Ciri khas yang unik

Assalamu'laikum wbth,

Sahabat/akhowat yang dirahmati Allah sekalian,

Seorang da'i perlu memiliki sifat yang unik. 3 sifat yang unggul yang perlu ada ialah kemampuan kesolehan yang pasti, kemampuan melakukan refleksi diri dan berpegang teguh
dengan sifat wara'.

Kita tidak menyandarkan sesuatu kejayaan pada kepandaian kita mengatur strategi semata-mata. Sebaliknya kita meletakkan ukuran kesolehan yang kita perolehi sebagai satu yang asasi. Semakin kuat hubungan kita dengan Allah, hati kita semakin bersih, istighfar semakin bertambah dan taubat dilakukan terus menerus, justeru itu langkah kita menuju kemenangan semakin dekat.

Terdapat beberapa kata-kata daripada kaum terdahulu mengenai hal ini. Umar ra. menasihati tentera Islam agar bertaubat sebelum pergi ke medan pertempuran.

Abu darda' pula berkata: Wahai kaum Muslimin, kerjakanlah amal soleh, sebelum kamu ke medan pertempuran, kerana kamu berperang dengan amal-amal kalian

Ciri yang kedua ialah kemampuan melakukan refleksi diri
Adalah mudah bagi kita mengajak orang lain, apabila kita berjaya mengrahkan diri kita terlebih dulu.

Abdullah Wahb, imam di Mesir ada berkata: Orang yang pandai berbuat baik untuk orang lain hanyalah orang yang pandai berbuat baik untuk dirinya sendiri. Maknya, kita sukar untuk mempengaruhi orang lain selagi diri da'i itu sendiri yang meyakini risalah yang dibawanya.


Ciri khas yang ketiga ialah berpegang teguh dengan sifat wara'.
Apabila sifat wara' ada pada seseorang da'i, auranya akan memberi kesan kepada orang di sekelilingnya. Yahya bin Muadz ada menyebut: Sebesar apa kesibukanmu dengan Allah, sebesai itulah kesibukan makhluk dengan dirimu.

Rumusan
Janganlah kita mengeluh yang dakwah hari ini tiada respon yang positif daripada massa. Barangsiapa yang menghadapkan hatinya kepada Allah SWT, maka ia telah menghadapkan hati orang ramai kepada dirinya. Ayuh, teruskan usaha mulia ini tanpa jemu.

Rujukan:
Al Masar, Muhammad Ahmad Ar-Rasyid

Comments

Popular posts from this blog

Respon: Bagaimana bertaaruf berkesan 2?

Pengajaran daripada Surah Al Muzammil

KELEBIHAN DO'A RABITHAH