Bagaimana mengelakkan fitnah dalam organisasi? Siri 7

Assalamu'laikum wbth,

Sahabat/akhowat yang dirahmati Allah sekalian,

Begitu cepat masa berlalu, tahun 2010 sudah hampir meninggalkan kita. Setiap detik masa berlalu, sebenarnya semakin dekat kita dengan panggilan kubur. Justeru itu, lipat gandakanlah amalan kita.

Akhir-akhir ini di kaca TV sering dipaparkan mengenai tayangan mengenai tanda-tanda kiamat menurut perspektif agama lain. Ada macam-macam ramalan yang mereka buat sama ada melalui Notradamus, Newton maupun daripada kitab agama Yahudi Nasarani turut dipaparkan. Ada yang mereka perkatakan itu ada yang hampir sama dengan apa yang Islam nyatakan. Namun bagi kita orang Islam semua hal berkaitan dengan tanda-tanda kiamat sama ada tanda kecil ataupun besar semestinya berdasarkan kepada apa yang disampaikan oleh junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW. Kitab yang baik untuk dirujuk ialah kita rujuk ialah kita mengenai kiamat kecil, kiamat besar, syurga dan neraka oleh Dr. Sulaiman Ashqar.


Di dalam kesempatan kali ini izinkan saya untuk menyambung ciri yang seterusnya mengenai penyebab berlakunya fitnah dalam sesebuah organisasi iaitu Menilai seseorang dengan kebenaran bukan menilai kebenaran dengan seseorang. Bagi, kita prinsip ini perlu jelas.


7.Menilai seseorang dengan kebenaran bukan menilai kebenaran dengan seseorang. (Ta’riful rijal bil haq la ta’riful haq bil rijal)

Terimalah sesuatu berdasarkan kebenarannya bukan kerana status yang mengatakannya. Menimbang kedudukan seseorang juga hendaklah atas dasar sejauh mana jaraknya dari prinsip dan ajaran Islam, pandangan dan kefahamannya terhadap da’wah dan deen Allah SWT.

Sayyidina ‘Ali r.a. di dalam kata-katanya yang masyhur telah menyebut:

“Ta’riful rijal bil haq la ta’riful haq bil rijal”

“Nilailah seseorang dengan kebenaran bukan menilai kebenaran dengan seseorang.”


Tidak bermakna bila seseorang memegang jawatan yang tinggi dalam struktur organisasi, apa sahaja yang dikata adalah kebenaran. Kita tidak berfikir secara sedemikian. Apabila seseorang membuat kenyataan, kita menerimanya berdasarkan jauh dan dekatnya dengan ajaran Islam, bukan kerana orang itu berkedudukan tinggi. Sebaliknya, kita nilai seseorang atas lisan dan ‘amalnya. Jika amalannya sesuai dengan tuntutan ajaran Islam dan percakapannya mencerminkan kefahaman Islam, maka ia dikira baik. Akan tetapi jika ‘amal dan lisannya tidak mencerminkan ajaran Islam , maka dia berada di tahap rendah. Ini adalah sangat mustahak dalam kita menilai.

Kesimpulan
Neraca kita di dalam menilai kebenaran itu ialah sejauh mana dekatnya dengan ajaran Islam.

Comments

Popular posts from this blog

Respon: Bagaimana bertaaruf berkesan 2?

Pengajaran daripada Surah Al Muzammil

KELEBIHAN DO'A RABITHAH