Bagaimana mengelakkan fitnah dalam organisasi? Siri 13


Assalamu'alaikum wbth,

Sahabat/akhowat yang dirahmati Allah sekalian,

Di dalam kesempatan kali ini izinkan saya untuk menyambung ciri yang seterusnya cara elakkan dari berlakunya fitnah dalam sesebuah organisasi:memproses hati agar membenci fitnah.

13.Proses hati supaya benci fitnah

Maksudnya, kita mentarbiyyah hati kita supaya membenci pencerobohan ke atas peraturan Islam,organusasi atau sebarang bentuk fitnah yang lain.

Salah seorang dari tabi’in, ‘Abdul Wahid ibn Sa’id telah bertanya Hasan Al Basri: “Ya Abu Sa’id, jika seorang itu tidak menyertai fitnah 'ala Muhallab (al Muhallab ini telah menyebabkan berlaku fitnah) tetapi dia menolongnya dengan lidah atau meredhainya, bagaimana?” Jawab Hasan: “Wahai anak saudaraku (ibnu akhie), berapa orang yang menyembelih unta betina itu (an naaqah) (mu’jizat Nabi Soleh a.s)?” Jawab ‘Abdul Wahid: “Seorang sahaja.”

Melalui perbuatan itu, Allah membinasakan kaum Tsamud. Walaupun, seorang sahaja yang menyembelihnya tetapi yang lain meredhainya, seluruh kaum itu dibinasakan.


Kesimpulan
Segala-galanya bermula daripada dalam hati dan niat kita. Jika jiwa dan hati kita bersih, seluruh tindakan kita akan benar dan betul, insha Allah.

Comments

Popular posts from this blog

Respon: Bagaimana bertaaruf berkesan 2?

Pengajaran daripada Surah Al Muzammil

KELEBIHAN DO'A RABITHAH