JEJAK KE MENARA GADING SIRI 1

Assalamu'alaikum wbth,


Sahabat/ah yang dikasihi sekalian. Coretan saya kali ini ialah pengalaman menjejakkan kaki ke menara gading.


Selepas SPM aku membuat banyak pekerjaan bagi mengisi masa lapang. Di siang hari, aku bekerja di pam minyak Penghulu Halim sampai tengahari. Sebelah petangnya rehat sebentar sambil berkebun di belakang rumahku. Satu hari semasa sedang berkebun, tiba-tiba motosikal yang membawa telegram singgah di rumahku.

`Peet, peet….’ Honk motosikalnya berbunyi.

`Ada apa encik?’ Tanyaku kepada pembawa telegram tadi.
`Hi ha…telegram untuk hang?’ Kata pakcik telegram kepadaku.
`Telegram apa pulak ni…terima kasih ya', ujarku.
Lantas aku pun membaca isi kandungan telegram tersebut.
`Anda di minta melapor diri di PPP/ITM Seksyen 17, Shah Alam pada 20.5.1989 jam 9.00 pagi. Sila bawa dokumen-dokumen yang berkaitan.’

`Allah!, 20 Mei tu esok harilah.’ Aku pun bergegas memberitahu mak mengenai hal ini.

`Mak….Telegram untuk lapor diri esok ke PPP-ITM, Shah Alam. ‘Kataku kepada ibu.

`Bila hang kena pi?’ Tanya ibu.

`Esoklah mak…’ujar aku..
`Awatlah suntuk sangat masa depa bagitau….’Komen ibuku.
`Nak buat macam mana, mungkin ini panggilan kedua kot. ‘Aku menjelaskan kepada ibu.
`Hmmm..nak pi pekan, beli tiket ke Kuala Lumpur..’ kataku kepada ibu.

Diringkaskan cerita setelah mengemas pakaian 2 beg bersaiz sederhana, pada malam itu jam 9.30 malam akupun bertolak ke Kuala Lumpur. Sebelum bertolak, aku ada menelefon mentor usrahku Pak Yeop di Alor Setar, bertanyakan ada ke mentor usrah di Shah Alam untuk penerusan tarbiahku.

`Sesampai di Shah Alam, anta terus hubungi Pakcik Hasan. Ini nombor telefon dia.’ Kata Pak Yeop kepada aku semasa perbualan telefon dengannya.

Dalam hati, risau jugak, aku nak pi tempat baru nih..Semasa di Alor Setar, halaqah mingguan sentiasa ada, perkelahan bulanan di Bukit Wang pun ada, ijtimak mingguan pun ada. Jika di Shah Alam nanti ada ka semua ini ? Hal itu bermain-main dalam fikiran semasa perjalanan aku ke Kuala Lumpur.


bersambung....

Comments

Popular posts from this blog

Respon: Bagaimana bertaaruf berkesan 2?

Pengajaran daripada Surah Al Muzammil

KELEBIHAN DO'A RABITHAH