

Dalam sesi kali ini ingin saya sambung faktor jiddiyah yang kedua iaitu:Perancangan program oleh individu dan organisasi (Al Barnamij al fardiyyah wal jama'iyyah)


Yang dimaksudkan ialah setiap ahli itu merancang aktiviti-aktiviti hariannya, 'arif bagaimana masanya dihabiskan. Adakah terdapat masa yang dibazirkan? Berapa banyak masa untuk tidur, belajar, bekerja (mencari nafkah) dan ber'amal Islam? Dengan cara ini dia memastikan bahawa tiada masa yang dibazirkan. Kita lihat sama ada kerja kita terlaksana dengan baik atau tidak. Jika tidak, maka mungkin kita terlebih tidur, membuat sesuatu yang tidak berfaedah atau sebagainya.

Begitu juga, kita perlu merancang program bulanan. Kita mestilah sangat teratur. Imam al Banna ada berwasiat:

"Tugas-tugas melebihi waktu yang ada. Oleh itu, tolonglah orang lain untuk memanfa'atkan waktunya. Kalau saudara berurusan, singkatkanlah masa penunaiannya."


bersambung....

Comments

Popular posts from this blog

Respon: Bagaimana bertaaruf berkesan 2?

Pengajaran daripada Surah Al Muzammil

KELEBIHAN DO'A RABITHAH