Bagaimana mengelakkan fitnah dalam organisasi? Siri 9

Assalamu'laikum wbth,

Sahabat/akhowat yang dirahmati Allah sekalian,

Jiwa yang tidak diproses dengan tarbiah serba lengkap akan mudah melatah dan terjebak kepada pelbagai penyakit hati. Penyakit hati ini sukar dirawat tanpa adanya tarbiah imaniah yang berterusan. Kesahihan aqidah dinilai pada husnul khatimahnya kita. Justeru itu marilah kita terus menerus istiqomah di atas jalan al Haq ini sepanjang hayat kita.

Di dalam kesempatan kali ini izinkan saya untuk menyambung ciri yang seterusnya cara elakkan dari berlakunya fitnah dalam sesebuah organisasi:Memelihara telinga dari mendengar gosip dan percakapan buruk.

9. Memelihara telinga dari percakapan buruk

Mereka yang terlibat di dalam menyebarkan fitnah dan mengumpat, tidak akan berbuat demikian jika mereka tidak ada pendengarnya. Bermakna jika anda berkongsi, menumpang telinga mendengar percakapan mereka, itu menggalakkan fitnah. Cubalah memelihara telinga dari perkara sedemikian. Di zaman Sayyidina ‘Ali, orang ramai mula memperkatakan tentang perselisihan di kalangan sahabat berkenaan pembunuhan Sayyidina ‘Uthman. Lalu seorang tabi’in berkata:

“Allah telah menyelamatkan tangan-tangan kita dari berlumur dengan darah mereka. Marilah kita selamatkan lidah kita dari mengata-ngata roh mereka.”

Dia telah menghalang mereka meneruskan percakapan yang tidak baik.


Kesimpulan
Peliharalah telinga kita, melainkan untuk mendengar perkara yang baik-baik sahaja.

Comments

Popular posts from this blog

Respon: Bagaimana bertaaruf berkesan 2?

Pengajaran daripada Surah Al Muzammil

KELEBIHAN DO'A RABITHAH