Thursday, June 19, 2008

Respon: Bagaimana bertaaruf berkesan 4?

Assalamu'alaikum wbth,

Kali ini saya ingin berkongsi pula tips yang ditulis oleh Syatibi Center di dalam bukunya yang berjudul `Strategi & Kiat Dakwah Fardiyah’. Bukunya nipis, tetapi sarat dengan saranan-saranan yang amat baik untuk kita semua.

Menurut beliau seseorang itu dianggap telah berjaya di dalam taarufnya apabila ia berjaya mendapatkan perkara-perkara berikut:

Mengenal nama dan nama bapanya
Mengetahui alamatnya
Mengetahui pendidikannya
Mengetahui pekerjaannya
Mengetahui karekter dan sifat-sifat istimewanya
Mengetahui negeri asalnya
Mengenal teman rapatnya

Di dalam dunia yang serba canggih sekarang ini, simpanan data-data di atas adalah lebih mudah. Ada yang memiliki nokia communicator, PDA, O2 dan sebagainya. Pada zaman sebelum ini hanya dicatat pada buku 555.

Semasa saya di perantauan, di dalam satu daurah di masjid di Amerika Syarikat, Ustaz Jum’ah Amin menceritakan pengalaman taaruf beliau dengan sahabat-sahabatnya, Ustaz mengetahui hal ehwal mereka hatta masa sahabatnya ke restroom pun dia tau.

Itulah kelebihan mereka berbanding dengan mereka. Inilah faktor yang menyebabkan dakwah mereka lebih berjaya berbanding dengan kita .

Walllahu ’alam.

No comments:

`Jika Allah SWT memberi hidayah kepada seorang lelaki lantaran anda, itu lebih baik bagimu daripada apa yang disinari matahari' HR At Tobrani