Respon: Bagaimana bertaaruf berkesan 3?

Assalamu'alaikum wbth,

Baru-baru ini saya berkunjung menziyarahi beberapa orang sahabat saya di Bandung, Indonesia. Ketika sampai di sana, sahabat saya memperkenalkan saya dengan beberapa orang lagi kenalan yang baru.

Ini kad saya, kata Pak Bambang kepada saya.
`Astagfirullah! Terlupa pula bawa kad nama. Tertinggal kat ofis.’ , rungutku di dalam hati.

Ini merupakan satu, betapa pengajaran akan pentingnya menpunyai kad nama untuk kita bertaaruf berkesan.
Untuk sesi kali ini, saya ingin berkongsi lagi serah yang berkaitan taaruf berkesan. Tema kali ini masih lagi berkisar mengenai: Mengetahui perkembangan di tempat lain.

Kita lihat di zaman Rasulullah saw, baginda biasa mengikuti perkembangan orang-orang di tempat lain walaupun baginda tidak pemah bersua muka dengan mereka. Pernah satu ketika, terdapat dua orang dari Madinah, Kaab bin Malik dan Bura' bin Maaruf yang datang ke Mekah untuk berjumpa baginda buat pertama kali. Mereka pun menanya orang ramai lalu diberitahu bahawa baginda ialah orang yang ada bersama Al Abbas di Kaabah.

Lalu mereka menuju ke Kaabah, memberi salam dan Rasulullah saw pun bertanya Al Abbas,

"Kamu kenalkah dua orang ini?"
"Ya, Bura' bin Maaruf ialah pemimpin kaumnya dan seorang lagi ialah Ka'ab bin Malik."

Ka'ab bin Malik masih ingat akan ketika ini di mana baginda menambah,

"(Ka'ab) seorang penyair itu?"

Rasulullah mengetahui Kaab bin Malik adalah seorang penyair di Madinah walaupun tidak pernah bertemu dengannya kerana baginda mengikuti perkembangan berita.

Pengajaran untuk tindakan proaktif kita: -

1. Buatlah kad nama agar mudah kita bertukar-tukar dengan kenalan yang baru.
2 Berusahalah mengenali orang lain dengan ikhlas dengan berusaha mengingati nama mereka dan mengetahui latar belakang mereka.


Comments

Popular posts from this blog

Respon: Bagaimana bertaaruf berkesan 2?

Pengajaran daripada Surah Al Muzammil

KELEBIHAN DO'A RABITHAH