Pesanan pemimpin organisasi Islam berkaitan Tarbiah Pemuda

Imam Hasan Al-Banna:
“Wahai pemuda!
Setiap fikrah itu akan hanya berjaya apabila ia diperkuatkan dengan iman, dilengkapkan dengan keikhlasan yang mendalam untuk memperjuangkannya, ditambah dengan semangat yang berkobar-kobar dan persediaan yang rapi untuk beramal dan berkorban dalam perlaksanaannya.


Sh Mustafa Mashyur
`TARBIYAH BUKANLAH SEGALA-GALANYA, NAMUN DENGAN TARBIYAH SEGALA-GALANYA BOLEH TERCAPAI’

Mujahid Fathi Yakan:

”Pada hakikatnya usia muda seorang pemuda ialah usia yang penuh dengan cita-cita yang tinggi, darah yang gemuruh dan idealisma yang luas. Iaitu usia memberi pengorbanan dan menebus semula (maruah umat). Usia menabur jasa, memberi kesan dan kuat emosi”
”Pemuda ialah suatu tenaga yang digunakan oleh Islam untuk membangun dan memakmurkan alam, tetapi pihak lain telah mempergunakan pemuda untuk meruntuhkan umat.”

”Sesungguhnya masyarakat kini penuh sesak dengan para pemuda, tetapi para pemuda ini hanyalah kosong, hanyut dan terbiar”

Prof. Dr. Yusuf Al Qardhawi
”Generasi mendatang (iaitu) generasi yang dimenangkan Allah adalah generasi yang tidak sudi bekerja dalam kegelapan.”
”Mereka yakin bahawa kemuliaan boleh dicapai dengan pengorbanan, bukan dengan berbangga-bangga diri. Mereka juga yakin kemenangan dan kejayaan tidak boleh dicapai dengan banyak bercakap. Mereka yakin cita-cita yang suci akan terwujud dengan kesungguhan dan kerja yang berencana, bukan dengan senda gurau.”

Comments

Popular posts from this blog

Respon: Bagaimana bertaaruf berkesan 2?

Pengajaran daripada Surah Al Muzammil

KELEBIHAN DO'A RABITHAH