Bagaimana mengelakkan fitnah dalam organisasi? Siri 12



Assalamu'alaikum wbth,

Sahabat/akhowat yang dirahmati Allah sekalian,
Di dalam kesempatan kali ini izinkan saya untuk menyambung ciri yang seterusnya cara elakkan dari berlakunya fitnah dalam sesebuah organisasi: Meninggalkan perbuatan najwa(poket di dalam poket)

12.Meninggalkan perbuatan najwa (Tarkun najwa)

Yang dimaksudkan dengan najwa ialah perbuatan beberapa orang yang bermesyuarat dan merancang sesuatu tanpa pengetahuan kepimpinan. Perancangan rahsia itu dibuat dalam rangka untuk menentang atau menyaingi perancangan kepimpinan. Perbuatan ini biasanya akan berakhir dengan pecah-belah atau fitnah.

Allah berfirman:

Sesungguhnya pembicaraan rahasia itu adalah dari syaitan, supaya orang-orang yang beriman itu berduka cita, sedang pembicaraan itu tiadalah memberi mudharat sedikitpun kepada mereka, kecuali dengan izin Allah dan kepada Allah-lah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakkal.
(Al-Mujadalah:10)

Melainkanlah kamu telah diberi mandat untuk merancang sesuatu. Umpamanya, sudah termaktub bahawa sesebuah usrah hendaklah merancang untuk lokalitinya. Itu tiada masalah. Tetapi jika kamu tidak diberi mandat, minta izin dari kepimpinan atau pastikan plan itu dipersetujui oleh kepimpinan.


Khalifah ‘Umar bin ‘Abdul ‘Aziz pernah menyebut:
“Bilamana orang ramai menjauhi jama’ah dan merancang sesuatu, kebiasaannya perkara ini memutikkan kesesatan (dholalah).”

Kita lihat melalui perbuatan itulah terbentuk kumpulan-kumpulan seperti Syi’ah, Khawarij dsb. Mereka tidak bersetuju dengan kepimpinan lalu menjauhkan diri dan berbincang secara rahsia. Selepas itu, terbentuklah kumpulan yang asing, mempunyai pemimpinnya yang tersendiri, cara berfikir yang berbeza dan akhirnya berpecah dari organisasi induk.

Allah berfirman, yang bermaksud:
“Tiada kebaikan pada kebanyakan najwa mereka, kecuali dari orang yang menyuruh (manusia) memberi sedekah, atau berbuat ma’ruf, atau mengadakan perdamaian di antara manusia…”


Jadi, untuk tujuan ketiga-tiga perkara di atas, perbincangan rahsia itu tidak mengapa

Kesimpulan
Jauhilah suasana yang boleh menimbulkan keresahan anggota-anggota lain di dalam organisasi. Asas iman, ukhuwwah dan mahabbah lebih diutamakan daripada berkeras dengan pandangan sendiri.

Comments

Popular posts from this blog

Respon: Bagaimana bertaaruf berkesan 2?

Pengajaran daripada Surah Al Muzammil

KELEBIHAN DO'A RABITHAH