Saturday, February 12, 2011

Bagaimana mengelakkan fitnah dalam organisasi? Siri 11




Assalamu'alaikum wbth,

Sahabat/akhowat yang dirahmati Allah sekalian,


Di dalam kesempatan kali ini izinkan saya untuk menyambung ciri yang seterusnya cara elakkan dari berlakunya fitnah dalam sesebuah organisasi:Menjauhi pertengkaran

11. Menjauhi pertengkaran (Al Imsaaku ‘anil jadal)

Kebiasaannya, al jadal bukannya satu petanda yang sihat. Yang dimaksudkan dengan al jadal ialah bertengkar di atas satu perkara berulangkali (back and forth) walaupun kebenaran telah jelas. Rasulullah SAW bersabda, yang bermaksud:

“Apabila Allah ingin menyesatkan seseorang setelah dia diberi petunjuk, Dia akan memberikan orang itu sifat al jadal.”

Orang yang banyak bertengkar, pada haqiqatnya, mengabaikan kerja-kerja yang sebenarnya. Ummah yang sibuk bekerja kerana Allah tidak ada luang masa untuk bertikam lidah. Orang yang tidak bekerjalah yang memperuntukkan masa untuk bertengkar.

Rasulullah SAW telah ditunjukkan dalam sebuah mimpinya, kedatangan (timing) malam Lailatul Qadr. Baginda keluar menemui orang ramai untuk memberitahu tentang malam itu. Dalam pada itu, Baginda terserempak dengan dua muslim yang sedang bertengkar lalu Baginda lupa akan apa yang hendak diumumkannya. Baginda bersabda kepada dua orang itu:

“Aku datang ke sini untuk beritahu kamu kedatangan Lailatul Qadr tetapi dua dari kamu bertengkar, lalu aku lupa. Mungkin itu baik untuk kamu.”

Oleh itu, ummah pada tahun itu kehilangan tanda Lailatul Qadr disebabkan jadal di antara dua orang itu. Kita boleh hilang barakah jika berjadal.

Rasulullah SAW ada bersabda, yang bermaksud:

Aku jamin rumah di pinggiran syurga bagi yang tinggalkan jadal sedangkan dia salah. Manakala sebuah rumah di tengah-tengah syurga bagi yang tinggalkan jadal walaupun dia benar.”

Seorang tabi’in bernama Muslim Yasar berkata:

“Elakkan pertengkaran, inilah saat seorang ‘alim boleh terjebak dengan kesalahan. Pada saat itu, syaitan cuba membuatkan ‘alim itu melakukan kesalahan.”

Kesimpulan
Perkata yang dibicarakan ini senada dengan apa yang pernah diwasiatkan oleh Imam Al Banna di dalam 10 wasiatnya:-
`Jangan memperbanyak perdebatan dalam semua urusan walau bagaimanapun keadaannya, sebab pertengkaran tidak akan mendatangkan kebaikan sedikitpun'

No comments:

`Jika Allah SWT memberi hidayah kepada seorang lelaki lantaran anda, itu lebih baik bagimu daripada apa yang disinari matahari' HR At Tobrani